TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
30-03-2010
Hoegaarden kiest
Hoegaarden kiest: ezel, koe of olifant
HOEGAARDEN - Hoegaardiers worden geconfronteerd met de keuze tussen een ezel, een koe of een stiekeme olifant.
In de jongste dorpsrevue bleek een scherpe toekomst weggelegd voor de (palm)ezel. De partij KMNMK promoveerde het dier tot algemeen verplicht transportmiddel. De ezel prijkjte op de vlag van de vrije gemeente. Dat sluit aan bij de algemene sympatie voor de ezel in de Hoegaardse palmzondagtraditie.
De jongste dagen kwam de positie van de ezel ut officiële hoek onder druk te staan. In de hal van het gemeentehuis werden waarempel koeien opgesteld. Het waren kunstwerken van ArtX. Kunst is vrij, maar toch. Het is een voorbode van meer want Hilde Pierre wil deze zomer uitpakken met een hele veestapel in het Kapittelpark.
Op de tentoonstelling in zaal Grand Cru hing ook een visionair doek van Hoegaardier David Lamey. Onder de schijnbaar onschuldige titel 'Zonder Titel' brengt hij een dorpszicht met kerk, en daarop een roze olifant. Dat is pas een schot in het hart: de roze olifant is het symbool van de Gentse Delirium Tremens.
Dat brouwerij Huyghe op die manier uitpakt kan een commerciële zet zijn, maar wat zien we elders? Een affiche met een olifant aan de Kalverstraat (en elders allicht), een nieuwe crèche in Rommersom met de naam 'l Olifant. Worden dit de politieke symbolen van de toekomst? (R Billen)
Een vrouw heeft bij het fotograferen van de zonsondergang boven Sydney een UFO opgemerkt. Fiona Hartigan kwam haar verhaal doen op de Australische televisie en deelde de beelden met de rest van de wereld. Wat de vliegende schijf precies was, komen we wellicht nooit te weten.
"Ik was nog maar net uit mijn wagen gestapt om de zonsondergang te fotograferen, toen de vreemde scène zich voor mijn ogen ontrolde", vertelt Fiona Hartigan. "Net toen ik een kiekje wilde schieten, zag ik plots een zwart voorwerp en het begon te bewegen. Eerst was het zo'n 800 meter verwijderd, maar dan kwam het dichter, tot op 400 meter. Vervolgens verschenen er ook nog twee andere kleine ronde dingen uit de heldere oranje lichtbundel boven het voorwerp. Het maakte geen geluid, het was heel vreemd. Ik was totaal overweldigd door het gebeuren."
Expert
UFO-expert Doug Moffett werpt zijn licht op de eigenaardige zaak. "Wat het ook is, het is zeker een gelegenheid om iets nieuw te ontdekken. Er zijn elk jaar zo'n 1.5000 UFO-waarnemingen in Australië, maar dat is maar het topje van de ijsberg. Waarom zouden mensen die verhalen verzinnen? Ze zouden zich er enkel belachelijk mee kunnen maken." (hlnsydney/kh)
Middeleeuwen In 1331 werd te Grimde een kapel ingewijd met Sint-Maurus als patroon. De kapel werd gebouwd bij de leprozerie, waar Benedictijnenmonniken de melaatsen verzorgden. Toen de kapel drie eeuwen later werd uitgebreid, verhuisde het beeld van Maurus naar de zijbeuk en kreeg de devotie voor O.L.Vrouw de bovenhand. De naam veranderde van Sincte Moorscapelle in kapel van O.L. Vrouw-ten-Steen, genoemd naar de grensstenen die het domein van de leprozerie afbakenden. Tot in de 19de eeuw werd de kapel bediend door diverse kloosterorden. Op 16 en 17 januari wordt elk jaar een winterbedevaart gehouden, genaamd het "Dertienmaal". Dit is een paardenprocessie dwars door de akkers tussen de kerk van Hakendover en de O.-L.-Vrouw-ten-Steenkapel (waar de drie maagden van Hakendover zouden begraven liggen), dertien keer heen en weer, in totaal ongeveer 40 km. Moderne tijd Op 27 mei 1878 werd spoorlijn 22 geopend, die Tienen verbond met Diest. Station Grimde was een van de stations op deze lijn. Het reizigersverkeer werd op 29 september 1957 opgeheven en het goederenverkeer werd vanaf dan ook in stappen afgebouwd. Het deel Halen-Diest werd in 1961 stopgezet, het deel Drieslinter-Halen in 1964 en het deel Grimde-Drieslinter in 1967. Het traject Tienen-Grimde bleef in gebruik om de suikerfabriek van Tienen, die naast station Grimde ligt, te bedienen. Tenslotte werd in 1988 ook dit deel gesloten voor het goederenverkeer. De spoorlijn is volledig opgebroken, in 1967 het deel Halen-Diest, in 1970 het deel Grimde-Halen en in 1999 deel Tienen-Grimde. Het stationsgebouw van Grimde is bewaard gebleven.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog vond op 18 augustus 1914 de slag bij Sint-Margriete-Houtem en Grimde plaats tussen het Duitse en Belgische leger. Om 13.35 uur barstte het gevecht los. De Duitse overmacht was te groot en rond 14.30 uur waren de Belgische voorposten genoodzaakt zich terug te trekken. Rond 15.30 uur begon de algemene Belgische terugtrekking en om 17.00 uur werd Grimde aan de Duitsers prijsgegeven. Om 17.40 uur trokken de Duitsers Tienen binnen. In de crypte van de Romaanse Sint-Pieterskerk aan de Pastorijstraat rusten de 140 in deze slag gesneuvelde Belgische militairen, waaronder generaal Guffens, bevelhebber van het 22ste linieregiment. Deze overleed in 1942 maar het was zijn laatste wens om bij zijn gesneuvelde soldaten te worden bijgezet. Het kerkje doet sindsdien geen dienst meer als kerk, maar als grafmonument. Tussen augustus 2004 en december 2005 werd de N3, die in Grimde de Sint-Truidensesteenweg heet, heringericht. Er werden vrijliggende fiets- en voetpaden, nieuwe parkeerstroken en een gescheiden stelsel voor afval- en rioleringswater aangelegd.
Bijna helft Belgische werkgevers verhoogt loon niet
Bijna de helft (41 procent) van de Belgische werkgevers zal de lonen van zijn werknemers niet verhogen in 2010. Dat bleek uit een internationale studie van de organisatie Grant Thornton, waar de kranten van de groep Sud Presse zaterdag over berichten.
Verhogingen begrensd In 2009 overwoog amper 13 procent van de Belgische werkgevers om de lonen niet te verhogen. "Het verschil is enorm, vooral als we de resultaten vergelijken met andere landen. Alleen Ierland, Groot-Brittannië, Polen, Rusland en Italië doen het slechter", schrijft Sud Presse.
Robert Plasman, professor van de ULB (Université Libre de Bruxelles), wees er in een reactie op dat "een interprofessioneel akkoord afgesloten werd in 2009, voor 2 jaar". Ook werden "de verhogingen begrensd tot maximaal 250 euro per jaar, in de vorm van bijvoorbeeld ecocheques".
Het onderzoek maakte verder duidelijk dat 26 procent van de Belgische bedrijven zijn aantal effectieven zag toenemen afgelopen jaar. De helft van de ondervraagde bedrijven had er evenveel in dienst als in 2008.
Zeventien procent van de Belgische werkgevers schroefde het werkvolume terug om ontslagen te vermijden. Negen procent herschikte het personeelsbestand. Zeven procent stond sabbatjaren toe, 2 procent koos voor vrijwillige ontslagen en 3 procent verminderde het loon. (belga/tw)
Vanaf vrijdag heeft het Sea Life Centre in Blankenberge de 'grootste levende krab die ooit te zien was in Europa' in huis. Het beestje heet 'Crabzilla': een volwassen Japanse reuzenspinkrab waarvan de spanwijdte van de scharen méér dan 3,5 meter bedraagt.
Het exemplaar van de 'Macrocheira kaempferi' werd eind verleden jaar gevangen in de Stille Oceaan. Ze werd eerst opgevangen in het Sea Life Centre in het Britse Birmingham maar verhuist nu naar Sea Life Blankenberge. Crabzilla kan overigens nog groeien, volledig volgroeid wordt een reuzenspinkrab tot 4,5 meter groot.
Het centrum beschikt immers over een groot aangepast aquarium waar momenteel al zes spinkrabben leven. 'Hoewel deze dieren nu al kunnen rekenen op bijzonder veel bijval, verzinken ze in het niets bij de unieke reuzenkrab die hen zal vervoegen.'
En volgens het Sea Life Centre is de reuzenspinkrab niet alleen door de afmetingen een 'monsterlijke verschijning': het beestje lijkt ook op een spin.
Crabzilla wordt vrijdagmorgen opgehaald in Engeland met een speciale koelwagen voorzien van een aangepast reservoir en luchtpompen. Onder escorte en met een speciaal viptransport door de Kanaaltunnel wordt het dier rond 16 uur in Blankenberge verwacht. Na een eerste controle door de dierenarts wordt het dier onmiddellijk bijgeplaatst in het krabbenbassin.
Toeristisch ruimteschip doorstaat eerste grote test SAN FRANCISCO - In Californië is maandag een succesvolle test verricht met het SpaceShipTwo, 's werelds eerste toerismeruimteschip. Ten vroegste in 2011 à 2012 zou het gevaarte ook echt liefhebbers meenemen naar de ruimte, zo meldt Virgin Galactic, een tak van de Virgin Group.
Vanop een basis in de Mojavewoestijn werd het ruimteschip onder de vleugels van het draagvliegtuig WhiteKnigtTwo (VMS Eve) tot op 13.716 meter gebracht. De vlucht duurde twee uur 54 minuten. 'Het was geen verrassing voor ons dat de vlucht goed afliep', zei de Britse miljardair en stichter van Virgin Galactic Richard Branson.
Gewichtloos Branson en luchtvaartpionier Burt Rutan hebben begin december hun ruimteschip voor korte private trips naar de ruimte voorgesteld. Het 18 meter lange 'SpaceShipTwo' vervoert twee piloten en zes passagiers. Het draagvliegtuig brengt het ruimteschip tot op 15 à 18 kilometer hoogte. Daar maakt het zich los en stijgt het met raketmotoren tot op 110 km hoogte. De passagiers zijn dan enkele minuten gewichtloos. Bij de testvlucht van maandag werden het ruimteschip en het draagvliegtuig niet van elkaar gescheiden. Dat zal pas bij een volgende proef gebeuren. Dit en volgend jaar zijn er nog twee tests voorzien. Beide tuigen zijn ontwikkeld en gebouwd door het bedrijf Scaled Composites. De uiteindelijke lanceringen zullen gebeuren vanop de in aanbouw zijnde ruimtehaven Spaceport America, in de Amerikaanse staat New Mexico. Al 330 mensen hebben een zitje geboekt en 45 miljoen dollar gestort. De trip van tweeëneenhalf uur kost ongeveer 200.000 dollar. Branson wil met zijn gezin de maidentrip meemaken.
Binnenkort is het niet meer nodig een geregistreerde aannemer in te huren om bij een verbouwing van het verlaagde btw-tarief van 6procent te kunnen genieten. Aannemers vochten het discriminerende karakter van die registratieplicht aan voor de rechtbank.
Zo was een Nederlands dakwerkenbedrijf naar de rechter gestapt omdat de Belgische administratie hem verbood nog langer werkzaamheden uit te voeren tegen het tarief van 6procent. Hij kreeg gelijk van de Brusselse rechtbank.
De registratie van aannemers is niet wettelijk verplicht. Maar de aannemer die de verbouwing voor je uitvoert, moest wel geregistreerd zijn als je als particulier slechts 6 in plaats van 21procent btw wil betalen.
Geen kwaliteitsgarantie
Nochtans zegt de registratie niets over de geleverde kwaliteit. Ze betekent alleen dat de ondernemer in orde is met de fiscale en sociale wetgeving. Maar sinds twee jaar worden de aannemers gecontroleerd via een databank die aan het btw-nummer is gekoppeld', zegt Marleen Porré, hoofd van de fiscale dienst van de Confederatie Bouw.
Kandidaat-verbouwers kregen de raad zich vooraf te informeren of de aannemer al dan niet geregistreerd was, zodat ze zeker konden zijn van het verlaagde btw-tarief. Vandaag is 99 procent van onze 15.000 leden geregistreerd. In de particuliere woningbouw zijn ze dat zelfs allemaal.'
Kamerlid Luc Van Biesen (Open VLD) kon documenten inkijken waaruit blijkt dat de btw-administratie alle vorderingen zal staken tegen niet-geregistreerde aannemers die toch de verlaagde btw-tarieven toepasten. Financiënminister Didier Reynders (MR) gaf de opdracht om de registratie van de aannemers uit het bewuste Koninklijk Besluit te laten schrappen.
Voor het grootse tweejaarlijkse gezondheidsrapport van de Belgische overheid werden in totaal zo'n zesduizend gezinnen in heel België bevraagd over hun gezondheid. Wat bleek? Meer en meer Belgen sukkelen met hun rug. Goed één op de zes heeft er chronisch last van. Bij de mannen krijgt 15 procent ermee te maken, bij de vrouwen zelfs 19 procent.
'Klopt', zegt specialist Patrick Grisar van de rugkliniek in het Hasseltse Salvatorziekenhuis. 'Rugpijn is iets van alle tijden. Maar in deze drukke maatschappij waar constant gepresteerd moet worden, hebben mensen er wel meer last van dan vroeger. En dus gaan we automatisch ook vaker bij de dokter aankloppen. Want rugpijn kan soms echt ondraaglijk veel pijn doen.'
Andere specialisten beschouwen rugpijn dan weer als een soort beschavingsziekte, die vooral voorkomt bij mensen tussen de 30 en 55. 'Het is typisch iets voor deze tijd', zegt specialist Roeland Leysens. 'We zitten te veel, we bewegen te weinig en dus krijgt de wervelkolom dikwijls onvoldoende steun, met rugklachten als gevolg.'
Blijven bewegen
Grootste probleem is dat we meestal nog fout reageren bij rugklachten: 'De meeste mensen gaan liggen of zitten als ze rugpijn hebben, maar dat is net het slechtste wat je kan doen', waarschuwt dokter Grisar. 'Dat zit er voor een groot stuk nog ingepeperd van vroeger. Toen zeiden dokters nog dat rugpatiënten veel moesten rusten. Maar in feite moet je blijven bewegen, ook al is dat soms moeilijk. Als je gaat liggen, gaat de structuur vastroesten.'
De meeste klachten zijn volgens Grisar nog altijd mechanische rugklachten: die zijn vrij onschuldig, hebben geen aanwijsbare oorzaak en dikwijls verdwijnt de pijn al na een week. Soms komen de klachten dan wel terug, maar verdwijnen ze even snel als ze gekomen zijn.
'Iedereen kent dat wel. Je maakt een foute beweging en je hebt het zitten. Overbelasting kan er ook mee te maken hebben. Pijnstillers kunnen in zo'n geval zeker helpen. Maar meestal raakt het probleem na een paar dagen vanzelf opgelost. Al kan het inderdaad vreselijk pijn doen. Het enige dat je niet mag doen is gaan liggen en blijven liggen.'
Maar dan zijn er nog de zwaardere klachten, gaande van hernia over osteoporose tot lumbago. 'Dat heb je per definitie levenslang', zegt Grisar. 'Dikwijls hebben die mensen ondraaglijke pijn. Dan komt het erop aan de pijn te verzachten met pijnstillers en hen te stimuleren om toch nog een beetje in beweging te blijven. Maar rugpijn, dat is vooral iets waarmee je moet leren leven.'
GENEVE - De Wereldhandelsorganisatie (WTO) heeft vandaag een vonnis geveld in het aanslepende handelsconflict tussen de EU en de VS, over de Europese steun aan de vliegtuigbouwer Airbus. De precieze inhoud is nog niet bekend, maar beide partijen claimen een overwinning.
Het geschil heeft te maken met de vraag of de Europese overheidssteun voor Boeing oneerlijke concurrentie vormde voor de Amerikaanse concurrent Boeing. Een panel van specialisten van de WTO heeft het vonnis vandaag overhandigd aan de VS en de Europese Unie. De inhoud ervan wordt pas over enkele maanden publiek gemaakt, maar beide kampen lieten al hhun interpretatie doorsijpelen in de media.
Drie ambtenaren uit verschillende landen zeiden aan het persbureau AP dat het vonnis in de lijn ligt van een voorlopige beslissing van september vorig jaar. Daarin werden de Europese regeringen veroordeeld voor het subsidiëren van Airbus door middel van risicovrije leningen, de financiering van onderzoek en het aanbieden van infrastructuur.
Airbus zegt in een reactie dan weer dat "70 procent van de Amerikaanse claims werden afgewezen", en dat de beweringen van Boeing, dat het schade heeft geleden als gevolg van de Europese overheidssteun aan zijn concurrent, door de WTO werden afgewezen.
VLIERZELE - Een vreselijke stank is het, daar in de buurt van de stortplaats in Vlierzele. Pendelaars op de E40 Gent-Brussel merken het vaak, halverwege tussen Wetteren en Erpe-Mere. De Vlaamse milieu-inspectie heeft het verantwoordelijke bedrijf op de vingers getikt. Koen Baumers, foto's Gianni Barbieux
Wie geregeld over de E40 Gent-Brussel rijdt, heeft het vast al gemerkt. Halverwege tussen Wetteren en Erpe-Mere hangt er vaak een penetrante, zurige stank die in je neus blijft hangen. Het doet nog het meeste denken aan rotte eieren, maar het is doordringender dan dat.
De bron van het geurtje is de stortplaats van Vlierzele, een deelgemeente van Sint-Lievens-Houtem. Het is een gigantische put waar vrachtwagens het afval komen dumpen dat niet gerecycleerd of verbrand kan worden. Het resultaat is een stank waar alleen een grote zwerm meeuwen enthousiast over is.
Drie jaar stank
Er voorbijrijden en de ventilatie van je auto af moeten zetten is één ding, in de buurt wonen is zo mogelijk nog erger. 'Het hangt er een beetje van af hoe de wind staat, maar soms is de stank hier echt niet te harden', zegt Dirk Berckmans, die uitkijkt op de zandhopen naast de stortput. 'Dan weten we dat we weer een dagje onze ramen moeten sluiten, hoe warm het buiten ook is. Er zijn geregeld vergaderingen met het bedrijf, maar we kunnen daar alleen maar horen wat de plannen zijn. We wonen hier nu drie jaar en we tellen af tot de laatste put gevuld is. We hopen dat de stank dan weg is.'
'Als we terugkomen van de kust, zeggen we altijd: We zijn weer bij ons Sofie', zegt Staf Uyttersprot, die 's middags op zijn kleinzoon past in de tuin van zijn dochter. 'Toen ze hier kwam wonen, heb ik al gezegd dat ze dat beter niet kon doen. Het lijkt me heel ongezond, zeker omdat ze hier de as van verbrandingsovens dumpen. Een tijdje geleden lag hier zelfs een hoop asbesthoudend beton. Zou u hier willen wonen, heb ik de directeur gevraagd. Het is een biologische tijdbom die ze onder de grond steken. Ik heb mijn dochter op het hart gedrukt hier nooit een moestuintje te houden.'
Geen geurwet
De stank is de voorbije jaren beduidend erger geworden, zo blijkt uit klachten die binnenkomen bij de Vlaamse milieu-inspectie. Die instantie vroeg de intercommunale Ilva, die de stortplaats beheert, al om maatregelen te nemen. Ilva voert nu een intern onderzoek, dat van nabij gevolgd wordt door een milieuambtenaar. 'Er bestaat geen wet over geurhinder, maar de algemene voorwaarde is dat een exploitant alle nodige maatregelen moet nemen om schade en hinder te voorkomen', zegt Diana Leuci, woordvoerster van de milieu-inspectie.'Er is inderdaad wat over en weer gemaild met de Vlaamse milieu-inspectie', bevestigt Henk Geeroms, algemeen directeur van Ilva. 'Maar we hebben die mails niet nodig om ons werk te doen. Het grote probleem is dat je gas niet ziet lopen. Het is dus veel moeilijker om op zoek te gaan naar een lek. Ook als we telefoontjes krijgen van buren, proberen we zo snel mogelijk de bron te vinden.'
Geeroms wijst naar de nieuwe Vlaamse regels om de verergerde stank te verklaren. 'We mogen niet zo veel meer storten. In 2009 is er maar 50.000 ton gestort, in 2008 waren dat er nog 120.000. Daardoor geraken de putten minder snel vol. En het is als ze nog niet vol zijn dat ze kunnen stinken. We dekken ze elke avond af met een laag grond, maar dat is nooit zo goed als de definitieve deklaag van drie meter plus folie.'
Toch doet Ilva er volgens Geeroms alles aan om de stank tegen te gaan. 'Het is in ons eigen nadeel als dat gas ontsnapt, want we gebruiken dat om elektriciteit op te wekken. We laten het dus niet graag ontsnappen.'
HOEGAARDEN - Op 25 maart neemt A&C Systems haar nieuwe bedrijfsgebouw op het industrieterrein Bleyveld in gebruik.
A&C Systems is in de Benelux een toonaangevende distributeur in de telecomsector. De distributie van gsm-toestellen, gsm-accessoires, navigatiesystemen en accessoires leverde in 2009 een jaaromzet van 70 miljoen euro op. Het bedrijf telt momenteel 68 personeelsleden en een kleine zesduizend klanten.
Het huidige bedrijfsgebouw werd te klein. Daarom kocht A&C het aanpalende pand. Dit gebouw dient als stockruimte en omvat een orderpicksysteem. Naast de gekende merken Nokia, Samsung, LG, Sony Ericsson en Tom To, verdeelt A&C Systems ook haar eigen huismerk Globocomm en verschillende accessoiremerken zoals Parrot, Brodit en Valenta.
Dankzij deze efficiënte aanpak kunnen de klanten nu hun bestelling tot 17u doorgeven en wordt die toch nog de volgende dag geleverd. Vroeger kon dat enkel voor bestellingen die voor 15u geplaatst werden. (Raymond Billen)