Soms denk ik met weemoed terug aan de tijd dat allochtone leerlingen onbevangen en zonder schroom hun vinger opstaken in de klas om te vragen: "Wat moet ik doen om te kunnen gaan doppen?"... Dat ontroerende vragenuurtje zal ik niet gauw vergeten, een vragenuurtje na de uiteenzetting over 'Studie- en Beroepsmogelijkheden na het Secundair Onderwijs'. Ik heb nog nooit zo'n hoop streberige en ambitieuze leerlingen bijeen gezien (sarcasme)! Voor hen kon de hele beroepenwereld de boom in, en de studiekeuzemogelijkheden eveneens.
En als nu alle kindvluchtelingen óók nog eens een plekje gaan vinden op onze Vlaamse schoolbanken? Zouden die wel belangstelling hebben voor hogere studies? Voor dure opleidingen? Voor promotie in het leven en voor een succesrijke toekomst? Voor een ladder om hogerop te klimmen? Om met glans en grote onderscheiding te slagen in hun nieuwe leven op een gloednieuwe Europese bodem?...
Ik denk het niet. Het Middellandse Zeewater staat hen nog in de schoenen, en hun sokken zijn nog nat en hun tenen doorweekt. Ze zijn nog volop aan het bekomen van hun dobber- en zwemavonturen.En dat dobbertrauma zou wel eens een levenslange kwestie kunnen zijn. Nu zijn ze opgelucht dat ze heelhuids de veelbelovende Europese grond gehaald hebben.
En dan krijgen ze er allerlei lekkers er nog gratis bovenop. Geen haar op hun opgedroogde kopke denkt eraan om zich te gaan inspannen om prestaties te gaan leveren. Ze hebben al het nodige al in de schoot geworpen gekregen. Er zullen hen ook geen eisen gesteld worden. Ik zie het zo al voor me, wat er gaat gebeuren, miljoenen euro's voor extra leerkkrachten, voor nieuwe projecten op maat van De Vluchteling. Misschien is KU Leuven al programma's aan het uitdokteren om 'Vluchtelingen in de Klas' aan te pakken.
Vroeger was er alles op maat van De Migrant, nu zal er alles op maat van De Vluchteling komen.
En dán!... komen onze eigen Vlaamse leerlingen wéér eens in de verdrukking en op de achtergrond, in dienst van hun nieuwe exotische medeleerlingen die alle aandacht voor zich opeisen.
Welke werkgroep gaat zich nu eens éindelijk bezighouden met het lot van autochtone leerlingen die telkens onverwacht met een nieuwe lading vreemde indringers geconfronteerd worden?
Heeft er nog niemand stil gestaan bij de geestelijke verwarring van onze eigen leerlingen als er plotseling een anderstalige naast zich in de schoolbanken komt ploffen?
Het is niet vanzelfsprekend. Ja, Vlaamse jongeren zijn erg flexibel, maar extreme omstandigheden vragen extreme maatregelen. Zegt Francken ook...
|