geloofsaangelegenheden
gedachtewisseling in vriendschap
22-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bericht aan een stuurloze tiener
Dag Niem,

Je zit helemaal niet lekker in je vel. En je voelt je zo onbehaaglijk, omdat:
- je zo maar wat doet, dat je maar 'wat aán rotzooit' zogezegd, zoals iemand het eens omschreef.
- je naar dat leven van jou zit te kijken, denkende:
"Wat moet ik er mee. Als ik nou maar wist, wat 'dit allemaal' ( met die hele wereld en al die mensen, die tegen elkaar schreeuwen) nou eigenlijk ís, dan kon ik mijn eigen leven misschien ook iets beter plaatsen".
- je niet eens weet, wat je nu eigenlijk wilt.
- ...je overlegt:
"En bídden...het is net of ik tegen een muur praat
.. en ik zou best God blij willen maken, maar ik weet niet hóe".
- je alleen maar kunt overleggen:
" God is zo ver weg en ik maak maar fout op fout".

Nou zeg...ik kan me voorstellen, dat je rillerig bent van 'onbepaalde onlustgevoelens'.

Maar ik wil jou zo graag motiveren en wat richting geven en meewerken eraan, dat jij je weer wat beter voelt.

En weet je wat zo goed zou zijn? Wanneer wij nu eens samen tegen God zeiden .....of nee; zeg jij het maar zelf:
.................
"Lieve Heer God in de naam van de heer Jezus, die alle deuren naar u, die dicht zaten, helemaal wijd open heeft gezet....mag ik even...
Door zo'n open deur kom ik nu eens naar u toe.
- Lieve Heer...Ger kan mij geen richting geven, maar u wel
- wilt u mij vertellen, wat ik nu eigenlijk met mijn leven áan moet, zodat ik ergens héen wil. En wilt u mij laten inzien, dat onder dat hele gedoe hier beneden ergens een groot plan van u daarboven als fundament ligt
- en wilt u mij helpen met bidden, door zélf eens door die muur heen te breken en mij te vertellen hoe ik u blij kan maken
- Heer...u bent zover weg...en ik doe zo dom en ik wil u om vergeving vragen voor alle rare dingen die ik doe
- Heer!!...ik ben nog maar zo jong...vergeef me die domme dingen van mijn jong zijn
..................
Ik ben er zeker van dat jij, wanneer je dit gebed nabidt met nog meer woorden daarbij, lieve dingen van de Heer God hoort.

Maar mag ik- in afwachting van die veel mooiere dingen, die God tegen je gaat zeggen, jou vast íets influisteren?:
- als de Heer God in je leven komt, ontdek je, dat je hem in ieder geval blij kunt maken door tegen hem te zeggen:
"Dank u , dat u zélf - in de gedaante van de Heer Jezus- naar onze planeet bent gekomen om ons te dienen. U ...almachtige God, die ons de voeten wil wassen, zodat we helemaal schoon worden".
- en dan 'dóe je maar niet wat', maar dan komt er iets van blijdschap bij jou binnen en je gaat naar mensen op zoek, die ook willen leren van God. En zo kom je vanzelf op een andere manier in je jeugdclub en in de sam. Je bootje vaart een andere, steeds steviger koers, met steeds minder afwijking ván die koers.
- je ziet de zin van je leven:
"God dienen", zijn naam groot maken door een vriend en een steun en een kracht ten goede te zijn voor je medescholieren
- en je weet wat je wil: niet meer dom meelachen met gore bakken, niet meer zo'n beetje bezig zijn met 'tikje toveren', maar daarvoor vergeving vragen en alles opbiechten en 'de dingen willen, die je dichter bij God brengen'
- Ik denk te weten dat God dan niet zover meer af is. En ik heb ook de indruk, dat al die jongemensenfouten gaan afnemen en afnemen en afnemen.

Probeer het zo eens, Niem

Daag
Ger

22-06-2009, 21:08 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom wordt Jozef in het stamboomregister van Matt.1 genoemd, terwijl hij niet de vader van Jezus was.
Sophie 1 schreef:
Waarom wordt Jozef in het geslachtsregister van Mt. 1 genoemd, terwijl hij niet de natuurlijke vader van de Here Jezus is?


Lieve Sophie 1,

Ergens, heel in de verte, waren Jozef en Maria allebei afstammelingen van David.
Toen Gabriël met zijn heerlijke boodschap bij Maria kwam, had zij al te kennen gegeven, dat zij nog geen gemeenschap kon hebben met haar verloofde, Jozef, omdat zij nog niet getrouwd waren.
En toch zei de engel:
"De Heer God zal aan uw zoon de troon van zijn vader David geven".

Daarin lag begrepen, dat Maria , net als Jozef, wiens afstamming van David in Matth 1 duidelijk blijkt, een afstammelinge van David was.
In die zin waren zij alle twee - schertsend gezegd- prnis en prinses.

God werkte dus via Maria de heerlijke belofte uit, die hij aan Abraham, Izaäk en Jacob en veel later aan David had gedaan.

Maar waarom wordt Jozefs naam dan in Matth 1 genoemd ?

Ik volg in het hiernavolgende 'de korte verklaring der Heilge Schrift' en maak de ingewikkelde professorale zinsneden hier en daar wat 'lichter'.
................
Jozef was niet de vader van Jezus. In de bijbel wordt heel duidelijk aangegeven, dat het met hem heel anders gesteld was dan met die voorgangers in de stamboom. Volkomen afwijkend wordt hier vermeld dat Jozef de man was van Maria,uit wie geboren werd Jezus.
Lucas distantieert zich nog eens uitdrukkelijk van Jozef als de vader van Jezus met deze zinsnede, ( 3 v 23):
" Jezus was, zoals algemeen werd aangenomen, de zoon van Jozef".
De woordkeus, die over Jozef over deze wijze spreekt:
"...de man van Maria..." en '...werd aangenomen dat ...' geeft aan, dat die woordkeus wordt bepaald door het wonder van de ontvangenis uit de Heilige Geest, elders uitdrukkelijk vermeld.

Jezus werd aan Jozef als zoon geschonken . Jezus was Abrahams zaad en Davids zoon. En dat was hij mede, doordat zijn moeder Maria uit Davids geslacht was, zoals daarstraks aangegeven.

Maar waarom dan niet háar stamboom ?
Jozef is , als Christus geboren wordt, de vertegenwoordiger van Davids huis, een huis, waaraan deze schitterende belofte was verbonden, dat uit dat huis de grote bevrijder zou vootkomen.
Naar menselijke berekening had Jozef Jezus moeten 'gewinnen'.
Maar op het beslissende ogenblik, de verwekking, worden Davids huis en Abrahams geslacht uitgeschakeld. De belofte , aan Abraham en later aan David gedaan, kon niet op de natuurlijke wijze vervuld worden. Louter mensenkracht kan de Messias niet voortbrengen. De geschiedenisrijke stamboom van Abraham tot David kan deze prachtigste van alle loten niet genereren. Buiten die stamboom om moest een mens als Jezus, (God en mens), aan die stamboom GEGEVEN WORDEN. God intervenieerde in de aardse stamboom met deze kostelijkste van alle genadegiften, zijn eigen Zoon.
.......
Dit alles is in het kort zodanig:
- God vervult zijn beloften aan Abraham en David.
- Hij doet dat echter- in Goddelijke vrijmacht- door de verwekking een Goddelijk geschenk te doen zijn, ingeplant in een aardse stamboom, die in het noemen van de naam van Jozef nog eens uitdrukkelijk als een aards gegeven is aangeduid.

Zou het zo een beetje kunnen Sophie. Overigens: ik houd van dit soort diepe vragen.

Daag
Ger

22-06-2009, 00:00 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
16-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom staat het 'onze Vader' in de nieuwe vertaling 'anders'.
hallo! las matt. 6 op http://www.biblija.net/ en dacht even, laat ik naar andere Bijbels kijken, wat er nou precies anders is...

als je dan naar het gebed kijkt, met name het laatste stuk (vers 13) zie je dat bij sommige Bijbels een stuk is weggelaten. nl.:Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in eeuwigheid, amen.

terwijl het volgens mij wel goed is om in elk gebed God te loven door te zeggen dat alles van Hem is, Heerlijk is en dat Hij eeuwig is.

ik vind het jammer dat er dan toch een stuk is weggelaten (staat er in openbaring niet: 18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; <of geldt dit alleen voor het boek openbaringen?)

graag jullie reacties!

mvg


Hallo Corne,

In de NBG staat deze zinsnede al tussen haakjes.

De Korte verklaring zegt hierover het volgende:
...................
De lofverheffing aan het slot ( evenals het woordje 'amen') ontbreekt in de belangrijkste handschriften en wordt daarom in de regel als niet-oorspronkelijk beschouwd.
Men vat haar gewoonlijk op als een zeer oude, liturgische formule, waarvan in het vóor-Christelijke Jodendom reeds zekere analogieën zijn aan te wijzen en waarmee men in de Oud-Christelijke gemeente somtijds de gebeden en zo ook het O.V. zou hebben besloten.
..........
Ik heb hierover ook de New International version nagekeken en daar komt het ook niet voor.
In de gerevideerde Duitse Lutherbijbel van 1960 staat het weer wéL, maar ook weer 'tussen haakjes'.

Het betreft hier dus een dispuut-tekst, waar we wel nooit achter zullen komen.

De K.V. zegt overigens, dat deze lofverheffing zich uitstekend aanpast bij de rest van de tekst.

Laat je overigens door dergelijke 'tussen haakjes' teksten niet in de war brengen. Ze zijn nooit in strijd met de rest van de bijbel. Leer er mee te leven.

Daag
Ger

16-06-2009, 16:17 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
15-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geestelijkee waperusting
Dag Boye,

Je wilde 'de wapenrusting' nog eens graag uitgelegd hebben.

Hierna eerst de tekst:
Efeze 6 v 10- 17:
"Tenslotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht.
Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel.
Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen.
Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden.
Houd stand:
- met de waarheid als gordel om uw heupen
- met de gerechtigheid als harnas om uw borst
- met de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten
- ...en dragende bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zélf is kunt doven.
Draag:
- als helm: de verlossing
- ...en als zwaard: de Geest, dat wil zeggen: Gods woorden".

Boye, dit is niet anders dan de vervulling met de Heilige geest, waartoe ik jullie steeds weer oproep, want de tijden van een grote verdrukking, zoals die nooit geweest is en ook nooit meer zijn zal,komen er aan. Zij zullen bestaan in een vloed van verleidingen.
Denk nu niet zozeer, dat je met pek onmwikkeld, als een toorts zal branden als martelaar. Dat heeft nooit zo goed gewerkt. Het bloed van de martelaren was altijd het zaad van de kerk.
Denk aan zulke ideeën, die je van binnen leegbranden van elke bevlogenheid voor God en zijn heilig kind Jezus.

Wanneer jij gedoopt en vervuld bent met Gods Geest, ( een kwestie van volhouden), dan zie jij ook, dat je vijand niet is die pesterige klasgenoot, die je zo hartgrondig zou kunnen haten, maar de boze machten, die hem gebruiken als marionet om jou kwaad te doen. Natuurlijk blijft hijzelf verantwoordelijk en zal daarvoor rekenschap hebben af te leggen aan God, maar dat is hier en nu voor jou het punt niet.

Voor jou geldt, dat het hier een geestelijke strijd is met onzichtbare machten.
En nu geeft de Heer je een verrassend advies. Er komt een tijd, waar het niet eens zozeer gaat om 'vooruitstormen in overwinning' , maar om 'goed voorbereid stand houden' en zo weerstand bieden op de dag, die 'een uur is van de duisternis', zoals Jezus dat uitdrukte, toen hij zijn grote lijden inging, (Lucas 22 v 53).
Er komen tijden, waarin je gewoon al je handen vol hebt aan 'stand houden', net als Romeinse soldaten van tóen, die in de loodzware gevechten met barbaren aan de landsgrenzen als enig consigne hadden om in hun zware uitmonstering stand te houden. Vooruitstormen kwam later wel, wanneer de vijandelijke horden uitgeput waren.

En wanneer je daar dan staat Boye, in de kracht en de genade van 'God de Heilige Geest', druk dan de waarheid van God, zoals vastgelegd in zijn goede boek, de bijbel, vast tegen je aan als een gordel, die je direct om je lichaam draagt. Natuurlijk heb je tegen de tijd van de grote strijd de bijbel voldoende leren kennen , zodat je hem als gordel gebruiken kunt en altijd kunt zeggen:
"Maar de Bijbel zegt...."
en dan volgt er niet iets 'ziels', maar iets 'geestelijks'.

En dan is er bij jou ook het vaste weten, dat door dat woord "Het is volbracht" van Jezus de band van God met jou is hersteld, dat je in harmonie bent met God de Vader , dat die harmonie, dat zalige weten:
"Jezus heeft mij vrijgemaakt, gered en verlost en gedoopt met zijn Geest",
het pantser is, dat je levensbeginsel beschermt, ook al wordt je uiterlijk wellicht beschadigd.

En wanneer je dan denkt aan die helden van Openbaring 11, die in de felste gevechten het woord van God blijven verkondigen, dan heb je ook zelf weer moed om altijd maar weer je te kunnen inzetten voor de blijde boodschap, die vrede brengt, ook al is overal om je heen de felle geestelijke strijd. Met die bereidheid ben je als het ware geschoeid.

En dan komen de pijlen:
"Zie je niet dat je helemaal alleen staat. Zie je niet, dat er nu een tegenevangelie wordt verkondigd, waarmee verder iedereen meegaat, alleen jij domoor nog niet".
Dan weet je, dat maar niet allerlei ondergeschikte krachten tegenover je staan, maar hij....de duivel...die het kwaad zélf is. En ook dan zul je door de Heilige Geest met kracht aangedaan, kunnen blijven roepen:
"Ik geloof in Jezus, die mijn Leidsman en Verlosser is. Op hem houd ik ook nu het oog gericht".
En pijl voor pijl zal doven op dat schild.

En voorzover de pijlen om je hoofd zoeven, is dáar de helm van de verlossing. En de blijde gedachte, dat je verlost bent en dat je na de strijd God zelf gaat ontmoeten in eeuwige heerlijkheid, zal alle paniek van je weren. Rondom je zie je hoe anderen door die paniek worden weggezogen, omdat ze niet helder kunnen denken. Maar door genade van God zijn jouw gedachten beschermd, omdat je in Gods sfeer hebt leren denken.

En toch....en toch...net als die helden uit Openbaring 11 draag je een zwaard, een geestelijk zwaard en alle vijanden, die jij met het zwaard van het woord treft, worden dodelijk getroffen in geestelijk opzicht.

Boye.....probeer die wapenrusting te dragen. Hij is zwaar, maar...hij is afdoende.

Daag
Ger

15-06-2009, 19:21 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
11-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handel net een ander, zoals u zou willen, dat met u gehandeld zou worden.
Dag allemaal,

Dit topic werd geopend met het poneren van deze leus:
'Doe niet met een ander wat je zelf niet graag hebt'

En ons oordeel werd gevraagd over deze leus.

Het is een leuk initiatief om te zoeken naar wat ons verenigt en niet naar wat ons scheidt.

Met deze leus kan ik het wel eens zijn. Maar iemand heeft ergens gezegd:
"Behandel anderen steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen".
Deze formulering acht ik toch veelomvattender.

Dit ' zeggen' is eigenlijk hetzelfde als hiervoor staat, maar toch heel anders. Ik heb de spreuk, die hierboven als eerste staat:
'Doe niet met een ander wat je zelf niet graag hebt'
vaker gehoord in déze vorm:
"Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet".
Dat klinkt zo negstief,maar de uitspraak, die ik aanhaalde is positief.

Die heeft namelijk déze inhoud:
" Steeds, in alle omstandigheden, niet alleen de gemakkelijke en eenvoudige , maar in ALLE situaties, dient men zich in te denken in de omstsndigheden van de ander. Men moet zich dan afvragen, wat men zelf in die situatie zou willen ontvangen. En dat doe je dan aan die ander".

Voorbeeld om positief tegenover negatief te plaatsen. Liefde is oneindig veel meer dan het achterwege laten van vijandschap.

Het woord 'niet' heeft iets negatiefs.
Het onuitgesproken 'wel' in de door mij aangehaalde formulering heeft iets positiefs.

Stel : iemand gebruikt in een discussie een vreemd woord verkeerd. Dan behoor je je eigenlijk - als gesprekpartner- af te vragen:
"Als ík dat woord verkeerd zou gebruiken, zoals ik dat nu door hém hoor doen, zou ik dan willen, dat mijn tegenpartij daar hatelijk op inging. Zou ik het niet veel fijner vinden, dat hij later, op een geschikt ogenblik, mij vriendelijk, zo mogelijk onder vier ogen, op mijn ´faux päs´zou attenderen en daarna het gesprek met aangename, opbouwende woorden zou afsluiten" .

Dit ene voorbeeld is al zo moeilijk in de practijk te brengen. Het houdt een liefdevolle gezindheid in met betrekking tot het verkeer met andere mensen.

Om deze eenvoudige leus goed toe te passen, dient men eigenlijk een mentaliteitsverandering te ondergaan .
- waarbij elke kwaadaardigheid uit eigen wezen wordt uitgebannen, en daarvoor vriendelijkheid in de plaats wordt gesteld.
- elke wrevel dient ingeruild te worden tegen een liefdevolle gezindheid
- elke verbittering dient plaats te maken voor vreugde
- ....en ga zo maar door.

Nee....dit is een hele opgaaf.

Daag
Ger

11-06-2009, 19:57 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jezus maakt geen fouten
1:Ik heb een vraag over mattheus 16-28.

Daar staat het volgende:
28 [16:28] Mark 9:1. Luk 9:27.Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Dit zegt Jezus tegen zijn discipelen. Weet iemand hoe ik dit moet nterpreteren?
Nu staat er dat enkelen van hen nog levend zullen zijn als bij zijn terugkeer op de wolken.
Betekent dit dat dit al snel - nog in de nieuw-testamentische tijd- moet zijn gebeurd? Of dat sommige discipelen simpelweg niet zijn gestorven?

Hoe moet ik dit zien? Bij zoeken op google wordt deze tekst voornamelijk gebruikt om het christendom onderuit te halen. Oftewel, Hij zou haastiglijk komen maar Hij is er nog steeds niet.

2: Zie ook verder in Mattheus 24 vers 34:
Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Het lijkt wel of Jezus zegt dat Hij in die generatie nog verwacht terug te komen.

Mijn antwoord:

Twee vragen over moeilijke bijbelgedeelten;
Ik geef nog eens even de NBV, niet om de moeilijkheden kleiner te maken, maar om alles nog eens helder vóor ons te hebben:

Matth 16 v 28:
Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon in zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt

Matth 24 v 34.
Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al deze dingen gebeuren.

Eerst Matth 16 v 28 maar eens.

Na kennisneming van wat daarover in 'de korte Verklaring' is geschreven, heb ik, de bedoeling daarvan vrij weergevende en die sterk aanvullende met wat mij tijdens het schrijven te binnen schoot, de volgende mening.
...............
Onze Heer lichtte zijn tijdgenoten niet nauwkeurig in over de verschillende stadia van zijn verheerlijking. Dat konden ze toch niet dragen. Als hij bijvoorbeeld over zijn opstanding uit de doden sprak, dan bleef dat helemaal en helemaal voor hen verborgen. Onze Heer Jezus Christus sprak wel veel over zijn verheerlijking, zijn heerlijke terugkomst en dergelijke, maar de mensen van tóen stonden te dicht op de feiten, dan dat ze ook maar bij benadering een opeenvolging in die gebeurtenissen konden waarnemen. In hun idee lag alles in éen vlak.
Toen de Heere dan ook in v 27 sprak over zijn grote oordeelvelling, ook beschreven in Matth 25, klonk het in hun oren als 'behorende tot de raadselachtige toekomst'.

En eigenlijk zegt Jezus in v 28:
"Nog vóor hun dood zullen sommigen van jullie die heerlijke toekomst beginnen te zien. En gelijk zal dan aan hen duidelijk worden, dat al die gebeurtenissen, waarover de vele uitspraken van mij handelden, in elkaars verlengde liggen".

Die mensen zijn de echte doordouwers. Zij zijn Jezus trouw gebleven door alle verschrikkingen rond Golgotha heen en door dat trouw blijven gaan zij 'de lijn zien'.

Maar er zijn ook mensen, die de voortgaande lijn nooit zullen zien, omdat zij:
- of Jezus niet trouw bleven
- of hem wel trouw bleven, maar niet tot helderder inzicht konden komen.

Zo bezien heeft dit woord een volkomen actruele waarde: jullie, mensen van de 21 ste eeuw, blijf ook nu de altijd maar voortgaande lijn zien. Dan zie je steeds meer van de heerlijke toekomst, die nu al aan het beginnen is. Word van een 'kijker' een 'ziener', die door alle verwarring van het heden heen de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij ziet baanbreken, die heerlijkheden eigenlijk al 'beleeft'.

Deze woorden van Jezus zijn dus geen raadselachtigheden, maar vormen een aansporing, mede door die aanhef: 'ik verzeker jullie', (voorwaar...voowaar)....en dan komt er altijd een 'grondwet van het koninkrijk'.

Over Matth 24 v 34 kan ik nu kort zijn. Ook hier wordt in een enkele uitdrukking het hele complex van toekomstige gebeurtenissen, Jezus betreffende, samengevat; zijn dood, zijn opstanding, zijn hemelvaart, zijn wederkomst, zijn 'gezeten zijn ten gerichte'.

En van de mensen, die er toen stonden, die generatie, zouden er zijn, die tijdens hun verdere leven steeds meer van de legpuzzle zouden ontwarren en blij uitroepen:
"O....wat zie ik nu veel meer, van wat er gaat geschieden met en door onze Heer Jezus Christus. Ik ben zo blij dat hij zijn Heilige Geest heeft gegeven om ons verstand te verhelderen".

En nóg is ook hier de volkomen actrualiteit:
zorg dat je behoort tot 'deze generatie', de gelovigen, die door alle verwarring van de duizenden stemmen in deze tijd de zachte, maar nadrukkelijke ondertoon leren verstaan van Gods tempel, die aan het gereedkomen is en die eens op aarde zal nederdalen, (Op 21).

Daag
Ger

11-06-2009, 17:49 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
01-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is er iets te zeggen over de toestand tussen sterven en opstanding
Dag Niem,

In feite vraag jij:
"Hoe moeten wij ons de tijd tussen sterven en opstanding voorstellen".

Het is goed om de beantwoordig te laten beginnen bij Lucas 16, de gelijkenis van 'de rijke man en de arme Lazarus'.

- De rijke man heeft een leven achter de rug van ongebreidelde zelfzucht. God heeft in dat leven geen enkele plaats.
- de arme man heeft een leven achter de rug van totale rampzaligheid. Echter is er in zijn innerlijk wél plaats geweest voor God. Hierop kan zijn naam: Lazarus, (Eliëzer: God is mijn hulp)duiden.
(Niemand wordt immers zalig louter door een leven vol ellende).
Na beider overlijden zijn de bordjes drastisch verhangen:
- Lazarus vindt zichzelf terug 'in Abrahams schoot'; wij noemen dat tegenwoordig:
'de lichtzijde van het dodenrijk'
- De rijke egoïst vindt zich zelf terug in pijndoende vlammen; wij noemen dat tegenwoordig: 'de donkere zijde van het dodenrijk'.

Voor beiden is dat een plaats van 'voorlopige bewaring'. Krachtens Matth 25 spreekt Jezus eens het eindoordeel uit over 'volledige mensen', dat zijn mensen , wier geest en ziel zijn herenigd met een stoffelijk lichaam; niet het aardse lichaam, maar een stoffelijk lichaam , door God gegeven met behulp van de daden, die wel of niet voor hem gedaan zijn in dat aardse leven.

Alle mensen van alle tijden herleven volgens Daniël 12 v 2.
- sommigen, onder andere 'de rijke man' 'zien er niet úit'. Zij hebben een stoffelijk lichaam, dat niet meer is dan een onvernietigbare, zielige rest, een 'worm', (Marcus 9 v 44).
-Mensen zoals 'de arme Lazarus' beërven de eeuwige volledige zaligheid. Er zijn beschadigingen, maar daarvan worden zij genezen, door te eten van de bladeren van de boom des levens, die in het paradijs van God staat, (Openbaring 22 v 2).

Hiermede is echter niet het gehele verhaal verteld, alleen maar het ervaren van -zeg- 98% van alle mensen, die ooit geleefd hebben, leven of zullen leven.

Er is een kleine groep, die door de genade van God in een tijd leeft, waarin het mogelijk en bekend en ontsluierd is, dat er een doop ín en een vervulling mét de Heilige Geest van God bestaat.

De mensen, die daarin helemaal en helemaal doorgaan, worden de helden van Openbaring 11 v 11 en 12 en- voor zover ze leven op het moment van Jezus' wederkomst, de helden van 1 Corinthe 15 v 51.

Streef naar de vervulling met Gods Heilige Geest, Niem. Kijk na, wat ik daarover in BIJBELSTUDIE al gezegd heb en D.V. nog gá zeggen.

In deze tijd, die naar de grote ontknoping jáagt, kan je niet met mínder toe. En méer is niet nodig.

Daag
Ger

01-06-2009, 19:13 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
29-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Word je wedergeboren door de Heilige geest
Het woord 'gepraktizeerd', dat ik gebruikte, is een in onbruik geraakt Noord Nederlands woord, dat zoveel betekent als: 'betrokken', 'in de practijk ermee werkzaam'. Oudere mensen in Nederland zeggen - als het zo in de praat te pas komt- wel onder elkaar :
Ïs hij/zij nog wel een praktiserende gelovige'.

Let wel: 'prakkizerende gelovige' is nog weer iets anders.

Ook jouw woord 'communicerend' is het niet helemaal voor mij. Wat denk je van 'in een positieve persoonlijke relatie tot God staande'.

Nui ja; doet er ook niet zoveel toe.

En wat het wonen van God in ons betreft:
Romeinen 8 v 8 en 9 zegt:
"Wie zich door zijn eigen wil laat leiden , kan God niet behagen.
(9|) Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u"

En nu even iets moeilijks:
Jij zegt:
"Als je wedergeboren bent, dan is God in jou".
(Dat is dus God de Heilige Geest).
Ik lijk het hier mee eens te zijn, maar ik zie toch een nuance.

Wie wedergeboren is, die is een baby in het onzichtbare rijk van God.
Je wordt ook niet wedergeboren door God de Heilige Geest. Nee...je wordt wedergeboren door het lezen van 'het levende en blijvende woord van God', 1 Petrus 1 v 23) , dus door eigen activiteit, door de genade van God uiteraard opgewekt.

En wanneer de Heilige Geest in je werkt, dan wil hij niets liever dan dat de zuigeling in Gods onzienlijke rijk opgroeit tot een MAN in Gods hemelse rijk. Een man- dat kan dus ook een vrouw zijn- met sterke , brede schouders, die een zwaardere last kunnen dragen.

En de groeihormonen van de Heilige Geest zijn de gaven en de vrucht, die ik jou natuurlijk niet hoef uit te leggen.

Daarom is dit mijn boodschap voor alle diep bekeerde= wedergeboren mensen: Wordt vervuld met de Geest, zoals ook Ef 5 v 18 zegt:
"Laat de Geest u vervullen en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen, die de Geest u ingeeft".

Zeg nu niet:
"Ik wist het ...ik wíst het...hij IS een engerd. Hij spreekt vast in tongen, misschien zingt hij er ook wel in...gezongen klanktaal noemen zíj het".
(ik maak zo graag een grapje)

Nee hoor...ik ben heel gewoon...nu ja ...ik spreek in tongen, om mijzelf geestelijk op te bouwen,1 Kor 14 v 4.

Wel; dan weet je toch wat meer van me.

Daag
Ger


29-05-2009, 21:12 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
26-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De twee getuigen.
De twee getuigen.
De Openbaring leert ons dat gedurende de grote verzoeking God twee getuigen gaat zenden naar de aarde , welke getuigen zich tegenover de Antichrist stellen.
Ik heb van een heleboel mensen al allerlei theoriën gehoord over deze twee getuigen, met name wie dat zijn.
Ik heb mijn eigen idee daaromtrent, maar ik ben ook benieuwd welke opinies dienaangaande bij de vriendenschaar bestaan. Deel me jouw gedachten eens mee.
Ethos.

O....Ethos...!!!!

....wat maak jij mij gelukkig. Eén van mijn geliefe thema's.
Die twee getuigen uit Openbaring 11 zijn NIET Mozes en Elia. Ze zijn óok niet Jozua en Zerubbabel uit Zacharia 3 en 4. Die hebben zeker hetzelfde 'recht' als Mozes en Elia om als 'de twee getuigen 'genoemd te worden.

Nee....deze vier mannen:
- die de aardse tempel bouwen, Jozua en Zerubbabel
- die vuur werpen, zoals Elia, (2 Koningen 1 v 10), (Openb 11 v 5)
- die plagen doen ontstaan, (6), zoals Mozes deed in Egypte
.....staan symbolisch voor:
de Geestvervulde disscipelen van Jezus in de eindtijd....de tijd van de antichrist..

Met hun 'innerlijke persoon', hun menselijke geest, zijn ze al in Gods eeuwige tempel (Openb 11 v 1) .Met hun zuivere aanbidding bouwen zij al mee aan die tempel, net zoals Jozua en Zerubbabel deden met de zichtbare tempel.
Met hun 'buitenkant persoon', hun ziel en hun lichaam, vertoeven zij in de ' voorhof' ( 2), daar waar al die Christenen zijn :
- die zo bezig zijn met ' kruimelwerk'.
-  -de eventuele geestelijke betekenis van het vleselijke volk Israel
- - de Drieëenheid
-  - ....en al dat soort dingen, die wel belangrijk zijn, maar nu even niet op de voorgrond behoren te staan.
- met daarenboven de velen, die al verder af zijn gedwaald.

En dáar....in die voorhof , die zo open en bloot ligt vcoor de demonen, ( 2), dáar gaan zij rond em waarschuwen alle Christenen:
- die zo vast zitten aan die ene , bepaalde kerk ergens
- die zo verstard zijn in hun denken, zo formeel
- die soms echt ' aan het wegglijden zijn'

Sommigen van die 'Christenen'- zij, die het verst zijn weggeraakt-trachten deze commando's van Jezus te beschadigen. Dan echter komt er geestelijk vuur door middel van de woorden van deze Geestvervulde Christenen. De rest van leven, die er nog was in deze bestrijders vervaagt . Zij sterven geestelijk, (5).

Tenslotte zijn er sommige ' Christenen' in deze voorhof , die de tot hen gesproken woorden niet langer kunnen aánhoren. Zij verraden de 'frontlijn- Christenen'. Zij verraden hen aan de antichrist, het beest(7). En de antichrist doodt deze strijders van Jezus.

- Net zoals de Heer Jezus werd verraden door zijn eigen volk ,juist op die manier worden deze frontlijn-soldaten verraden door hun eigen broeders
- Net zoals Jezus stierf door de handen van de Romeinen, de heidenen,
zo sterven deze dappere strijders door de macht van de 'super- heiden', de Antichrist.
- Net zoals Jezus in het graf was gedurende 3½ dag, is het ook met hen, ( 8 en 9).
- Net zoals Jezus vanuit de doden opstond, zo staan ook zij op, (11)
- Net zoals Jezus opsteeg naar zijn hemelse bestemming , net zo gaat het met hen( 12)
Voor de Christenen in de voorhof is dit een laatste waarschuwing.
- sommigen kiezen ervoor om in de valse nabijheid van 'het beest'te blijven en sterven, (13)
- anderen tonen oprecht berouw en komen tot een nieuwe bekering, (zelfde tekst). Zij blijven leven.
Wel Ethos...tracht ernaar om te behoren bij de tempel door meer en meer vervuld te worden met de Heilige Geest.
Neem je ervoor in acht om te veel bezig te zijn met betrekkelijke beuzelingen en dientengevolge in de voorhof te zijn , wanneer al deze dingen gaan gebeuren.

De groeten van Ger,

26-05-2009, 21:16 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
25-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eens bekeerd...altijd bekeerd ??
Dag Niem,

Jij poneert als stelling:
"Eens gered....altijd gered".

Maar lees nu eens Hebr 6 v 4-6:
"Want....;
- wie ooit door het licht beschenen is,
- geproefd heeft van de hemelse gave
- deel gekregen heeft aan de Heilige Geest
- wie het weldadig woord van God
- ....en de kracht van de komende wereld ervaren heeft
...en vervolgens afvallig is geworden,
kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd,
omdat zo iemand:
- voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt
- ...en aan bespotting blootstelt".

Het is nogal wat , wat hier wordt genoemd:
Het gaat hier maar niet over iemand, die ooit door het licht van het evangelie beschenen is.
Nee, hij heeft deel gekregen aan de doop met de Heilige Geest.
Hij heeft de gaven doorproefd van 'kennis' en 'wijsheid' en 'onderscheiden van geesten'.
Kortom...hij is heel diep doorgedrongen in de heerlijkkheden van God.
En toch valt hij daarna af.

Wat moet men aan zo iemand nog voor woord van bekering brengen. Hij wéet alles al, zegt bij elke bekeringspoging neerbuigend:
"Ach; dat heb ik allemaal meegemaakt. Ik heb dat allemaal ervaren. En jij gaat diezelfde weg als ik. Eerst enthousiast, werkelijk 'het menend'. En daarna: dat vrieskoude weten, waarmee je op een dag opstaat:
'Ik ben erdoor. Ik schud dit van mij af' ".

Zulke gesprekken worden ook híer, op ons eigen HQ gevoerd.

Voor zulke mensen blijft inderdaad geen woord van bekering over. Zij weten alles heel goed. Zij verwerpen Jezus en zijn offer, net zoals het volk Israel, dat ook de woorden Gods gehoord en de tekenen en wonderen gezien had, Jezus niet aanvaardde.
Zulk afvalligen zeggen in feite ook:
"Weg met hem".
Door hun levenswandel maken zij Jezus tot een bespotting , evenals Israel hem eenamaal verachtte en een smadelijke kruisdood deed sterven.
Zij moeten ZELF berouw krijgen en zich bekeren. Zij wéten de weg om als de verloren zoon weer naar huis te gaan.

Nee Niem....het ís niet zo, dat wanneer iemand eenmaal gered is, hij automatisch altijd behouden blijft. Er is volharding nodig om te bewaren wat men heeft en om te verkrijgen hetgeen verder nog beloofd is. Men moet blijven in de woorden van God.

Trouwens Niem; een vlugge rondgang over HQ leert je toch ook, dat vurige getuigen van vroeger hun codenaam veranderden en felle bestrijders werden. En ongetwijfeld weet je (zoals wij allen) voorbeelden te noemen van 'vrienden in het geloof', die nu zeggen:
"Nee....het zegt mij niets meer".

Wanneer je dezulken nog eens ontmoet, is het goed om toch nog eens een poging te doen om hun de heerlijkheden van het geloof in God voor ogen te stellen.
Maar als zij belérend zeggen:
"Leuk, dat je het probeert.....maar ik heb dat station nu echt achter mij gelaten",
dan kun je beter voor hen gaan bidden, dat hij, die ons allen zo liefheeft, berouw en terugkeer in hun eigen hart bewerkt.

En draag er zelf zorg voor, dat je geen 'backslider' wordt....iemand, die er 'steeds minder aan doet'.

Lees je bijbel, bid elke dag...
opdat je groeien mag.

En zoek ook het contact met medegelovigen, ...doe al de dingen, die ik je hier aanraad en die ook andere gelovigen je aanraden.
Houd vast wat je hebt.

En denk niet, dat mensen, die maar betrekkelijk weinig gehoord hebben van 'de blijde boodschap' en die het er 'al gauw bij lieten zitten', gemakkelijker terugkeren. 'Even de klok horen luiden, maar niet weten, waar de klepel hangt', en dan schouderophalend zeggen:
"Och...nu maar weer eens een ander liedje",
ontneemt aan een nieuwe bekeringsboodschap al veel van zijn 'verrassende frisheid'.

Ik heb echt mensen horen beweren uit volle overtuiging, het 'volgen van Jezus' aanbevelende:
"Kom ga met ons en doe als wij".

En ik heb gehoord, hoe ze later alle mogelijke dingen buiten en tegen God aanprezen en wéer riepen:
"Kom ...ga met ons en doe als wij".

Wees waakzaam.

Daag
Ger

25-05-2009, 19:11 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
22-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smaak en proef dat God goed is.

 
Dag allemaal,

"The proof of the podding is in the eating",
zeggen de Engelsen, wanneer zij het over hun nationale trots hebben, de kerstpudding, die 'podding' heet en niet 'pudding'.

Hoeswel het wat oneerbiedig klinkt zou ik deze regel ook voor God willen laten gelden.
Zovelen spreken veel over hem. Maar hoe weinigen nemen nu eens de proef met hem.

Psalm 34 v 9 zegt:
"Smaak en ziet, dat de HERE goed is;
welzalig de man*, die bij hem schuilt

* en natuurlijk ook: de vrouw.

Ik neem al vele jaren de proef met God. Ik neem voortdurend 'ferme happen' van zijn barmhartigheid, liefde, blijdschap, vrede, vriendelijkheid, goedheid, trouw, mildheid en geduld.

En het smaakt echt naar: méer.

Niet om God heenlopen...maar van hem genieten.

Maar hóe...?: in de gedaante van Onze Heer Jezus Christus kwam hij naar de aarde om recht te zetten , wat fout was gegaan en de mensen weer in de rechte verhouding met zichzelf te brengen. Begin hem daarvoor eens te bedanken om tot een relatie met hem te komen.

Dóen hoor...!!!

Daag
Ger

22-05-2009, 20:52 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
20-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zijn er parallellen tusen zondvloed en eindtijd.
Ik las een dezer dagen in Matth.24:37
"En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;
39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen".

Wie zijn die "zij'"?

Chaver.


Hallo Chaver,

In het nu volgende volg ik in grote lijnen ' de korte verklaring', hoewel er veel eigen gedachten tussendoor lopen .
.........................
De dag van Christus' komst is een verborgenheid. Maar het verborgen zijn van die dag houdt het grote gevaar in, dat de aandacht van alle mensen gaat verslappen. Natuurlijk worden met ' ze ' uit jouw vraag wel allereerst diegenen bedoeld, die wel eens van God en Jezus gehoord hebben. De mensen uit de voor-zondvloedtijd wisten ook nog wel veel van het échte verhaal. Want Noach heeft dat verhaal zeker van zijn vader Lamech gehoord. En Noach werd een goede veertig jaar na Adams sterven geboren. Lamech zou  Adam nog heel goed gekend kunnen hebben.
Maar van de zeven miljard mensen, die nu de aarde bevolken, zullen er zeer velen niet onder jouw ' ze' vallen, als geheel vervreemd van de oergeschiedenis. Ik denk aan de drie miljard Chinezen en India's, afgezien van de Christenen onder hen.

De centrale vraag is dus: zullen de Christenen niet eigelijk in engere zin de 'ze' zijn, die tegen zorgeloosheid gewaarschuwd worden. Want de dag van Jezus komt even onverhoeds, als destijds de zondvloed. Zeker....Noach had al 120 jaar gewaarschuwd . Maar 120 jaar is lang hoor en Noach zal wel onderhand een 'instituut' zijn geworden, waaraan men gewend was:
"Die gek is er ook nog steeds met dat rare schip van hem, dat overigens nu dan toch bijna klaar is".

En altijd maar ' etende en drinkende zijn', altijd daar mee bezig,. En zijn wij Christenen, niet evenals alle mensen op de hele wereld, in het gevaar...
ik wil niemand bang maken hoor
...om alsmaar bezig te zijn met de dingen van alle dag, te veel om op te noemen.

Voortdurend en onbekommerd feesten, alsof men nog een hele toekomst tegemoetgaat. En tenslotte zeggen:
"Die Noach hè...die is nou klaar...ja en dan moet je toch wat...hij moet die comedie volhouden en dus in die ark gaan, die gekkigheid tot het eind toe volhouden.
Beetje raar toch wel, met al de dieren, die maar naar die ark toestromen, maar ja.....ach; 't hoort er zeker allemaal bij.
..........
A propos:
Heeft de vakbond nu die nieuwe loonsverhoging er al door. En ....kan ik morgen weer met de bus mee....dat duurt ook maar.
Kijk, dat zijn de dingen, waar het om draait".

En toen kwam dan de vloed.

Het doet me zijdelings zo denken aan Openbaring 11:
..........
"Er zijn toch van die die-hearts hè. Zo'n kleine groep borduurt maar steeds op dat stramien van berouw, bekering, wedergeboorte, doop in de Heilige geest....dat was al zo in de tijd van mijn vader...of er niet allerlei items zijn, die veel dichterbij liggen. Soms erger ik mij wel eens aan die mensen. Laatst weer zo een. Ik schreeuw hem toe:
"Doe liever wat aan de 'opwarming van de aarde' ".
Ik had op dat moment echt een hekel aan hem. Hij zei allerlei dingen terug, want dat volk heeft z'n bekkie wel bij zich. Merkwaardig: ik had even het idee, of ik diep van binnen aan het bevriezen was' ".
..........................

Ik heb daarover laatst een artikel geschreven in mij amerikaanse forum. Ik voeg het - onvertaald- hierbij. Dat mag toch geen bezwaar zijn.

Blijkt het dat later wel te zijn, dan kómt die vertaling er hoor.

Komt ie:

Re: The two witnesses..............

Revelation teaches us that during the Great Tribulation, God will send two witnesses to earth to stand in opposition against the Anti-Christ. I have heard several theories from various individuals about who these two witnesses are. I do have my own opinion but I'm also interested in other views our membership may have. Please contribute your thoughts on this subject. And please, explain why you've come to your specific conclusion.

.....................Ethos


Oh...Ethos;

You make me happy ! One of my beloved themes !!!

Those two witnesses from Revelation 11 are NOT Moses and Eliah.
NEITHER are they Joshua and Zerubbabel, from Zechariah 3 and 4, who have certainly the same ' right' as Moses and Eliah to be mentioned as 'the two witnesses' .

No....these four men:
- building the temple, (Joshua and Zerubbabel)
- sending fire, like Eliah (2 Kings 1 v 10) (Rev 11 v 5)
- sending plagues,( 6) as Moses did in Egypt
......are standing symbolically for:
the Spirit-filled followers of Jesus in the end-time. ...the time of the antichrist.

With their 'inner person', their human spirit, they are already in God's eternal temple, ( Rev 11 v 1).
By their pure worship they already build this temple, like Joshua and Zerubbabel did with the visible temple
With their 'outer person' , their soul and body they are in the 'outer court', (2 )where are :
- all those Christians, busy with ' peanuts'
- - the spiritual signification of the carnal people of Israel
- - original sin
- - the trinity
- - ....and all that kind of things,
- but in many cases dwindled away much further.

And there, in that ' outer court' lying so unprotectedly against the demons ( 2 ),
the wiitnesses  go around and warn all those Christians, strongly tied to their visible church somewhere.....rigid and formal and - sometimes- backsliders.
Some of those ' Christians' - the most far away- try to harm the ' commando's' , but then comes spiritual fire from the mouthes of the spirit filled Christians and the rest of life is fading away from these opponents and spiritually they die, ( 5)

But at last some of these ' Christians' in the outer court can not stand it any longer to hear the words that are spoken to them and betray the frontline Christians to the Antichrist, the beast, ( 7). And the beast kills Jesus' warriors....

- Just as Lord Jesus was betrayed by his own people, so the front line soldiers of Jesus Christ are betrayed by their own ' brothers' .
- just as Jesus died by the hands of the Romans, the Gentiles, so these brave warriors die through the power of the ' super - gentile' , the Antichrist
- just as Jesus was in the grave for 3½ days, they are, ( 8 an 9)
- Just as Jesus arose from the dead, they arise, ( 11)
- Just as Jesus went to his heavenly destination, they do, ( 12).
For the Christians in the ' outer court' this is a last warning:
- some choose to remain in the false neighbourhood of the beast and die( 13).
- others repent and come to a new conversion , ( same text) and remain alive.

Now Ethos, try to belong to those in the temple by being filled with the Holy Spirit more and more.
Take care, not to be too much busy with ' peanuts' and then stay in the ' outer court', when all these things happen.

Greetings
Ger(

20-05-2009, 19:24 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
13-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Help..ik ben bekeerd en gedoopt ... en nu zondig ik nog telkens
Dag Niem,

Een ontroerende vraag stelde je daar.

"Ik ben gedoopt en nu zondig ik nog steeds!!!".

Niem, laat mij je geruststellen!

Je bent door de doop in water als getuigenis dat je wedergeboren bent, nog geen HEILIGE.

Kijk; je bent al wat gevorderd op een lange, heerlijke, spannende weg.
Je hebt al afstand genomen van je leven, zoals dat liep: gewoon alleen maar naar allerlei dingen om je heen kijken, je geloof op van alles richten: de evolutieleer; mensen, die je vereerde, enz, noem maar op.
Je hebt nu je geloof op de enige gericht, die een vaste rots is: je hebt je geloof gericht op God.( 1 Thessalonicenzen 1 v icon_cool.gif.

Daarna ben je ijverig in de bijbel gaan lezen en door dat lezen ben je wedergeboren geworden, (1 Petrus 1 v 23).
Als blijk daarvan heb je je voor het oog van de 'zichtbare wereld' laten dopen in water. Dat zijn toch al heerlijke dingen....

(Wat zeg je: heb je dat van 'wedergeboorte en zo' niet zo diep beleefd. Nu ja; maak van 'bijbellezen' alsnog een goede, geregelde gewoonte volgens een degelijk plan).

Goed; je bent al een eindje op de weg gevorderd. Maar lees nu eens Romeinen 6 v 19-22; ik neem enkele gedeelten daar uit:
Daar zegt Paulus:
"...u stelt zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven.
......
Bevrijd van de zonde en in dienst van God , oogst u toewijding aan hem en zelfs het eeuwige leven".

Eigenlijk staat hier, dat je in dienst bent gekomen van de dingen, die je in harmonie brengen met God. Dat is allereerst je jonge geloof.
Maar....voortgaande op de weg met de Heer, kom je 'God de Heilige Geest' tegen, die je bij de hand neemt, (tenminste als je die hand niet van je afschudt, maar wie doet dat nu met zo'n vriendelijke, helpende hand).

En dan laat 'God de Heilige Geest' je zien, dat er heerlijke gegevenheden zijn, zoals:
- liefde, (zoals God die zélf uitstraalt
- blijdschap, zoals God van eeuwigheid is en aan zijn kinderen wil mededelen
- vrede, zoals alleen God die heeft en waarvan hij aan jou zoveel wil meedelen als je maar dragen kunt.

O en nog veel meer:
- een echte intense vriendelijkheid
- een heerlijk, ontspannen geduld
- ...en ook nog goedheid, trouw aan God, zachtmoedigheid, mildheid en zelfbeheersing.(Galaten 5 v 22).

En de heilige Geest geeft je een gezonde afkeer van de dingen, die er alzo in de wereld zijn, (Galaten 5 v 19-21).
Ik noem die nu niet allemaal op, want als gelukkige, reeds op jonge leeftijd bekeerd, zullen al die zware woorden niet of slechts zeer verzwakt voor jou gelden.

En dat samen met de de Heilige Geest verder wandelen op die wonderschone weg....dat is nu je heiliging.

Zeg dus niet:
"Help...nu zondig ik nog",
maar bid opm de heilige Geest, die je verder voert op de heiligingsweg, die steeds meer toewijding en eeuwig leven als heerlijke vrucht geeft.
En je weet; God wil jou graag die Heilige Geest als oefenmeester op je levensweg meegeven.(Lucas 11 v 13).

Daag
Ger

13-05-2009, 19:17 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
06-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat ligt er op de bodem van het hart.
Dag Fred,

Dit moeilijke schriftgedeelte, (Romeinen 2 vanaf v 14) heb ik niet duidelijk genoeg aan jou kunnen vóorbrengen. Daarvoor mijn vrontschuldigingen.

Ik heb alleen maar willen zeggen, dat heidenen, die de wet niet hebben, geoordeeld zullen worden naar het beginsel, dat in hun hart gevonden wordt.

Ligt er op de diepste bodem van het hart de begeerte om God te willen dienen, zijn geboden te volgen en te streven naar meer licht, dan zal God naar die diepste richting van het innerlijk zijn oordeel doen vellen door onze Heer Jezus Christus.

Van ' iets goedmaken' kan nooit sprake zijn. Want alles, wat gebeurt ten goede is ten diepste aan de genade van God te danken.

In de oordeelsdag zullen tussen die duizend miljard mensen, die geleefd hebben, leven en nog zuillen leven, ook Hitler, Göring, Goebbels, Himmler enz staan. Alle doden zullen herijzen,

"Zij, die slapen in de aarde, in het stof, zullen ontwaken, sommigen om eeuwig te leven, anderen om voor eeuwig te worden veracht en verafschuwd", (Daniël 12 v 2).

De heer Jezus zal dan de harten van Julius Streicher, (van ' Der Stürmer') en van Dr Arthur Seys Inquart (Rijkscommissaris voor de bezette Nederlandse gebuieden) doorzoeken, tot op de bodem en zijn rechtvaardig vonnis vellen. Daar ga ik niet over. De tijd van 'goedmaken' is voor alle mensen bij de dood over. En in dit leven blijkt genoegzaam , hoe de richting van het hart was. Iedereen dient zich dat voor zichzelf af te vragen

Maar voor ons allen geldt:
WAAK.

Daag
Ger
Naar boven

06-05-2009, 12:43 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
04-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moet je de de bijbel telkens weer helemaal doorlezen.
Namens Bevlogen:

Op diverse forums heb ik deze vraag al gesteld en de antwoorden zijn altijd weer verrassend. Ik ben benieuwd hoe jullie met het bijbellezen omgaan. Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen? Zo ja: waarom? Zo nee: waarom niet?

Moet je de Bijbel helemaal doorgelezen hebben? En wat voor rol speelt de Bijbel in jouw leven? Interesseert het je? Of denk je dat het niet nodig is, zolang het in je hart maar goed zit?



Dag Parsival,

Je vroeg, wie van ons de bijbel wel eens helemaal doorgelezen had. Ik heb met 'ja'geantwoord en ik zag dat dit het antwoord was , waarop de meeste stemmen waren uitgebracht.

Wat je verdere vragen betreft:
- moet je de bijbel helemaal doorgelezen hebben ?
Er is geen sprake van 'moeten' maar van ' vanzelfsprekendheid' . Geen verliefde jongen, ( stel: een soldaat in Uruzgan) vraagt toch aan het begin van een lang epistel van zijn vriendin, ver weg in Holland:
"Moet ik dit nu helemaal doorlezen ?!"

Evenmin zal een soldaat van Onze Heer Jezus Christus en van God de Vader vragen:
"De bijbel, (Gods liefdesbrief aan de mensheid)....zal ik die nu helemaal gaan lezen".

- welke rol speelt de bijbel in jouw leven.
Sinds ik gedoopt ben met de Heilige Geest : een steeds grotere rol.

- interesseert het je.
Soms is het wel eens taai. maar ik ga je nog uitleggen, waarom ik overal kom, zelfs op plaatsen, waar nog nooi iemand over heeft gepreekt. Overal blijken dingen te staan, die interessant zijn.

- het hoeft allemaal niet, als het met mijn hart maar goed zit.
Dat is het hem nu juist. De duivel gaat geregeld op bezoek bij je, om te kijken of hij iets kan vinden om te verarmen, te verschralen en uit te mergelen.
En wanneer je niet in de bijbel leest, krijg je niet genoeg binnen om verrijkt te worden , ' vet en glanzend; te worden ' en goed in je vel te zitten.

Om de duivel van repliek te kunnen dienen, heb je geregelde bijbellezing, verlicht door de Heilige Geest, nodig.

En nu dus die ervaring van mij vanmorgen.
Eerst even uitleggen, hoe ik bijbellees. Ik ga telkens 100 bladzijden verder lezen, dus 1.....101.....201.....301. enz. Bij het nieuwe Testament, dat weer opnieuw nummert , is het even rekenen, maar dat lukt jullie allemaal. Als ik klaar ben, wordt het 2....102....202.... 302...enz.
Zó ben ik de hele bijbel al bijna 6 maal doorgekomen, want ik heb voor éen rondgang acht jaar nodig....
bedenk hierbij, dat ik een maal per twee dagen een bladzijde bestudeer. De andere dag heb ik niodig voor bijbelraadpleging in het kader van mijn werk op forums
....... en ik ben begonnen op mijn 37-ste, toen ik mij ' diep bekeerde'.

Vanmorgen was ik bij 1 Kronieken 26 v 20. Sla dat maar eens op, dan zul je het met mij eens zijn, dat het geen uitgezochte preekkost is.
En ik las daar v 24:
"Sebuël, een afstammeling van Mozes'' zoon Gersom...(kreeg een mooie functie)"
En even later in v 25:
"Selomit, een nakomeling van Eliëzer, (zoon van Mozes)....( kreeg een mooie functie)".

Nu heb ik altijd deze vraag ergens in mijn achterhoofd gehad:
"Toch sneu dat je van die zoons van Mozes niet meer hoort. Zou dat komen, omdat Zippora niet Joods was".

Geen dringende vraag...en ik zou uit wat ik vond, niet zo gauw preekstof kunnen scheppen. maar het deed me toch goed, nu eindelijk eens te lezen, dat die jongens en hun nageslacht echt wel meetelden in Israel.

Iemand zou kunnen zeggen:
"Nou,....en wat maakt dat nu uit voor je zieleheil"
Niet direct iets. Maar dat hoeft toch ook niet.
En ook zou kunnen worden opgemerkt:
"Als je het namenregister in je concordans maar had nagegaan, dan was je al lang tot ontdekkingen gekomen, wat dit betreft".
Nou ja; zou kunnen, maar het ging nu eenmaal anders.

Ik kwam hierachter, omdat de NBV het allemaal in zulke overzichtelijke taal zegt. Het was me nog nooit opgevallen. Ach; gun me die kleine vreugd maar.

Daag
Ger.

04-05-2009, 21:39 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
29-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De liefde kwetst niemands gevoel; de liefde is nooit grof..
Dag Nala,


Je vroeg, waaraan dat verschijnsel toch te wijten is, dat mensen elkaar zo genadeloos de grond in kunnen trappen.

Vele goede antwoorden heb je al gehad. maar ik wil nog weer even de bijbel erbij halen.

In 1 Corinthe 13 staat het zo mooi:
'De liefde kwetst niemands gevoel".

De grote wet van Gods koninkrijk is :LIEFDE.

Het grote wezenskenmerk van God is liefde.
Het wezenskenmerk van Jezus is ook: Liefde.
En liefde veronderstelt dus ook tact: het niet beschadigen van de gevoelens van anderen.
Ik geef je éen voorbeeld: in Johannes 5 wordt de genezing van een verlamde geschetst. Jezus weet al, wat die verlamming veroorzaakt heeft. Maar een grote menigte is erbij, wanneer de genezing plaatsvindt. Jezus brengt dan de oorzaak niet ter sprake om de genezene niet beschaamd te maken.

Maar later ontmoet Hij de voormalige verlamde weer en dan zegt Hij:
"Zondig niet meer...."

In een gesprek onder vier ogen vertelt Jezus aan de man, dat zondigen aan zijn verlamming ten grondslag lag. Maar zelfs nu nog noemt Hij geen concrete feiten, maar bepaalt de man bij wat hijzelf ook wel weet.
Kijk, dat is tact, fijnzinnigheid en niet-willen-kwetsen.

Maar waar komen dan toch al die grofheden vandaan, die zelfs in Forum geregeld de bezoekers versteld doen staan.

God heeft een tegenstander, de duivel. En die heeft zo'n intense haat tegen God, dat hij altijd 'nee' zegt, waar God 'ja' zegt.

De Duitsers zeggen dat zo mooi van satan:
"Der Geist , der immer verneint".

En wanneer God dus zegt:
Kwetsen ook jullie, door mijn liefde in jullie harten, niemands gevoel",
dan zegt de duivel:
"Ja....wél kwetsen....verwonden....te gronde richten...o...leuk!!!"

Lana; jij, die de Heer liefhebt; voor jou is de keus nu niet moeilijk meer. Wanneer mensen jou pijn doen, zet dan de vicieuze satanscirkel niet door. Verbreek die lijn-naar-beneden. Kwets niet de gevoelens van anderen, zelfs niet, wanneer die anderen jouw gevoelens wél kwetsen.

En kom eens gauw op 'Vraag het Ger', dan praten we over van alles nog wat verder.

Daag
Ger

29-04-2009, 20:51 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
25-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reïncarnatie en dat soort zaken.
Dag allemaal,

Reïncarnatie.....wat daar al niet over is geschreven !!
Er bestaat echter een mogelijkheid om het in éen leven goed te doen. En als die mogelijkheixd er is- en hij is er- dan hoeft men geen hele theorieën te bouwen over volgende levens, 'waarin het dan misschien wél zal lukken'.

De bijbel zegt in Romeinen 2 v 14 en volgende:
"Wanneer heidenen die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet.Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag, waarop volgens het evangelie, dat ik (Paulus) verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat in de mens verborgen is`.

Nu is dit een moeilijke tekst. En hoewel jullie allemaal heel scherpzinnige mensen bent, is het misschien toch goed om dit schriftgedeelte nader toe te lichten. Ik hoop, dat jullie niet beledigd bent. Immers: men moet een beetje aan de bijbelse wijze van denken ´gewend´zijn.

Jullie weten allemaal, dat ik een volgeling van de Heer Jezus ben.
En God, de Schepper van hemel en aarde, die we alleen kunnen kennen in zijn Zoon, heeft aan het begin van de geschiedenis zijn normen en waarden in Adam en Eva doen wonen.
Daarna heeft de duivel veel verknoeid, dat weten jullie allemaal. Maar: tot op de huidige dag zijn er mensen op aarde, die eigenlijk nooit goed van God, laat staan van Jezus, laat helemaal staan van 'God de Heilige Geest' gehoord hebben. En die zijn er altijd geweest, die 'onbewuste jazeggers'.

Laat ik er eens éen noemen, die zo'n ' Jazegger' geweest zou kúnnen zijn Ik doe dat met groot voorbehoud, want de beslissing ligt totaal en totaal niet bij mij.
Maar wat denken jullie van Vasthi, een Perzische koningin.Ze was getrouwd met Ahasveros, een Perzische koning, die ter gelegenheid van een feest, dat hij gaf, met een dronken kop opdracht gaf aan haar om naar zijn feest te komen en zich in al haar schoonheid aan hem en al zijn gasten te tonen.
Maar Vasthi was een fatsoenlijke vrouw. Ze was- dat hebben latere onderzoekers uitgepluisd- ook nog eens in verwachting van de latere koning Artaxerxes en vond het ongepast en in strijd met de zeden om te komen. En het bijbelboek Esther vertelt, dat die weigering haar duur te staan kwam. Ze verloor haar koninklijke waardigheid.
Maar haar ingeschapen 'wetskennis' bracht haar tot haar dappere daad.

En in de tekst, die ik zoëven noemde, wordt verwezen naar het grote eindoordeel van Matth 25. En dan zullen er velen zijn, die daar staan en verwonderd aan de grote rechter, onze Heer Jezus , vragen:
"Maar....we hebben u niet eens gekend....en toch mogen wij in uw koninkrijk binnen".
Maar ze krijgen als antwoord ( ongeveer):
"Omdat jullie Gods normen hebben nageleefd, voor zover je daarvan nog wist, mogen jullie door de open poort naar het rijk van het eeuwige geluk".

Ook onder jullie kunnen er van die 'jazeggers' zijn. Zeker zullen jullie van God en Jezus en de Heilige Geest wel eens gehóord hebben, maar centenaars zware lasten van misverstand hebben jullie voortdurend verhinderd om ook werkelijk te HOREN.

Het kan nu de tijd zijn, dat jullie opeens, door alle verleugening heen, kunnen HOREN. Jullie gelukkigen.....erken Jezus als je Redder en God, die je alleen kunt kennen ín Jezus, als je ' Vader, met wijd uitgestrekte armen jullie afwachtende'. En ontdek de Heilige Geest als jullie toeleider tot God. En dan is alle gezoek naar reïncarnatie en zo afgelopen.

Denk nu niet:
"Ik ben braaf. Ik ben best een 'jazegger' " .
Maar heb je ooit als Vasthi 'heel anders dan de anderen' durven zijn.
En is er dat heimwee in je hart naar Jezus, die de weg en de waarheid en het leven is.
Bekijk dat eens, wil je

Daag
Ger


25-04-2009, 16:58 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
23-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe moet de zin van 'Hooglied' begrepen worden.
Dag allemaal,

Eigenlijk lijkt dit lied maar zeer terloops over koning Salomo te spreken.
De indruk, die je krijgt bij lezing, is die van een meisje van het platteland, die een oprechte liefde heeft voor een herder.

Omdat zij zo mooi is, valt de aandacht van koning Salomo op haar. Hij neemt haar mee naar Jeruzalem, met de bedoeling haar in zijn harem op te nemen.

Het hart van dit meisje blijft echter toegenegen naar haar oorpsronkelijke vriend . Tot hem keert ze terug en met hem viert ze haar bruiloft en beleeft haar huwelijk.

Interessante gedachten zijn:

- 1 v 1-4: liefde is als heerlijke wijn . Je wordt er door tot jubelen gebracht. Je moet de liefde volgens  1 v 9-16 nooit gewoon gaan vinden. Als het goed is, dan is die liefde door God gemaakt en gezuiverd.
Denk nu niet te veel aan Salomo met al zijn vrouwen. Het komt mij voor dat je meer moet denken aan de liefde van het meisje voor de vriend van haar jeugd, de jongen, die ze al van kindsbeen af kent, ( the boy next door, zogezegd). Dat klopt veel meer dan hier denken aan Salomo met zijn beduimeld liefdeleven.
Waarom dan toch de naam van Salomo erbij gehaald. Dat gebeurde veel in die tijd, dat een verzamelimg gedachten van diverse mensen werd uitgegeven als 'bloemlezing' onder de dekkende naam van een 'bekende Israeliet'. Zo ook Prediker en Spreuken.
In mijn tijd las ik eens een boek:
"Saevis tranquillis in Undis', ( ik weet de exacte spelling niet meer).
Ik heb aanvankelijk altijd de indruk gehad dat het gedachten waren van Hendrik Colijn. Later heb ik menen te begrijpen, dat het hier om een 'bloemlezing' ging, werk van anderen.

- 1 v 7: De basis voor echte liefde is trouw ; dus bestaat er in een relatie , waarin men oprecht van elkaar houdt, geen angst voor bedrog, manipulatie en uitbuiting.
Salomo's harem was een broedplaats vcoor allerlei nare dingen, maar denk nu niet meer zoveel aan die koning. Denk meer aan die leuke, sterke, vitale, onbedorven herdersjongen, zo helemaal háar wereld.

- 1 v 14: die herdersjongen, waarop dit meisje zo overduidelijk verliefd was, leek net op een tros bloemen uit de wijngaarden van Engedi, een oase in een barre woestijn.
Tegen de meisjes, die dit lezen, zou ik willen zeggen:
"Wees ook maar eens zo heerlijk verliefd op de Christenjongen van je keuze".

2 v 1: Ik volg nu even, zoals ook al eerder wat gedachten uit " Het leven, practische lessen uit 'het boek'. Waarom zou ik niet toegeven, dat ik mij - ten dele- tooi met andermans veren.
Ten dele: ik breng toch ook veel eigen gedachten in.
....
Er is niets belangrijkers dan het bemoedigen en waarderen van degene van wie je houdt, Zorg ervoor, dat je elke dag tegen je echtgenoot of echtgenote zegt:
"Ik houd van jou"
en dat je die liefde door je daden toont.
(Nu spreek ik dus tegen de gehuwden onder jullie, die hun huwelijk altijd fris behoren te houden en niet ....
zoals een bekende conferencier dat- eigenlijk héel triest- zegt......
....het al na een paar jaar zien verleppen.)

- 2 v 7: Liefdesavonturen moeten niet geforceerd worden, ....
volgens het moderne principe: instant pleasure
....de gevoelens mogen niet sneller groeien dan de basis om de verliefdheid tot liefde te adelen en als zodanig in stand te houden.

- 2 v 12 en 13: dit meisje en deze jongen konden hun vreugde in de schepping vinden én in hun liefde.
Ook voor jou mag het zo zijn, dat je gelijk met je ontluikende liefde heel Gods schepping wel zou willen omhélzen.

- 2 v 15: er zijn altijd van die irritaties , die je niet goed moet praten of negeren, maar onderkennen en samen met God doorworstelen.
Een kennis van mij, nu ook al vele jaren gehuwd, werd door zijn echtgenote eens - in de meer prille jaren- terechtgewezen:
" Piet....we moeten eens samen praten:
Ben jij nu met je motorfiets getrouwd of met mij ?"

3 v 1-4; de ziel....met haar enge droom. Maar het slot was wel, dat zij haar geliefde zelfs in haar droom vond.
Vind de weg naar het hart van je man/ vrouw ook eens zo, dat je naar boven loopt om iets voor die ander te halen.
Zeg dan gewoon:
"Zouden jouw voetjes nog meer vermoeid worden na die hele dag werken...? ... laat mij dat nu eens voor jou doen. maar eerst krijg je een kus" .
Zo blijft een huwelijk ook na 20 jaar fris en groen.

4 v 1 - 7: Nou nou;
maar tracht ook eens een béetje oosters opgetogen te zijn in je tonen van liefde en bewondering . Zo wordt elk huwelijk versterkt, vooral als het niet bij woorden blijft, maar er ook daden zijn, waarmee ik nu niet direct als eerste 'sexuele daden' bedoel.

- 4 v 12: Hier prijst de bruidegom- volgens mij dus die herdersjiongen- de maagdelijkheid van zijn bruid. Zo menig meisje van thans heeft hier een wat spijtig gevoel, omdat zij al niet meer als maagd het huwelijk in kan gaan wegens eerdere contacten elders..
- voor zover het zo met je is, kan je altijd naar Jezus toegaan, die alle dingen nieuw maakt. Hij kan op geestelijke wijze je over lichamelijke voldongen feiten heenzetten.
- voor zover je nog ongerept bent, tracht dat zo te houden. Daarbij is bijstand van de Heilige Geest zeker zeer nodig.

- 4 v 15: In je blijdschap met Jezus kun je in een huwelijk een steeds sprankelende fontein zijn als zal je echtvriend dat niet van je eisen, wanneer er 'spitsuur' is in de huishouding. Maar hij zal 's avonds wel een moment van verademing en rust schenken, wanneer hij je met koffie bedient en zo op zijn beurt weer een fontein is.

- 5 v 2 vv: soms komt er onverschilligheid en koelheid binnengeslopen. Daardoor wordt vervreemding geschapen. Doorbreek die draaikolk. Zoek je partner op.
Toen mij vrouw.....
wij zijn nu 64 jaar getrouwd
.....eens mij wat koeltjes had bejegend, ( dat was in 1949) en mij wat stil naar mijn werk zag sluipen, belde zij mij daar direct op om lieve woorden te zeggen.

- 5 v 16: in een goed huwelijk zijn de echtgenoten ook elkaars vrienden.
Dit houdt in dat je het vermogen om te luisteren naar elkaar niet verliest, dat je dingen deelt en begrip voor elkaars karakter toont.

- 6 v 3: de intimiteit in een goed huwelijk gaat alle andere banden met ouders enz te boven.

- 7 v 10- 13: Hier neemt het meisje het initiatief bij de geslachtsgemeenschap. De veiligheid van oprechte liefde doorbreekt allerlei onechte en onwenselijke taboes.

- 8 v 6 en 7:
- liefde is zo sterk als de dood
- liefde kan niet worden gedoofd door tijd of door rampen
- liefde wordt vrij gegeven, kan niet worden gekocht
- de liefde van de echtgenoot dient te worden aangenomen als een geschenk van God

- 8 v 14: de liefde moet na de eerste , wilde tijd niet in intensiteit afnemen.
Als toewijding en trouw in een huwelijk sleutelwoorden zijn, weerspiegelen zij Gods en Jezus' trouw aan de gemeente.

Nu ja....dat zijn zo wat gedachten. En natuurlkiijk zijn er ook bruggen naar Christus' liefde voor de gemeente, zijn bruid, zijn vrouw en van de gemeente naar Christus, haar bruidegom en man.

Kun je hier iets mee ?

Daag
Ger

23-04-2009, 19:05 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
14-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doodde Jefta zijn dochter nu écht
Lieve allemaal,

Over Jefta en zijn dochter is in de wereldliteratuur al zo ontzaglijk veel geschreven. Maar laat ik het- geruggesteund door 'de Korte Verklaring'- nu eens over een andere boeg gooien.

Hebben jullie wel in de gaten, wat voor fijne vent Jefta eigenlijk was.
Laten we ons eerst eens bij hem bepalen. Zij, die uitdrukkelijk enkel bij deze verzen uit Richteren blijven staan, zijn eigenlijk acrobaten op de vierkante meter. Om deze moeilijke gebeurtenis goed te begrijpen, hebben wij de hele schrift nodig. Dat is trouwens tóch iets , wat ik in het
algemeen zou willen opmerken.
.............
Mensen, kom nu toch eens uit die dodelijke cirkel van alleen maar moeilijke stukjes zoeken uit Jozua en Richteren enz....lees nu toch eens Efeze.
- daar vliegen de vlinders....
denk om mijn vergelijking elders: vlinder- rups
....het vrolijkst
- daar peuren de bijtjes....
idem idem: bij-wesp
....de heerlijkste honing.
.................
Maar dat uitstapje nu daargelaten:
lees hoofdstukken 11 en 12 nu eens door.
Prima vent, die Jefta...... tóch:
- hij was de zoon van een hoer en werd uit zijn familie gestoten. maar wanneer de oudsten van Gilead komen om hem te hulp te roepen, wordt hij wel even bitter, ( komt alle gefrustreerdheid eruit), maar is daar toch ook direct het besef van zijn roeping om het verleden te vergeten en mee de handen aan de ploeg te slaan tegen de vijanden van Israel, 11 v 6-9.
- herhaaldelijk en spontaan verklaart hij zijn volkomen afhankelijkheid van de bijstand van de Heer, 9. 11 en 30.
- voor de majesteit en gerechtigheid van God voelt hij, 27 en 35, de diepste eerbied.
- hij tracht geduldig de Ammonieten van ongelijk te overtuigen en op die wijze een bloedige oorlog te voorkomen. Dit is toch wel een heel opmerkelijk punt in deze tijd met al die 'krijgsheren'.
- hij is een uitnemend kenner van Israels historie , 14-26
- hij moet zeker op de hooge geweest zijn van al de ins en de outs van Abrahams verijdelde offer van Izaäk en met de Mozaïsche wetgeving, getuige het voorgaande.
- hij wist, dat in de Mozaïsche wetgeving het mensenoffer uitdrukkelijk was verboden, ( zie hierna)
- hij was toch door God gekozen als richter, (rechter tegenwoordig), om het volk in het rechte spoor te brengen en te houden (Richteren 2 v 16).
- Samuel noemt Jefta op eervolle wijze, 1 Samuel 12 v 11.
- In Hebr 11 v 32 wordt Jefta onder de geloofshelden gerangschikt.

Bij de verklaring van v 30-31, 34-40, ofschoon zo duidelijk sprekend, mogen toch deze feiten over de bekwame en dappere veldheer en hoogstaande man niet schouderophalend terzijde worden gesteld.

Dat een man als Jefta een gelofte kon alfleggen, die het brengen van een mensenoffer als mogelijkheid insloot, valt niet te ontkennen. Hierbij moet men tot het oordell komen, dat het hier een fatale ' onbedachtzaamheid' betrof, al is 11 v 31 zó duidelijk, dat je als het ware móet denken:
"Hij moet aan de mogelijhkheid van een mensenoffer gedacht hebben, terwijl hij toch kón weten, dat Leviticus 18 v 21, 20 v 2-5, Deuteronomium12 v 29-31 en 18 v 9-10 dat ten strengste verbieden".

Het is een oplossing, die overweging verdient om aan te nemen:
- dat Jefta gezocht heeft naar een equivalent, dat het - immers onmogelijke- mensenoffer zoveel mogelijk nabij kwam.
- dat hij zijn dochter 'uit het leven moest verbannen' door haar te veroordelen tot een eenzaam en onvruchtbaar leven, zonder huwelijk en moederschap en zelfs zonder samenleving met anderen.

Dat valt niet mee om dat een enig kind aan te doen. Zo gaf hij ook de hoop op nageslacht op.

Vers 39 is omsluierd. Het kan betekenen: doden, maar ook : plechtig-droeve heenzending, de woestijn in om daar te verdorren en te versterven. (Natuurlijk zal ze daar wel van voedsel zijn voorzien).

Jefta is richter gebleven. Het volksgeweten van Israel had een verbranding redelijkerwijs niet gedoogd. Maar Jefta's prestige leed niet in het minst.

Mijn slotconclusie is dus: niet terechtgesteld, maar: verbannnen.

De moraal voor ons is deze: laat ons de Heer bidden, dat wij voor fatale loslippigheid bewaard worden. Zo menig vader denkt met spijt terug aan dat moment van woede, toen hij tegen zijn zoon zei:
"d'r uit....en d'r nooit meer in".
(Ik ken zo'n geval).

Daag
Ger

14-04-2009, 19:03 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
09-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat je bijvoorbeeld kunt doen in een moment van extreme nood
Dag allemaal,

In een moment van diepe nood....
mijn vrouw was van de trap gevallen en zwaar geblesseerd. We waren allebei even radeloos
.....kwam deze tekst mij voor de geest:
(Psalm 50 v 23):
"Wie een dankoffer brengt , geeft mij alle eer, wie zo zijn weg gaat , zal zien dat God redt". NBV

Maar ik kreeg deze tekst in de gedachten in de bewoordingen van de NBG:
"Wie lof offert eert mij
en baant de weg , dat ik hem Gods heil doe zien".

Dat woord bemoedigde en versterkte mij in die nare situatie. Gods weg was geen 'instant oplossing', maar die weg wérd duidelijk.

Deze tekst kan- als de Heer dat zo leidt- ook helpen, wanneer voor jullie eens een crisis-situatie ontstaat.

Ik begon uit mijn verwarring de Heer te loven en te prijzen en te danken, dat hij altijd in oplossingen voorziet en de Heer deed, wat hij beloofd had.
En hij bleef mij versterken en bemoedigen door deze tekst, ook nadat het gebeuren zélf naar de achtergrond verschoof. Ons geloofsleven werd blijvend geschraagd

Daag
Ger


Meld dit bericht

09-04-2009, 17:24 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Archief per week
  • 11/10-17/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • Mag je predikanten bekritiseren
  • Maar 144000....zo'n beetje.
  • Is vrede op aarde afdwingbaar
  • Wat is er mis met de Christelijke kerken
  • Aardse en hemelse vrede

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!