De Groeningebrug overspant de rivier de Leie en verbindt de Burgemeester Vercruysselaan met de Minister Liebaertlaan. Tussen de jaren 1800 en nu lag er een veerdienst en een vijftal (?) bruggen.
(Bronnen : Archief Turbo – Beeldbank – Curtricke – Kromme Leire)
KROMME LEIRE
Ongeveer op de plaats van de Groeningebrug was er tot 1895 een veerpont. De dienst werd verzekerd door Ferdinand Hilaire Simoens (1835-1909). Voor de prijs van 1 cent zette hij de Kortrijkzanen over van de “Gentsche wijk” naar de Damkaai en terug. Deze figuur die bekend stond onder de bijnaam 'Kromme Laire” had een gebrek. Zijn ene been was een ferm stuk korter dan het andere. Daardoor kreeg de latere brug de naam “Kromme Leirensbrug”. Overigens was hij een ondernemende figuur die ook actief was als afvalbeheerder op de “Vettekaai” (toenmalig stort) die aan zijn woning lag en trok met zijn paarden ook nog boten voor langs de Leie. Hij vervoerde alles wat met de schepen werd aangebracht zowel zavel als steenkool met paard en kar, bezigheden welke hem geen windeieren legden. In 1918 werd het huis vernield.
In 1872 bouwde Kromme Leire Onderstaande huizen met paardenstallen en loodsen waarin hij zich vestigde als entrepreneur cabaretier. Hij won in hetzelfde jaar de concessie van de stad Kortrijk voor de vuilkar. In 1890 had hij 32 mensen in dienst en noteerde men 23 trekpaarden voor zijn diverse activiteiten: logement, café, veerdienst, het trekken van sleepboten en het ophalen van huisvuil. In die tijd kende men geen vuilniszakken en ook geen vuilbakken. De vuilnis werd gewoon voor elk zijn huis op een hoopje geworpen. Om de week kwam dan de dienst van Kromme Laire langs, bestaande uit een driewielkar, toen “snakkar” genaamd, met “nen boever” (chauffeur van toen) die met een grote schop de vette oplaadde. Er was altijd een kind of vrouw bij die met een rakel en een borstel die de resten verwijderden. Dan werd alles naar de Vettekaye gevoerd (Boeren konden er vrij mest komen halen). Deze stortplaats was gelegen waar nu het Albertpark is en was in gebruik van ca 1855 tot 1910. Door het aanleggen van de Groeningebrug verloor Kromme Laire zijn veerdienst, maar verving dit door actief deel te nemen als voerman bij het aanleggen van deze brug. Foto dateert van rond 1890.
|