TV-beelden uit Washington lieten Hans Bonte en Jan Jambom zien bij een speech van Obama, tijdens een top over de aanpak van radicalisme en terrorisme.
En nu zal IK mijn gedacht eens zeggen over die aanpak! Deze keer beknopter. Het lukt me niet altijd om mijn muizenissen onder woorden te brengen.
Radicaliseringsproblemen bij de WORTEL aanpakken? De wortels zitten in het islamonderricht op school. Islamonderwijs draagt bij tot de radicalisering van moslimjongeren, omdat in elke islamles radicale elementen zitten, radicalisme zit verweven in islamonderricht, radicalisme is inherent aan élke vorm van lesgeven aan moslimleerlingen!
Radicalisering in de kiem smoren? Volledige afschaffing van islamlessen in het onderwijs! En alle koranscholen in de wijken platleggen... Alsof er geen islam bestaat, alsof er geen Allah bestaat. Het zou een opluchting en bevrijding zijn voor ons onderwijs, én integratiebevorderend voor moslimleerlingen die ZONDER ISLAM veel beter zouden kunnen deel uitmaken van de gehele schoolbevolking.
Islamleraars. Ik hield niet van die mannnen. Die hadden nooit mogen bestaan, ze hadden nóóit ons onderwijs mogen binnendringen. Mijn afkeer voor het islamonderricht was er al van vroeger - ik heb het al 100 keren verteld - toen een paar mafkezen in de regering de islam als godsdienst erkenden. Het soort gekken dat nu moskeeën erkent, het soort gekken dat nu de islam krampachtig in het onderwijs wil inbedden, het soort gekken dat minaretjes, bidmatjes, koranverzen, hoofddoeken, en nog zo wat van die moslimprullaria als statussymbolen verheft.
Islamleerkrachten zijn verantwoordelijk voor een buitenmaats zelfbewustzijn bij moslimleerlingen. Ze stomen hen klaar om uit te groeien tot een zelfverzekerde moslimgemeenschap, een gemeenschap die stapvoets onderweg is naar een islamheerschappij. Daarom: weg met het islamonderricht!
|