In de VS heeft het nieuwe vrachtvliegtuig Boeing 747-8 een eerste geslaagde testvlucht gemaakt. Het gevaarte is het grootste toestel dat Boeing ooit maakte, heeft een maximum startgewicht van 442 ton en kost 227 miljoen euro. De passagiersversie van het toestel komt pas eind volgend jaar uit en moet de concurrentie aangaan met de Airbus A380. (hln)
De Amerikaanse Air Transport Association heeft de technische standaarden goedgekeurd voor nieuwe brandstofmengsels in de luchtvaart. Daardoor ligt de weg openen naar brandstoffen die voor de helft afkomstig zijn uit hernieuwbare ingrediënten als algen, houtsnippers of afval.
"Dit is een belangrijke stap naar een meer groene en energieonafhankelijke luchtvaart", zegt Randy Babbitt van de Federal Aviation Administration (FAA). "We verwachten dat publicatie van de nieuwe standaarden in de volgende weken."
Testvluchten Luchtvaartmaatschappijen krijgen nu de kans om zes maanden lang testvluchten te organiseren met de nieuwe brandstoffen. Die zullen telkens uit een mengsel bestaan van de helft conventionele brandstof en de helft biobrandstof uit gewassen als jatropha, algen of afval.
Ook Billy Glover, vicevoorzitter van de afdeling Milieu bij vliegtuigfabrikant Boeing, noemt het een "enorme stap voor de luchtvaart. "De ontwikkeling van een hernieuwbare brandstofketen is een centraal onderdeel van de strategie van de luchtvaartsector om klimaatneutraal te groeien naar 2020 en een duurzame toekomst voor de luchtvaart te creëren", zei hij tegen het financiële persagentschap Bloomberg.
Chemische bedrijven De grootste vliegtuigproducenten, Airbus en Boeing, hebben de goedkeuring van de technische standaarden alvast niet afgewacht. Ze voeren gesprekken in respectievelijk India en Zuid-Amerika om er productieketens op te zetten voor biobrandstoffen. Ook chemische bedrijven als Honeywell blijven niet bij de pakken zitten. Honeywell plant een proefproject in India waar brandstoffen van verschillende niet-eetbare gewassen getest zullen worden. (ips/adb) hln
De bossen in Europa worden steeds uitgebreider. Dat blijkt uit het rapport van de ministeriële conferentie voor de bescherming van het bos in Oslo.
Volgens het document heeft Europa, Rusland inbegrepen, nu zowat 1,02 miljard hectare bos. Dat is een kwart van de wereldwijde bosoppervlakte.
De voorbije twintig jaar is de oppervlakte overal in Europa toegenomen. Elk jaar komt er nog 0,8 miljoen hectare bij.
Wetenschappers berekenden dat de Europese bossen elk jaar 870 miljoen ton CO2 opnemen. Dat komt overeen met zowat 10 procent van de totale uitstoot. (afp/adha) hln
Brussel staat op de negende plaats in de top tien van de groenste Europese steden. Het klassement van het onderzoeksbureau Economist Intelligence Unit (EIU) telt in totaal dertig steden. Kopenhagen, de hoofdstad van Denemarken, voert het lijstje aan.
Brussel heeft zijn goede positie te danken aan zijn rijke biodiversiteit, benadrukt Leefmilieu Brussel in een communiqué. Zo beschikt de Europese hoofdstad op zijn territorium over ongeveer 800 plantensoorten en 45 zoogdiersoorten. De groene zones zijn goed voor 50 procent van de oppervlakte van het Brusselse Gewest. (belga/adha) hln
Wetenschappers hebben acht nieuwe vissoorten en een nieuwe koraalsoort gevonden bij het Indonesische eiland Bali. Het gaat onder meer om nieuwe bijzonder kleurrijke palingsoorten.
De archipel Indonesië met zo'n 17.000 eilanden ligt in de Koraaldriehoek, waar wereldwijd de meeste verschillende soorten koraal en diersoorten in zee leven.
Als je houdt van peddelen met de kano, kan je evengoed opteren voor een doorzichtig exemplaar. Varen en tegelijkertijd het onderwaterleven bestuderen, het lijkt alvast een zalig vooruitzicht!
Met zijn 18kg is de de doorzichtige kano een lichtgewicht en ziet hij er op het eerste zicht misschien wat fragiel uit. Toch is de kano volgens de producent duurzamer en sterker dan de tegenhangers gemaakt van hout of glasvezel. Dankzij het transparante materiaal merk je bovendien makkelijker obstakels op die je dan behendig kan ontwijken. En geef toe, het is toch gewoon heel cool! (kve) hln
Japan gaat tegen augustus toch nog 260 walvissen vangen
Japan heeft vandaag walvisvaarders op weg gestuurd naar het noorden van de Grote Oceaan om 260 walvissen te gaan vangen. De dieren zijn volgens de autoriteiten nodig voor wetenschappelijk onderzoek. Dat meldt het aan de overheid verbonden Instituut voor Onderzoek naar Walvisachtigen.
De drie walvisvaarders moeten voor eind augustus de dieren vangen, zodat de maaginhoud van de walvissen kan worden onderzocht, aldus het instituut. Japan is een van de drie landen ter wereld die zich niet houden aan het verbod op de walvisjacht. Tokio laat jagen toe onder het mom van wetenschappelijk onderzoek, maar veel walvisvlees komt gewoon in de supermarkt terecht.
Sea Shepherd Eerder dit jaar ging de walvisvloot ook al op pad. De schepen werden door Sea Shepherdactivisten echter zo gehinderd dat ze moesten terugkeren naar het vasteland. De walvisvloot doodde afgelopen seizoen 172 walvissen, een vijfde van het geplande totaal.
Japan stelt zich op het standpunt dat er meer dan voldoende dieren zijn om op te jagen. Veel andere landen zijn het daar niet mee eens. Het lukt echter al jaren niet om Japan via diplomatieke wegen te laten ophouden met de jacht. Daarom heeft Australië besloten naar het Internationaal Gerechtshof, dat juridische geschillen tussen staten beslecht, te stappen in de hoop dat de rechters Japan de jacht verbieden.
Jaarlijkse vergadering in Noorwegen De Internationale Walvisvaart Commissie (IWC) komt in juli in Noorwegen bij elkaar voor de jaarlijkse vergadering. De hoop van dierenbeschermers is dat dit orgaan Japan ertoe kan brengen te stoppen met jagen, maar dat is tot nog toe niet gelukt. (anp/adb/adha) hln
Guatemala bouwt een alternatief voor het Panamakanaal. Goederenverkeer tussen Atlantische en Stille Oceaan zal over negen jaar ook mogelijk worden langs een auto- en spoorweg in het Centraal-Amerikaanse land.
"Het idee ontstond in 1998 toen een groep Guatemalteekse ondernemers zag dat er in Amerika een potentiële hindernis voor het mondiale containervervoer was met de verzadiging van het Panamakanaal", zegt Rokael Cardona, voorzitter van de Asociación Poder Para Todos (PPT), een partner in het project. In juli begint de aanbestedingsprocedure. Volgend jaar start het werk.
Negen miljoen containers De 372 kilometer lange en 100 meter brede corridor zal uit een autosnelweg, een spoorweg, een olie- en gasleiding bestaan en bijna in rechte lijn de twee oceanen met elkaar verbinden. Het betekent een nieuwe connectie tussen het zuiden van Azië en het zuidoosten van de VS, twee regio's met zeer veel internationale handel.
Volgens studies van de PPT is er tegen 2020 een potentiële markt van negen miljoen containers als gevolg van de verzadiging van het Panamakanaal en de verbindingswegen over land in de VS. In 2020 moet de Guatemalteekse corridor in werking treden.
De corridor maakt deel uit van een megaproject dat 8 miljard euro kost en dat ook in de bouw van twee containerhavens en talrijke industrieparken voorziet.
Haven van Barcelona Initiatiefnemer is het Guatemalteekse bedrijf Oficina de Enlace y Negocios para América Latina, die voor dit project over veertien partners beschikt, met aandeelhouders in Chili, El Salvador, Spanje, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Japan en Guatemala zelf. Er is ook een strategische alliantie met de haven van Barcelona.
De promotoren van het project twijfelen er niet aan dat het project het land talloze economische en sociale voordelen oplevert. De helft van de 14 miljoen inwoners leeft vandaag in armoede, 17 procent leeft in extreme armoede.
"Het wordt de belangrijkste buitenlandse investering in Guatemala", zegt Cardona. "Het project zal 350.000 rechtstreekse banen creëren en de centrale regering en de gemeenten fiscale inkomsten opleveren wanneer het in werking treedt." Voor de constructie alleen zijn 25.000 rechtstreekse banen nodig.
Ecologische corridors Niet iedereen die langs het traject van de corridor woont, is ervan overtuigd dat het project iets aan de armoedige leefomstandigheden zal veranderen. In oktober 2010 staken inwoners van Jocotán het gemeentehuis en de markt in brand uit protest tegen de corridor, de mijnbouw en de waterkrachtcentrales. Daardoor werd het traject aangepast.
Volgens Julio González van de milieuorganisatie Madreselva zal er nog meer protest komen als men geen rekening houdt met de mening van de plaatselijke bevolking. Bovendien zal de corridor "als een kunstmatige grens zijn die ecologische corridors in dit gebied zal afsnijden, een gebied dat nu al in versneld tempo onder verwoestijning lijdt."
González noemt het ook opvallend dat het tracé van de corridor samenvalt met projecten voor goud- en zilverwinning van het Canadese bedrijf Goldcorp. "De vraag is: voor wie zal dit project ontwikkeling brengen? Het zal vooral voor de investeerders zijn, voor de gemeenschappen zal er nauwelijks iets overblijven."
Colombia Ook Colombia denkt aan de aanleg van een alternatief voor het Panamakanaal. Daar gaat het om een 220 kilometer lange spoorlijn. China dringt daar sterk op aan. In de ene richting willen de Chinezen onderdelen vervoeren om die in de buurt van Cartagena te assembleren, in de andere richting willen ze grondstoffen zoals steenkool naar China brengen. (ips/sps)