Gelukkig wordt de schrijfvaardigheid niet gemeten
De belabberde resultaten op de Vlaamse toetsen mogen ons niet verbazen. Door de aanhoudende omvolking van de schoolpopulatie zal het er in de toekomst nóg schrijnender uitzien. De opmars van anderstaligen en andere minderwaardigheden leidt tot een mix van etnische rariteiten die de onderwijskwaliteit onherstelbaar beschadigt.
De Vlaamse toetsen werden onlangs voor het eerst afgenomen in alle vierde basisleerjaren en tweede secundairs.
10 % van alle 14-jarigen zijn ONGELETTERD! Deze horror stond te lezen op de voorpagina van het kermisgazetje Het Belang van Limburg.
Vlaamse scholieren hebben vooral moeite met het oplossen van wiskundige problemen, zo blijkt uit de toetsresultaten. Opvallend is ook dat het aantal toppresteerders laag ligt, wwz. dat weinig leerlingen de hoogste scores behalen.
Te weinig leerlingen kunnen zich onderscheiden van hun zwakkere klasgenoten. Hoogbegaafden kunnen niet uitblinken als er in een klas alle aandacht gaat naar zwakbegaafden, lanterfanters, mentaal en fysiek gehandicapten, inclusief doven, blinden en kreupelen. Teveel leerlingen passen niet op onze Vlaamse schoolbanken. Ze verhinderen dat intelligente leerlingen hoge toppen scoren.
Politiek correcte begrippen als gelijkheid en inclusiviteit werken nivellerend, waarbij iedereen gelijk op het onderste treetje van de ladder staat te wiebelen. Ondertussen blijft het lespeil dalen tot het gezakt is beneden alle peil.
De extreme betutteling van achterblijvers en achterlijken, marginalen en middelmatigen, heeft het onderwijs de das omgedaan.
Donderwolken zullen zich blijven opstapelen boven het onderwijslandschap zolang het iedereen-gelijkprincipe geldt.
Minister Weyts: "Misschien moeten we afstand nemen van het gelijkheidsdenken"... Inderdaad, het is het enige middel om de onderwijskwaliteit wat op te smukken.
***
En nu maar hopen dat die idiote reclame mijn tekst weer niet komt verstoren...
|