De plaats van het plein lag tot in 1838 nog volledig buiten de stadsgrachten. Deze stadsgrachten liepen over de huidige Sint-Jorisstraat en de Oude Vestingstraat. Op 22 september 1838, werd de eerste spoorlijn Kortrijk-Gent door koning Leopold I en koningin Louisa-Maria ingewijd. Met de aanleg van de spoorweg kwam er in 1839 een nieuwe wijk tot stand. In 1841 kreeg het toen nieuwe vijfhoekige plein aan het station de naam Guldenspoorenplaats. Het was het begin van de stadsuitbreiding. In 1841-1842 werd het Stationsplein aangelegd. Tijdens deze werken werden twee geraamten gevonden, waarschijnlijk twee soldaten gesneuveld in 1792.
Rond het plein werden in 1842 verschillende grote gebouwen gezet: voornamelijk hotels en restaurants met namen als “Hotel Royal” (Café Restaurant) de ”Fransche Vlagge” en “Noord Gasthof/Hotel du Nord”, die later samen het “Hotel Continental” vormden. De verschillende panden, opgetrokken in neoclassicistische stijl vormen een homogeen geheel en op dezelfde hoogte (dat in de jaren 1960 wordt doorbroken door de bouw van verschillende appartementsgebouwen.)
Bronnen – Archief Turbo - Egied Van Hoonacker – Beeldbank Kortrijk – Diverse postkaarten.
Foto : Stationsplein en Stationsstraat, een van de oudste foto’s een bijgewerkte glasplaat. Foto dateert van omstreeks 1863. Links het magazijnen en woonhuis van de weverij Libeert uit Meulebeke. Rechts “Café Royal” welke later “Hotel Royal” werd. Op de gevel benaming Estaminet Restaurant. - P. Buysschaert als uitbater en de reclame voor “Cigares de la Havane”. Er is een man zichtbaar met hoge hoed en een vrouw in gewone kledij. Vooraan is het of er een plas water staat. Het plein was aanvankelijk een kale ruimte belegd met straatstenen, waar geregeld circusvoorstellingen plaatsgrepen. In de Stationsstraat merkt men de statige rijwoningen.

Panorama centrum Kortrijk - Linksonder het Stationsplein , Centraal de St Maartenskerk. Achteraan Broeltorens en de Leie, daarachter (Brugsesteenweg – Kuurne…) praktisch nog geen bebouwing.

Op het einde van de negentiende eeuw werd in het midden van het plein een ronde siertuin aangelegd afgezet met een omheining en een trottoir. In het midden werd op 19.08.1899 in de gietende regen het standbeeld van Jan Palfijn geplaatst, welke echter enkele maanden later verhuisde naar de Havermarkt.
Het prachtig aangelegd rond plantsoen met sierbeplanting. Er omheen een smeedijzeren omheining en voetpad. Het stationsgebouw zelf werd herhaaldelijke keren vergroot en veranderd. In 1840 werd er een voorlopig stationsgebouw opgericht. Het tweede en definitieve stationsgebouw kwam er in 1857 en kreeg in 1876 twee bijgebouwen. Tot in 1944 had het station een grote glazen overkapping van de perrons, dit werd door een Engels bombardement in 1944 verwoest. Bemerk links de fietsen (die men nog niet moest beveiligen tegen diefstal) en rechts de voertuigen, taxi’s ? De mensen hadden nog tijd op een praatje te maken, er waren nog geen mobiele telefoons.


Voor de aanleg van de Stationswijk deed men beroep op architect J.-P. Cluysenaer, die een plan voor de aanleg van de nieuwe straten (van Oost naar West: Doornikselaan, Burgemeester Reynaertstraat, Stationsstraat, Koning Albertstraat en Tolstraat) in pentagonale vorm ontwerpt, en die het station met het centrum van de stad verbinden.
Waarschijnlijk een weekend, druk, iedereen opgekleed, meerdere koetsen, ook huurkoetsen (taxi’s). Vooraan de tramrails naar de Tolstraat toe.

|