Uit de nieuwe PISA-studie blijkt dat de leerprestaties van onze 'Vlaamse' leerlingen bijna aan flarden hangen. Leesvaardigheid, wiskunde en wetenschappen zijn het meest toegetakeld.
Over oorzaken en oplossingen ga ik niet álles opnieuw vertellen, dat is al genoeg gebeurd. Laat de lezers maar eens snuffelen in de spelonken van mijn blogverleden. Over de tanende kwaliteit van middelbare scholen, de verloedering van het onderwijs, de twijfelachtige waarde van het diploma secundair onderwijs, Vlaamse leerlingen die slechter presteren in een klas met allochtonen, het dalende lesniveau in gemengde klassen, middelbare scholen die veel te gemakkelijk zijn...
Minister Weyts, ik zoek wél naar oorzaken van de slechte PISA-resultaten.
Zo is er het linkse onderwijsbeleid dat dweept met gemengd onderwijs, een sociale mix waarin iedereen gelijk is en niemand de beste mag zijn. Het welbevinden van de leerling staat er centraal en de leerstof wordt aangepast aan zwakke achterblijvers.
De schoolbevolking is meer divers geworden, meer gekleurd, meer gevarieerd door de massale komst van aangespoelde negerkes met een brousse-verleden, bruine kindjes met woestijnzand in hun oortjes, mentaal en fysiek gehandicapten, anderstaligen en ongeletterden, en nog andere prutsers en wanpresteerders. Een deel van die mankementigen heeft toch ook deelgenomen aan de PISA-test?
Oplossing 1 - Apart Onderwijs voor autochtonen en allochtonen. Vlaamse leerlingen presteren slechter in een klas met allochtonen. Allochtonen doen het lesniveau dalen. Omdat autochtonen en allochtonen sámen in 1 klas zitten is er een natuurlijke kloof tussen beiden, een prestatiekloof. Zet ze apart. Laat allochtone leerlingen in hun sop gaar koken en laat Vlamingen tot volle bloei komen. Dat kan alleen maar in apart onderwijs, niet in gemengde scholen. Multiculturele mix = gemixte onzin. Een dwangmatige verdeling van alle soorten leerlingen over alle scholen, een mix van etnische rariteiten, leidt tot de ondergang van het geheel. Ik maak graag de vergelijking met een mengsel van champagne en levertraan, dat is een vieze mix waarbij de champagne alle glans verliest en de levertraan zijn afstotelijke smaak en geur behoudt.
Oplossing 2 - Taal- en leerachterstanden vinden vaak hun oorsprong in de kleuterschool, waar voorbereid wordt op de verdere schoolloopbaan. Daarom pleit ik voor een schoolplicht voor álle kleuters en voor de héle kleuterschool, vanaf het eerste kleuterklasje. Dit schoolbezoek moet afgedwongen worden door de schoolplicht te koppelen aan het kindergeld. Schoolplicht vanaf het eerste kleuterklasje is goed om kleine allochtoontjes vroegtijdig weg te halen uit het afstompende thuismilieu waar een vreemde thuistaal gesproken wordt. Omdat er thuis geen Nederlands gesproken wordt stapelen taalachterstanden zich torenhoog op en strompelen allochtone leerlingen over een schoolparcours vol hindernissen en mislukkingen.
Oplossing 3 - Geen Nederlands? Geen geld! Kindergeld kwijt als er thuis geen Nederlands gesproken wordt? Oei, algemene verontwaardiging. En bij mijn lezers wellicht ook.