Het katholiek onderwijs pleit voor assistenten in de klas om de werkdruk van leerkrachten te verlichten. Leerkrachten kreunen onder groeiende werkdruk.
Er wordt gedacht aan taken voor assistenten zoals: lijsten opstellen van middageters, toezicht op de speelplaats, schooluitstappen begeleiden, lesmateriaal verzorgen, huiswerken controleren... Terwijl leer-en gedragsproblemen voorbehouden zouden moeten blijven voor de leerkracht zelf.
Lieven Boeve: "Onderwijsassistenten zouden de werkdruk voor leerkrachten fors kunnen verlichten... Het idee van één leraar voor één klas is voorbijgestreefd... We moeten nadenken over lerarenteams... Zo kunnen we ook veel beter onderwijs op maat geven"... Lerarenteams? Oei, oei, als daar maar geen ruzie van komt.
Assisten zijn geen antwoord op het lerarentekort, benadrukt Boeve: "We willen geen leerkrachten vervangen door assistenten, maar in noodsituaties is het beter om iemand te hebben die tenminste een beetje pedagogisch gevormd is... De onderwijsassistent zal altijd onder de verantwoordelijkheid van een leerkracht vallen... Het is niet de bedoeling dat die autonoom lesgeeft."
Er wordt volgens Boeve dus geen deur geopend voor laagopgeleide leerkrachten die uiteindelijk zelfstandig voor de klas gaan staan, zegt Boeve. In mijn glazen bol zie ik echter assisten die autonoom de rol van leerkrachten overnemen, omdat ze zich niet kunnen vinden in de ondergeschikte rol van assistent. Het plan van leerkrachtassistentie kan daarom pas slagen bij een optimale verstandhouding tussen leerkracht en assistent, zoals oorspronkelijk bedoeld door het concept van 'assistentie'.
De tweejarige opleiding tot onderwijsassistent zou bedoeld zijn voor jongeren uit het beroepsonderwijs. En hier, beste lezer, schuilen de gevaarlijke addertjes! Het beroepsonderwijs (BSO) zit overbevolkt met migrantenleerlingen die in hun schoolverleden niet veel gebakken hebben van hun studies. Taalachterstanden, gebrek aan studie-ijver en ambities, dreven hen naar het beroepsonderwijs waar ze onvoldoende theoretische basis opbouwden om in het hoger onderwijs te kunnen slagen.
Zo ging het in de praktijk. Welnu, om het imago van beroepsleerlingen wat op te krikken, zouden ze zich als assistent verdienstelijk kunnen maken met de begeleiding van anderstalige leerlingen, om enige verbale communcatie op gang te brengen. Beroepsleerlingen als goedkope tolken... in dienst van een leerkracht die wanhopig naar de hemel zit te staren, wachtend op een mirakel, met de handen in de haren hulpeloos turend naar de nieuwe wildgroei in de klassamenstelling, naar een hele waaier van diverse individuen die elk een aparte benadering nodig hebben.
Onderwijsassistenten die geen conflicten veroorzaken en berusten in hun ondergeschikte positie zijn van harte welkom!