Slechte kinderen bestaan écht! Zij zijn geboren voor en door Het Kwade. De geest van Satan kruipt in hun bloed en genen, in hun ingewanden en luchtwegen, vereelt hun zieltje en sluit alle gevoelsleven uit. Het Kwade nestelt zich in het kleine lichaampje en blijft er levenslang in woekeren. Duivelskinderen zijn de pestkoppen van de klas, de schrik van de school, zij treiteren hun omgeving, en lachen iedereen uit en vernederen hen. Kleuterleidsters weten vlug dat er iets hapert aan het boze kind dat als zuigeling al in de moederborst beet en eindeloos huilde 's nachts... Bezeten door de duivel!
Lyceum, schooljaar 1993-1994, onder het schrikbewind van directrice Prutsmans.
Op een sombere dag verscheen Michael als nieuwe leerling in het eerste middelbaar. Bliksemschichten en donderslagen voorspelden onheil en tragedie voor zijn medeleerlingen én voor zijn leerkrachten. Zijn blik en houding straalden immense slechtheid uit, zoals je van volwassenen soms ook hun verdorvenheid kunt aflezen. Michaels hele wezen was boosaardig, het kwade zat diep geworteld in zijn aders. Hij was geboren om in de goot en op de richel te eindigen, om als kwaadaardige tumor het leven van zijn naasten te traumatiseren.
Michaels moeder liep alle mogelijke deuren plat van hulpverleners, hulpeloos en hopeloos op zoek naar beterschap voor haar zoon. In haar uitzichtloze tocht kwam ze op een dag terecht bij het Medisch Opvoedkundig Bureau. Deze mensen weigerden ronduit enige behandeling, omdat ze de onopvoedbaarheid van Michael onmiddellijk herkenden, met dit 'evil' wilden ze niets te maken hebben.
Ondertussen verzamelde Michael in school een hele hoop buizen, en zijn agenda stond bol van vernietigende kritieken die geterroriseerde leerkrachten er met bevende hand in schreven. In de klas en op de speelplaats was Michael een onmogelijke leerling. Zijn verrot en verziekt karakter maakte alle contacten met anderen onmogelijk.
Als psychopaat kon Michael zich nog een tijdje handhaven in het lyceum omdat directrice Prutsmans hem krediet gaf. Het mens trapte altijd wel eens door, maar de beslissing om Michael steeds nieuwe kansen te geven was echt wel de grootste stommiteit uit haar loopbaan. Zij had de ijdele pretentie om van Michael nog iets goeds te maken. Zij tolereerde zijn drugsgebruik, het bezit van een speelgoedpistool, het plagen van andere leerlingen, leugens en uitvluchten, vechten op de speelplaats, roken op het toilet, altijd te laat komen, diefstal van gerief van medeleerlingen, nooit maken van taken... Prutsmans zag al deze akelige dingen door de vingers, in afwachting dat ze in de heropvoeding van Michael slaagde. Ze maakte er een prestigeproject van, dat natuurlijk gedoemd was om te mislukken.
Michaels lugubere tijdverdrijf op verscheidene scholen was een doorreis naar een of andere instelling... of de gevangenis... of als gehaaide oplichter door het leven gaan met liegen, bedriegen en misleiden...
|