Vandaag stond er op de voorpagina van HBVL een ontluisterend artikel over het Limburgs middelbaar onderwijs: "Limburgers scoren historisch slecht voor toelatingsexamen arts". Slechts 13,7% van de deelnemers slaagde voor de proef.
En dan vervolgt het artikel met te wijzen op het lage niveau van middelbare scholen die hun leerlingen slecht voorbereiden op hoger onderwijs, en dat de meeste middelbare scholen te gemakkelijk zijn. Maar geen enkel woord over de wortel van het kwaad: de allochtone leerling!
En zo belanden we bij een oud zeer. Het is al lang aan de gang dat het lesniveau daalt daar waar allochtone leerlingen in de klas zitten, en dat Vlaamse leerlingen slechter presteren als ze naast nen Turk in de klas zitten.
De daling van het onderwijspeil zette zich zowat 25, 30 jaar geleden in, toen allochtonen massaal onze scholen bestormden. Schooldirecties waren vereerd met de komst van zoveel vreemd geweld, en leerkrachten pasten onwillekeurig hun lespeil aan aan zwakkere leerlingen, aan achterblijvers en slechtscorenden. Intussen verbleekten uitblinkers en slimme leerlingen op de achtergrond. Ongestraft mogen scholen hun toekomstige genieën verwaarlozen, nu nog altijd!
Onvoldoende voorbereiding op hoger onderwijs wil ik nu illustreren met een incident in het atheneum van directeur Blauwbaard. Schooljaar 1999-2000. Ik stelde voor om de laatstejaars - overwegend Turkse en Marokkaanse leerlingen - te informeren over studie- en beroepsmogelijkheden na het secundair onderwijs. Blauwbaard en zijn schaduw, de leerlingbegeleider Lemmens, vonden mijn initiatief onbelangrijk. Liever loodsten ze hun laatstejaars regelrecht naar het stempellokaal. Ja, zo ging dat in de school van Blauwbaard.
En juffrouw Irene werd op het matje geroepen omdat ze haar leerstof weigerde aan te passen aan haar migrantenleerlingen.
Nu zal ik alles nog eens opnieuw vertellen over multicultureel onderwijs, want die snotneuzen van de krant denken dat ze iets nieuws uitgevonden hebben.
Middelbare scholen zijn allang veel te gemakkelijk. De leerstof is verzwakt en de eisen die aan de leerlingen gesteld worden eveneens. Er is altijd een kloof geweest tussen sterke en zwakke leerlingen omdat ze sámen zitten. Het grote contrast tussen Vlaamse leerlingen en allochtone leerlingen is niet weg te cijferen, ze hebben verschillende ambities, verschillende studie-attitudes, verschillende geplogenheden, en al die uiteenlopende geaardheden zouden samen in één klas moeten functioneren?
Ik pleit voor apart onderwijs. Apart onderwijs voor allochtonen en Vlamingen. Alleen dan kunnen eigen leerlingen beter scoren in hoger onderwijs. Alleen dan zullen ze slagen in toelatingsproeven. Het artikel van vandaag in HBVL is een dankbare aangever om mij hierover nog eens te kunnen laten gaan.
Laat allochtonen in hun eigen sop gaar koken, en laat Vlamingen tot volle bloei komen. Gemengde scholen hebben ons traditionele Vlaamse onderwijs aangetast en brachten de eens zo geroemde onderwijskwaliteit in gevaar.
Het is de schuld van het multicultureel onderwijs dat onze Vlaamse leerlingen moeizaam doorstromen naar hoger onderwijs. Zij hebben geen volwaardig middelbaar onderwijs genoten!
|