Die Hollanders toch. Nu willen ze ook al in de kinderopvang meertaligheid invoeren. Geïnspireerd door meertaligheid in het onderwijs.
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Lodewijk Asscher, zit op een plan te broeden om naast het Nederlands als voertaal, ook Engels, Frans of Duits toe te laten. Voor kinderen vanaf 4 jaar. De klein boelekes moeten nog even wachten om Engels, Frans en Duits te spreken in de kinderopvang.
In zijn streven naar meertalige buitenschoolse opvang vergeet de minister welke zware emotionele impact een kinderopvang heeft op het kind, en in het bijzonder de buitenschoolse opvang.
Hoezo, emotionele impact?
Een zuigeling aan de moederborst is zichzelf, voelt zich geborgen en veilig, geniet van de lustige tepel waaruit het lekkere vocht komt... om dan plotseling ontrukt te worden van de gelukzaligheid van de sappige melkborst. Bij het krieken van de dag wordt de zuigeling uit zijn zalige slaap gewekt om naar de opvang gebracht te worden.
In het vroege ochtendgloren worden kindjes gedumpt in een of ander kinderhotel waar ze opgevangen worden door wildvreemden, omdat pa en ma er geen raad mee weten, omdat de kindjes niet passen in hun dagschema. Een kinderopvang is een weeshuis zonder moederlijke affectie, waar ze verweesd achterblijven zonder te weten wanneer mama hen weer komt halen. De extra psychische belasting voor kleintjes die lange tijd zonder hun moeder de dag moeten doorbrengen op een andere plek dan thuis bij hun moeder, kunnen fysieke en psychische schade lijden. Als zuigelingen 's avonds pas door hun moeder in de armen gesloten worden, maken ze kans om in zichzelf te keren, om traag en futloos te worden.
Vanaf het euforische moment van de verwekking tot aan de bevalling, kijken ouders hunkerend en vol verwachting uit naar hun nieuwe spruit. En als het dan eenmaal zover is, als het wezentje de baarmoeder verlaat en in zijn eentje de uitgang gevonden heeft, willen ze verlost worden van dat schepseltje. Weg ermee. Naar de opvang.
Ook oudere kinderen in de opvang missen het 'thuisgevoel' na schooltijd. Ook zij worden extra belast. Zie maar eens hoe ze soms verloren ronddwalen op de speelplaats.
Genoeg over de miserie en ellende van weeskinderen in de opvang. En dan zouden ze nog eens een vreemde taal moeten leren? Het beetje vertrouwdheid van de eigen taal verliezen ze dan ook nog.
Tenslotte kan er nog een addertje verborgen zitten in de plannen van de Nederlandse minister. Meertaligheid invoeren in kinderopvang? Ik denk dat het een vermomde omweg is om later met 'opvangkinderen' in hun eigen thuistaal te kunnen communiceren...
|