Al jarenlang worden we regelmatig bestookt met schijnheilige berichten over leerkrachtentekort en sociale kloven. Die berichten drentelen met een wijde boog omheen de werkelijkheid en ontwijken de kern van het probleem. Het tekort aan leerkrachten is een afgezaagd refreintje, een doorgezaagd boompje, en toch blijft het regelmatig opduiken in de nieuwsberichten.
Deze week begon het met een noodkreet van hogescholen die een groot tekort aan onderwijzers aankondigden. En gisteren lazen we over een OESO-rapport dat de sociale achtergrond van Vlaamse kinderen nog altijd bepalend is voor schoolsucces. Sociale achtergronden hebben altijd al schoolcarrières beïnvloed, waarom zou dat nu anders zijn met nieuwkomers?
Eerst was er deze week dus het lerarentekort. Allerlei oorzaken kwamen aan bod, behalve de meest voor de hand liggende: de heterogeniteit van een hedendaagse klas! Een klas is niet langer meer een verzameling van Gewone Gemiddelde Vlaamse Leerlingen, maar een allegaartje van: allerlei rassen en etniciteiten, andersgeaarden en andersbegaafden, mongooltjes en karaktergestoorden, gehandicapten en gedragsgestoorden, ongeletterden en anderstaligen, genieën en losers, betweters en meelopers, blankjes en zwartjes, witkopkes en kroeskopkes, schipbreukelingskes en andersgekleurden, moslims en andere imbecielen, illegaaltjes en zwarte negerkes...
De aanwezigheid van deze superdiversiteit is een geweldige belasting voor elke leerkracht. Niemand is bekwaam om les te geven in zo'n diverse klas. Een normale klas met normale blanke leerlingen = Vlaamse Nostalgie.
En gisteren kwam OESO op de proppen met niet te dichten sociale kloven... Terwijl migrantenleerlingen zélf die kloven creëren en instandhouden, zélf hardnekkig blijven kleven aan eigen taal en cultuur en aan hun onverbeterlijke leerattitude.
Voilà, en daarom is de lerarenopleiding niet meer populair en haken leerkrachten vroegtijdig af, en zullen sociale kloven voor altijd blijven bestaan, hoezeer er ook geïnvesteerd wordt in gelijke kansen.
|