...Over mijn ervaringen met kansarmoedeprojecten in concentratiescholen en multiculturele scholen.
Migrantenonderwijs en Migrantenwerk hebben ongelooflijke fortuinen zien binnenstromen. Hele sloten en bergen, koffers vol goudstukken en zilverlingen werden doorgesluisd naar de onderwijswereld om allochtoontjes te helpen integreren en om hun taal- en leerachterstand weg te werken. De geldkraan werd nooit dichtgedraaid.
Migrantenleerlingen werden achtervolgd en overdonderd met projecten, het ene project na het andere werd uit de grond gestampt, een wildgroei overwoekerde het traditionele onderwijs.
De doelgroep van kansarmoedeprojecten was aanvankelijk iedereen die uit de boot dreigde te vallen, de meest kwetsbaren in de gehele schoolbevolking. Initieel kwamen Vlaamse leerlingen dus ook in aanmerking voor bijstand, maar naarmate de geldstromen binnenvloeiden konden kansarme Vlamingen fluiten naar hun extra begeleiding.
En dan kwam er een lange periode waarin 'kansarmoede' a priori gelinkt werd aan allochtonen. Vlaamse kansarmoede werd ontkend. En toch bestonden ze, de Vlaamse kindjes die in de verdrukking kwamen onder het allochtoon geweld.
Ondanks de vele miljoenen en miljarden schampten de dubieuze projecten met hun zweverige leerstof af tegen de allochtone schoolbevolking.
Waarom kansarmoedeprojecten gedoemd waren om te mislukken.
-Allochtone ouders blonken uit door hun afwezigheden op ouderavonden. Drempelvrees was het niet, want de weg naar OCMW, dopgeld, ziekenkas en migrantendienst, die konden ze blindelings vinden.
-De werkattitude van allochtone leerlingen! Problematisch waren de interesse voor schoolresultaten, ambities, discipline, zelfbeheersing, plichts- en normbesef, prestatiegerichtheid, verantwoordelijkheidsgevoel, inzet, vlijt, enz...
-Geen respect voor gezag en structuur. Ingetogenheid in de klas en ondergeschiktheid aan de leerkracht, daarmee hadden ze het echt moeilijk, de allochtone leerlingen.
-Geen respect voor de Nederlandse taal. Koppig de thuistaal blijven hanteren. Ouders en leerlingen toonden hun onwil om de taal te leren van hun gastland.
-De tolerantie van huisartsen die de integratie tegenwerkten door foefelbriefjes te schrijven voor moslimleerlingen.
-De tolerantie van directies en leerkrachten die allochtone uitschuivers onder de mat van verdraagzaamheid wegmoffelden.
-Islamlessen die indoctrinerend de moslimleerlingen verhinderden om zich aan te passen aan westerse gewoonten en om zich te verzoenen met het schoolreglement van een Vlaamse school.
Uitzichtloze toestanden waar toch fortuinen tegenaan gesmeten werden!
Om te besluiten
Migrantenleerlingen hebben een overvloed aan kansen gekregen, de meesten hebben die links laten liggen en in de wind geslagen. Zonde van de geldverslindende projecten. Parels voor de zwijnen! We hadden er allang uit moeten leren dat affiniteit met vaderland en moedertaal onvermurwbaar is. Geen enkel project is ertegen opgewassen. De hoorn des overvloeds was integratiebevorderend bedoeld, maar door de vip-behandeling van allochtoontjes zagen we een averechts effect: allochtonen zonken dieper weg in hun eigen wereldje, ver weg van de Vlaamse realiteit. Ik vergeet nog de migrantenwerksters te vermelden die de migrantenwereld ondersteunden en stimuleerden.
|