In multiculturele klassen lopen Vlaamse leerlingen verloren. Ik ga daar nu het meest schrijnende voorbeeld van geven.
Mijn gedachten dwaalden vandaag af naar een eenzaam kleutertje dat ik vroeger van dichtbij gekend heb in een concentratieschooltje. Ik zag hem wegkwijnen in het derde kleuterklasje waar hij als enig Vlaminkje zat te midden van zijn Turkse klasgenootjes.
Herhaaldelijk heb ik over het jongetje geschreven. In mijn stukjes heette hij Pietje Jansen, maar zijn werkelijke naam was M. Rutten.
Een heel schooljaar lang werd het klasje begeleid door migrantenwerksters en Turkse tolk. Uiteraard kon M. Rutten de Turkse les- en testinstructies niet begrijpen. Hij zat er zomaar wat bij. Eenzaam. Het hele lange schooljaar lang.
En zo kwam het dat hij aan het einde van het schooljaar naar B.L.O. verwezen werd... M. Rutten, de meest taalvaardige leerling van het hele kleuterklasje zou onvoldoende voorbereid zijn op het eerste leerjaar, luidde het toen. Migrantenwerking? Alleen maar om de Allochtoon te verheerlijken!
|