Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    11-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (24)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een eeuw verschil, verenigd op één en dezelfde foto !!... Zonder de teletijdmachine van professor Barabas lukte dit uiteraard niet.
    Zo ben je hier getuige van een ontmoeting tussen een accumulatorentram uit 1899 en een "Hermelijn" uit 2000 aan de Vleeshuisbrug !

    (eigen collage)

    11-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (15)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    11 augustus 1907  (Gazette van Gent)

    De vouten van de nieuwe Sint-Michielsbrug worden met teerkarton bedekt om alle doorsijpeling van water te beletten. Langsheen de leuning die er bijna geheel staat, is men bezig de waterleiding te leggen.
    De palen voor de trolleygeleiding van de trams zijn bijna alle opgericht. De dubbele tramweg zal in het midden van de brug liggen, zodat er langs weerskanten tussen de sporen en de voetpaden genoeg plaats zal zijn voor al het andere gerij.
    Het enkel tramspoor in de Borluutstraat (*thans Belfortstraat) zal ook in het midden liggen. In de Cataloniëstraat wordt aan de tramwegen niets veranderd. (* Voorheen verliep de reisweg van lijn 3 over de Korenmarkt en verder op dubbel spoor door de Langemunt(!) en over de Vrijdagmarkt. Vanaf 8 november ging het staduitwaarts langs de Catalonië- en de Belfortstraat, richting Brugsepoort echter nog tot 2 juli 1914 verder langs de Vrijdagmarkt en de Langemunt)

    Een trolleytram op de nieuwe Sint-Michielsbrug, in dienst op lijn 3. (prentkaart)

    11-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (16)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 7 augustus 1911  (Gazette van Gent)

    De dekenijen Gent-Zuid en Terplaten hebben op feestelijke wijze het feit gevierd dat hun wat afgelegen wijk door een tramlijn beter met de stad verbonden is. Eerst werd in het lokaal Zuidstatie-Dierentuin het trambestuur plechtig ontvangen, vertegenwoordigd door de heren A. Vercruysse-Bracq, voorzitter van de maatschappij, Versluys, bestuurder en twee ingenieurs, Van de Weghe en Van Sull.
    Daarna werd een glas schuimwijn geledigd in het hotel Mille Colombes en stapte men in de voorbehouden rijtuigen. In een ander had een militaire harmonie plaatsgenomen voor het muzikale gedeelte van de optocht.
    Heel de lijn langs de Dierentuinlaan (*thans Franklin Rooseveltlaan), Tentoonstellingslaan en Citadellaan is één enkele baan, daar de verschillende sporen aan elkander zijn gelast. Het rollen van de tramrijtuigen is daardoor aanmerkelijk verzacht en de sleet zal veel geringer zijn.
    Onderweg werd door een klein meisje, mejuffer Yvonne Van Damme, een bloemenschoof aan de heer Vercruysse-Bracq overhandigd. In het Hôtel Bellevue nam de heer K. Lybaert, erelid van de dekenij Terplaten, het woord om het trambestuur te danken. Hij hoopte dat een talrijk verkeer langs de nieuwe weg tussen de Zuidstatie en deze van Sint-Pieters (*voorlopig gebouw in de Clementinalaan) de gedane kosten zal doen vergoeden en men tijdens de Wereldtentoonstelling alle twee tot drie minuten een vertrek zal hebben.

    11-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (18)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 6 augustus 1942 (ETG-archief)

    De verordening van de Militaire Bevelhebber voor België en Noord-Frankrijk ten gunste van de nv Elektrische Tramwegen van Gent betreft volledige onderhoudswerken aan de daken van de stelplaats in Gentbrugge en ter gelegenheid daarvan, de verhoging van de tien overblijvende kappen met 1,40 meter, om ze op dezelfde hoogte te brengen als de andere.
    Gezien de menigvuldige ongelukken en averijen die de geringe hoogte van deze kappen aan de sleepbeugels en pantografen van de tramrijtuigen veroorzaakt, hadden wij sedert verscheidene jaren deze werken ondernomen en voortgezet. Al de nodige materialen zoals cement, stenen, ijzerprofielen, glas, pannen en zink zijn destijds aangekocht geweest, maar de werken moesten worden stopgezet wegens de verordeningen op de bouwactiviteiten.
    Het is ons thans onmogelijk geworden het regelmatig onderhoud van ons rollend materieel gedurende de winterperiode te verzekeren, aangezien er bij duisternis geen werken mogen uitgevoerd worden buiten de werkplaatsen. De uitvoering van de aangevraagde werken is hoogstnodig en dringend. Onder de lage kappen durven wij geen motorrijtuigen bergen, vermits het ons onmogelijk wordt de veren van onze sleepbeugels en pantografen nog te vervangen.

    Zicht op een gedeelte van de tramloodsen (foto 1935 - archief ETG).


    Zicht op een gedeelte van de tramloods

    11-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (19)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 6 augustus 1970 (Freddy Coussens)

    Het wijkspoor op de Afsneelaan (* thans Koningin Fabiolalaan) werd definitief buiten dienst gesteld. De laatste tram die er op 1 augustus stationeerde was de drie-asser 351.
    De werken die het Maria-Hendrikaplein een totaal ander uitzicht moeten geven nemen thans een aanvang. Ook voor de autobussen van de NMBS en de NMVB wordt een hele reeks vluchtheuvels voorzien.
    Ter hoogte van de ingang van het station zal de keerlus voor de trams worden ontdubbeld met het oog op de naderende komst van de PCC-rijtuigen.

    Een viertal drie-assers geparkeerd op het wijkspoor in de Afsneelaan. (foto uit 1963, vooraan rijtuig 357)

    11-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (20)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 7 augustus 1987 (eigen tekst)

    Nostalgische Gentenaars en iedereen die met heimwee terugdacht aan de gele trams die vroeger het stadsbeeld kleurden, konden op 11 en 12 juli hun hartje ophalen in het Henegouwse Lobbes-Thuin. ASVI organiseerde er de "Gentse dagen" en voerde de bezoekers met de authentieke drie-asser 354 van de gebroeders Ryckaert bergop en bergaf doorheen het mooie landschap.
    Onmiddellijk daarna werd het tramrijtuig overgebracht naar Oostende om er tijdens de tweedaagse Trammelant in De Haan aan zee voor het eerst om het half uur tussen 14.30 en 20.30 heen en weer te rijden tussen de tramstatie en de keerlus De Kiezel. De baladeuse die aan het rijtuig was gekoppeld had twee weken daarvoor in Gent nog gediend als paardentram op de oude sporen tussen het belfort en Sint-Jacobs.

    Drie-asser 354 van Achiel Ryckaert tijdens "Trammelant" in De Haan aan Zee. (eigen foto)   

    11-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (14)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 9 augustus 1897 (De Oostendse stadstram)

    Twee zustermaatschapijen van de groep Empain, de Société Anonyme des Railways Economiques de Liège-Seraing et Extensions en de Compagnie Générale de Railways à Voie Etroite hadden op 29 juni de eerste elektrische tramlijn op de stadsomloop van Oostende officieel ingereden. Vijf motorwagens werden via accumulatoren van elektrische stroom voorzien.
    Het schepencollege en verscheidene gemeenteraadsleden van Gent onder leiding van burgemeester Emile Braun kwamen op maandag 9 augustus de nieuwe elektrische installaties bekijken in de stelplaats aan de Nieuwpoortsesteenweg, waar ze werden ontvangen door de heren Dupont, Bourgeois en De Cuyper.
    De Gentse heren waren opgetogen over het sleepvermogen van de trams en bijzonder geïnteresseerd omdat dezelfde maatschappijen op het punt stonden de concessie te verkrijgen van de Gentse tramlijnen.
    Na het bezoek reed het gezelschap naar de Krokodiel tussen Middelkerke en Westende. Ze bezochten daar de schoolkolonie, gesticht door de liberale studenten van de Gentse universiteit. Terug in Oostende werden ze ter tafel genodigd in het Hôtel d'Allemagne in de Kaaistraat. (*Enkele dagen later ging de voorkeur van het Gentse schepencollege naar dit stelsel)

    Accumulatorentram 147 aan de kiosk op de Korenmarkt. (prentkaart)

    11-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (13)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen *** AFLEVERING 2 (WEEK VAN 6 TOT 12 AUGUSTUS 2006) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ===============================

    6 augustus 1888
      (Gazette van Gent)
       

    Het reglement van de Buurtspoorwegen gebiedt uitdrukkelijk dat bij aankomst in een tramstatie, de ontvangers herhaalde malen luid en verstaanbaar de naam van de stopplaats moeten aankondigen. Ziehier hoe dat in Sint-Amandsberg in zijn werk gaat op het Frans machien zoals de tram terecht mag genoemd worden.
    Telkens als de tram uit Zaffelare op de gemeenteplaats aankomt gaan de bedienden luidkeels aan het roepen: "Mont Saint-Amand! Mont Saint-Amand!". Zijn die tramgasten soms benauwd dat de boeren en boerinnen van Zaffelare, Desteldonk en Oostakker zouden verstaan wat er geroepen wordt?
    Ter gelegenheid van de kroning van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes reden om het kwartier stoomtrams in elke richting van 8 uur 's morgens tot 7 uur 's avonds, opgepropt met volk.
    Rond 9 uur reeds krioelde het in de omgeving van het heiligdom op Slotendries van Gentenaars en vreemdelingen. Voor de gelegenheid werden kaartjes aan 40 centiemen afgeleverd voor de reis heen en weer tussen de Kasteeldreef in Gent en Lourdes.
    De praalstoet van Sint-Amandsberg naar Slotendries werd langs de Antwerpsesteenweg (* de baan naar Lochristi) omgeleid, om het grote verkeer van trams en rijtuigen niet te hinderen.


    De stoomtram van de lijn Gent-Heernis - Oostakker - Zaffelare ter hoogte van de wijk "Slotendries" in Lourdes-Oostakker. (prentkaart)


    11-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (2)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    10-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (10)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 4 augustus 1971   (Vooruit)

    Als een kind van een stuk nieuw speelgoed, zo heeft het merendeel van de Gentenaars gedurende drie weken van zijn glimmende, nieuwe blauwe trams (* PCC's) genoten. Met hun wapperend driekleurig vlammetje en hun vrolijk tingelende schel brachten zij iets feestelijks in de oude, kronkelende straten langs het parcours van lijn 4.
    De sympathieke blik die ze hun razende maar bijna geruisloze tocht vergezelde, begint nu plaats te maken voor een nuchter en kritisch oog. Zij glijden lang niet meer zo zachtjes over de sporen heen als aanvankelijk en zijn aardig op weg om even stampend en knarsend als hun oudere gele broeders de straatstenen te doen trillen.
    Het rijcomfort is inderdaad toegenomen, maar er moet worden vastgesteld dat de Gentse tram niet aan alle eisen van een vlot en modern gemeenschappelijk vervoer beantwoordt. Er is slechts één uitgang en dan nog helemaal achteraan. Wanneer men even naar Antwerpen gaat kijken, dan kan men vaststellen dat de tramrijtuigen in het midden ook een deur hebben om uit te stappen.
    Sommigen zien in gedachten reeds een ochtend voor ogen van de komende septembermaand, omstreeks acht uur aan het Sint-Pietersstation. Wurm je dan maar in een tram waar reeds een negentigtal reizigers van alle slag je voor zijn. Het kan niet anders of je zal ergens in de voorste helft blijven hangen. Moet je er aan de Kortrijksepoort af en je bent geen catcher, dan kan je er pas twee haltes te ver uit...
    De nieuwe trams zien sommigen die dergelijke kritiek leveren liever op een minder drukke lijn. 
    Graag wagen we ons aan een voorspelling: de MIVG meent het met haar modernisering zo goed dat, wanneer de bladeren van de bomen aan het Sint-Pietersstation beginnen te vergelen en opnieuw de weg naar de onderwijsinrichtingen zal worden ingeslagen, de "blauwen" zich op de spitsuren in razend tempo zullen opvolgen. Meteen zullen de spreekwoordelijke haringen in een ton, samen met de goeie, oude tram, in de folklore stappen. Droom of werkelijkheid? We zullen zien...


    PCC O5 in de zomer van 1971. Lijn 4 was reeds "gemoderniseerd", op lijn 1 (Moscou-Van Beverenplein) reden nog tot 1 november drie-assers. (foto Walter Gogaert)

    10-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (9)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 3 augustus 1962  (Het Laatste Nieuws)

    Tram 8, waarvan de afschaffing tegen 1 augustus in het vooruitzicht was gesteld, rijdt verder met het oudste nog beschikbaar rijtuig 301 zijn slakkengangetje tussen De Sterre en het Sint-Pietersstation. Zijn vervanging door autobussen is nu voorzien tegen 15 augustus, op voorwaarde echter dat de moderniseringswerken van de Kortrijksesteenweg, die in opdracht van het Beheer van Bruggen en Wegen  aan de gang zijn, tijdig klaarkomen.
    De autobussen zullen alsdan tot aan Don Bosco rijden, aan de grens met Sint-Denijs-Westrem. Deze eerste stap in de modernisering van de Gentse tramwegen volgens het destijds bekendgemaakte tienjarenplan van de MIVG, zou in september of oktober worden gevolgd door de afschaffing van tramlijn 6 naar Meulestede en haar vervanging door autobussen.
    De voor dit jaar ontworpen omvorming van de tramlijnen 6 en 8 hangt echter ook af van de levering van de hiervoor benodigde autobussen. Deze zeer moderne vervoermiddelen zullen met propaangas worden aangedreven, waarvan de uitwasemingen minder schadelijk blijken dan deze van de thans rijdende autobussen met dieselmotoren.
    Voor de omvorming van de beide tramlijnen zijn zes bussen vereist. Zij werden in Duitsland bij Mercedes besteld. Hun levering die voor het laatst voorzien was tegen het einde van juni, werd reeds herhaaldelijk uitgesteld. Men wacht er op om de allereerste fase van het tienjarenplan te verwezenlijken. (* de trams op de lijnen 8 en 6 reden respectievelijk op 19 augustus en 28 december 1962 voor het laatst)

    De laatste dagen van "het tonneke" in dienst op lijn 8. De keerlus naar "De Sterre" werd toen reeds niet meer bereden. (Tram 2000)

    10-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (12 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (8)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 30 juli 1953  (Het Volk)

    In de Gentse gemeenteraad werd het plan van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen besproken en nadien aangenomen, dat er in bestaat de buurtspoorlijn Gent - Merelbeke - Sint-Lievens-Houtem - Herzele - Geraardsbergen om te leiden tussen de Oudenaardse- en de Zwijnaardsesteenweg, ingevolge het graven van de Ringvaart die weldra de De Pintelaan zal doorsnijden.
    Vanaf De Sterre zou de lijn de linkerkant van de Oudenaardsesteenweg volgen tot aan de grens van Zwijnaarde, waar de tram in het midden van een nieuw ontworpen laan de Zwijnaardsesteenweg zou bereiken. De infrastructuurwerken zouden beginnen op het tijdstip dat ze worden vereist. (* Een nooit gerealiseerd ontwerp. Bij de opening van het baanvak van de autosnelweg tussen Kwatrecht en Sint-Denijs-Westrem in het paasweekeinde van 1954 werd de tramlijn uit Geraardsbergen ingekort tot Merelbeke en van daar uit een voorlopige busdienst ingelegd naar Gent-Sint-Pieters).

    De spoorauto van de lijn Gent-Geraardsbergen dwarst te Zwijnaarde de autoweg .Let op de verkeerslichten!(persfoto "De Gentenaar)

    10-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (7)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 1 augustus 1940  (Vooruit)

    Als gevolg van het opblazen van de Rozemarijnbrug en de Albertbrug was tramlijn 9 van het Rabot naar de Sint-Pietersstatie en terug totaal onderbroken. Thans is de Albertbrug voor het tramverkeer hersteld.
    Voor de Rozemarijnbrug liggen de zaken moeilijker. Teneinde zo spoedig mogelijk de tramverbinding te herstellen overweegt men lijn 9 langs de voorlopige Contributiebrug op de Coupure te doen oversteken en dan langs de Nieuwe Wandeling en de Akkergemlaan over de sporen van de buurttram van Nevele terug te rijden naar de Martelaarslaan.De verbinding Gent-Sint-Pieters - Rabot zou dan een voltrokken feit zijn. Eerstdaags zullen daar wellicht trams in circulatie worden gebracht. (* een volkomen uit de lucht gegrepen bericht of een meteen verworpen voorstel, vermits de krant van 2 augustus vermeldt: "Een noodbrug is aangelegd over de Coupure voor voetgangers die van het centrum kunnen overstappen naar de Bernard Spaelaan, om daar tram 9 te nemen naar de Sint-Pietersstatie.")

    Drie-asser 339 (?) in dienst op lijn 2, overschrijdt het enkel spoor op de Albertbrug.

    10-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (6)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 31 juli 1929  (Gazette van Gent)

    De buurttrams naar Gent hebben hun eindpunt op nogal ver van elkaar verwijderde plaatsen, namelijk aan het Rabot voor de lijnen naar Zomergem, Nevele en Evergem en aan de Dampoort voor de lijnen naar Lochristi, Wetteren en Oostakker.
    Zulks veroorzaakt natuurlijk onaangenaamheden voor de reizigers die naar de grote statie moeten en in overeenstemming met het stadsbestuur werd besloten, al de buurtlijnen naar Gent-Sint-Pieters te leiden.
    De lijnen van het noorden en het noordoosten zullen binnenkort langs de Heirnislaan en de Brusselselaan lijn 9 vervoegen naar Gent-Sint-Pieters, de lijnen van de westelijke groep zullen aan de Martelaarslaan aansluiten op lijn 2. Die belangrijke wijziging zal samengaan met de volledige elektrificatie van de buurtlijnen in de omtrek van de stad. (* deze plannen werden werkelijkheid op 10 februari 1931 voor de lijnen O, L en W, op 5 april voor lijn N, op 3 mei voor lijn Z en op 8 augustus voor lijn E) 


    Motorwagen  9790 in 1935 gefotografeerd op het Maria-Hendrikaplein, in dienst op de lijn naar Oostakker (verzameling Walter Weyts).

    10-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (5)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 3 augustus 1914  (Gazette van Gent)

    In de stad hoort men sedert enkele dagen over niets anders meer spreken dan de mobilisatie en de oorlog. Een zenuwachtige opgewondenheid heeft zich van de bevolking meester gemaakt bij het zicht van de buitengewone militaire bewegingen.
    Het is goed zichtbaar dat er veel minder rijtuigen van de tram circuleren, nu er 120 mannen van het personeel zijn binnengeroepen op een totaal van 400 bedienden wegens het mobiliseren van de klassen 1901 tot en met 1909. Om de nodige rust te kunnen geven aan wie gebleven is, zal de nacht- en de vroegdienst tot het minst mogelijke worden beperkt.
    Op de lijnen die de statiën aandoen gaat het regelmatig, op andere moet men wel 20 minuten wachten. Vele rijtuigen zijn opgesmukt met twee kleine driekleurige vlaggetjes, die het wapen van België omsieren.
    Een reporter schrijft: "Het was 11 uur toen we gisteravond de tram namen om naar het bureel terug te keren. Het is overal geweten dat er nog twee klassen opgeroepen zijn, doordat in de stad de Mobilisatie van het Belgisch Leger uitgehangen is. Een tramgeleider met reeds grijzende haren moet opmarcheren, maar doet het gaarne.
    Door deze nieuwe oproepingen zullen de mannen op de trams, bij de politie en de ijzeren weg, in de banken en de post nogmaals zeer gedund zijn, zodat er van wie overblijft gedurig opofferingen zullen gevraagd worden, teneinde de diensten te verzekeren. Het land rekent er op dat ze met liefde enige uurtjes meer zullen kloppen." (* op 4 augustus vielen Duitse troepen aan de oostgrens ons land binnen, op 12 oktober werd Gent bezet)

    Een trolleytram van lijn 3 aan het stadhuis op 12 oktober 1914, toen Gent door het Duitse leger werd bezet (prentkaart).

    10-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (4)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    31 juli 1909  (Gazette van Gent)

    Aan de Dampoort is de tramlijn 5 onder de vierde boog van de nieuwe spoorbrug beproefd en goed bevonden. Nadien werd de dienst (* nog volgens het trolleystelsel) van de Kasteellaan tot aan het gemeentehuis van Sint-Amandsberg hervat. Deze tijding hebben de bewoners met groot genoegen vernomen.

    De monumentale spoorbrug met vier doorgangen aan de Dampoort (prentkaart).


    10-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (3)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    30 juli 1898  (Gazette van Gent)

    In Gentbrugge is men volop bezig aan het werkhuis voor de machines van de trammaatschappij. De grondvesten zijn al goed op hoogte. 50 arbeiders zijn er aan de slag. Het eerste deel van de metselwerken moet voltooid zijn tegen 1 september, het tweede tegen de 15de van die maand, het metalen gedeelte tegen 10 oktober.
    In de Burgstraat zijn de spoorwerken voltooid. Men is bezig de brug aan de Veerleplaats 4 meter te verbreden en op 12 meter te brengen. Maandag zal men beginnen aan de lijn van Meulestede tot aan de Muidepoort. Daarna wordt de lijn van Ledeberg in verbinding gebracht met de Lieven Bauwensplaats, Sint-Baafs, enz. (* de eerste twee accumulatorentrams deden op 1 januari 1899 proefritten met reizigers tussen het Zuidstation en de Korenmarkt "om het volk en de paarden aan het nieuwerwetse vervoermiddel te laten gewennen"...)

    De stelplaats te Gentbrugge in het tijdperk van de accumulatorentrams.
     

    10-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 1 augustus 1888  (Gazette van Gent)

    "De onderhandelingen tussen de maatschappij en de belanghebbende gemeenten over de buurtspoorweg Gent-Zele duren voort. Men weet dat de ontworpen lijn de grote baan van Gent op Dendermonde niet geheel volgt. Te Destelbergen wijkt zij af naar Heusden, Laarne en Kalken, om enige honderden meters verder weer op de grote baan te komen.
    De lijn is alzo 4 kilometer langer zegt men, dan zij zou zijn langs de grote baan. De gemeenteraad van Overmere verzet zich daar dan ook tegen, omdat de vervoerprijs van goederen naar Gent berekend wordt volgens de lengte van de lijn langs die omweg.
    "De maatschappij" zegt zij, "legt de lijn langs Laarne en Heusden voor haar profijt. Wij zullen omtrent een kwartier langer op de trein moeten zitten. Dat vragen wij niet, integendeel. En het valt ons nog minder in de smaak daarvoor te moeten betalen."
    Elkeen moet bekennen dat Overmere geen ongelijk heeft. De onderhandelingen lopen nu over dat punt. Het is te hopen dat men weldra tot een overeenkomst zal geraken." (* de lijn Gent-Heernis - Wetteren - Kalken - Zele - Hamme werd in dienst gesteld op 6 april 1891... langs Heusden en Laarne...)

    De stoomtram aan "De Oude Klappel" in Overmere (prentkaart).

    10-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ***  AFLEVERING 1 (WEEK VAN 30 JULI TOT 5 AUGUSTUS 2006) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    2 augustus 1874  (Gazette van Gent)

    "
    In de gebuurte van de Veldstraat zullen deze namiddag de huizen bevlagd worden ter gelegenheid van de inhuldiging van de tramway(*paardentram), welke rond 6 uur voor het eerst van de grote statie (*Wilsonplein) langs de Brabantdam, de Kouter en de Zonnestraat naar de Korenmarkt zal rijden (* = tweede lijn na deze tussen de stations Gent-Zuid en Dampoort sinds 25 mei).
    Paardentram in de Veldstraat.

    10-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (3)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (15 Stemmen)
    09-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (0)
    HALLO! AANGENAME KENNISMAKING VIA MIJN BLOG...

    Mijn naam is Erik De Keukeleire, maar hierleer je me kennen als "eriktram". Mijn telefoonnummer is 09 / 230.47.05.

    50 jaren reeds ben ik een verwoed verzamelaar van alles wat met het Gentse openbaar vervoer te maken heeft en dat heeft geleid tot een toch wel indrukwekkende hoeveelheid krantenknipsels (via Stadsarchief of eigen "plakwerk"), contacten met gerenomeerde tramhobbyisten, inzage van de oude ETG/MIVG- en NMVB-archieven, duizenden foto's, enz.

    Uit de verwerking van die ultieme verzameling zijn recent  publicaties in eigen beheer ontstaan.
     
    - de tiendelige reeks "135 JAAR OPENBAAR VERVOER IN GENT - UITBOUW STEDELIJK TRAMNET EN BUURTSPOORWEGEN IN DE GENTSE REGIO" - vierde oplage - 3654 pagina's - 2600 illustraties - 12 euro per deel, 99 voor de 10 delen.

      1  1871-1906          6  1963-1972
      2  1907-1922          7  1973-1985
      3  1923-1939          8  1986-1996
      4  1940-1953          9  1997-2004
      5  1954-1962        10  2005-april 2007

    - "75 JAAR TRAMLIJN VAN GENT NAAR MOSCOU  1931-2006" -  de ultieme uitgave over de stelplaats en het openbaar vervoer in Gentbrugge en Ledeberg - 532 pagina's - 12 euro.

    - "20 ARSENAAL - MELLE  1912-1973" in samenwerking met de Heemkundige Kring "De Gonde" n.a.v. Erfgoeddag 2007 - 108 pagina's - 5 euro.

    - "Lijn 6 MUIDEBRUG - MEULESTEDE  1899-1962" herdruk 2006 van de originele uitgave 1987 - 192 pagina's - 7,5 euro.

    - "HET EXPERIMENT MET DE GYROBUS  op de lijn Gent-Zuid - Merelbeke 1956-1959"  herdruk 2006 van de originele uitgave 1986 - 148 pagina's - 7,5 euro.

    - "TRAMS IN MERELBEKE - deel 1  (1886-1921)" inclusief de lijn Gent-Geraardsbergen - uitgave 1998 - 288 pagina's - 20 euro (luxe-editie).
                                              _______________
                                                               
    DE LAY-OUT

    Formaat A4 - fotocopies (* behalve "Trams in Merelbeke") - alles samen meer dan 3600 ingescande zwart-witfoto's, plans en documenten - gelijmd, plastic kaft en zwarte rugstrook. 
    =============================

    09-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (10)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (20 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!