In het Hasseltse atheneum van vroeger hadden ze nog nooit een Turk of Marokkaan van dichtbij gezien. Geen overlast, geen daling van lesniveau, geen aangepaste leerstof, geen extra leerkrachten die gebukt en gestresst gingen onder allochtone chaos. Geen wantoestanden gelinkt aan de aanwezigheid van allochtonen en ook geen lage latten.
Maar op een mooie dag, toen de eerste Turken en Marokkanen binnendruppelden, was het mooie liedje uit. Directie, leerkrachten en begeleiders werden plotsklaps geconfronteerd met de migrantenproblematiek. Begin september al scoorden migrantenleerlingen uitzonderlijk slecht op de opsporingstest begin secundair onderwijs. Zij deden de IQ-gemiddeldes fors naar beneden duikelen en dat was niet naar de zin van de prestigieuze school.
Toen besloot mijn collega Fernand V. tegen alle regels in de hele populatie op te splitsen in twee groepen: migranten en niet-migranten. De normering van de testuitslagen verloor toen alle waarde en geloofwaardigheid omdat allochtone leerlingen apart beoordeeld werden. Terwijl ze net zoals Vlaamse leerlingen deel uitmaakten van de gehele populatie eerstejaars die allen gelijke leerstof aangeboden kregen en gelijke examens moesten afleggen.
Vlaamse leerlingen werden bovendien erg oneerbiedig 'niet-migranten' genoemd. Alsof ze de extreem lage scores van hun allochtone medeleerlingen moesten verontschuldigen.
Heden, 2020... Het onderscheid 'migranten en niet-migranten' hoeft waarschijnlijk niet meer, het atheneum zal nu wel helemaal bruin gekleurd zijn, zonder de elite-allures van weleer en zonder de uitblinkers van toen.
|