Van 'Mobiliteit en Openbare werken' naar 'Onderwijs' is slechts een klein hink-stap-sprongetje. De nieuwe onderwijsminister heeft het laten zien dat het kan, zomaar van het ene ministerie naar het andere wippen. Hopla! En dan vraag ik me af hoe ze zoveel kennis op zo korte tijd kan vergaren? Ministers zijn toch geen superwezens?
Ik zou als onderwijsminister eerst beginnen met een speurtocht naar alle miljoenen die Pascal Smet uitdeelde aan de scholen. Waar is het geld gebleven? Wat is ermee gebeurd?... Zo zijn er twee 'prijsuitreikingen' geweest die me te binnen schieten. In 2011 gingen er 38 (!) miljoen euro naar de bestrijding van kansarmoede in het onderwijs. En einde 2012 kregen concentratiescholen nog eens 4 miljoen euro. Deze investeringen zijn Vlaams geld om allochtone leerlingen beter te laten presteren... je kan net zo goed miljoenen euro's in een modderpoel gooien.
Even terug naar de fortuinen. De grootste hap van de 38 miljoen tegen kansarmoede ging naar Brussel, Antwerpen en Genk, daar waar het wemelt van de allochtonen. Of die kansarm zijn, betwijfel ik. Laat ons zeggen dat ze aangeboden kansen links laten liggen.
De allereerste geldsom die naar kansarmoedebestrijding ging, was 500 miljoen Belgische franken, in 1990. Als nu elke onderwijsminister een fortuin wegschenkt aan kansarmoedebestrijding, lijkt het me een logische vraag: zijn die kansarmen kansarm gebleven? En wat hebben de scholen gedaan om kansarmoede aan te pakken?... Vragen die als eerste punt op de agenda van Crevits zouden moeten staan.
Anderhalf jaar geleden gingen 4 miljoen euro naar concentratiescholen. Om "de leefsituatie van allochtone kinderen te belichten in de lessen op de lagere school."... Leefsituatie belichten? Pascal Smet bedoelde het ondersteunen van de eigen leefwereld van allochtonen, het in stand houden en ophemelen van eigen gebruiken, eigen taal en cultuur. Volgens hem zouden de allochtonen dan beter presteren in de klas... Denkfoutje! De nieuwe plannen van Pascal Smet stonden haaks op de integratiegedachte: allochtone leerlingen horen te integreren in ònze leefwereld, ònze tradities, ònze taal en cultuur. Dàn alleen kunnen ze beter presteren.
De oorspronkelijke naam van het project was: 'Basisschool op maat van migrant'. Vier miljoen euro, uitsluitend en exclusief voor de op leerprestaties beluste allochtoontjes!
|