As zoe e békke slèchter wéër és, lét ich s achtenouns al ne ki mieër no den télevîeze. Zoe was ter in de waik n schoeën koers te zien. Sé, do kan ne mins zén hét an ophoale. Ge kreegt schoeën zichte te zien, al ne kie¨îet ver te lache, màà gélle moete touwgéëve dà de koereurs de leste waike tàch serjius hun bést gedon hèmme ver e békke spanning oep den télevîeze te krége.
Koers és ieën zaak, màà oep andere memènte loëte se àch ons polettîkers zien. Sé, gelèk as déé minse bé mekandere koenne klappe, do stot mé verstand vantééd bé stil. Ich vîng het altééd hieël schoeën dà ge déé zoale van ons parlement zoe vuil laige stouwle zîet stoën. Wit gélle wouws dà kom? Gélle wir het, neuwè, awèl ich nitte. Mé gedacht zitte déé minse in vanalle vergairunge, woed à se vanalles douwn dà houwd és ver ons. Màà soit. Ich perbair dat allemoël e békke te vollege, màà onder ons gezaid, tés ni altééd gemakkelék. Afei, ich hu¨de daizen achtenounw zaie dà se in ons parlement pouker spaile. Dàs wéal iet nîef. Ich houp mar ieën zaak en dat és dà ze dà ni bé ons sènte douwn. En dan kwamp do ieën vertélle dà do tonieël gespèld wed. Komaide. Hèmme se do dan ni annester te douwn, de wabbese. Wit ge wà, ich zòò dee manne oep watter en broeëd zette en niks anders géëve vuir dà se n nîef regairing hàne. t Zòò dan rap gedon zén bé n komaide.
Streekdialect herleeft in dialectenboek van de Wijzen van Landen
De vereniging De Wijzen van Landen stelde het eerste Landense dialectenboek samen. De Geschied- en heemkundige Kring stelde het zopas officieel voor.
Een paar jaar geleden begonnen treinreizigers onder leiding van Lambert Uyttebroek op de trein naar Brussel Landense dialectwoorden te verzamelen. Ze bezorgden de lijst aan de Geschied en Heemkundige Kring en die vormde de basis voor het boek.
Sinds een jaar komen in de stedelijke bibliotheek, tijdens de donderdagmarkt, de lokale Wijze van Laâne samen. Deze vereniging van enkele senioren besliste om zich nuttig te maken met een kleine studie over het streekdialect. Ze willen als dialectliefhebber het verdwijnende dialect vastleggen en er zo lang het kan van genieten.
Deze raad van ouden met Suzanne Tirions, Gaston Vanbrabant, Andre Delbrouck, Staf Sterkendries, Willy Decat, Alfons Vanlaer, Edgard Tilkens, Lambert Uyttebroek en Claudy Winant beslisten onder impuls van deze laatste om een boek samen te stellen over het Landense dialect.
We hebben de uitdrukkingen, de woordenschat en de verscheidenheid in de dialecten van Landen en de verschillende deelgemeenten gebundeld en ordentelijk gerangschikt, zodat er een heus naslagwerk uit voortvloeide, vertelt Claudy Winant. Hij voegt er meteen aan toe dat het werk voor aanvulling vatbaat is.
Het Dialectenboek van Landen verscheen als een speciaal nummer van Ons Landens Erfdeel, tijdschrift van de Geschied- en Heemkundige Kring van Landen. Die zorgde voor de Lay-out, het ontwerp van de kaft en de selectie van de prentkaarten uit de verzameling van wijlen François Van Egeren. Het boek kost 13 euro en bestel je bij de Kring: 011-88.34.68.
Voor de zesde week van de veertien weken van Landen 800 leek er wat meer volk op de been. Als kunstenaar was Frans Daels van de partij en voor de muziek zorgde het zangkoor Singhet ende Weset Vro.
Frans Daels bij zijn installatie
Kunstenaar Frans Daels was in Hasco tegast met een installatie. Frans Leerde Landen vooral kennen via Tempus Arti. Van de laatste editie staat overigens nog steeds een installatie aan de Racourhalte. In het kader van Landen 800 krijgt hij op die locatie een overzichtstentoonstelling.
Zit die neus goed
Het gemengd zangkoor, Singhet ende Weset Vro uit Landen nam op zaterdag 2 april deel aan het Provinciaal koortornooi van Vlaams-Brabant. Zij zorgden voor de muzikale noot tijdens de zesde week.
Ondertussen bouwen de verschillende dorpen verder aan hun reuzen. Zoals je kan zien op de foto's kregen vooral de hoofden veel aandacht.
In een café in Benidorm komt er een Spanjaard binnen en hij bestelt zich een pint en een kraslotje. Hij neemt een slok van zijn bier en begint te krassen. En het geluk is met hem, en hij roept het uit; "Ole, 10 euro gewonnen!" Applaus van het ganse café. En terwijl hij rustig verder drinkt van zijn pint, volgt er op de radio een nieuwsflits: "10 Spanjaarden komen om bij een busongeluk.". Even later komt er in dat café een Engelsman binnen en bestelt zich een pint en een kraslotje. Hij drinkt van zijn bier en begint te krassen. "Hoera," roept hij "100 euro gewonnen!" en terug applaus van het ganse café. En vijf minuten later is er terug een nieuwsflits op de radio: "100 Engelsen komen om het leven in een vliegtuigcrash." Een kwartiertje later komt er een Marokkaan binnen en bestelt zich een muntthee en een kraslotje. En heel het café begint te roepen: "1 miljoen, 1 miljoen, 1 miljoen "
Vandaag onthult The Sun dat een passagiersvlucht in gevaar kwam toen beide piloten tegelijkertijd in slaap vielen. Een van de piloten bekende dat hij op de niet nader genoemde langeafstandsvlucht tien minuten indommelde terwijl zijn overwerkte co-piloot sliep tijdens zijn reglementaire rustpauze.
Na rondvraag van de Britse pilotenvakbond Balpan bleek 45 procent van de 492 ondervraagde piloten meer dan eens te lijden onder "ernstige vermoeidheid". Eén op vijf oordeelde dat zijn geschiktheid om te vliegen één keer per week in het gedrang komt door vermoeidheid.
Automatische piloot De piloot die in slaap viel verklaarde dat het vliegtuig op dat moment op automatische piloot vloog maar bekende dat hij net zo goed het alarm niet had gehoord in het geval er iets mis was gelopen.
Tegenliggers "Toen ik wakker schrok, voelde ik een enorme adrenalinestoot. Het eerste wat je doet, is je snelheid en je hoogte controleren. Het ergste scenario is dat de automatische piloot uitvalt en dat je vliegtuig blijft stijgen of dalen, wat buitengewoon gevaarlijk is want dan kom je in de vluchtlijnen van tegenliggers".
Europa wil meer vlieguren toelaten Een voorstel van Europa om het aantal toegelaten vlieguren per piloot per jaar op te trekken van 900 naar 1.000, zou volgens Balpa kunnen leiden tot rampen te wijten aan vermoeidheid.
Volgens de voorzitter van Balpa is vermoeidheid onder piloten een wereldwijd probleem. "Vijftien tot twintig procent van de ongevallen is te wijten aan vermoeidheid, het is onaanvaardbaar dat de EU het aantal vlieguren wil optrekken", aldus Jim McAuslan in The Sun.
Op de Nederlandse Koninginnedag moet de eerste vlucht plaatsvinden van een nieuwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij: Corendon Dutch Airlines. "De enige volbloed Nederlandse maatschappij", zei directeur Atilay Uslu van Corendon, in Nederland actief als touroperator.
Het vlieggebeuren is niet nieuw voor Corendon. In 2005 richtten Uslu en zijn partner al Corendon Airlines Turkije op. "Die maatschappij vliegt niet exclusief voor onze klanten", aldus Uslu. Maar ook voor andere touroperators. Dat is met de Nederlandse maatschappij nadrukkelijk wel de bedoeling.
Oorspronkelijk hadden de mannen achter Corendon niet de bedoeling de luchtvaartbusiness in te stappen. "We moesten wel, anders konden we niet aan capaciteit komen." De enige luchtvaartmaatschappij die stoelen aan een touroperator verkoopt, is Transavia. "Dus restte ons niks anders dan zelf een airline te beginnen."
Ook de verschillende markten waar de Nederlandse toerist heen wil, zitten behoorlijk dichtgetimmerd, stelt Uslu. "De grote touroperators van Nederland hebben hun posities ingenomen. Op markten als Spanje en Portugal kom je er als nieuwkomer niet meer tussen." Daarom besloot Corendon ook nieuwe markten aan te boren, nadat het zelf Turkije naar zich toe had getrokken.
De nieuwe maatschappij krijgt als het goed is 21 april zijn vergunning. Het eerste toestel komt 26 april en krijgt 28 april een naam. Daarna kan op 30 april de eerste vlucht worden gemaakt. Het is de bedoeling dat er elk jaar een toestel bijkomt.
In Costa Rica kan je een overnachting boeken in een oude Boeing, verbonden aan Hotel Costa Verde. Hoewel het toestel de indruk wekt dat het na een zware crash tussen de bomen is blijven bengelen, werd het met de grootste zorg in het landschap geïntegreerd.
De Boeing 727, gebouwd in 1965, ligt in het Nationale Manuel Antonio Park - het kleinste park van het land. De buik van het vliegtuig rust op een stevige muur. Via een stenen wenteltrap raak je tot aan het luxueuze appartement, ingericht met handgemaakte teakmeubelen uit Java in Indonesië.
Naast twee slaapkamers met privébadkamer, een kitchenette en een ruime woonkamer, beschikt het vliegtuig over een indrukwekkend houten terras. Het pronkstuk rust als het ware op een stuk vleugel en biedt een schitterend uitzicht op de omliggende jungle en de eindeloze oceaan. s Avonds is het terras de perfecte plek om aapjes, luiaards en toekans in de bomen te bewonderen.
De hoteleigenaars kwamen op het idee om hun residentie uit te breiden met een vliegtuigkamer nadat ze in een magazine een artikel lazen over orkaanbestendige woningen. Daarin werd geschreven dat het frame van een Boeing 727 veel weersomstandigheden trotseert.
Voor een nachtje in het originele hotel betaal je vanaf mei tot half november 175 euro. Vanaf januari tot april kost je dat 350 euro per nacht.
Een vliegtuig dat op weg was van New Orleans naar San Francisco heeft maandag slechts enkele minuten na het opstijgen een noodlanding gemaakt. De piloten moesten blind landen nadat alle instrumenten in de cockpit waren uitgevallen. Het toestel kon veilig aan de grond gezet worden.
De piloten van de Airbus van de luchtvaartmaatschappij United Airlines merkten tijdens het opstijgen al dat er plots rook in de cockpit opdook. Uit audio-opnames die intussen werden vrijgegeven, blijkt dat de piloten daarop onmiddellijk aan de controletoren van New Orleans de toestemming vroegen om opnieuw te landen.
De controletoren liet daarop een landingsbaan vrijmaken. Terwijl het vliegtuig aan het dalen was, vielen plots alle instrumenten in de cockpit uit. De piloten moesten vervolgens met behulp van de instructies van de verkeersleiders in de controletoren het vliegtuig aan de grond zetten. Ze gebruikten de Mississippi rivier als herkenningspunt.
De 'blinde' landing liep als bij wonder goed af. Door de beperkte stuur- en remmogelijkheden schoof het toestel wel van de landingsbaan. Alle inzittenden kwamen er met de schrik vanaf. De passagiers waren achteraf dan ook vol lof over de bemanning. Ook de oversten van de piloten reageerden trots en opgelucht op de goede afloop van het incident.
De Duits-Turkse actrice Sila Sahin haalt zich de woede van haar familie op de hals door naakt te poseren voor Playboy.
'Ik wilde vrij zijn', motiveert Sahin de Playboycover waarop ze een borst ontbloot. 'Deze foto's zijn een bevrijding van de beperkingen die ik tijdens mijn jeugd kreeg opgelegd.'
Sahin, een 25-jarige actrice met Turkse roots, woont in Berlijn woont en speelt in de Duitse versie van de soap 'Goede Tijden, Slechte tijden'. Ze werd wel eens een voorbeeld voor Turkse meisjes genoemd, omdat ze succesvol was zonder haar achtergrond of cultuur te verloochenen.
Voor de familie van Sahin, die pas een dag voor publicatie via de media op de hoogte werd gebracht, kwam de blote cover als een onaangename verrassing. Sahins moeder zou niets meer met haar dochter te maken willen hebben, haar vader is vooral bezorgd over de reacties vanuit de moslimgemeenschap.
De actrice zelf heeft nog geen spijt van haar keuze. 'Ik voel me als Che Guevara', zegt ze, 'Ik heb altijd gehoord dat ik niet mocht uitgaan, er niet aantrekkelijk mocht uitzien en geen mannen als vriend mocht hebben. Ik heb te lang geprobeerd om alles goed te doen, maar nu wil ik Turkse meisjes met deze foto's tonen dat het prima is om te leven zoals ze dat zelf willen'.
Vrijgekomen FBI-files bevestigen: "Aliens zijn op Aarde geland"
Pas vrijgegeven documenten van het FBI zouden bevestigen wat samenzweringstheorieën al jarenlang stellen: dat vliegende schotels bemand door aliens op de Aarde gecrasht zijn.
De documenten, die jarenlang topgeheim zijn gebleven, lijken de theorie te staven dat buitenaardse wezens in het Amerikaanse stadje Roswell zijn geland en daarna naar een legerbasis zijn overgebracht. Drie cirkelvormige ruimtetuigen, met aan boord telkens drie aliens van ongeveer een meter groot, crashten, zo beweerde een FBI-agent in 1950.
Bewijzen? Volgens UFO-'experts' kunnen de documenten bewijzen dat aliens en UFO's geen verzinsels zijn. FBI-agent Guy Hottel onthulde 'de ontdekking' in 1950 aan zijn directeur. Hottel had zijn informatie van een inspecteur van de Amerikaanse luchtmacht. "Drie zogenaamde vliegende schotels zijn aangetroffen in New Mexico. Ze worden omschreven als cirkelvormig, bol in het midden, met een diameter van ongeveer 15 meter. Elke schotel was bemand door drie lichamen met menselijke vormen, echter ze waren slechts een meter groot, gekleed in een verfijnde metaalachtige stof. Elk lichaam droeg een pak zoals testpiloten dragen".
In de documenten is de naam van de inspecteur die deze onthullingen tegenover Hottel deed geschrapt, er is evenmin melding gemaakt van de datum van de 'ontdekking'. Gecrasht door radar Hottel, die instond voor het FBI-kantoor in Washington, stelt voorts dat de krachtige radar van Roswell de besturingssystemen van de UFO's had verstoord, waardoor ze neerstortten.
Het document werd zopas door het FBI in het online archief The Vault gepubliceerd, samen met duizenden andere. Dat meldt The Sun.
Dode 'alien' gefilmd in sneeuw nabij Russische Irkoetsk
Op internet is gisteren een filmpje uit Siberië opgedoken waarop een buitenaards wezen te zien zou zijn. Het zou gefilmd zijn op de plaats waar vorige maand vele getuigen een groot object zagen neerstorten.
Vorige maand zagen vele getuigen een groot object neerstorten in een bos in de buurt van Irkoetsk. Binnen enkele uren arriveerde een groep onderzoekers en militairen om de crashsite te bestuderen.
Ruimteschip Dit filmpje zou op de bewuste plek gefilmd zijn. We zien een klassiek 'ET'-achtig lichaam, liggend in de sneeuw. Opvallend is het ontbreken van bloed. Ook restanten van een mogelijk ruimteschip zijn niet zichtbaar op de video.
Dit moet je eens op uw gemak lezen.... om van te kotsen !
Laurette Onckelinckx en haar familie: De vader van Laurette, een Limburger, vond in 1950 werk in Ougrée, werd regionaal vakbondslid, toen schepen en tenslotte burgemeester.. Haar moeder is een Tunesische. Laurette werd aldaar geboren op 2 oktober 1958 en heeft vijf broers en zusters. Zij studeerde rechten aan de Universiteit van Luik en werd later advocaat.
Zij huwde met de Algerijn Abbès Guenned.
Wegens zijn bedrijvigheid in het drugsmilieu, vaardigde Marokko in 1996 een internationaal aanhoudingsmandaat tegen hem uit.
Op 31juli 1997 werd hij op de luchthaven van Zaventem gearresteerd, maar hij maakte gebruik van een diplomatiek paspoort, wat hij illegaal bezat, want hij is nooit een diplomaat geweest. Op dat moment was echtgenote Onckelinckx minister-president van de Franse gemeenschap. Om verdere schandalen te vermijden, scheidde Laurette heel snel van hem.
Na één maand was de scheiding al officieel geregeld. De snelste echtscheiding in België ooit. Op 20 november 1999 huwde Laurette de constitutionele advocaat Marc Uyttendaele.
De getuigen bij dit huwelijk waren beider vroegere echtgenoten ! ! !
Nog wat over haar ex-echtgenoot Abbès Guenned.
Na de poging tot arrestatie van Abbès Guenned op de luchthaven van Zaventem, waarbij hij gebruik maakt van onschendbaarheid met een illegaal diplomatiek paspoort, dat hij als 'gift' had gehouden, werd hij één jaar later, op 21 juli 1998 voor dezelfde feiten opnieuw gearresteerd, dit keer op de luchthaven Izmir, Turkije..
Hij moest daar een tijdje de cel in, maar onder druk van de Belgische regering, werd hij nooit aan Marokko uitgeleverd en om een diplomatieke rel te vermijden zelfs vrijgelaten.
Sinds kort is Abbès weer opgedoken (ge gelooft het niet) als rijkelijk betaald adviseur, op het kabinet van Laurette Onckelinckx met als taken de communicatie tussen het kabinet en de islamitische verenigingen te onderhouden en het grote stedenbeleid.
In ' La Libre Belgique ' van 15 jan. 2004 deed hij een oproep tegen het verbieden van hoofddoeken bij moslimvrouwen en hij gaf zijn steun aan het oprichten van de vereniging COIFE (gezamenlijke verenigingen tegen het verbod van hoofddoeken in scholen).
Eén van de medewerkers van Abbès is Kissi Benjelloun, voorzitter van de Unie van Moskees (slager van beroep). Deze wordt ervan beschuldigd de controle van de Moslimvleesmarkt uit te voeren voor zijn persoonlijk profijt.
DUS even recapituleren:
Eerst was ze getrouwd met een Algerijn, die op die manier Belg werd. Op een gegeven ogenblik werd die echtgenoot in België aangehouden wegens drugbezit. Op een of andere manier kwam hij vrij (voorspraak?) in België, maar werd hij later opgepakt in Turkije, ook al omwille van drugs. Turkije wilde hem toen uitleveren aan Marokko, waar hij ook al gezocht werd (!), maar kwam terug naar België, nadat er vanuit ons land 'enige diplomatieke druk' werd uitgeoefend om hem naar hier te krijgen. Wat later scheidde Onkelinx van haar Algerijn en trouwde ze met een Brusselse advocaat, Marc Uyttendaele, die sindsdien zijn advocatenpraktijk gevoelig heeft kunnen uitbreiden en waarvan gezegd wordt dat hij de man achter de schermen is in de hervormingen bij het Belgische gerecht.
Uyttendaele en Onkelinx zijn nog steeds een koppel, maar zouden niet meer bij elkaar wonen. Hij is in Brussel gebleven en zij zou een onderkomen hebben ergens in de buurt van Louvain-la-Neuve.
Nog pikanter wordt het als men weet dat Laurette's eerste man, die Algerijn dus, bij haar op het ministerie van Justitie zou werken en daar zou instaan voor de contacten met de buitenlandse islamitische groeperingen...voor een héél vet loon ?
En voor zover je het zou vergeten zijn:
Laurette Onkelinx is in België minister van Justitie!
Lang leve België...de vraag is alleen hoe lang nog !!!!!
Het lijkt wel op een FABELTJESKRANT.....
BELGIË met meer gevangenen op straat dan opgesloten. BELGIË met een justitie die niet werkt noch hervormd geraakt. BELGIË met ministers die tussenkomen in bankvonnissen. BELGIË met onderzoekscommissies die hun werk niet mogen doen. BELGIË met de op één na hoogste belasting van Europa. BELGIË met een openbare schuld van 32.100 euro per inwoner. BELGIË met vakbonden die geen belasting betalen op hun inkomen. BELGIË met bijna geen belastingscontroles in Brussel en Wallonië. BELGIË met 30 % meer ambtenaren in Wallonië dan in Vlaanderen. BELGIË met het grootste aantal ambtenaren in heel Europa. BELGIË met 30 miljard fiscale fraude waar niemand iets aan doet. BELGIË met een verdubbeling v d ziekteverzekering in 12 jaar tijd. BELGIË met soms 3 generaties werklozen in één gezin. BELGIË met ministers die illegale asielzoekers bezoeken en hen aanzetten tot burgerlijke ongehoorzaamheid. BELGIË waar Waalse politici van mening zijn dat werklozen een premie moeten krijgen om werk aan te nemen. BELGIË waar belastingcontroleurs zelf hun computer kopen. BELGIË waar vonnissen v h hoogste gerechtshof -B.H.V- niet uitgevoerd worden, maar politiek 'onderhandeld'. BELGIË waar jonge criminelen die een scholier neersteken 'per vergissing' uitgeleverd worden, vóór hun berechting. BELGIË waar Waalse ministers zoete broodjes bakken met Zaïrese dictators. BELGIË waar ministers de gemeentewet laten wijzigen zodat ze als
Europees commissaris ook burgemeester kunnen blijven. BELGIË waar jaarlijks 3 miljard werkloosheidsvergoedingen ten onrechte worden uitgekeerd. BELGIËwaar 80 miljoen wordt gespendeerd aan studies voor een wapperbrug die er waarschijnlijk nooit komt. BELGIËwaar justitiepaleizen verkocht worden aan duistere Ierse maatschappijen om ze danterug te huren aan woekerprijzen. BELGIË waar brandstof hoger belast wordt dan de grondstof waard is. BELGIË waar ministeriële kabinetten dubbel zoveel medewerkers hebben als bijvoorbeeld in Frankrijk. BELGIË waar het laagste pensioen van Europa wordt uitgekeerd bv: Luxemburg 97,2 % van het laatste loon BELGIË 66,1 % van het laatste loon BELGIË waar Vlamingen meer betalen aan Brusselaars en Walen dan West-Duitsers aan Oost-Duitsers. BELGIË waar Vlamingen meer aan Brussel en Wallonië betalen dan Nederland betaalt aan Europa.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben inspecties aanbevolen voor de oudste Boeing 737-vliegtuigen. Wereldwijd vallen 175 toestellen onder die regeling, waarvan 80 in de Verenigde Staten.
De beslissing komt er drie dagen na de noodlanding van een Boeing 737 van Southwest Airlines door een gat in de cabine. Daarna werden bij inspecties scheurtjes gevonden bij nog drie Boeing 737-vliegtuigen van dezelfde Amerikaanse maatschappij.
Noodrichtlijn Later op de dag zullen de Amerikaanse burgerluchtvaartautoriteiten (FAA) een noodrichtlijn publiceren die exploitanten van oudere Boeing 737-modellen zal verplichten een reeks testen uit te voeren om de eventuele slijtage op te meten.
Van de 80 toestellen in de VS behoren er 79 tot de luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines. De maatschappij heeft de voorbije dag zo'n 70 vluchten geschrapt, nadat ook eergisteren al 300 vluchten werden geannuleerd.
Meer dan 30.000 vluchten De geviseerde modellen zijn de Boeing 737-toestellen van de series -300, -400 en -500. Die hebben doorgaans al meer dan 30.000 vluchten achter de rug.
Patiënten tussen 45 en 75 kunnen gezondheid laten checken
Vanaf vandaag kunnen mensen tussen 45 en 75 jaar een preventie-checkup laten uitvoeren bij hun behandelende arts. Zo krijgen ze een beeld van hun gezondheidstoestand en kunnen ze indien nodig hun levensstijl aanpassen. Dat laat minister van Volksgezondheid en Sociale Zaken Laurette Onkelinx weten.
Bedoeling is dat de huisarts tijdens de checkup een lijst met thema's overloopt die belangrijk zijn bij het opmaken van een gezondheidsbilan.
Zes thema's In functie van de leeftijd of de gezondheidstoestand van de patiënt gaat het om zes thema's: de levensstijl (voeding, tabak, alcohol, lichaamsbeweging, stress, ...); de cardio-vasculaire risico's, screening naar colorectale kanker, borstkanker en baarmoederhalskanker; inenting tegen difterie en tetanus, griep en pneumokokken; het bepalen van de glycemie (diabetes), creatinine en proteinurie, en vetten; en de risico's voor de mentale gezondheid (depressie).
Aan de hand van de checkup zal de huisarts raad kunnen geven over het aanpassen van de levensstijl of beslissen of bijkomende onderzoeken nodig zijn.
Globaal medisch dossier De patiënten moeten niet alleen tussen 45 en 75 jaar oud zijn, ze dienen ook over een globaal medisch dossier te beschikken. Indien ze dat niet hebben, kunnen ze het echter ook meteen vragen.
Wie op doktersbezoek gaat voor een specifiek probleem en dan een checkup vraagt, betaalt helemaal niets. Wie speciaal voor een checkup op consultatie gaat, betaalt tussen de 1,05 en 4,12 euro remgeld. Het ereloon bedraagt 10 euro en wordt volledig gedragen door de ziekteverzekering. Voor de maatregel trekt Onkelinx dit jaar 22 miljoen euro uit.