TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
24-06-2011
Doorzichtige kano
Plezier verzekerd met de doorzichtige kano
Als je houdt van peddelen met de kano, kan je evengoed opteren voor een doorzichtig exemplaar. Varen en tegelijkertijd het onderwaterleven bestuderen, het lijkt alvast een zalig vooruitzicht!
Met zijn 18kg is de de doorzichtige kano een lichtgewicht en ziet hij er op het eerste zicht misschien wat fragiel uit. Toch is de kano volgens de producent duurzamer en sterker dan de tegenhangers gemaakt van hout of glasvezel. Dankzij het transparante materiaal merk je bovendien makkelijker obstakels op die je dan behendig kan ontwijken. En geef toe, het is toch gewoon heel cool! (kve) hln
Japan gaat tegen augustus toch nog 260 walvissen vangen
Japan heeft vandaag walvisvaarders op weg gestuurd naar het noorden van de Grote Oceaan om 260 walvissen te gaan vangen. De dieren zijn volgens de autoriteiten nodig voor wetenschappelijk onderzoek. Dat meldt het aan de overheid verbonden Instituut voor Onderzoek naar Walvisachtigen.
De drie walvisvaarders moeten voor eind augustus de dieren vangen, zodat de maaginhoud van de walvissen kan worden onderzocht, aldus het instituut. Japan is een van de drie landen ter wereld die zich niet houden aan het verbod op de walvisjacht. Tokio laat jagen toe onder het mom van wetenschappelijk onderzoek, maar veel walvisvlees komt gewoon in de supermarkt terecht.
Sea Shepherd Eerder dit jaar ging de walvisvloot ook al op pad. De schepen werden door Sea Shepherdactivisten echter zo gehinderd dat ze moesten terugkeren naar het vasteland. De walvisvloot doodde afgelopen seizoen 172 walvissen, een vijfde van het geplande totaal.
Japan stelt zich op het standpunt dat er meer dan voldoende dieren zijn om op te jagen. Veel andere landen zijn het daar niet mee eens. Het lukt echter al jaren niet om Japan via diplomatieke wegen te laten ophouden met de jacht. Daarom heeft Australië besloten naar het Internationaal Gerechtshof, dat juridische geschillen tussen staten beslecht, te stappen in de hoop dat de rechters Japan de jacht verbieden.
Jaarlijkse vergadering in Noorwegen De Internationale Walvisvaart Commissie (IWC) komt in juli in Noorwegen bij elkaar voor de jaarlijkse vergadering. De hoop van dierenbeschermers is dat dit orgaan Japan ertoe kan brengen te stoppen met jagen, maar dat is tot nog toe niet gelukt. (anp/adb/adha) hln
Guatemala bouwt een alternatief voor het Panamakanaal. Goederenverkeer tussen Atlantische en Stille Oceaan zal over negen jaar ook mogelijk worden langs een auto- en spoorweg in het Centraal-Amerikaanse land.
"Het idee ontstond in 1998 toen een groep Guatemalteekse ondernemers zag dat er in Amerika een potentiële hindernis voor het mondiale containervervoer was met de verzadiging van het Panamakanaal", zegt Rokael Cardona, voorzitter van de Asociación Poder Para Todos (PPT), een partner in het project. In juli begint de aanbestedingsprocedure. Volgend jaar start het werk.
Negen miljoen containers De 372 kilometer lange en 100 meter brede corridor zal uit een autosnelweg, een spoorweg, een olie- en gasleiding bestaan en bijna in rechte lijn de twee oceanen met elkaar verbinden. Het betekent een nieuwe connectie tussen het zuiden van Azië en het zuidoosten van de VS, twee regio's met zeer veel internationale handel.
Volgens studies van de PPT is er tegen 2020 een potentiële markt van negen miljoen containers als gevolg van de verzadiging van het Panamakanaal en de verbindingswegen over land in de VS. In 2020 moet de Guatemalteekse corridor in werking treden.
De corridor maakt deel uit van een megaproject dat 8 miljard euro kost en dat ook in de bouw van twee containerhavens en talrijke industrieparken voorziet.
Haven van Barcelona Initiatiefnemer is het Guatemalteekse bedrijf Oficina de Enlace y Negocios para América Latina, die voor dit project over veertien partners beschikt, met aandeelhouders in Chili, El Salvador, Spanje, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Japan en Guatemala zelf. Er is ook een strategische alliantie met de haven van Barcelona.
De promotoren van het project twijfelen er niet aan dat het project het land talloze economische en sociale voordelen oplevert. De helft van de 14 miljoen inwoners leeft vandaag in armoede, 17 procent leeft in extreme armoede.
"Het wordt de belangrijkste buitenlandse investering in Guatemala", zegt Cardona. "Het project zal 350.000 rechtstreekse banen creëren en de centrale regering en de gemeenten fiscale inkomsten opleveren wanneer het in werking treedt." Voor de constructie alleen zijn 25.000 rechtstreekse banen nodig.
Ecologische corridors Niet iedereen die langs het traject van de corridor woont, is ervan overtuigd dat het project iets aan de armoedige leefomstandigheden zal veranderen. In oktober 2010 staken inwoners van Jocotán het gemeentehuis en de markt in brand uit protest tegen de corridor, de mijnbouw en de waterkrachtcentrales. Daardoor werd het traject aangepast.
Volgens Julio González van de milieuorganisatie Madreselva zal er nog meer protest komen als men geen rekening houdt met de mening van de plaatselijke bevolking. Bovendien zal de corridor "als een kunstmatige grens zijn die ecologische corridors in dit gebied zal afsnijden, een gebied dat nu al in versneld tempo onder verwoestijning lijdt."
González noemt het ook opvallend dat het tracé van de corridor samenvalt met projecten voor goud- en zilverwinning van het Canadese bedrijf Goldcorp. "De vraag is: voor wie zal dit project ontwikkeling brengen? Het zal vooral voor de investeerders zijn, voor de gemeenschappen zal er nauwelijks iets overblijven."
Colombia Ook Colombia denkt aan de aanleg van een alternatief voor het Panamakanaal. Daar gaat het om een 220 kilometer lange spoorlijn. China dringt daar sterk op aan. In de ene richting willen de Chinezen onderdelen vervoeren om die in de buurt van Cartagena te assembleren, in de andere richting willen ze grondstoffen zoals steenkool naar China brengen. (ips/sps)
ROME VIERT 2764ste VERJAARDAG MET MARS GLADIATOREN
Figuranten verkleed als gladiatoren nemen deel aan een parade door Rome om de 2764ste verjaardag van de stichting van de stad te herdenken. Volgens de legende werd Rome immers gesticht door de tweelingbroers Romulus en Remus in het jaar 753 voor Christus. Elk jaar wordt die gebeurtenis feestelijk herdacht. (kve) hln
In het Duitse Sankt Peter-Ording (deelstaat Sleeswijk-Holstein) zijn twee replica's van mammoeten te zien op de tentoonstelling 'Giganten Der Eizeit' (Giganten uit de IJstijd). De grootste ijstijdtentoonstelling van Europa opende op op 3 juni. (adb) hln
Een man solliciteert voor de vacature bij de politie in Amsterdam.
De inspecteur die het interview afneemt zegt :
« Uw kwalificaties zijn allemaal erg goed, maar er rest u nog één test die dient te worden afgelegd alvorens wij u kunnen aannemen bij de politie ». Hij legt een pistool op tafel en zegt:
Neem dit pistool , ga naar buiten, schiet 6 immigranten, 6 drugdealers, 6 extremistische moslims en één konijn dood.
Waarom het konijn?, vraagt de man.
Goede instelling, zegt de inspecteur, wanneer kunt u beginnen?
Ook de 46-jarige getatoeëerde Courtney Love was welkom op het chique gala van amfAR Cinema Against Aids. Courtney zong met haar groep Hole hun laatste hit 'Celebrity Skin'. Ze verscheen in een weinig verhullend kleedje, en dan kan er al eens een borstbescherming wegvallen... Ook haar tattoos werden zo in de kijker gezet. Op de afterparty had ze weer de kleren aan, die we meer van haar gewend zijn. Dat ziet u op de laatste foto's van deze reeks. (jv)hln
Boeing plant trans-Atlantische oversteek op biobrandstof
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing vliegt maandag zijn nieuwe 747-8-vrachttoestel op een mengsel van biobrandstof en kerosine over de oceaan naar de internationale luchtvaartshow bij Parijs. Dat maakte Boeing donderdag bekend.
"De eerste trans-Atlantische oversteek van een commercieel toestel op biobrandstof.''
Elk van de vier motoren draait op een mengsel van 15 procent biobrandstof en 85 procent ouderwetse kerosine. Het toestel moet maandag in de middag in Parijs landen na een vlucht van ruim 8.000 kilometer, aldus Boeing.
De vliegtuigfabrikant liet verder weten te verwachten dat markt voor nieuwe commerciële vliegtuigen in de komende twintig jaar goed is voor 4 biljoen dollar (2,8 biljoen euro). Tussen 2011 en 2030 zou er behoefte zijn aan meer dan 33.000 nieuwe passagiers- en vrachttoestellen. De bulk daarvan is bestemd voor Azië. (anp/mvdb) hln
Airbus stelt doorkijkvliegtuig van de toekomst voor
Het is nog even wachten - tot 2050 - op dit indrukwekkende conceptvliegtuig van Airbus. Maar de Europese vliegtuigbouwer laat ons nu al meekijken in de doorkijkinterieurs van zijn toekomstige vloot.
De futuristische cabine van dit prototype is helemaal doorzichtig. Wat dat met mensen met hoogtevrees zal doen, weten we nog niet. Maar het uitzicht moet bijwijlen ongelooflijk impressionant zijn! En geen ruzie meer om wie er aan het raampje mag zitten: de prachtige steden en landschappen onder de voeten van de passagiers zijn voor iedereen zichtbaar.
De intelligente vliegtuigdeuren herkennen je hand en wijzen je meteen je plek en waar je je handbagage kan stallen. De vernieuwende stoelen passen zich aan aan het lichaam van de betrokken zetelbezetter en kunnen hem of haar onder meer massages geven, drankjes en zelfs een aangepast voorkeurgeurtje.
Weg met First class First class, economy, business... het zal allemaal tot het verleden behoren. De nieuwe indeling is gebaseerd op de 'vliegervaring' en zal een kleine techzone en een ontspanningsruimte als mogelijkheden bieden. Entertainment, met bijvoorbeeld 3D-games, openbaart zich dankzij de lichaamswarmte van de passagier.
De bouw van vliegtuig zelf zal een nabootsing zijn van de bionische botstructuur van vogels. Dit om de vlieggeluiden, het gewicht van he toestel en het kerosineverbruik tot een minimum te beperken. Ook kan men zo extra grote deuren voorzien, of panoramische ramen.
Bioplymerisch en bionisch Het biopolymerische membraan dat over het bionische skelet komt, dat de natuurlijke lichtinval controleert, alsook de vochtigheid en de temperatuur. Het laat toe om de cabine transparant te maken en kan het op die manier zonder ramen stellen. Airbus gaat zelfs zover dat het het elektrische systeem van de cabine vergelijkt met het menselijke brein, met "een intelligentienetwerk dat door de cabine pulseert".
Nog dit: het materiaal waaruit de cabine bestaat, zal zichzelf schoonmaken en zelfs herstellen. (hlnsydney/jv) hln