Belgische gezinnen kopen vaker bio
De Belgische gezinnen hebben vorig jaar 350 miljoen euro besteed aan
biologische producten. Dat is een stijging met 12 procent ten opzichte
van 2008, blijkt uit een onderzoek van GFK in opdracht van VLAM.
Het marktaandeel van bio kwam vorig jaar uit op 1,5 procent tegenover
1,3 procent het jaar ervoor. Het grootste marktaandeel hebben de
biologische vleesvervangers (23 procent) en het kleinste de vleeswaren
(0,4 procent). Biozuivel en biovlees deden het vorig jaar zeer goed en
wisten hun aandeel in de biokorf te vergroten. Van de Belgische
gezinnen kocht 85 procent in 2009 wel eens een bioproduct. De meeste
biokopers zijn terug te vinden in de groente- en de zuivelrayon.
Zeventien procent van de gezinnen zijn frequente biokopers, die instaan
voor 80 procent van alle biobestedingen. De klassieke supermarkt
blijft het grootste kanaal voor de aankoop van bioproducten met ruim 49
procent en wist vorig jaar marktaandeel te winnen. De buurtsupermarkt
en de rechtstreekse verkoop zagen hun aandeel vorig jaar krimpen. Bio is
gemiddeld een derde duurder dan niet-bio. (belga/vsv)
|