Hoe komen Migranten aan zoveel Macht en Aandacht?
Voor het antwoord kijken we terug naar de jonge jaren van de allochtoontjes... Begin jaren 80 begon het aantal migrantenleerlingen in het atheneum van Heusden-Zolder angstwekkend te stijgen. Het krioelde er van de Turken en Marokkanen. Op de speelplaats zag je alleen maar donkergetinten die allen een jeansbroek droegen, en hoorde je getater in een vreemde taal. Geen opbeurend schouwspel.
'Functioneel Moedertaalonderwijs'
Het onderwijs had toen nog de pijnlijke illusie dat die bruin mannen vatbaar waren voor verbetering, voor een beter taalgebruik, voor meer taakgerichtheid in de klas, voor meer motivatie. Toen startte een pilootproject met de naam 'Functioneel Moedertaalonderwijs'. Het pilootproject was het allereerste project in het kader van migrantenonderwijs, het was een 'kladversie' om het terrein te verkennen, een speelse voorloper van een hele rij kostbare projecten die later in de loop der jaren volgden. Het gaf de start aan een opeenvolging van een hele rij uitzichtloze projecten zonder eindmeet, zinloze en geldverslinde projecten die afschampten op de allochtoon, omdat een allochtoon eigengereid koppig zichzelf blijft en niets aanneemt van zijn blanke medemens.
Parels voor de Zwijnen en Ziekelijke Verering van de Allochtoon
De leraren Brants en Vanham, de leiders van het project, verrichtten als pioniers baanbrekend werk. Ze wisten aanvankelijk niets over de leerbaarheid van allochtone leerlingen, maar dat kregen ze al gauw in de gaten toen hun inspanningen niets opleverden. Aan eigen taal en cultuur van een allochtoon valt immers niet te prutsen. Niet één project heeft dat klaargekregen. Parels voor de zwijnen!
Inmiddels begon in school de bewondering voor alles wat vreemd was ziekelijke proporties aan te nemen. Een hoop extra lestijden en extra leerkrachten werden gesubsidieerd, gesofisticeerd didactisch materiaal kwam er met bergen aan, islamleraren, tolken, migrantenwerksters, sociaal werksters... er kwam geen eind aan. Moslimmeisjes hoefden een heel schooljaar niet deel te nemen aan turn- en zwemlessen dankzij louche doktersbriefjes. Spijbelaars die een half schooljaar misten, mochten toch overgaan naar het volgende studiejaar. De culturele eigenheden van allochtone leerlingen werden als een relikwie aanbeden en vereerd.
Wijzélf hebben hen machtig en zelfbewust gemaakt!
In de watten leggen, in de schijnwerpers en op een voetstuk plaatsen van allochtone leerlingen, aureooltjes boven hun hoofd hangen, hen aanmoedigen en belonen, waartoe heeft het allemaal gediend?!... De allochtone pubers van vroeger zijn nu volwassenen met hele slierten eigen schoolgaande kinderen. Natuurlijk herinneren ze zich nog hun fijne schooltijd toen alles mocht en niets moest, toen ze in het middelpunt van de belangstelling stonden, toen ze voelden dat de hele omgeving en samenleving zich voor hen uitsloofde... Wijzélf hebben hen machtig en zelfbewust gemaakt!
|