Waarom zo weinig allochtonen hoger onderwijs volgen
Al jarenlang klaagt de migrantenfanclub over onderbemanning van allochtonen in het hoger onderwijs. Zo nu en dan duiken er initiatieven op die mirakels verwachten van de allochtone gemeenschap om hun leden naar de universiteit te sturen. Dramatisch weinig jongeren met etnisch-culturele wortels volgen hoger onderwijs... Hoe zou dat toch komen?
Meest recent was er een KU Leuven-project dat allochtone leerlingen trachtte warm te maken voor een academische opleiding. Er werd gefocust op de leerlingen zelf, maar men vergat te kijken naar het lage lesniveau in hun scholen.
De meeste middelbare scholen zijn te gemakkelijk. De onderwijskwaliteit wordt er aangetast door de grote diversiteit van de schoolbevolking. Het lage lesniveau verhindert een vlotte doorstroming naar hoger onderwijs. De drempel wordt steeds hoger. De kloof wordt steeds wijder. En het zijn precies allochtonen met hardnekkige taalachterstanden die niet ver genoeg kunnen springen om die kloof te overbruggen.
Hoe komt het toch dat er zo weinig allochtonen hoger onderwijs volgen?
We hoeven alleen maar te kijken naar de middelbare scholen waar ze met diploma's en goede rapportcijfers smijten... Yavuz en Mehmet misten een half schooljaar door onwettige afwezigheden en slaagden tóch op het einde van het schooljaar... Meryem slaagde voor de zwemlessen, terwijl ze niet eens pootje kon baden, bij C§A had ze wel een klantenkaart voor hoofddoeken en andere lompe wijde textielgevallen.
Het lesniveau daalt en wordt aangepast aan het zwakke niveau, wat een degelijke voorbereiding op het hoger onderwijs belet.
Secundaire scholen die geen eisen stellen aan allochtonen en alleen maar toegevingen doen en tekortkomingen door de vingers zien, die zijn niét bezig met hun studenten voor te bereiden op hoger onderwijs. Die zijn alleen bezig met zichzelf in stand te houden!
Secundaire scholen, waar islamlessen belangrijker zijn dan huiswerk maken en lessen leren, waar lichtzinnig omgesprongen wordt met tucht, discipline en verantwoordelijkheidszin, die zijn niet bezig met hun allochtonen voor te bereiden op hoger onderwijs!
En dan zwijgen we nog over de allochtone lastpakken die stempelen gestuurd worden zonder het middelbaar af te maken... De deliberatie maakte er vroeger een punt van om 'stempelrijpe' allochtonen gaar te stoven, regelrecht naar den dop!
|