"Hardnekkige ongelijkheid tussen leerlingen door segregatie in het onderwijs", las ik onlangs.
Ik word er zo moe van, altijd maar te moeten horen dat kansarmen, kwetsbaren en migranten geen volwaardige onderwijskansen krijgen. Wel, dat komt omdat zij zichzelf segregeren, zij discrimineren zichzelf en het is hun eigen schuld dat ze niet voldoende aan bod komen in het onderwijs of op de arbeidsmarkt. Ze houden zélf het gapende gat tussen hen en de autochtonen in stand. Zij wentelen zich in hun eigen thuistaal die ze blijven kwekken. De koppige verknochtheid aan eigen taal en cultuur houdt hen onderscheiden van hun sterk presterende klasgenoten die uitsluitend de Nederlandse taal spreken.
Europa tikte vorig jaar al ons land op de vingers omdat wij de kloof tussen autochtonen en allochtonen niet dichten in het onderwijs, waardoor gelijke onderwijskansen niet gewaarborgd kunnen worden. En recent liet de Pisa-enquête de grote ongelijkheid in het onderwijs in België zien en wees op het gewicht van sociaaleconomische en migratieachtergrond op zwakke schoolprestaties. Achterblijvers en mislukkelingen moeten afrekenen met obstakels door hun origine... Omdat ze hun origine niet kunnen/willen wissen, zijn ze gedoemd om de inlanders achterna te blijven hinkelen.
Er is altijd al een overvloed aan geldverslindende projecten geweest en boordevolle initiatieven zijn er uitgevonden om hen mee te krijgen, om hen mee te sleuren, om gelijke tred te houden met de autochtone schoolbevolking. En precies dié overpampering en overbescherming maakte van hen een afgescheiden groep, waardoor hun onderwijskansen ongelijk gemaakt werden. Zij verkwanselden zélf de hun aangeboden kansen.
Er bestáát geen gelijkheid tussen leerlingen. Leerlingen kúnnen niet gelijk zijn. Allochtonen zijn zich onder ons komen mengen met hun eigen taal, eigen aard, eigen cultuur en eigen gedachtegoed. Hun etnische afkomst kunnen ze niet verstoppen, die dragen ze levenslang mee en dat maakt hen ongelijk met de inboorlingen. Aan die ongelijkheid kan niet geprutst worden.
|