Airbus van Qantas maakt noodlanding na brand in cockpit
Een passagiersvliegtuig van Qantas dat van de Filipijnen naar Sydney moest vliegen, is voor een noodlanding omgeleid naar Cairns, aan de Australische oostkust. Door een elektrisch defect was er brand uitgebroken in de cockpit van de A330, meldt de Australische luchtvaartmaatschappij.
De piloten slaagden erin het brandje te blussen en weken vervolgens uit naar de dichtstbijzijnde luchthaven. "Er werden geen ongewenste gevolgen of verwondingen vastgesteld bij de 147 passagiers of de elf bemanningsleden", meldt een woordvoerder nog.
De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas schrapt banen en brengt de capaciteit terug als gevolg van natuurrampen en de scherpe prijsstijging van kerosine. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt.
Volgens Qantastopman Alan Joyce heeft de wereld nog nooit met zoveel natuurrampen te maken gehad, doelend op de zware aardbevingen in Japan en Nieuw-Zeeland en de overstromingen in Australië. Dat laatste kostte het concern 80 miljoen Australische dollar (59 miljoen euro). De kosten van de aardbeving in Japan komen uit op 45 miljoen Australische dollar. De ramp in Nieuw-Zeeland vorige maand hakte voor een bedrag van 15 miljoen dollar in de winst.
Hoeveel banen het bedrijf wil schrappen, is nog niet duidelijk. In ieder geval zal er gesneden worden in de managementposities. Duizenden werknemers van het bedrijf dreigden al met stakingen wegens conflicten over de werkzekerheid, het loon en tijdelijke contracten.
Ondertussen is de olieprijs sinds september met bijna 50 procent omhooggeschoten. "De aanzienlijke en aanhoudende stijging van de brandstofprijs is onze grootste uitdaging sinds de crisis", zei Joyce. Qantas, de grootste luchtvaartmaatschappij van Australië, heeft eerder dit jaar jaar zijn brandstoftoeslag al verhoogd, waardoor vliegtickets duurder werden.
LANDEN - Aeroclub de Hesbaye wil verhuizen voor het windmolenpark langs de E40.
Tijdens de hoorzitting over de windmolens voor Overwinden klonk er protest over het feit dat een ander windmolenpark, met een perfecte ligging langs de E40, moet wijken voor een ULM-clubje: Het belang van enkele recreanten gaat blijkbaar boven het belang van de inwoners'.
Schepen van Milieu Gysemberg benadrukt dat de stad achter dit molenproject staat en er zelfs 3.5miljoen euro voor vrijmaakte. De provincie kan echter eenzijdig beslissen om geen milieuvergunning te geven door de aanwezigheid van de aeroclub. Er zijn weinig alternatieve locaties.'
De vliegclub reageert op een uitlating van SP.A voorzitter Caroline Gennez op de radio: Ze geven voorrang aan een lokale vliegclub om haar hobby te beoefenen eerder dan aan het maatschappelijk draagvlak om gedeelde elektriciteit op te wekken via windmolens'.
Secretaris Filip Lowette zegt in een open brief voor groene energie te zijn en dat de club wil verhuizen maar geen billijke tegemoetkoming krijgt van de initiatiefnemer Greensky en de stad Landen. De windmolens kunnen er wat ons betreft komen. Omdat dit een investeringsproject is, wensen wij billijk vergoed te worden voor de door ons voorgestelde verhuizing. Dat is nu geenszins het geval. Maar wij houden de windmolens niet tegen.'
De Franse fiscus claimt 203.000 euro van Albert Uderzo, de tekenaar van de heldhaftige stripfiguur Asterix. De Franse belastingdienst meent dat Uderzo niet de beheerder is van de onoverwinnelijke Galliër, maar gewoon een illustrator.
Daardoor kan Uderzo (83) geen gebruik maken van een de korting van 10 procent op de inkomsten van het auteursrecht voor de 24 avonturen van 'de grootste vijand van de Romeinen'. De kunstenaar had gezegd zich te beschouwen als de schepper van Asterix en Obelix.
Goscinny
De Franse belastingdienst noemt echter René Goscinny als bedenker. Goscinny was de schrijver en overleed in 1977.
Het oordeel van de Franse fiscus is volgens Uderzo "een onrecht en een schande". Uderzo vindt de zaak geen kwestie van geld, maar van prestige. De Fransman beschouwt zichzelf wel degelijk als medeschrijver.
Asterix weer voor de rechter wegens familiale onenigheid
Asterix is opnieuw verwikkeld geraakt in een juridisch geschil nadat de dochter van Albert Uderzo, één van de geestelijke vaders van de dappere Galliër, een klacht indiende wegens misbruik van zwakte. De aanklacht heeft aan nieuwe aflevering van de eindeloze familiale en financiële confrontaties rondom de strip ingeluid.
Misbruik van zwakte Sylvie Uderzo, enige dochter van tekenaar Albert Uderzo die samen met scenarist René Goscinny in 1959 startte met de beroemde stripreeks, diende een klacht in tegen onbekenden op verdenking van misbruik van zwakte binnen de entourage van haar vader. Het parket van Nanterre startte met een verkennend onderzoek, meldde het dagblad Le Parisien dinsdag.
Oplichters Uderzo's dochter nam "deze pijnlijke beslissing opdat het gerecht zou vaststellen dat haar ouders slachtoffer werden van oplichters", aldus Sylvie Uderzo.
"Zeer gekwetst" Vader Uderzo deelde via zijn advocaten mee "zeer gekwetst te zijn door de actie van zijn dochter". "De waarheid is dat mijn dochter en haar echtgenoot niet accepteren dat ze sinds 2007 geen deel meer uitmaken van het bestuur", verklaarde vader Uderzo. "Sindsdien valt ze mijn vrouw en mezelf lastig met juridische procedures die nergens toe leiden".
Het conflict tussen vader en dochter ontstond in 2008 toen het familiebedrijf werd overgenomen door uitgeverij Albert-Réne, die de laatste negen albums van de strip uitgaf. Sylvie Uderzo behield toen veertig procent van de aandelen uit protest tegen de "uitgeversreus".
Vorig jaar heb ik alle ramen in mijn huis vervangen met die dure dubbele beglazing en energie-efficiënte vorm, en vandaag kreeg ik een telefoontje van de aannemer die ze geïnstalleerd had. ......... Hij klaagde dat de werkzaamheden een jaar geleden waren voltooid en ik hiervoor nog steeds niet had betaald. Hallloooo ... gewoon omdat ik blond ben, betekent niet automatisch dat ik dóm ben hoor ..... !!! Ik zei hem : dat zal dan één dezer dagen toch wel gebeuren volgens mij.........
Dus ik vertelde hem precies wat zijn verkoper me had verteld vorig jaar:
"Deze super-ramen betalen zichzélf binnen een jaar."
Halllooooo ????? En het is nu ongeveer één jaar geleden !
Er viel enkel een ijzige stilte aan de andere kant van de lijn, zodat ik maar gewoon heb opgehangen.
Mato Grosso, een naam die wel eens opduikt in jongensboeken en geurt naar avontuur. Het is een provincie in het oosten van Brazilië, tegen de grens met Bolivia. Hier geen palmbomen of té kleine bikini's, maar stoere cowboys en dreigende regenwolken. Pantanal, het onbekende Brazilië, is het grootste moerasland op deze planeet.
Volgens de geschiedenis was dit vroeger onherbergzaam gebied, maar de drang naar goud bracht hier toch vele reizigers naartoe. De ruwe kerels bleven er tot vandaag. Ze rijden op de ranches op hun snelle paarden het vee bij elkaar dat graast in de immense savanne. Geen showtime voor toeristen, maar mannen uit één stuk.
Allemaal beestjes Beestjes kijken, daar gaat het om in de Pantanal. Wasberen, vossen, herten, brulapen, minuscule lichtgevende wormpjes of hoog in de lucht het silhouet van een savannehavik of gieren. In het water zwemmen piranha's rond en op de oever liggen 8 meter lange anaconda's maraboes en andere schitterende watervogels te bespieden. Tientallen reptielenogen slaan het spektakel gade nét boven het wateroppervlak.
Capibara's of waterzwijntjes lopen hier gewoon voor je voeten. Dit is het grootste knaagdier ter wereld en het ziet eruit als een met hormonen behandelde cavia op hoge poten. Ze zijn vaak te vinden aan de waterkant, en daar worden hun jongen wel eens de prooi van een hongerige kaaiman. Het krioelt gewoon van deze reptielen in de Pantanal. Soms liggen ze met honderden te zonnen in een van de plassen, soms glijden ze doodgemoedereerd over de wandelpaden van een lodge. Vluchten hoeft echter niet, want de kaaiman smult bij voorkeur vis en watervogels. En hij heeft zelfs wat schrik van de mens.
In de Pantanal zijn geen zomers of winters, maar wel een droog seizoen en een regenseizoen. Een groot deel van het jaar is dit vooral moeras. Het moet gezegd, de plaatselijke bevolking springt eerbiedig om met de biodiversiteit, en beseft dat de streek op deze manier de niet te benijden vergelijking met de gruwelijke ontbossing van het Amazonegebied kan vermijden. Hier wordt gestreefd naar harmonie en is de mens verplicht om deel te worden van de natuur zonder ze te overheersen.
Ecolodges Door de Pantanal loopt de Transpantaneira, een stoffige hobbelbaan van 154 km. Niet meteen een Formule 1-piste. Maar door het wegblijven van snelle cabrio's of toerbussen houdt de Pantanal zijn puurheid. Af en toe zijn er baancafeetjes en ook een aantal lodges, op grote afstand van elkaar verspreid. Meer niet.
Toch is het een fantastische ervaring om in een hotel als de Araras Eco Lodge te verblijven. Het terras van je kamer heeft een hangmat, en vandaaruit krijg je een steeds wisselend zicht op de overweldigende natuur.
In een dode boom zitten gieren figuurtjes te maken tegen een achtergrond van wildernis en wolken. De kleurrijkste vogeltjes proberen de laatste kruimels uit je lunchpakket mee te graaien, kikkers en kaaimannen brullen vanuit een poeltje vlakbij, en de rustgevende, maar soms ook brutale oerwoudgeluiden doen je er niet aan twijfelen: hier moet je gewoon nederig de natuur over je heen laten komen.
Eigenaars Akhila en Andre begeleiden je op tochten waar ze over elke boom of plant een verhaal hebben. Hun aanstekelijke passie voor de natuur maakt van een verblijf een verrijkende ervaring. Ze laten je nadenken over de natuur, of de stille kracht van een boom aanvoelen. 'Eco' is bij Akhila en Andre geen trendy term om mee uit te pakken, maar het zit tot in hun dunste adertje.
Praktisch Beste periode: van september tot april regenseizoen, maar mooier qua fauna en flora.
Hoe begin je eraan: TAP vliegt via Lissabon naar Brasilia, verder een binnenlandse vlucht (met TAM) naar Cuiaba. Totale vliegduur 13 uur. Prijs ± 900 euro. Je kan hier in ecolodges verblijven, zoals de Araras Eco Lodge, vanaf 615 euro per persoon voor twee nachten, inclusief kanotochten, trips te paard, enz. Specialist op de Pantanal is Sudamerica Tours.
Een overzicht van actrices die in ieders geheugen gegrift staan.
Marilyn Monroe (1926-1962): Ze was het eerste echte sekssymbool van Hollywood. Was eerst fotomodel en maakte een dertigtal films. Ze trouwde drie keer, maar werd ondanks het succes steeds eenzamer. Ze stierf op haar 36ste. Zelfmoord is de officiële versie, al wordt er ook aan een moordcomplot gedacht omwille van haar affaire met president Kennedy.
Greta Garbo (1905-1990): Zweeds fotomodel en actrice die in 1925 haar geluk beproefde in Hollywood. Ze was tussen 1920 en 1940 te zien in ruim dertig films. Was altijd erg afstandelijk en schermde haar privéleven sterk af.
Marlène Dietrich (1901-1992): Duits/Amerikaanse actrice die wereldberoemd werd als revuezangeres Lola in Der blaue Engel en met het lied Lili Marleen. Ze had onder meer relaties met John F. Kennedy en Jean Gabin. Raakt op latere leeftijd verslaafd aan alcohol en slaappillen. Op tournee in Australië in 1975 brak zij een van haar beroemde benen, waarna ze nooit meer in de openbaarheid verscheen.
Grace Kelly (1929-1982): Was één van de favoriete actrices van Alfred Hitchcock en was onder meer te zien in Dial M for murder en To catch a thief. Had een korte affaire met Bing Crosby, maar trouwde in 1956 met prins Reinier van Monaco. Prinses Grace kreeg in 1982 een beroerte achter het stuur van haar auto en stortte in een ravijn. Honderd miljoen mensen volgden haar begrafenis op televisie.
Bette Davis (1908-1999): Amerikaans actrice die tienmaal werd genomineerd voor een Oscar en er twee won. Ze speelde meestal onsympathieke vrouwen en was bekend omwille van haar doordringende ogen. Acteerde op het einde van haar carrière nog in een paar tv-films, tot haar gezondheid te zwak werd.
Gina Lollobrigida (1927- ): Italiaanse schoonheidskoningin en vervolgens actrice, die in de jaren '50 en '60 wereldberoemd werd met haar rollen in een aantal Hollywoodfilms. Ze werd beschouwd als de Europese en Italiaanse tegenpool van Marilyn Monroe. Is tegenwoordig actief als zakenvrouw en fotografe.
Sophia Loren (1934- ): In het zog van Lollobrigida maakte ook Sophia Loren het in Hollywood. Ze trouwde met haar 22 jaar oudere ontdekker Carlo Ponti en won verschillende filmprijzen, waaronder een Oscar. Ze acteert nog steeds.
Ava Gardner (1922-1990): Acteerde tussen 1941 en 1982 in meer dan 60 films. Ze was vooral bekend wegens haar stormachtige huwelijken, met achtereenvolgens Mickey Rooney, Artie Shaw en Frank Sinatra. Op het hoogtepunt van haar roem verliet ze met slaande deuren Hollywood en trok naar Spanje. In 1989 werd ze door een beroerte getroffen die haar gedeeltelijk verlamde. Ze stierf op 68-jarige leeftijd aan een longontsteking.
Joan Crawford (1905-1977): Amerikaanse actrice die vooral omwille van haar privéleven in de kijker liep, maar toch een Oscar won. Trouwde vier keer en stierf aan borstkanker.
Katharine Hepburn (1907-2003): Amerikaanse actrice die een recordaantal Oscarnominaties in de wacht sleepte. Ze brak door in de jaren '30, maar in 1981 ontving ze op haar 74ste haar vierde Oscar voor haar rol in On golden pond. Was korte tijd de minnares van de schatrijke Howard Hughes. Na een mislukt huwelijk had ze lange tijd een geheime relatie met Spencer Tracy. Overleed op 96-jarige leeftijd.
Kinderen hebben heel wat fantasie en vrije tijd waardoor de kinderkamer veel meer is dan alleen maar een slaapkamer. Ze moet onder meer ruimte bieden om te spelen, dansen, en knutselen.
Werk samen Betrek je kinderen bij de ontwerpfase. Laat hen tekeningen maken van hun droomkamer, pols welke activiteiten ze er willen uitvoeren, wat hun favoriete kleuren zijn en van welke thema's ze het meest houden. Laat je kinderen ook actief participeren bij het decoreren van de slaapkamer, zo wakker je hun creativiteit aan.
Creëer zones Zorg ervoor dat de kinderkamer multifunctioneel is zodat er verschillende activiteiten kunnen uitgevoerd worden. De beste manier om dit te verwezenlijken is door te werken met zones: een slaaphoek, speelzone, studieplek en eventueel een knusse zithoek. Zoneren maakt het ook makkelijker om orde te scheppen en duidelijke afspraken te maken.
Bergruimte Er zijn heel wat manieren om speelgoed op te bergen. Zo kan je zitelementen kopen met bergruimte, rekken verstoppen achter gordijnen of grote inbouwkasten plaatsen. Wat je keuze ook is, een praktisch gebruik en een aanpasbare indeling zijn de belangrijkste criteria. Bij het indelen van de berging kijk je best vanuit het oogpunt van je kind: wat kunnen ze zelf nemen en waarvoor hebben ze mama en papa nodig? Knutselgerief verstop je voor de jongsten best op een onbereikbare plaats.
Kinderkamer kleuren De kleuren in de kinderkamer mogen vrolijker zijn dan in de rest van het huis. Verf je niet graag, dan kan je ook gebruik maken van kinderbehang of muurstickers. Ook bordverf in de kinderkamer zorgt voor heel wat pret. Je kind kan zich creatief uitleven en het de kinderkamer krijgt een unieke uitstraling.
HOEGAARDEN - Pierre Celis, peetvader van het witbier, is zaterdagavond overleden.
Bij de voorstelling van de biografie in 2006
De brouwer uit Hoegaarden verbleef sedert korte tijd in het rusthuis in Goetsenhoven. Hij leed de jongste jaren aan kanker, maar dat belette hem bijvoorbeeld niet om in 2009 (opname zomer 2008) nog deel te nemen aan de opnames van Tournée générale voor één. Eind 2005 werd hij ereburger van Hoegaarden, midden in de strijd voor het behoud van zijn brouwerij in Hoegaarden. AB Inbev heeft nadien het voornemen om die vestiging te sluiten opgegeven.
Celis, indertijd melkboer, startte in 1965 de productie van Hoegaards Wit Bier opnieuw op. Hij had de knepen van het vak geleerd bij de allerlaatste witbierbrouwer, zijn buurman Tomsin. Die had het in 1957 opgegeven. In 1978 stichtte Celis nv De Kluis en een jaar later verhuist Celis van zijn eenmansbrouwerij aan de Vroente naar de huidige fabriek aan de Stoopkensstraat. In 1985 brandt die ten dele af. Voor de heropbouw moest Celis in zee gaan met Interbrew (nu AB InBev). Pierre Celis herbegon autonoom te brouwen in Austin (Texas) in 1992. Die is in 2002 verkocht, mede wegens het gebrek aan opvolger.
Pierre Celis met zijn brouwer van Celis White in Michigan
Celis heeft alles samen 25 types gebrouwen, van witbier, tot Grand Cru, Verboden Vrucht, Grottenbier, Celis White. In België heeft na hem elke brouwerij een wit bier aan zijn assortiment toegevoegd. AB InBev verspreidt het hare wereldwijd.
Pierre Celis: de vedette, de dorpsgenoot, de ereburger
Het heengaan van Pierre Celis doet mensen terugdenken: in 2008 de opnames voor Tournée Générale (aan de Marollenkapel; uitgezonden in 2009), een jaar later de huldiging met Jean Blaude en Jan en Mieke in het Nieuwhuys (met dochter Christine en de andere familieleden), in 2006 het ereburgerschap van Hoegaarden (in de periode dat Inbev de brouwerij wou sluiten).
(R. Billen)
In het Nieuwhuys: Juliette, Pierre, brouwer Jan Dewachter en Jean Blaute.
Pierre en Juliette (rechts) proeven een gelegenheidsbrouwsel bij zijn ereburgerschap. In de rij: Frans Huon, Johny Thys, Willem Loozen
Five-flower meer in China - Het water is zo helder dat je op de bodem omgevallen boomstammen ziet liggen
Pangong meer tussen China en Tibet - In de winter bevriest het zoutwatermeer volledig
Comomeer in Italië - Veel rijke Hollywoodsterren, waaronder George Clooney, hebben geïnvesteerd in een luxueus buitenverblijf aan de rand van dit meer.
Plitvice meren in Kroatië - Dit zijn zestien kristalheldere meren die overgaan in prachtige watervallen
Lake Wanaka in Nieuw-Zeeland - Het meer trekt tijdens de zomermaanden vooral vissers en watertoeristen aan. Hier spot je ook veel schapen omdat fokkers zich langs de oevers hebben gevestigd.
Lake McKenzie in Australië - Deze waterplas staat ook bekend als 'Window Lake'. Het water is immers zo helder dat je tot op vijftien meter diepte kan zien
Meer van Bled in Slovenië - In het meer ligt een piepklein eilandje waar je gemakkelijk per Pletna (een overdekte gondel, red.) naartoe kan varen. Roeien, zeilen en zwemmen zijn ook toegelaten.
Lake Louise in Canada - Rondom dit meer ligt een bekend skigebied
Lake Atitlan in Guatemala - Het rustige meer bevindt zich op 1500 meter hoogte en wordt omringd door vulkanen
Lake Tahoe tussen Californië en Nevada - Dit zoetwatermeer is het op een na diepste van de Verenigde Staten (501 meter). Alleen het Crater Lake in Oregon is nog dieper (588 meter).
Het Baikal meer in Rusland Dit meer is het oudste (30 miljoen jaar) en diepste (1642 meter) ter wereld en beslaat een oppervlakte van 31.500 m2.
Crater Lake in Oregon - Het bergmeer ontstond ongeveer 7700 jaar geleden na een enorme vulkaanuitbarsting.
Loch Lomond in Schotland - Veel toeristen komen deze prachtlocatie op amper twintig kilometer van Glasgow bezoeken
Pichola meer in India - Het Lake Palace hotel ligt op een eilandje in het meer en werd gebruikt als decor voor de Bondfilm 'Octopussy'.
Ohrid meer tussen Albanië en Macedonië - Dit behoort tot de oudste meren van Europa en herbergt veel zeldzame vissoorten.
In de klas is het tijd voor het kringgesprek. De juf zegt: Vandaag gaan we raadsels aan elkaar vertellen. Jantje begin jij maar. O.K zegt Jantje. Het gaat er droog in, het gaat er nat uit, dan hangt er een druppeltje aan. Rara wat is dat? Ga jij maar even in de gang staan, zegt juf boos. Op de gang komt Jantje de directeur tegen. De directeur vraagt Jantje, waarom sta jij hier op de gang? Nou, zegt Jantje we gingen raadsels vertellen en ik ben er uitgestuurd. Wat was je raadsel dan? Vraagt de directeur. Het gaat er droog in, het gaat er nat uit, dan hangt er een druppeltje aan. Ga jij maar naar huis Jantje zegt de directeur. Bij thuiskomst vraagt moeder aan Jantje waarom ben jij zo vroeg? Wij gingen raadsels vertellen en ik ben er uit gestuurd. Wat was je raadsel dan? Vraagt moeder. Het gaat er droog in, het gaat er nat uit, dan hangt er een druppeltje aan. Ga jij maar naar je kamer commandeert moeder. Als Jantje op zijn bed zit mompelt hij beteuterd in zichzelf: Al die herrie om een theezakje !
Grootschalig onderzoek naar nepbrevetten Indiase piloten
India onderzoekt of duizenden piloten wel de vereiste opleiding hebben gevolgd om een vliegtuig te besturen. De laatste tijd zijn zeker vier gezagvoerders in opspraak geraakt omdat zij hun brevet op onjuiste gronden zouden hebben gekregen. De directeur-generaal van de Indiase luchtvaartdienst zei vandaag tegen de zender CNN-IBN dat het brevet van vierduizend piloten wordt gecontroleerd.
Er werd een piloot van Air India aangehouden na beschuldigingen dat hij nepdocumenten had ingeleverd bij zijn aanvraag van een brevet. Vorige maand trok de luchtvaartdienst het brevet in van een vrouwelijke piloot van de luchtvaartmaatschappij IndiGo, nadat was ontdekt dat de vrouw niet de juiste opleiding had gevolgd. Zij had schade aan een Airbus A320 veroorzaakt door het toestel op de voorbanden in plaats van de achterbanden te laten landen.
Nog een andere piloot van IndiGo en een gezagvoerder van de maatschappij MDLR hebben eveneens hun brevet verloren. Uit onderzoek bleek dat zij nooit voor het examen waren geslaagd.
De luchtvaart in India maakt een onstuimige groei door. Dat is een gevolg van de groeiende inkomens van de inwoners en de liberalisering van het luchtverkeer. De afgelopen maanden steeg het aantal passagiers met een kwart. De zes prijsvechters hebben de grootste moeite piloten voor hun toestellen te werven.
Jaarlijks 50-tal incidenten bij landen of opstijgen vliegtuigen
Op de Belgische luchthavens doen zich jaarlijks ongeveer vijftig incidenten voor bij het opstijgen of landen van vliegtuigen. Dat blijkt uit cijfers over de laatste drie jaar, die staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) gaf aan sp.a-senator Bert Anciaux. Bij geen van die incidenten kwam de veiligheid van de passagiers in gevaar.
Het aantal incidenten bij de landing schommelde tussen de 24 (in 2010) en 32 in 2008. De meeste gevallen deden zich voor in Zaventem. De oorzaak van de problemen lag in ruim vier op de tien gevallen bij de luchtverkeersleiding (defecte apparatuur of verlies van communicatie).
Weersomstandigheden lagen aan de basis van zowat een derde van de landingsincidenten. Daarna volgen technische defecten aan het vliegtuig, problemen met de vluchtuitvoering en met dieren. In geen enkel geval was de veiligheid van passagiers of omwonenden in gevaar noch was er sprake van grove menselijke fouten of nalatigheid.
Het aantal incidenten bij het opstijgen varieerde in dezelfde periode tussen de 20 en 30 per jaar. Ook bij de problemen tijdens het opstijgen van vliegtuigen is in geen enkel geval de veiligheid van passagiers ernstig in gevaar geweest. Meestal waren de incidenten het gevolg van technische problemen.