Ook Nederlandse scholieren worden steeds dommer. Net zoals onze Vlaamse leerlingen scoren ze ondermaats. Hun schoolprestaties dalen tot onder het gemiddelde van alle landen die deelnemen aan de Pisa-onderzoeken. Vooral de leesvaardigheid nam een flinke duikvlucht.
De Nederlandse onderwijsministers Slob en van Engelshoven roepen ouders en grootouders op om samen met hun kinderen te lezen. Om beter te lezen en om met meer plezier te lezen.
Deze ultieme oproep is een lapmiddel, een doekje voor het bloeden, het zal niet helpen als we niet de ware oorzaak van het wegzakkende prestatiepeil openlijk mogen benoemen. En die oorzaak is de aanwezigheid van anderstaligen in de klas, waardoor leerkrachten minder eisen stellen en makkelijker leerstof aanbieden. De lat komt dan veel te laag te liggen. De lat moet fors naar omhoog! Latten moeten reiken tot aan de hoge blauwe hemel! Alleen dán zullen onze eigen leerlingen tot betere prestaties komen. Onomwonden moeten we dit gegeven expliciet kunnen uitspreken, wars van alle politieke correctheid!
Middelbare scholieren steeds dommer
Leesvaardigheid in ons land gedaald tot onder het gemiddelde van 37 rijke landen
De schoolprestaties van middelbare scholieren in Nederland zakken steeds verder weg, blijkt uit een dinsdag verschenen rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Volgens de OESO is de leesvaardigheid van middelbare scholieren in ons land gedaald tot onder het gemiddelde van de 37 rijke landen die meedoen aan het driejaarlijkse zogenoemde Pisa-onderzoek. Daarmee scoort Nederland lager dan ooit sinds de eerste Pisa-onderzoeken van begin deze eeuw. “Zeer zorgwekkend. Het is een schande dat wij er in een rijk land als Nederland niet in slagen om ons onderwijs op peil te houden”, stelt de Algemene Onderwijsbond.
Lees verder>>> E.J. Bron
|