De hopeloze chaos in het onderwijs kan misschien verholpen worden door een brug te slaan tussen kerst- en krokusvakantie? Of ineens naar de paasvakantie?...
Het Gemeenschapsonderwijs bevroeg 350 scholen waaruit bleek dat de helft van de leerlingen kampt met leerachterstand. De helft!... Het was voorspelbaar en te verwachten, want als leerlingen mild beoordeeld worden en er geen gebuisden mogen zijn, is het vanzelfsprekend dat ze de huidige leerstof niet aankunnen, én blijven worstelen met de opgelopen achterstanden die helaas niet meer weggewerkt kunnen worden. Verloren achterstanden, vervlogen en verdampt. Meegewaaid met de zwoele wind naar verre oorden. Geen terugweg meer mogelijk.
Ons Vlaamse onderwijs ligt al langer in de lappenmand. Het begon met het multiculturele onderwijs, enkele decennia geleden. We zagen de puinhoop groeien, en hoe meer Turken d'r bijkwamen hoe rommeliger het werd.
Nu worden de leerachterstanden echter belicht vanuit de coronacrisis. Corona krijgt tegenwoordig de schuld van alles wat er misgaat.
Milde beoordelingen wreken zich de volgende schooljaren, ongenadig. Hele flarden uit het schooljaar zijn verloren gegaan, vernietigd, definitief, omdat iedereen naar het volgende leerjaar mocht overgaan, geslaagd of niet geslaagd. Alle volgende schooljaren zullen zich moeten uitsloven om leerachterstanden weg te werken. Dat is een jarenlange herstelperiode die er zit aan te komen.
Wegkwijnende onderwijskwaliteit, verval en verloedering, laagliggende latten, soepele examens, geen gebuisden, een chaotisch schooljaar, alles helemaal overhoop gehaald... Hoe is het mogelijk dat leerlingen binnenkort mogen genieten van de luxe van een een 2-weken durende kerstvakantie?!
De vrije val van schoolse vaardigheden is ingezet en zal nog lang nazinderen!
|