Omdat minister Crevits nooit eens miljoenen euro's vrijmaakt voor de begeleiding van onze intelligente leerlingen, zet ik vandaag De Slimme Vlaamse Leerling extra in de schijnwerpers. Hij mag niet meegezogen worden naar onder, naar het saaie veld van gelijkheid en gelijkwaardigheid, naar het troosteloze eenheid waar hij zich niet kan onderscheiden van zijn zwakke evennaaste.
Aandacht voor onze begaafde en hoogbegaafde leerlingen
Nu er zoveel vluchtelingenkindjes onze scholen komen bezetten en er weeral zoveel miljoenen euro's verkwanseld gaan worden om aan taalachterstanden te werken, wil ik graag iets kwijt over onze eigen begaafde Vlaamse leerlingen. Zij zijn een verwaarloosde groep die altijd al in de schaduw leefde van minderheden en marginalen, nieuwkomers en anderstaligen.
Onze begaafde leerlingen hebben nood aan gedifferentieerd onderwijs, aangepast aan hun rijke capaciteiten. De begeleiding van intelligente leerlingen kost geld. Hun talenten mogen niet verkommeren, ze moeten gestimuleerd worden om tot volle bloei te komen in een midden van gelijkgestemden. Zij zijn een belofte voor onze toekomst van wetenschap, technologie en vooruitgang.
Al ooit gehoord over miljoenen euro's die vrijgemaakt worden om eigen Vlaamse bollebozen te begeleiden?... Die miljoenen zijn er in ons land alleen maar voor het uitschot en de gematigden, de onderlaag en fantasielozen, de kanslozen en kleurlozen, mispunten en klojo's.
Ik ben de beste! Ik ben de slimste! Ik ben de sterkste!
Deze kreten van zelfverheerlijking mis ik in het onderwijs. Wedijveren, elkaar overtreffen en overtroeven, met kop en schouders boven anderen uitsteken, zegevieren, triomferen... Competitiegeest en prestatiedrang, vroeger heel gewoon in ons traditionele Vlaamse onderwijs, nu is er plaats gemaakt voor eentonige gelijkheid van iedereen en de armsten worden 'bijgewerkt' door 'Parels voor de Zwijnen'. Nooit zullen ze het hoge niveau van onze Vlaamse supersterren evenaren.
De Exentra-School !
Een Exentra-School, als expertisecentrum rondom hoogbegaafdheid, leidt leerkrachten op om tijdig ontwikkelingsvoorsprongen bij kleuters te herkennen en deze kleuters gepaste begeleiding te kunnen geven, een aanpak die aansluit bij hun capaciteiten en rijpheid. Ook voor het lager onderwijs worden leerkrachten opgeleid om begaafde leerlingen te herkennen en hen uit te dagen met moeilijkere leerstof.
Wat houdt de Exentra-begeleiding in? Het Exentra-scholenproject zorgt ervoor dat niet elke school afzonderlijk op zoek moet naar een goede manier om haar sterke en (hoog)begaafde leerlingen te begeleiden, maar een beroep kan doen op een wetenschappelijk onderbouwde en door de praktijk beproefde methodologie. Exentra leert de school en haar leerkrachten de nodige kennis en vaardigheden en verschaft de didactische middelen die daarbij horen.
Elitaire scholen, Exentra-scholen, zij moeten de scholen van de toekomst worden, om ons Vlaamse onderwijs weer naar de wereldtop te voeren!
|