de kotter Catharina
Inhoud blog
  • DE LAATSTE TOCHT
  • ONDERHOUD EN TEWATERLATING
  • EEN NIEUWE EIGENAAR VOOR ONZE CATHARINA
  • WINTERSTALLING 2014
  • NAAR ZIERIKZEE 25 EN 26 OKT '14
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Ludo Geens
    Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
    Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
    Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    26-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUNI 2008 - NAAR BROUWERSHAVEN







    Met mooi weer, goed zicht en inkomend tij verlaten we onze thuishaven voor een tochtje naar de Grevelingen. In het Keeten verliest de voor ons varende mosselvisser BRU 19 een ijzeren kor maar vist die even later weer op. Een knap staaltje vissermanswerk !! Na een vlotte schutting in de Grevelingensluis varen we langs de Geul van Bommenede en Dwars in de Weg naar Brouwershaven waar we aanmeren in het centrum. We maken een praatje met de schipper van de Belgische "Kancho" . Die blijkt de familie Meeusen uit Essen goed te kennen en ook onze Zweedse vriend Pelle maar die is inmiddels overleden.
     
    Ad en Jacqueline komen met de fiets van Burgh voor "den apƩro". Plezante namiddag aan boord met een lekkere "Vedett" . Als Sonja ook nog een smakelijke spaghettimaaltijd op tafel zet kan het niet meer stuk. Ook de koffie na laat zich drinken.
     
    's Anderendaags terug naar Burghsluis want er is in ons clubhuis een haringproeverij gepland. "Haringhappen" noemen ze dat !! En dat willen we niet missen...er is wƩl harde wind voorspeld maar die hopen we voor te zijn....lijnen los !
    Op weg naar de sluis krijgen we 2 meeuwen aan boord en we geven de schooiers maar een stuk brood. Aan de sluis verspelen we bijna ƩƩn uur door de schutting van een passagiersschip. We komen in tijdnood want op de Oosterschelde trekt de wind al aan tot ZW-W 5-6 Bft. , afgaande tij en dus wind tƩgen stroom. Dat geeft golven met brekers op de kop en veel buiswater. Bij Zierikzee wordt het zelfs 7 Bft. maar hier varen we na 20 min. in de beschutting van de Roggeplaat, twintig lange minuten, dat wel !!
     
    Burghsluis in zicht : bij aankomst wordt de "Catharina" door ons beiden aangepakt met zoet water want al dat zout moet eraf.
    Dan is het tijd voor de haringproeverij. VƩƩl volk, vƩƩl haring en ......vis moet zwemmen !! Om 23.00 h nog een afzakkertje bij ons aan boord genomen en in de kooien gedoken.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2012, 00:00 geschreven door wadvaarders
    Reacties (0)
    25-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZOMER 2008 _ NAAR ROTTERDAM (DEEL 2)







    In Rotterdam eten we 's avonds in een gezellig Marrokaans restaurant met zicht op de haven. De gastvrouw verwoordt op de menukaart haar gevoelens voor Nederland als volgt :
     
    "Ik woon in een land door mensenhanden gemaakt"
    "dat de zee en woeste winden steeds willen heroveren"
    "waar de zon achter grijze en witte wolken verscholen gaat"
    "groene weilanden zien geel van paardebloemen"
    "Nederland, mijn thuis, heeft mijn hart gestolen."
     
    Dat raakt een mens,hƩ !! en het was er nog super-lekker ook.
    's Anderendaags hebben we de fietsen bovengehaald voor een rondje R'dam via de Willemsbrug, de Museumhaven en het Maritiem Museum naar de Coolsingel. Als Sonja een foto wil maken aan de haven stelt ze vast dat ze de lens heeft laten liggen op een bank aan de Willemsbrug. Ze fietst als een prof-tijdrijdster terug terwijl ik bang afwacht....opeens verschijnt ze weer, triomfantelijk zwaaiend !!
    We drinken koffie aan "de Doelen" en in de Oude Binnenweg bekijken we het prachtig interieur van cafƩ "Sijf". Ook nog over de Erasmusbrug gefietst, naar "de Kop van Zuid" waar we aan de Holland-Amerikakade een heerlijke Gascognewijn drinken met zicht op de Nieuwe Maas. De andere dagen ook nog het Fotomuseum bezocht en we belanden ook terug in de binnenstad in cafƩ "Timmer". Gezellige boel daar, met Ʃchte Rotterdammers in een bruine kroeg, waarvan er sommigen in vakantiestemming verkeren en ook een beetje boven hun theewater.....maar Ʃcht plezant. Terug naar boord fietsen was redelijk zwaar.....!!
     
    Na een vlotte bediening van de Binnenhavenbrug vertrekken we in R'dam om via Dordrecht terug naar Burghsluis te varen. We draaien stuurboord de Nieuwe Maas op in de sector "Maasbruggen" met tegenstroom. We passeren het Prinsenhoofd, het Antwerps Hoofd en de Feyenoordkade en komen in de sector "Brienenoord". We roepen op : "opvarend en doorgaand naar de Noord" . Via het scheepskerkhof van de Rietbaan ( een goede binnendoorvaarweg ) komen we in Dordrecht waar we ligplaats krijgen bij de Kon. Dord. Roei-en Zeilvereniging. Dordrecht is ook een gezellige stad met veel winkels en binnenhavens.  De doorgebroken zon dwingt ons naar een terrasje...we laten ons gewillig meevoeren. In de Wolwevershaven bewonderen we veel historische gebouwen en stoomslepers, we bezoeken de Grote Kerk en vlooien in de boekhandel. 's Avonds eten we-met voorbedachte rade-in het beste Mexicaans rest. van uren in de omtrek: "Pablo's Cantina" .
     
    En nu : huiswaarts. We draaien de Kil op naar het Hollands Diep en Volkerak en op de Oosterschelde varen we via Zijpe en Keeten naar de Zeelandbrug. De zonsondergang is ongekend mooi....!!


    ROTTERDAM



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2012, 00:00 geschreven door wadvaarders
    Reacties (0)
    24-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZOMER 2008 NAAR ROTTERDAM








    Het zijn stormachtige zomerdagen. Terwijl de regen tegen de ramen striemt, probeert de "Catharina", geholpen door een zware storm die over Burghsluis raast, zich los te rukken van haar lijnen. We wachten op beter weer om naar Rotterdam te vertrekken. Door deze wereldhaven varen is niet weggelegd voor beginners want men moet goed op de hoogte zijn van marifoonkanalen en verkeersposten. De haven is onderverdeeld in verkeerszones waarbij men zich telkens moet aan-en afmelden.
     
    Wanneer de storm is uitgeraasd vertrekken we met een weldoend zonnetje naar Dintelsas en Middelharnis. We varen onder de Haringvlietbrug door langs Tiengemeten naar de aanloop van Middelharnis. In het centrum maken we vast en de zon laat zich van z'n beste kant zien....tijd voor een gezegend abdijbier onzer monnikken !!
     
    En nu naar Rotterdam !! Het is bewolkt en windstil en reeds op het Haringvliet treffen we mist en motregen. De plotter stuurt ons op de Beningen richting Spui....opeens doemt een zeiljacht op uit de mist.... het had een prachtige foto kunnen opleveren maar de camera was niet in de aanslag, spijtig !!
    Via Zuidland en Oud-Beyerland draaien we de Oude Maas op in de afvaart en hier begint het Ć©chte werk. We melden ons in de sector "Heerjansdam" VHF 4 en bij de Botlekbrug vragen we de doorvaarthoogte en daarna draaien we stuurboord de Nieuwe Maas op in de sector "Eemshaven" VHF 63,. Stroom mee passeren we vele dokken en dan komt Euromast in zicht, in nevels gehuld. Aan de Holland-Amerikakade steken we over en lopen de Veerhaven binnen bij een doorbrekende zon. Vele klassieke schepen geven de Veerhaven een speciaal cachet maar een nadeel is dat hier altijd een vervelende golfslag binnenloopt. Al vlug verkassen we dan ook naar de City Marina. Onder de Erasmusbrug door en direkt stuurboord in de Koningshaven. Na melding op VHF 20 gaat de Binnenhavenbrug open en dan is het bakboord in de Entrepothaven: City Marina R'dam. We vinden een goede ligplaats aan een langssteiger van de "Vijf Werelddelen" , vroegere opslagplaats, nu winkels en horeca en mooie terrassen. We nemen onze tijd om Rotterdam te verkennen...
     
    WORDT VERVOLGD


    DE HOLLAND-AMERIKALIJN



    CITY MARINA ROTTERDAM

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-02-2012, 00:00 geschreven door wadvaarders
    Reacties (0)
    23-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUNI - AUG MET DE CATHARINA NAAR PARIJS - DEEL 3







        DE THUISREIS DOOR DE NORD 
     
    In een zijarm van de Seine, de Bras de Marly, brengen we de nacht door aan een steiger te Reuil Malmaison. De nieuwe dag kondigt zich weer 's zomers aan en in de voormiddag draaien we reeds de kronkelige Oise op. In Cergy ontdekken we een mooi haventje met terrassen rondom. Het is nu 30Ā°C ! , zelfs te warm om te varen dus nemen we hier een extra dag erbij.
     
    Als we 's avonds nog zitten te puffen van de warmte komt er nog een klein rood zeilbootje binnengevaren dat zich prompt vastvaart in de modder op een paar meter van ons. Met wat gewroet en gesleur krijgen we ze toch langszij. De Deense vlag met koninklijke kroon hangt slap op hun achterschip. Anna en Kristian Kristiansen....Deenser kan niet !! Ze komen ook van Parijs en wonen op het eiland Aero onder Funen. Bij een koel biertje wordt er heel wat bijgepraat en uiteindelijk duwt Kristian ons een gids van hun eiland in de handen en nodigt ons uit om hun eiland te bezoeken. Daar moet ik toch even van slikken....'s morgens, terwijl wij de slaap nog uit onze ogen wrijven maakt de "Anna" al los met de woorden  "See you in Soby..."  en weg zijn ze, zonder de bodem te raken, overigens !!
     
    Een dag later zetten ook wij onze tocht verder, stroomopwaarts over de Oise. In Creil moeten we het doen met een roestige en verbogen steiger. Het gaat  ook nog  regenen, het begin van een neerwaartse spiraal !!!
    In CompiĆØgne tanken we aan een bunkerschip annex watersportwinkel. Sjiek spel en te onthouden : Magasin Max Guerdin. Het haventje ligt verscholen achter struikgewas onder een roestig bruggetje en het centrum is 20 min lopen. 's Nachts klettert de regen op ons dak en vanaf nu blijft het 20 uren onafgebroken regenen. In een supermarkt zien we op acht plaatsen het water door het plafond lekken, 's namiddags duiken wij in de kooien met een goed boek, we drinken koffie en een aperitiefje, naar buiten kijkend.....je kan je hoofd niet eens buitensteken, je kan je net zo goed door de brandweer laten natspuiten.
     
    We naderen de Nord via het Canal latĆ©ral Ć  l'Oise en het rustige Canal St. Quentin met 2 tunnels :  Lesdins (1098 m) en Macquincourt (5670 m). In deze laatste wordt men door een electr. sleper getrokken want de motor moet hier uit. Spannend !! Het Canal St. Quentin is slecht onderhouden, vuil, oeverafkalving en bouwvallige sluizen die het wonderwel allemaal doen.
     
    Op naar Cambrai....de "Nord" tout court !! Als we in de haven liggen zien we in de avondschemering dat de haven vergeven is van de ratten!! Alle ramen en patrijspoorten dicht en ook de uitlaat van de motor dichtgemaakt....als we in bed liggen horen we ze over dek lopen....slaapwel

    We varen over de Escaut(Schelde), Canal de la SensĆ©e en het Canal de la Deule en passeren Arleux en Douai...we zijn versteld over zoveel bouwval. Zo beginnen we langzaam naar ons thuisland te verlangen  maar als de wind goed zit kun je hier de Vlaamse frietlucht al ruiken !!! Quesnoy is onze laatse Franse sluis en nog een laatste contole van de papieren in de sluis van Komen en even later varen we onder de burg van Wervik. We zijn in Vlaanderen !! In Kortrijk meren we aan de Broeltorens. Door de sterke stroming geraakt Sonja met 2 voeten gekneld in de meerlijnen maar alles loopt goed af . In Kortrijk laten we ons culinair verwennen..toch heerlijk terug in Vlaanderen te zijn. Over de gekanaliseerde Leie naar Harelbeke en Gent, door de Wondelgembrug naar de Tolhuissluis en via Vertakking De Pauw naar Portus Ganda : een schitterende dag in een schitterende stad. Hier komen vrienden op bezoek en we gaan onwijs goed tafelen. "'t Dreupelkot" mag ook niet ontbreken....we zijn
    thuis en drinken uit de Hoorn des Overvloeds !!!
    Twee dagen later varen we over een zonovergoten Oosterschelde en zien in de verte al de masten in onze haven. We worden verwelkomd door onze steiger-collega's, Ad en Jacq., mĆ©t bloemen, welke we later op de dag door alle drukte zullen vergeten.....

    ANNA EN KRISTIAN KRISTIANSEN



    DE TUNNEL VAN MACQUINCOURT   5670 M


    HET "DREUPELKOT"  GENT

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    23-02-2012, 00:00 geschreven door wadvaarders
    Reacties (0)
    22-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUNI - AUG 2007 MET DE CATHARINA NAAR PARIJS DEEL 2


              ONS VERBLIJF IN PARIJS
     
    Toen we goed en wel vastlagen in Port Arsenal begon het pas Ć©cht te zomeren. Dat was mooi meegenomen nu we voor 7 dagen geboekt hadden. We bezochten eerst het Institut du monde Arabe vanwaar men een prachtig zicht heeft op de Notre-Dame. Het is zeker de moeite om ook eens in de Gare de Lyon binnen te lopen ; het station waar de TGV's binnenlopen....we telden er 7 naast elkaar. In het buffet kunt ge U in Chesterfield-zetels laten zakken bij een glas wijn of kop koffie.
     
    Het wijncafĆ© "Le Baron Rouge" ligt in de rue Th.Roussel aan de MarchĆ© d'Aligre.Toen we op de Eiffeltoren stonden was het zinderend heet en in St. Germain des PrĆ©s zochten we vruchteloos naar een verkoelend terras bij CafĆ© de Flore en Brass. Lipp waar Ernest Hemingway vroeger zijn "choucroute" of gemarineerde haring kwam nuttigen.. We liepen onder de Arc de Triomphe en bezochten PĆØre Lachaise.
     
    Op de Place du Tertre ziet het zwart van de toeristen die door kunstenaars worden aangetrokken. Op een nogal verlaten pleintje daar niet ver vandaan ontdekten we het standbeeld van Dalida. Enkel haar bronzen borsten glommen in de zon....blijkbaar willen velen die nog eens aanraken.

    Quatorze juillet: hĆ©Ć©l Parijs maakt zich op voor een geweldige feestdag. Stromen mensen begeven zich naar de Place de la Concorde voor het militair dĆ©filĆ© in een kakafonie van marsmuziek terwijl de Mirage's de driekleur in de lucht toveren.  Op Montmartre vallen we bezweet op de trappen om naar muzikanten te luisteren terwijl de jeugd pootje baadt in de fonteinen en kinderen rondjes draaien op de prachtig ouderwetse kermismolen.
     
    We hebben het hier fantastisch naar onze zin gehad en daar heeft de zomer goed aan meegewerkt. Altijd buiten zijn, in een bistrotje op het terras kunnen eten en 's avonds een koel wijntje aan boord met zicht op de verlichte Bastille.
    Met spijt in het hart verlaten we op 18 juli Port Arsenal en Parijs. Maar niet zonder deze bruisende stad nog eens te bewonderen vanop de Seine, weeral zonovergoten. Afvarend passeren we Pont Sully, Pont de la Tournelle, Pont au Change, Pont de la Concorde, Pont des Arts, Pont Alexandre III en voor de laatse maal de Eifeltoren en daarna het administratief centrum van Parijs. Zo schuiven we langzaam de Seine af naar Conflans St. Honorine waar we de Oise zullen opdraaien.
     
                
    WORDT VERVOLGD


    KERMISMOLEN OP MONTMARTRE




    AFVAREND OP DE SEINE

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2012, 00:00 geschreven door wadvaarders
    Reacties (0)
    21-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUNI - AUG 2007 MET DE CATHARINA NAAR PARIJS - DEEL 1







    Begin juni wordt onze "Catharina " reisklaar gemaakt om samen met de "Kristi" naar Parijs te vertrekken. Plaats van samenkomst : Neeroeteren. Via Steenbergen, Tilburg over de Zuid-Willemsvaart zijn we bij Bocholt Belgie binnengevaren om ons even later bij de "Kristi" te voegen. Plannen zijn al lang voordien gemaakt om via de "zuidroute" naar Parijs te varen en langs "de Nord" terug in Belgie te komen.
    De gevaren zuidroute als volgt :
     
    Zuid-Willemsvaart  -  Albertkanaal  -  Canal de l'Est  -  Canal des Ardennes  -  Canal LatĆ©ral Ć  l'Aisne  -  Canal LatĆ©ral Ć  La Marne  -  Marne  -  Canal de Meaux Ć  Chalifert  -  Marne  -  Seine.
     
    Aangemeerd te : Benedensas  -  Hilvarenbeek  -  Aarle-Rixter  -  Bocholt  -  Neeroeteren  -  Luik  -  Namen  -  Dinant  -  Fumay  -  Chateau Reignault  -  Charleville-MeziĆØres  -  Le Chesne  -  Attigny  -  RĆ©thel  -  Berry-au-Bac  -  Reims  -  CondĆ© sur Marne  -  Epernay  -  Chateau Thiery  -  La FertĆ© sous Jouarre  -  Meaux  -  Paris.
     
    Bij de samenvloeiing van de Marne en Seine is het nog 4 km tot het kleine sluisje aan stuurboord, een beetje verdoken onder een brug. De sluis geeft toegang tot het Canal St. Martin en tegelijk Port Paris-Arsenal vlak aan de Bastille.
    Port Arsenal is de beste plaats om uw schip veilig achter te laten...de ene kant zijn zeer hoge muren en de andere kant is een omheind park waar de parisiens overdag wat komen eten, praten en zonnen. Om 23.00 h wordt iedereen aangemaand het park te verlaten en wordt het gesloten. Dan is er nachtbewaking door man met hond !! 's Nachts geen last van stadslawaai. Enkel 's morgens hoorden wij het knerpend geluid van de metrostellen.
    De sluis voor Port Arsenal wordt bediend vanuit de "capitainerie" Men kan zich melden via de VHF waarvan het nummer op een bord onder de brug staat. Plaats reserveren voor de haven is in principe niet mogelijk in de zomermaanden maar men zal U niet gemakkelijk weigeren.
    Het havenpersoneel is zeer vriendelijk en loopt met U mee om een plaats aan te wijzen. Electra aanwezig. Douches en toiletten onder het havenkantoor. Let op !! Het is niet goedkoop ; wij betaalden voor een 10m schip voor 7 overnachtingen 148,-euro.
    Het metrostation is vlakbij en ook de fietsverhuur van de stad bij de uitgang van het park.
    Een kleurrijke groente-en fruit markt is er een paar straten verder op de Place d'Aligre, alle dagen, ook overdekte hal voor vlees en vis. 's Zondags ook nog een grote rommelmarkt erbij. Gezelligheid troef. In een zijstraatje van de marktplaats bevindt zich "Le Baron Rouge" , een wijnproeverscafe met honderden !! soorten wijn. Van ver te herkennen aan de houten wijnvaten op de stoep.
     
    --   WORDT VERVOLGD    --


    jachthaven van Luik


    de Citadel van Dinant


    Paris -  Port Arsenal

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-02-2012, 00:00 geschreven door wadvaarders
    Reacties (0)
    20-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUG. 2006 DE CATHARINA NAAR ANTWERPEN







    Aangezien de "TALL SHIPS" dit jaar een bezoek aan Antwerpen brengen vinden we het geschikt om deze grote dames ook eens met een bezoek te vereren.
    Met een ZW- windje 3 Bft, 23Ā°C , maar toch half tot zwaar bewolkt vertrekken we te Burghsluis op 15 aug. met de vloed langs Zierikzee via Kats, Goese Sas naar Wemeldinge en door het Kanaal v. Zuid-Beveland naar de sluis van Hansweert.
    Om 17.30 h worden we daar op de Westerschelde gezet en varen via het Zuidergat onder Walsoorden door en langs het Verdronken Land van Saeftinghe richting Rilland-Bath waar we Doel passeren om 19.30 h. MĆ©t stroom lopen we hier 8,4 Kn . Als we "Boomke" passeren wordt de gebruikelijke borrel genomen. Traditie's zijn er om in ere te houden !!! Bij Linkeroever maken we vast aan de ankerboei...we zijn drie kwartier te vroeg voor de opening van de vloeddeuren. Om 22.00 h kunnen we de haven van L.O. binnen.
    Het is nog wat wachten voordat de Tall Ships de Westerschelde komen opgevaren, ze zullen pas tegen het weekeinde druppelsgewijs Antwerpen aandoen. Dat geeft ons de gelegenheid om eens over en weer naar huis te rijden, Antwerpen te bezoeken en in de haven wat rond te hangen. Af en toe zien we zo'n statige twee- of driemaster voorbijglijden.
    Ook op het terrein van de zeescouts is vanalles te doen ; zo wordt o.a. hun nieuwe vlaggemast plechtig ingewijd. Het is de voormalige mast van de uitgediende hoogzeemijnenveger "Breydel" . Knap stuk !!
    De zaterdagmorgen ligt heel de kaai vol met volschepen,een prachtig zicht vanaf de overkant....zo moet de sky-line van Antwerpen  rond de jaren 1900 er hebben uitgezien...een mastenbos !
     
    De terugreis op zondag verliep voor ons minder vlot.. Na nog een laatste eerbetoon aan de vloot voeren we onder een zwaar wolkendek met gedruppel en veel wind bij eb de Scheldestroom weer af. Bij Doel trekt de wind nog wat aan en draait nog naar het westen ook. Het stormzeiltje wordt bijgezet en mijn pet tegelijkertijd aan de golven toevertrouwd. Aan het Verdronken Land krijgen we rake klappen in buien en wind maar Hansweert komt in zicht. Eerst nog een oceaanreus ontwijken en dan kunnen we de openstaande sluis in. Hier zitten we een tijdje uit de wind maar eens op de Oosterschelde krijgt de wind ons weer te pakken. Bij Goese Sas vinden we het welletjes en schutten er naar binnen. Laat eerst dat zaakje maar eens uitrazen...
     
    Twee dagen later ligt de Oosterschelde er weer vredig bij en dat is voor ons het moment om door het Engelsch Vaarwater naar de Zeelandbrug te koersen. Toch krijgen we door wat zijwind weer een redelijke golfslag. Nu het stormzeil omhoog zou kunnen staat het niet stand-by want het zit nog onder de huik en dit is vast geen goed moment om het los te maken.
    Waarom niet stand-by ? luiheid !!!! weeral een lesje geleerd.  Zeil ALTIJD stand-by !! Gestraft door het oncomfortabel varen komen we in de beschutte Hammen en in onze veilige, knusse haven.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-02-2012, 00:00 geschreven door wadvaarders
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 18/05-24/05 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!