De minister wil volgend jaar experimenteren met een overkoepelende vragenlijst die studenten moet helpen bij hun studiekeuze en hen beter moet leren inschatten wat in hun mogelijkheden ligt.
Kwaliteit van middelbare scholen
Meer dan ooit ligt de jongste tijd de nadruk op toelatingsproeven, oriëntatieproeven, ingangsexamens... Doet ons dat geen vragen stellen bij de kwaliteit van het secundair onderwijs? Het zou daarom bijzonder interessant zijn om na te gaan van welke middelbare scholen de 5.300 gebuisde scholieren komen. En hoe die scholen hun leerlingen voorbereiden op de overgang naar hoger onderwijs. Hoe begeleiden die scholen hun leerlingen bij studie- en beroepskeuze? En wie zijn de gebuisden? Welke kleur hebben ze? Welke is hun motivatie? Komen ze van een 'witte' school? Komen ze van een gemengde school? Komen ze van een 'zwarte' school?... Dit soort onderzoek zal er wel nooit (mogen) komen, de resultaten zouden te stigmatiserend zijn voor de oogappels van ons onderwijs: de allochtonen.