Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (262)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Opname uit 1952 waarop een bescheiden konvooi van de NMVB te zien is dat zich van het Rabot naar de Muide of de Dampoort begeeft.
    In tegenstelling tot de stadstrams reden de motorwagens van de goederendienst rechts voorbij de Rabottorens als we kijken in de richting van de Blaisantvest.
    Uiterst rechts nog net in beeld: een rijtuig op lijn 10.

    08-01-2008, 09:24 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (261a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De nieuwe Muidebrug uit 1934, gezien vanaf de Voormuide.
    - Centraal het enkel spoor van lijn 6 naar Meulestede en een rijtuig van die lijn aan de terminus over de brug.
    - Links het spoor van lijn 9 die via de Sassekaai haar eindpunt bereikt om dan langs dezelfde weg terug te keren.
    - Dwars over de foto is zowel het enkel spoor als de bovenleiding zichtbaar van de goederendienst, geëxploiteerd door de NMVB , geëlektrificeerd in 1938.

    08-01-2008, 09:23 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (261)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Situatieschets uit het archief van de ETG, daterend van 1938, die perfect illustreert waar zich aan de Voormuide en nabij de draaibrug de respectievelijke haltes van de stadslijnen 4, 5 en 9 bevonden
    Bovenaan een verwijzing naar lijn 6 over de brug enerzijds en het goederenspoor van de NMVB anderzijds ("vicinal vers le Dock")...
    De rijtuigen van de stadslijnen 4 en 5, komende uit de Sint-Salvatorstraat, reden tot op het enkel spoor aan de Muidebrug en keerden zo terug naar de stad.
    Die van lijn 9, komende van de Blaisantvest, bereikten de terminus nabij de Muidebrug via de Sassekaai en keerden langs dezelfde weg terug (*kwam dus niet in de Voormuide).

    08-01-2008, 09:22 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (260a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fragment uit een plan van de ETG, waarop een dubbel, geëlektrificeerd tramspoor is te zien aan het uiteinde van de Blaisantvest, op het Neuseplein en naar de Sassekaai toe.
    De sporen werden enerzijds benut door de goederendienst van de NMVB, anderzijds door de ETG, die er een tweede spoor liet aanleggen voor de nieuwe stadslijn 9 (* in gebruik vanaf 3 januari 1932 tussen het Sint-Pietersstation en de Muide, op 2 oktober 1940 definitief vernummerd tot lijn 10).

    08-01-2008, 09:21 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (260)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Verklaringen bij het plannetje.
    stippellijn- het goederenspoor
    1- station Gent-Rabot
    2- Opgeëistenlaan
    3- Blaisantvest
    4- Neuseplein
    5- Sassekaai
    6- Muidebrug
    7- Dok-Noord
    8- Stapelplein
    9- Dok-Noord
    10-Dampoortbrug


    29 september 1916  (Gazette van Gent)

    Zoals men weet is er sprake van, de twee groepen van buurtspoorwegen, de ene uitgaande van het Rabot en de andere van de Dampoort, met elkander te verbinden. Het ontwerp bestond er in om op een gedeelte van de doortocht de lijnen van de elektrische stadstram te ontlenen en de verbinding te doen geschieden dwars door de stad. Men is toen niet tot een akkoord gekomen met de Elektrische Tramwegen van Gent  en de uitvoering bleef achterwege.
    De Nationale Maatschappij heeft een andere weg gezocht en die gevonden langs de buitenkant van de stad. Van de Begijnhoflaan, waar zich de buurtlijnen van Drongen, Zomergem en Evergem verenigen, zal een vertakking uitgaan langs de Plezante Vest (*Blaisantvest !!) en de Nijverheidsplaats (* thans Neuseplein) naar de Oude Sassepoortstraat (* thans Muidelaan). Zij zal verder naar het Dok lopen en van daar naar de Dampoort, waar zij zal verbonden worden met het uitgangspunt van de lijnen naar Oostakker en Lochristi die nu de nieuwe laan volgen, aangelegd op de bedding van de oude spoorbaan Gent - Antwerpen.
    De buurtspoorlijn Gent - Wetteren zal van aan het Heirnisplein voortgetrokken worden langs de Dendermondsesteenweg tot aan de Dampoort en daar met de beide andere worden verbonden.
    Een vergunningsaanvraag voor aanleg en exploitatie zal binnenkort worden ingediend.

    (* Uit een document dat dateert van 1926 blijkt dat die verbinding inderdaad in 1916 werd verwezenlijkt, doch niet langs de destijds erg nauwe Oude Sassepoortstraat maar langs de Sassekaai. De lijn werd uitsluitend voor goederenvervoer benut en de exploitatie geschiedde met stoomlocomotieven.)

    08-01-2008, 09:20 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (259a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wordt tram 4, hier vertegenwoordigd door de drie-asser 382, in de Voormuide heel uitzonderlijk feestelijk onthaald door de plaatselijke fanfare?
    Helemaal niet! Het rijtuig wordt "manu militari" door "het leger" verplicht de muzikale optocht tot het bittere einde te volgen, tot de terminus aan de Muidebrug dus...
    De opname dateert duidelijk van voor de Tweede Wereldoorlog. Betreft het hier een plaatselijk gebuurtefeest, een activiteit tijdens de Gentse Feesten of misschien wel de inhuldiging van de nieuwe draaibrug in april 1934?...
    Alle wenken zijn welkom!

    08-01-2008, 09:19 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (259)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De nieuwe Muidebrug werd op 8 april 1934 plechtig ingehuldigd. Links van het meisje burgemeester Vander Stegen, rechts achter heer zonder hoed mevrouw Boonants, het eerste vrouwelijk gemeenteraadslid van Gent.

    08-01-2008, 09:18 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (258a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Terwijl de oude draaibrug aan de Muide werd gesloopt geschiedde alle verkeer over een voorlopige brug, 36 meter stroomopwaarts over het kanaal geworpen.

    22 oktober 1932   (De Gentenaar)

    De huidige Muidebrug is zwaar door roest aangetast en dringend aan vernieuwing toe. De nieuwe draaibrug zal door elektriciteit bewogen worden, wat zal toelaten ze in 70 seconden open of dicht te draaien.
    Ze zal een lengte hebben van 38,65 meter en een breedte van 9 meter. Het gewicht van het ijzeren geraamte zal 150 ton bedragen, dat van het tegengewicht 65 ton. Voor de bevloering zullen harde, tropische houtsoorten worden gebruikt, in vervanging van eik en den. Het onderhoud zal daardoor worden teruggebracht op het vernieuwen ervan elke zeven tot acht jaar.
    De aanbesteding is toegewezen aan de ondernemer A. Hillaert voor de prijs van 2 miljoen frank.

    18 april 1933   (Gazette van Gent)

    Vanaf morgen wordt de Muidebrug voor alle verkeer gesloten, om de sloping van de huidige en de bouw van een nieuwe toe te laten. Een voorlopige brug is 36 meter stroomopwaarts over het kanaal geworpen. Na het in dienst nemen van de nieuwe brug zal de tijdelijke overgang terug worden afgebroken.

    12 januari 1934   (Gazette van Gent)

    Donderdagmorgen om 11 uur werd de nieuwe Muidebrug opengezet voor het verkeer. Geleiders en voetgangers hebben geen enkel ogenblik geaarzeld om er gebruik van te maken. De inwoners van de volkrijke wijk zullen er mee in hun schik zijn. Het open- en dichtdraaien gaat heel snel en alles wordt automatisch geregeld.

    08-01-2008, 09:17 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (258)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Muidebrug uit 1887, nu gezien vanaf de Meulesteedsesteenweg. Links staat een "preekstoeltram" aan de terminus van lijn 6 - Muidepoort - Meulestede ter hoogte van het politiecommissariaat.
    Links onderaan de overloopwissel naar het eindje spoor van de terminus, rechts daarvan het spoor dat naar de brug leidt en dient voor de aan- en afvoer van de rijtuigen.
    Over de brug de terminus van lijn 4 met een twee-asser van het type "Expo" uit 1913. Ook hier zijn op de Voormuide enkele bomen te onderscheiden.
    Centraal de palen voor de bovenleiding, opgericht op de beide vaste oevers naast de draaibrug.
    Het verhaal doet de ronde dat op het kunstwerk zelf wegens problemen van technische aard geen rijdraad was aangebracht en de trams er via een aanloopje 's morgens en 's avonds moesten in slagen de andere oever te bereiken...

    08-01-2008, 09:17 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (257a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De "Nieuwe Sasschepoortstraat" in de jaren twintig van de vorige eeuw, gezien vanuit de Sint-Salvatorstraat. Rechts de huidige Muidelaan, links de toegang tot de Nijverheidsplaats (Place de l'Industrie), thans Neuseplein.
    Centraal in beeld het schuilhuisje voor de tramreizigers, inclusief krantenkiosk. Opvallend zijn een aantal bomen welke toen het midden van de straat sierden. Voor het gebouwtje poseren een dozijn personen, terwijl de laatste klanten de twee-assige "preekstoeltram" verlaten.
    Het rijtuig is in dienst op lijn 4 en uitgerust met een sleepbeugel. De metalen plaat tussenin was een windvanger. Die had tot doel de druk op de veer te verhogen, zodat het contact tussen het sleepstuk en de rijdraad maximaal bleef.
    Aan het einde van de straat, hier buiten beeld, lag een overloopwissel voor de terugkeer van de rijtuigen. De keerlus langs de Sassekaai werd pas in 1946 in gebruik genomen.

    08-01-2008, 09:15 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (257)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de "Nieuwe Sasschepoortstraat" (Nouvelle rue Porte du Sas), thans Voormuide, met dubbel tramspoor, waarvan het rechtse in beeld tevens diende voor de aanvoer van de rijtuigen naar Meulestede.
    In de verte onderscheiden we de metalen draaibrug uit 1887 en de trolleypalen op de beide oevers van het kanaal.

    08-01-2008, 09:15 geschreven door edk_tram

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (256a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In mei 1914 werd op lijn 6 een experiment uitgevoerd waarbij de luchtleiding en enkele tramrijtuigen werden omgevormd voor het stelsel van de sleepbeugel. De resultaten waren zeer bevredigend en in juli begonnen her en der in de stad aanpassingswerken om het stelsel te veralgemenen. Enkele dagen later brak de Eerste Wereldoorlog uit en werd het project in de lade opgeborgen. Pas in het najaar van 1919 werden de leidingen vernieuwd en in februari 1920 was de sleepbeugel op alle lijnen in gebruik gesteld.

    28 januari 1914  (Gazette van Gent)

    Zoals iedereen weet gebeurt het veel te dikwijls dat de trolleywieltjes van de draad schieten en er weer moeten opgebracht worden door de kaartjesgever. Dit veroorzaakt vertragingen en soms andere ongevallen, zoals het breken van de draden.
    Elkeen heeft reeds bemerkt dat in de kromten de kaartjesgever de peerskoord moet vasthouden. Dat is om te beletten dat het rolletje van de draad zou schieten. Toch gebeurt dat. Vandaar het besluit iets anders te proberen.
    De peers zal worden vervangen door een zware metaaldraad, die de vorm heeft van een boog. Het uiteinde naar beneden toe lijkt daardoor niet slecht op een raquette van het lawn-tennisspel. Het systeem is al lang in voege in steden als Antwerpen, Oostende, Berlijn en Amsterdam.

    18 april 1914  (De Gentenaar)

    De trammaatschappij is thans in het bezit van de machtiging om het trolleystelsel om te vormen tot hetgene voor de sleepbeugel en wil onmiddellijk een gedeelte van het net omvormen. Ze heeft daartoe de wat afgezonderde en bijna geheel rechte lijn tussen de Sassepoort en Meulestede uitgekozen. Het beheer heeft de Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi verzocht, zonder verwijl een twaalftal aangepaste beugels te willen versturen.

    9 mei 1914   (De Gentenaar)

    De dienst zal heden op de lijn Sassepoort - Meulestede geschorst zijn, teneinde de nodige wijzigingen aan de luchtkabels te brengen met het oog op het gebruik van de boogtrolleys, ter vervanging van de roltrolleys. De aangepaste rijtuigen zullen in gebruik worden gesteld op Onze-Lieve-Heer Hemelvaart, 21 mei aanstaande, ter gelegenheid van de bijzondere dienst tijdens de regatten te Terdonk.

    08-01-2008, 09:14 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (256)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 20 februari 1913 kwam een nieuwe lijn 2 in voege: "Ledeberg - Sassepoort" en het gedeelte naar Meulestede kreeg het nummer 6 toegewezen. "De zesse" bleef daar de dienst uitmaken tot eind 1962, toen de tramlijn vervangen werd door een autobusdienst.
    Vanaf 10 februari 1914 werd lijn 2 andermaal ingekort, nu tot het uiteinde van de Zonnestraat. Rijtuigen van lijn 4 die tot dan toe reden tussen het Sint-Pietersstation en de Korenmarkt, zetten voortaan koers naar de Sassepoort.
    Het traject 4 - Sint-Pietersstation - Muidebrug zag het levenslicht en zeventig jaar lang zou dat zo blijven, tot op 2 juli 1984, maar daarover meer in de volgende aflevering.
    Op een fragment uit het "Plan complet de VILLE DE GAND et des communes limitrophes" uit 1913, gepubliceerd door "La Maison HEINS", merken we rechts van de Muidebrug het cijfer 4, links het cijfer 6. De uitgever was dus duidelijk vooruitziend...

    08-01-2008, 09:12 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (255a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fragment uit "Reseau des Tramways", gepubliceerd in de stadsgids van 1907.
    In de linker bovenhoek een "legende" waarin toen sprake was van vijf stadslijnen en de buurtlijn naar Merelbeke, eveneens door de "Elektrische Tramwegen van Gent" uitgebaat. Ook de lijnen van de "Chemins de fer de l'Etat" (Staatsspoorwegen) stonden er op aangeduid.
    Op het plan is goed te merken dat zowel de lijn van het Arsenaal naar de Brusselsepoort, de Zuidstatie, de Korenmarkt en de Sassepoort als deze van de Sassepoort naar Meulestede het lijnnummer 2 droeg.

    08-01-2008, 09:12 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (255)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Weergave van het witte lijnbord dat vanaf 1906 werd bevestigd bovenaan de tramrijtuigen welke dienst deden op lijn 2: Ledeberg - Zuidstation - Korenmarkt - Muide (Sas) - Meulestede.

    Aanvankelijk waren de Gentse trams niet voorzien van een lijnnummer. Aan het voorste paneel van de door accumulatoren aangedreven rijtuigen was wel een bakje van bescheiden omvang bevestigd waarin een plaatje werd geschoven waarop de beide eindpunten in het Frans en het Nederlands stonden aangeduid.
    Op 22 januari 1906 maakte "Het Volk" echter melding van volgend bericht:
    "Op de tramrijtuigen zijn houten borden geplaatst die zijdelings kunnen worden verlicht. Daarop staat een nummer vermeld en de bestemming in twee talen. De panelen zijn blauw, wit, geel, rood of groen volgens de lijn waar ze op lopen. Het beheer wil die maatregel algemeen maken, teneinde aan de reizigers nog meer gemak te geven bij het opsporen van hun gevraagde correspondenties."

    08-01-2008, 09:11 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (254a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Prentkaart uit de jaren twintig van de vorige eeuw met zicht op de metalen draaibrug tussen de Voormuide (links) en de Muidepoort, in 1887 voltooid ter vervanging van een eerste dergelijke constructie uit 1868.
    Enkele gegevens: lengte 39,53 meter, breedte rijweg: 5 meter; twee voetpaden van 1,40 meter; doorvaart: 16,34 meter; vrije hoogte: 2,94 meter.


    Uit persartikels blijkt dat de tramlijn tussen de Muidebrug en Meulestede, wat de duur van de exploitatie door middel van paarden betreft, (* met zekerheid één week, hoogstens vier!) wellicht in het Guinnessbook of Records zou vermeld zijn geweest moest dit toen hebben bestaan. Dat zat zo...
    Toen in 1898 talloze straten werden opengelegd voor de omschakeling van de paardentram op normaalspoor van 1,45 meter naar accumulatorentrams op meterspoor, werd het net uitgebreid met enkele nieuwe lijnen, waaronder één over de Muidebrug langs de Meulesteedsesteenweg. Naarmate her en der in de stad de aanleg vorderde werden daarop vanaf november tot meterspoor omgevormde paardentrams ingezet, in afwachting van de eerste elektrische, waarvan de officiële inhuldiging op 23 januari 1899 plaats had.
    Over de lijn naar Meulestede vermeldt de Gazette van Gent:

    25 februari 1899

    De sporen over de ringspoorweg die de Meulesteedsesteenweg kruist zijn gelegd. Deze lijn zal binnen een paar weken tot aan Meulestede worden uitgebaat, met paardentrams tot aan de Muidebrug en met elektrische rijtuigen tot de Korenmarkt.

    8 maart 1899

    Het is voor de inwoners van Meulestede belangrijk te vernemen wanneer zij ook per tramrijtuig naar het midden van de stad zullen geraken, tenware men nog enige maanden de Gentenaars van Meulestede langs de riggels liet wandelen, die nog niet eens aan de ringspoorweg met elkander verbonden zijn...

    29 maart 1899

    Gistermorgen (* 28 maart) is de tramdienst begonnen van de Muidebrug tot aan de Meulestedebrug. In afwachting dat de elektrische tram er kan rijden, wordt de tocht gedaan door twee paardentrams die mekaar kruisen op het middelpunt van de Meulesteedsesteenweg.

    5 april 1899

    Op Meulestede had men maandagnamiddag (* 3 april) gevlagd en gaf de fanfare een concert, omdat de elektrische tram er voor de eerste maal naartoe reed. De feestelijkheden lokten veel volk uit.
    Een elektrisch rijtuig zal nu regelmatig de dienst verrichten, maar voorlopig zullen er toch ook twee paardentrams blijven rijden, zodat men elke tien minuten gelegenheid zal hebben om naar de stad te komen.

    27 april 1899

    Nu er sedert gisteren op de lijn van het Rabot ook nieuwe trams rijden, geschiedt geheel de dienst elektrisch en is er te Gent (* na 25 april) een einde gekomen aan het tijdperk van de paardentram.

    08-01-2008, 09:10 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (254)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een rijtuig van de "Chemin de Fer Américain"  dat zich in de Geldmunt ter hoogte van het Gravensteen bevindt vervolgt zijn reis naar de Korenmarkt.
    Uit discussies in de Gentse gemeenteraad bleek dat de lijn erg verlieslatend was wegens te duur voor Jan Modaal, woonachtig in de beluiken aan de Muide...

    19 december 1876  (Gazette van Gent)

    De heer De Smet, verslaggever, deelde in de stedelijke raad mee dat de tramcompagnie vraagt om de vertakking van op de Veerleplaats naar de Sleepstraat te vervangen door een verbinding over de Kraanlei en langs het Sluizeken. Daartegen heeft de commissie vele bezwaren gevonden en zij stelt voor de vraag af te wijzen. Deze conclusie werd aangenomen.
    De omvang van de activiteiten aan de Kraanlei, waar gedurig aan schepen worden gelost en geladen en waar steeds wagens gestationeerd staan zouden het tramverkeer voortdurend hinderen.
    Bewoners van de betrokken verlaten straten lokken klachten uit ten voordele van een ander tracé, waarvan de lengte slechts 65 meter zal verminderen op een parcours van 1900 meter.
    Er is gebrek aan belangstelling voor die lijn door de bijtaks die de maatschappij de reizigers oplegt voor dit traject, dat in verhouding tot het volledige parcours en met het tarief van de andere lijnen 10 en 15 centiemen zou mogen kosten (* twee klassen!), terwijl men er 15 tot 20 rekent.

    2 januari 1877  (Gazette van Gent)

    De heer schepen Callier verzekerde dat de verplaatsing van de lijn naar de Muidepoort langs de Kraanlei van zeer groot belang is voor de compagnie van de tramway en een enquête, ondertekend door meerdere inwoners van het Oudburg en de Kraanlei dit bevestigen.
    Sedert de lijn naar de Sassepoort er ligt, worden al de winsten die de compagnie op de andere lijnen doet, verzwolgen door de verliezen die deze oplevert. Het tarief dat nu toegepast wordt is al lager dan dat van het lastenkohier.
    De heer Dierman bestreed de vraag over de verplaatsing. Indien de tramcompagnie denkt dat het verleggen van de lijn haar meer volk zal aanbrengen, dan is zij mis, want de Sassepoort is bewoond door een bevolking die zich het gemak van de tram niet betalen kan.
    De conclusies van het verslag werden in stemming gelegd en de vraag van de compagnie werd verworpen met 22 stemmen tegen 5.

    08-01-2008, 09:09 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (253a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze plattegrond van het paardentramnet was een onderdeel van de kalender voor het jaar 1875, uitgegeven door de eerste maatschappij. Daarop staat de lijn naar het Heilig Kerst en de Muidepoort nog met een stippellijn aangeduid ("projeté" - gepland).

    In 1874 verscheen de paardentram in de stad, geëxploiteerd door de "Tramways de Gand". De eerste lijnen verbonden het Zuidstation met het Van Arteveldeplein, Sint-Jacobs, de Dampoort, de Vrijdagmarkt, de Korenmarkt, de Kortrijksepoort en de Brugsepoort.
    Op 14 juli 1875 meldde de tramcompagnie aan het stadsbestuur dat de aanleg van de lijn Korenmarkt - Sassepoort langs de Groentenmarkt, Vleeshuisbrug, Geldmunt, Lange Steenstraat, Sleepstraat, het Heilig Kerst en de Sint-Salvatorstraat voltooid was en ze diende tegelijk de vraag tot uitbating in. De aanvaarding van de lijn geschiedde op 17 juli.

    08-01-2008, 09:07 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (253)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 22 (WEEK VAN 7 TOT 13 JANUARI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    =========================


    IN DEZE EN VOLGENDE AFLEVERING WORDEN DE SCHIJNWERPERS GERICHT OP DE MUIDEWIJK. OOK AANGAANDE HET OPENBAAR VERVOER HEEFT ZICH DAAR HEEL WAT AFGESPEELD, MAAR EEN GROOT DEEL DAARVAN IS INTUSSEN UIT HET GEHEUGEN GEWIST. HET WORDT DUS BEST WEER BOEIEND...
    NET ALS VORIG JAAR LOOPT ALS EEN RODE DRAAD DOORHEEN DE AANGEBODEN INFORMATIE EEN RUIME KEUZE AAN BEELDMATERIAAL...
                        -*-

    Fragment uit "Plan de Gand, dressé par B.J.SAUREL,Contrôleur du Cadastre, et lithographié par G. JACQMAIN (1872), met de Voormuide en de Sint-Salvatorstraat (Rue Saint-Sauveur), de Muide- of Sassepoort (Porte du Sas), de "Chaussée de Meulestede" en de Sassevaart (Canal du Sas) die in verbinding staat met het Kanaal van Terneuzen.
    Ten noorden van dit alles herkennen we het Handelsdok (Grand Bassin), een gasbedrijf en Dok-Noord (Promenade du Dok).
    Toen reeds waren er plannen voor de aanleg van een ringspoorweg (chemin de fer de ceinture) vertrekkende aan de Dampoort, die heden nog de Meulesteedsesteenweg dwarst.
    Meer zuidelijk zorgden de pas gegraven Nieuwe Vaart (Nouveau Canal), het Lievekanaal naast de Blaisantvest (Boulevard de Plaisance !!) en Meerhem (Quai du Marais) evenwijdig aan de Sint-Salvatorstraat er voor dat de omgeving van de Tolpoort destijds een uitermate waterrijk gebied was.
    De grote havendokken waren nog niet aangelegd en dus was het toen nog perfect mogelijk met koets of kar van Meulestede naar Oostakker en vice versa te reizen...

    08-01-2008, 09:05 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    23-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (252a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zeg nu zelf, hier toont de winter zich op zijn mooist, niet?
    Links in beeld drie-asser 317 die op de "maagdelijk witte" eigen bedding van Melle naar Gentbrugge snort. Een zeldzame personenwagen trotseert de mulle sneeuwpap om het tramrijtuig in te halen.
    Aan de overzijde van de Brusselsesteenweg het sierlijk paviljoen en de toegang tot het "kasteel van de burgemeester"...
    (foto: W. Gogaert)

    23-12-2007, 21:38 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!