PALMDALE - De bij Northrop Grumman gebouwde Euro Hawk heeft begin deze maand een geslaagde eerste vlucht uitgevoerd van bijna twee uur. Het onbemande toestel steeg daarbij naar een vlieghoogte van meer dan tien kilometer, waarna het landde op Edwards Air Force Base. De Euro Hawk wordt ontwikkeld in opdracht van het Duitse ministerie van Defensie.
De Euro Hawk moet rond 2016 in Duitsland de sinds 1972 operationele Breguet Atlantic gaan aflossen. Deze toestellen worden overigens al dit jaar van de operationele sterkte gehaald bij de Duitse marine.
De Euro Hawk heeft een lengte van 13,54 meter en een spanwijdte van 35,41 meter. Het onbemande vliegtuig haalt kruissnelheden van 660 kilometer per uur op een vlieghoogte van maximaal 65.000 voet (twintig kilometer). De Euro Hawk kan maximaal 36 uur non-stop vliegen waarbij het 24.985 kilometer kan afleggen.
Het Duitse ministerie van Defensie verleende in 2007 opdracht voor het ontwikkelen, testen en ondersteunen van de RQ-4 Global Hawk afgeleide Euro Hawk. Het toestel wordt uitgerust met geavanceerde zogeheten SIGINT-missieapparatuur.
EuroHawk is een joint venture tussen Northrop Grumman en EADS Defence & Security. Bij de ontwikkeling van het nieuwe toestel wordt nauw samengewerkt met Duitsland.
TIENEN - Michel Vanwinckel wil alle foto's van Mariabeelden in Tienen bundelen op zijn site. U kunt hem helpen.
Michel Vanwinckel (56) vraagt om hem te melden waar er overal Mariabeelden staan in Tienen. Hij heeft er zelf 25 opgespoord en daarvan foto's op zijn blog geplaatst. Daarnaast blijkt hij ook privé een verzamelaar van Mariabeelden. Als fervent aanbidder weet hij ook de juiste duiding erbij te plaatsen. Hij wijst ook op de Mariaprocessie van 14 augustus aan O.-L.-Vrouw ten Poel.
Enkele beelden blijken een bijzondere herinnering op te wekken. Bijvoorbeeld: 'Dit mooie beeld van O.- L.-Vrouw van Lourdes hebben mijn ouders gekregen als huwelijksgeschenk. Dat was in augustus 1945. Het is een prachtig beeld van 65 cm hoogte. Toen ik geboren werd stond het in een grot in onze tuin (Gilainstraat 58 Tienen). Door de weersomstandigheden was het zijn mooie kleuren verloren. Begin de jaren 80 werd het herschilderd door Eugeen Schols (+). Nu is het beeld het pronkstuk van mijn verzameling.'
Het beeld op de foto hierbij (genomen van Vanwinckels site) stelt de Zwarte Madonna voor uit de kerk van Bost. In Bost noemen ze haar 'Marie Noire' of 'Marie Zwet'. De kerk bevat heel wat beelden maar daar kun je nu even niet terecht wegens de complete restauratie van het gebouw.
Zeer zeker zijn er nog meer Mariabeelden in de stad en de deelgemeenten. In Hakendover een boomkapel. In Tienen de (verhuisde) Onze-Lieve-Vrouw van de waterpomp op de Grote Markt...
Het zware onweer dat in de vooravond over ons land is getrokken heeft veel hinder veroorzaakt. Op Zaventem heeft het vliegverkeer een tijdlang stilgelegen. Het spoorverkeer ondervindt vooral in Wallonië grote moeilijkheden en ook op de weg gaat het moeizaam. De brandweer wordt overstelpt met oproepen.
Een intense onweerszone trok vanuit Frankrijk in noordoostelijke richting over ons land. Vooral Vlaams- en Waals-Brabant en Limburg kregen het hard te verduren. De zwaarste buien hebben rond 18 uur geleidelijk ons land verlaten richting Nederland en Duitsland. In het zuidwesten van België is het nu al zo goed als droog, meldt weerman Eddy De Mey. In de loop van woensdagavond trekt de neerslag naar het noordoosten weg.
Eerder liet De Mey weten dat de komende uren vooral in het noorden en oosten nog intense buien worden verwacht.
Wateroverlast
Vooral in het centrum van het land heeft de hevige regenval voor veel problemen gezorgd.
De brandweer van Zaventem werd sinds het begin van het onweer, rond 16.30 uur, overstelpt met oproepen, zowel vanuit Zaventem zelf als vanuit de buurgemeenten Sint-Stevens-Woluwe, Sterrebeek en Nossegem. De meeste oproepen gaan over ondergelopen straten en kelders.
De Tiense brandweer kreeg op een uur tijd meer dan 300 oproepen voor ondergelopen kelders en straten en omgewaaide bomen of takken.
In Leuven komen brandweer en politie dan weer handen te kort, ook al hadden beide diensten extra ploegen voorzien.
Zowel bij de brandweer als bij de politie van Leuven liepen tientallen oproepen binnen van burgers die melding maakten van kelders en straten die onder water stonden. Zo moet het verkeer op de Tiensesteenweg over één rijstrook omdat de rest van de weg bedolven is onder het overvloedige regenwater. Ook op de Diestsesteenweg is het moeilijk rijden door het onweer. In Zaventem tenslotte is de Civiele Bescherming van Liedekerke moeten tussenkomen om een dak te beveiligen met een zeil.
Geen grote problemen aan de kust
Het noodweer heeft in Zuid-West-Vlaanderen geen noemenswaardige overlast veroorzaakt. De sporadische oproepen die werden genoteerd, waren die voor verstopte rioolputjes, een ondergelopen kelder en hier en daar een ondergelopen straat. Daarmee ontsnapt de kustprovincie aan de voorspelde watersnood.
Spoorverkeer
Vooral in het zuiden van het land wordt het spoorverkeer zwaar getroffen. 'Over Luik trekt momenteel een storm die volgens onze informatie tornado-allures aanneemt', zei Chloé Van Driessche van Infrabel om 17 uur. 'Bijgevolg is er geen enkel spoorverkeer mogelijk in deze zone. Alle treinen staan stil.'
Ook in Charleroi zijn er grote problemen. De lijn Charleroi-Brussel is zwaar verstoord door takken op het spoor. Die hinder heeft gevolgen voor de lijn Antwerpen-Brussel, die in het verlengde van de probleemzone ligt. Ook op de lijn Moeskroen-Doornik en in de regio van Namen is treinverkeer moeilijk.
In het noorden van het land blijft de hinder volgens Infrabel tamelijk beperkt. De verbinding Kust-Brussel is onderbroken ter hoogte van Hansbeke, maar daar werd een omleiding voorzien. '
De reizigers moeten er, net als in grote delen van het land, rekening houden met vertragingen', zegt Van Driessche. De woordvoerster voorspelt dat de hinder nog de hele avond zal aanhouden. 'De versperde lijnen hebben een sneeuwbaleffect op het hele spoornet', aldus Van Driessche. Reizigers krijgen de raad de website Railtime.be in de gaten te houden en naar de informatie in de stations te luisteren.
Brussels Airport
Zowel voor vertrekkende als aankomende vluchten op Brussels Airport zijn er woensdag rond 17 uur vertragingen van een half uur door het hevige onweer, meldt Jan Van der Cruysse, de woordvoerder van Brussels Airport. 'Het vliegverkeer ondervindt hinder door het onweer', zegt Van der Cruysse. 'Het is nogal intens en op de luchthaven is er daardoor geen afhandeling. Er geldt een half uur vertraging.'
Het personeel dat instaat voor het in- en ontschepen van de vliegtuigen werd gewaarschuwd om niet op het tarmac te gaan, een open vlakte, waar bliksem voor gevaar zorgt. Volgens Van der Cruysse brengt het onweer ook met zich mee dat passagiers een half uur langer in het vliegtuig moeten zitten. 'Vliegtuigen kunnen geen contact maken met de laadbruggen. Om blikseminslag te vermijden, moeten de vliegtuigen los blijven staan, mogen ze geen contact maken met het luchthavengebouw.'
Van der Cruysse zegt dat van zodra het stopt met bliksemen, de werkzaamheden kunnen hervatten. Landen en opstijgen, blijft tot nader order wel mogelijk.
TIENEN - Nostalgie uit Tienen. Joske Vanwinckel (60) blijkt naast koorzangeres in Kumtich ook verzamelaarster van oude prentkaarten.
Joske Vanwinckel laat je genieten van een serie oude stadszichten: prentkaarten uit de periode meteen voor en na de Eerste Wereldoorlog.
De tram rijdt nog, de gaslataarns branden, op de Veemarkt wordft geoefend op de staande wip. De Beauduinstraat zit eruit als welstellende handelsstraat. Aan de boompojes van de Grote Marlt staat nog een kiosk en onderaan de Veemarkt kunnen mannen terecht in een pissijn. Aan het station renderen, zoals het hoort, een reeks cafés en hotels. 't Is allemaal verdwenen, zoals ook de Société Royale des Beaux Arts (foto, Minderbroedersstraat) waarvan vorige maand het horeca-restant is gesloopt. (R. Billen)
Vier Belgische brandweerkorpsen testen een systeem waarmee ze dwars door staalplaat en muren een vuurhaard te lijf kunnen gaan. 'Een brand van buitenaf blussen maakt de opdracht van de brandweerman een stuk veiliger', zegt luitenant Jean-Claude Vantorre van de brandweer van Knokke-Heist.
Het systeem heet Cobra en is een Zweedse uitvinding. 'In Zweden begon men ruim twintig jaar geleden huizen en andere gebouwen fors te isoleren. Dat had onder meer voor gevolg dat branden steeds minder uitsloegen en binnen in het gebouw bleven', zegt luitenant Jean-Claude Vantorre. 'Dat vroeg om een andere aanpak van het bluswerk. Nu men ook bij ons serieus werkt maakt van isolatie, moeten ook hier brandweerkorpsen zich toeleggen op een andere manier van blussen.'
Gaatje boren
Het nieuwe blussysteem is eenvoudig en geniaal tegelijk. De brandweerman bedient een hogedrukpistool waarin water vermengd met abrasief, een soort schurend metaalgruis, zich onder bijzonder hoge druk - ongeveer 300 bar - dwars door een betonwand, branddeur, staalplaat, raamprofiel of bakstenen muur boort. Zodra het gaatje met een diameter van enkele millimeter is 'geboord', schakelt de brandweerman de toevoeging van abrasief uit, waarna door dat gaatje water in de brandende ruimte wordt verneveld.
Het systeem wordt onder auspiciën van de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken getest door de brandweerkorpsen van Knokke-Heist, Antwerpen, Luik en Brussel. Spuitgasten uit die korpsen kregen al een opleiding bij hun collega's in Zweden. 'Het kostte me amper anderhalve minuut om door een staalplaat van 2 centimeter te geraken', zegt luitenant Vantorre. 'Een dubbele bakstenen muur: 40 tot 50 seconden. Een raamkozijn: 10 seconden.'
Door het geboorde gaatje kunnen brandweerlui in de achterliggende ruimte tot ongeveer 60 meter diep bluswerken verrichten. Afhankelijk van de grootte en de indeling van de ruimte moeten er meer of minder gaatjes worden geboord
Backdraft
Dankzij het Cobra-systeem kunnen brandweerlui van buitenaf de temperatuur in een brandende ruimte in geen tijd doen dalen van pakweg 800 graden tot 80 à 100 graden. 'Met Cobra zullen we zelden een brand helemaal kunnen blussen, maar het systeem maakt het ons wel mogelijk om de ploeg die de binnenaanval doet, in veel veiliger omstandigheden te laten werken.'
Cobra is ook handig om de door elke brandweerman zeer gevreesde backdraft tegen te gaan. Een brand die zich binnenskamers afspeelt, kan ineens met een enorme kracht tot uitbarsting komen als een brandweerman een deur van die ruimte opent. Daardoor krijgt het lage vuur immers ineens zuurstof, met alle gevolgen van dien. 'Dankzij Cobra kunnen we bij zo'n binnenbrand de gassen doen afkoelen, zodat de ploeg die naar binnen gaat minder risico loopt.'
Het systeem is uiteraard ook zeer geschikt voor de bestrijding van branden in goed geïsoleerde opslagruimten, in schepen en in containers. Op dit eigenste ogenblik is een Cobra-team onderweg naar Maleisië om daar te helpen bij de bestrijding van een brand die nu al sinds woensdag woedt aan boord van het Deense containerschip Charlotte Maersk.
Bij een reis van noord naar zuid zijn de meeste passagiers ziek gedurende de eerste dagen, maar de toestand wordt aanzienlijk beter bij het bereiken van de tropische zeeën, waar het water gewoonlijk veel kalmer is.
Blijf aan boord zo mogelijk aan dek op een plaats met de minste beweging (een goede plaats is het midden op het achterdek) en kijk zo mogelijk in de vaarrichting.
Ga niet bij de ontluchting van de machinekamer staan (de lucht van dieselolie en uitlaatgassen maakt u misselijk).
Ga zo nodig met gesloten ogen liggen bij het opkomen van de ongemakken, zeker wanneer u zich in het schip bevindt. Fixeer een punt op de horizon, kijk vooral niet naar bewegende voorwerpen (bijvoorbeeld de golven).
Eet een lichte maaltijd voor het vertrek, zonder koffie, frisdrank of alcohol.
Drink ook tijdens de reis geen alcohol of frisdrank. Wordt u toch misselijk? Eet dan het liefste een koekje of een stukje droog brood. Doordat de maag het voedsel moet verteren, vermindert het gevoel van misselijkheid.
Wie snel zeeziek is, doet er verstandig aan minimaal 1 uur voor het vertrek een middel tegen zeeziekte in te nemen.
TIENEN - Dialectologen zoeken jonge damens tussen 20 en 40, in Tienen, die het plaatselijke dialect beheersen.
Op het Meertens Instituut in Amsterdam werkt prof. Wilbert Heeringa aan een groot onderzoek naar dialectverandering. Het gaat om tachtig plaatsen in het noorden van België en in Nederland. Ook in Tienen worden opnamen gemaakt. Ouderen zijn al gevonden, maar het instituut zoekt nog enkele jonge dames tussen 20 en 40 jaar oud die Tiens kunnen spreken.
Wie zich geroepen voelt, mag haar naam met adres en e-mail kenbaar maken aan Paul Kempeneers via paul.kempeneers@skynet.be. Deze zal de namen aan Amsterdam overmaken. Let wel: wacht niet te lang, stuur uw naam volgende week. Het onderzoek wordt in Tienen uitgevoerd. (R Billen)
Vorige week berichtten we al dat een Amerikaans bedrijf gestart was met de verkoop van een vliegende auto met inklapbare vleugels. Na de Verenigde Staten laat ook Groot-Brittannië het voertuig toe op de openbare weg. Staatssecretaris Etienne Schouppe verklaart in het Laatste Nieuws dat de vliegende auto voor zijn part eveneens past in het Belgische verkeer.
Producent Terrafugia
Het revolutionaire voertuig, Transition genaamd, ziet eruit als een erg futuristische wagen met vleugels. De besturing is volgens de Amerikaanse producent Terrafugia identiek aan eender welke andere auto of vliegtuig. "In vliegtuigmodus heeft de Transition een echte cockpit met vliegtuig-gps, noodradio en een joystick om mee te sturen," vertelt directeur Richard Gersh. "In automodus is er gewoon een gas- en rempedaal, een versnellingsbak en een stuur."
Dertig seconden
De auto omvormen tot een vliegtuig kan in slechts dertig seconden. Het is wel zo dat je niet op de snelweg kan wegvliegen als er een file is. "Met de vleugels uitgeklapt is de auto ineens 8 meter breed, wat dus niet zomaar kan op een weg. Bovendien heeft hij 500 meter nodig om op te stijgen," aldus Gersh. "We raden dus aan om vanop een luchthaven op te stijgen. Dan loop je het minste risico en dan zijn de autoriteiten ook meteen op de hoogte."
November 2011
De vliegende auto is helaas niet voor iedereen weggelegd: het techinsche hoogstandje kost een slordige 160.000 euro. Bovendien heb je een pilotenbrevet voor lichte vliegtuigjes nodig om te mogen opstijgen. Deze opleiding duurt in België zo'n twee jaar en kost 8.500 euro. Wie dit ervoor over heeft, kan vanaf november 2011 rondrijden in de Transition. Op dat moment zijn de eerste voertuigen klaar voor gebruik.
Extra regels
De Britse regering gaf nu al de toelating om ermee te rijden op de Britse wegen. En ook in België zou je de vliegende auto kunnen tegenkomen. Staatssecretaris Etienne Schouppe ziet er alvast geen graten in. "Zolang de Europese veiligheidsnormen nageleefd worden en de chauffeur alle nodige brevetten heeft om de vliegauto te besturen, kan dit voertuig voor mijn part perfect in het Belgische verkeer. We zullen dan wel moeten bekijken of er extra regels nodig zijn om de veiligheid te garanderen", besluit hij.
De Britse topfysicus Stephen Hawking heeft gebruik gemaakt van computerprogramma's en wetenschappelijke feiten om een grafische voorstelling te maken van hoe buitenaards leven eruitziet. Eerder al verklaarde de wetenschapper dat buitenaards leven 'zo goed als zeker' bestaat.
Hawking, die de voorstellingen maakte in het kader van 'Into the Universe', een nieuwe documentairereeks voor Discovery Channel, zegt dat het universum uit zo'n 100 miljard melkwegen bestaat. In zo'n onmetelijke ruimte is het onwaarschijnlijk dat het leven zich alleen op aarde ontwikkelde.
"Voor mijn wiskundig brein maken de cijfers alleen al dat het bestaan van aliens perfect rationeel is", vertelt de 68-jarige fysicus. "De echte uitdaging is te onderzoeken hoe ze er in het echt uitzien." Op basis van wetenschappelijke uitgangspunten kwam Hawkings tot een aantal voorstellingen van hoe wezens er in totaal verschillende leefwerelden kunnen uitzien.
Gasreuzen
Gasreuzen zoals Jupiter en Saturnus komen vaak voor. Hoe kunnen levende wezens overleven in zo'n dichte en stormachtige atmosfeer? Volgens Hawking kunnen ballonachtige creaturen gedijen in zo'n omgeving. Ze zouden energie kunnen halen uit de elektrische ontladingen van bliksem. Al geeft Hawking toe dat de combinatie van een dergelijke atmosfeer en het gebrek aan een vaste oppervlakte het ontstaan van leven zoals wij dat kennen erg bemoeilijkt.
Aarde-achtige planeten
Planeten met vergelijkbare omstandigheden als onze Aarde kunnen het toneel zijn van hagedisachtige roofdieren met membranen op hun ledematen waarmee ze kunnen zweven. Daarnaast zijn er ook planteneters mogelijk die met een ontwikkelde snuit voedsel opzuigen. Buitenaardse wezen op een dergelijke planeet voeden zich en bewegen waarschijnlijk op manieren die erg gelijken op wat we op Aarde gewoon zijn, meent de wetenschapper.
Onder water
Inktvisachtige wezens kunnen leven in een zoute oceaan, die zou bestaan onder de ijskorst van Europa, een maan van Jupiter. De maan is een groot hemellichaam dat potentieel over enorme waterreservoirs beschikt die leven kunnen bevatten. In zo'n diepte en donkere zee kunnen we wellicht eigenschappen terugvinden van onze diepzeewezens.
Ijskoude leefwerelden
In werelden waar de temperatuur op het niveau van vloeibare stikstof zit (kouder dan 150 graden Celcius) moeten de fysiologie en de bouwstenen van organisch leven er radicaal anders uitzien, zegt Hawking. In zijn visie op zo'n planeet leven wezens op verschillende poten en met een enorm dikke vacht die bescherming biedt tegen de bittere koude en krachtige wind.
Procedure voor windmolens aan E40 officieel opgestart
TIENEN - Tot 28 augustus loopt in Waalse buurgemeenten het openbaar onderzoek naar de plaatsing van windmolens aan de E40.
Het gaat om dertig windmolens vanaan de grens met Vlaams-Brabant, over Waals-Brabant tot aan de grens met de provincie Luik.
In Hélécine en Orp -Jauche loopt het openbaar onderzoek. Samen zal het gaan om 29 windmolens, waarvan één in Orp-Jauche rn bijg in Hélécine.Ze staan naast de E40 met het arguiment dat dat weinig effect heeft op de dropen. Wel staan er wel overal enkele huizen in de directe buurt.
In deze en andere Waals-Brabantse gemeenten maken comités zich zorgen om de veelheid aan molens vanaan de E40 in nhet noorden tot aan de eerste al bestaande molenparken in Perwez aan de E414. (R. Billen)
Op de vraag welke geur de Belgen het meest in vakantiestemming brengt, bleek de zilte zeelucht het meest populair.
Geen wonder dat er files naar de kust bestaan: maar liefst zes op tien Belgen associeert de zeelucht met vakantie. Op de tweede plaats staat de geur van barbecue, die vijf op de tien Belgen in vakantiestemming brengt. Op de derde plaats staat zonnecrème, waarvan de geur bij 4 op tien Belgen vakantieherinneringen oproept, bij vrouwen is dit zelfs 1 op 2. Dat bleek uit een onderzoek van interieurparfumfabrikant Ambi Pur.
Uit dit onderzoek bleek ook nog dat de geur van lavenden vooral door 50plussers wordt geapprecieerd: 41% daarvan associeert lavendel met vakantie, terwijl dit bij jongeren slechts 23% is. Het onweer na een regenbui (10%), de geur van chloor in een zwembad (12%) en de geur van zweet (4%) zijn eveneens triggers voor vakantiestemming. Of hoe vakantie niet altijd lekker hoeft te ruiken...
BRUSSEL - Ons land bezit de oudste wiskundige vondst ter wereld en toch zijn de twintigduizend jaar oude Ishangobeentjes uit Congo nauwelijks bekend bij de Belgen. Een metershoge namaak van de unieke ontdekking werd op het Brusselse Muntplein onthuld en moet jongeren warm maken voor de wetenschap.
Decennialang lag het Ishangobeentje weggestopt in een lade van het Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel. Het tien centimeter lange beentje zit vol inkervingen volgens een bepaald logisch patroon. Het botje is 18.000 tot 20.000 jaar oud en werd door de Belgische archeoloog Jean de Heinzelin de Braucourt in 1950 opgegraven in Ishango aan het Edwardmeer in het oosten van Congo.
'Deze uniek vondst was wereldnieuws, behalve in België, want het paste niet in de tijdsgeest van toen. Afrikanen die met wiskunde bezig waren, dat was een stap te ver in het neokoloniale denken van veel Belgen. Dat het Ishangobeentje nu opnieuw aandacht krijgt ter gelegenheid van het Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie doet de Afrikanen recht aan', zegt wiskundige Dirk Huylebrouck die al jarenlang dit artefact onderzoekt.
Fenomenaal levensverhaal
'Mocht de ontdekker Jean de Heinzelin een Amerikaan zijn geweest, dan had Hollywood al een film gedraaid van 's mans leven. Op zijn sterfbed verklapte de archeoloog dat hij nog een tweede Ishangobotje had ontdekt. Het levensverhaal van de man is fenomenaal', zegt de wiskundige.
De Vlaamse cineast Georges Kamanayo wou een film draaien om het belang van de Ishangobeentjes aan te tonen. 'Het doet me veel plezier dat men eindelijk gaat inzien welke schat men gedurende meer dan 40 jaar voor de wereld verborgen heeft gehouden. Dit vind ik nog steeds een vorm van machtsmisbruik van een kliekje neokolonialen die uiteindelijk ongelijk kregen, maar beter laat dan ooit. Ik hoop nog steeds de film te kunnen maken.'
In kringen van wetenschappers is de oudheidkundige vondst wél bekend. De beentjes werden geëxposeerd tijdens het eerste EU-voorzitterschap van België in 2001 als mascotte van de wetenschapsorganisatie.
Meer wetenschap
Brussels minister van wetenschap Benoit Cerexhe heeft nu een zeven meter hoge replica van het Ishangobeen onthuld in Brussel. Hij wil er jongeren mee aanzetten meer wetenschappen te studeren. Een onderzoek wees uit dat Belgische jongeren minder interesse tonen voor wetenschappen in vergelijking met andere Europeanen.