De Kracht van de Herhaling
Visuele beelden vaak genoeg laten zien en op de kijker laten inwerken, is een psychologische truc om onze traditionele opvattingen te bewerken en in de gewenste banen te leiden, om ons dwangmatig te beïnvloeden en om onze gedachten om te toveren in de gewenste richting, meestal in poltiek correcte richting.
Als je maar vaak genoeg iets laat horen of zien, werkt het overtuigend, en zij die het meest wankel in hun schoenen staan zijn het meest vatbaar voor die gemene wijze van subjectieve en manipulerende berichtgeving.
Beobank België
Kijk nu eens naar de afbeelding die Beobank België gebruikt in haar reclame. Ogenschijnlijk onschuldig en onopvallend, maar gevaarlijk beïnvloedend op ons gewone denkpatroon.
Als dezelfde beelden maar vaak genoeg getoond worden, als dezelfde geluiden maar vaak genoeg weergalmen, dan kunnen mensen echt overtuigd raken van de natuurlijkheid en aanvaardbaarheid ervan. Je gaat rare dingen heel gewoon vinden als ze altijd maar herhaald worden, dan lijkt het of ze bij ons alledaagse leven horen.
De Beobank wil ons wijsmaken dat blank en zwart samenhoren, alsof dat altijd zo geweest is en altijd zo zal zijn. Blank en Zwart, een combinatie die van nature onnatuurlijk is, een combinatie die vecht met alle logica en alledagelijksheid en alle eenvoud, een combinatie die haaks staat op alle logische vanzelfsprekendheid.
Indoctrinatie geslaagd
En morgen vindt een blank meisje haar relatie met een negerke aanvaardbaar. Eerst twijfelde ze nog, maar als op tv blank en zwart samenhoren, zal het wel goed zijn zeker? Het meiske werd ocharme omgeturnd dankzij de hersenspoelende tv-beelden. Ze is getrouwd mat hare Shaneeque en alweer gescheiden...
|