Gentse onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen) heeft een boontje voor allochtone leerlingen. En daarom wil ze het zittenblijven afschaffen. Om het blazoen van 'de allochtoon' wat op te poetsen.
Eerder al kwam ze op de proppen met de controversiële uitspraak: "Laat vreemde kindjes hun thuistaal spreken op school", toen ze het had over de enorme taalachterstanden bij kinderen die de lagere school verlaten. Zij 'vergat' dat het bannen van de thuistaal de eerste voorwaarde is voor schoolsucces.
En nu springt ze in de bres voor achterblijvende allochtonen met haar voorstel om het zittenblijven af te schaffen in alle Gentse basisscholen en in de eerste graad van het middelbaar: "Zittenblijven werkt vaak niet. Leerlingen voelen zich slechter als ze hun jaar moeten overdoen."
Echt gênant, al die allochtone zittenblijvers op school. Het begint op te vallen. Vroeger waren ze nog in de minderheid en dachten we dat ze met een klasje overzitten wel op hun pootjes terecht zouden komen. Maar nu zijn ze massaal aanwezig en blijkt dat hun leer- en taalachterstanden lange tijd onderschat werden. Het vastklampen aan hun vreemde thuistaal is oersterk en het verhindert hen om de leerstof in zich op te nemen.
Allochtone zittenblijvers hebben als kleuter vaak onregelmatig kleuteronderwijs gevolgd. Ze wentelden zich in een schoolvreemd thuismilieu waar een andere taal en cultuur heersen dan in school. En zo starten ze de lagere school met een taalachterstand die nooit meer in te halen is en altijd zal doorwegen op hun verdere schoolloopbaan.
In tegenstelling tot wat Elke beweert, is zittenblijven zinvol! Voor de leerling zelf, om in een hogere klas niet telkens geconfronteerd te moeten worden met eigen onmacht en niet te hoeven opboksen tegen te zware leerstof... Maar vooral voor medeleerlingen die wél op peil zijn en niet afgeremd mogen worden door achterblijvers die eigenlijk hadden moeten blijven zitten.
|