Ik ben Ludo Geens
Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
26-02-2012
JUNI 2008 - NAAR BROUWERSHAVEN
Met mooi weer, goed zicht en inkomend tij verlaten we onze thuishaven voor een tochtje naar de Grevelingen. In het Keeten verliest de voor ons varende mosselvisser BRU 19 een ijzeren kor maar vist die even later weer op. Een knap staaltje vissermanswerk !! Na een vlotte schutting in de Grevelingensluis varen we langs de Geul van Bommenede en Dwars in de Weg naar Brouwershaven waar we aanmeren in het centrum. We maken een praatje met de schipper van de Belgische "Kancho" . Die blijkt de familie Meeusen uit Essen goed te kennen en ook onze Zweedse vriend Pelle maar die is inmiddels overleden.
In Rotterdam eten we 's avonds in een gezellig Marrokaans restaurant met zicht op de haven. De gastvrouw verwoordt op de menukaart haar gevoelens voor Nederland als volgt :
"Ik woon in een land door mensenhanden gemaakt" "dat de zee en woeste winden steeds willen heroveren" "waar de zon achter grijze en witte wolken verscholen gaat" "groene weilanden zien geel van paardebloemen" "Nederland, mijn thuis, heeft mijn hart gestolen."
Na een vlotte bediening van de Binnenhavenbrug vertrekken we in R'dam om via Dordrecht terug naar Burghsluis te varen. We draaien stuurboord de Nieuwe Maas op in de sector "Maasbruggen" met tegenstroom. We passeren het Prinsenhoofd, het Antwerps Hoofd en de Feyenoordkade en komen in de sector "Brienenoord". We roepen op : "opvarend en doorgaand naar de Noord" . Via het scheepskerkhof van de Rietbaan ( een goede binnendoorvaarweg ) komen we in Dordrecht waar we ligplaats krijgen bij de Kon. Dord. Roei-en Zeilvereniging. Dordrecht is ook een gezellige stad met veel winkels en binnenhavens. De doorgebroken zon dwingt ons naar een terrasje...we laten ons gewillig meevoeren. In de Wolwevershaven bewonderen we veel historische gebouwen en stoomslepers, we bezoeken de Grote Kerk en vlooien in de boekhandel. 's Avonds eten we-met voorbedachte rade-in het beste Mexicaans rest. van uren in de omtrek: "Pablo's Cantina" .
En nu : huiswaarts. We draaien de Kil op naar het Hollands Diep en Volkerak en op de Oosterschelde varen we via Zijpe en Keeten naar de Zeelandbrug. De zonsondergang is ongekend mooi....!!
Het zijn stormachtige zomerdagen. Terwijl de regen tegen de ramen striemt, probeert de "Catharina", geholpen door een zware storm die over Burghsluis raast, zich los te rukken van haar lijnen. We wachten op beter weer om naar Rotterdam te vertrekken. Door deze wereldhaven varen is niet weggelegd voor beginners want men moet goed op de hoogte zijn van marifoonkanalen en verkeersposten. De haven is onderverdeeld in verkeerszones waarbij men zich telkens moet aan-en afmelden.
Wanneer de storm is uitgeraasd vertrekken we met een weldoend zonnetje naar Dintelsas en Middelharnis. We varen onder de Haringvlietbrug door langs Tiengemeten naar de aanloop van Middelharnis. In het centrum maken we vast en de zon laat zich van z'n beste kant zien....tijd voor een gezegend abdijbier onzer monnikken !!
In een zijarm van de Seine, de Bras de Marly, brengen we de nacht door aan een steiger te Reuil Malmaison. De nieuwe dag kondigt zich weer 's zomers aan en in de voormiddag draaien we reeds de kronkelige Oise op. In Cergy ontdekken we een mooi haventje met terrassen rondom. Het is nu 30Ā°C ! , zelfs te warm om te varen dus nemen we hier een extra dag erbij.
Als we 's avonds nog zitten te puffen van de warmte komt er nog een klein rood zeilbootje binnengevaren dat zich prompt vastvaart in de modder op een paar meter van ons. Met wat gewroet en gesleur krijgen we ze toch langszij. De Deense vlag met koninklijke kroon hangt slap op hun achterschip. Anna en Kristian Kristiansen....Deenser kan niet !! Ze komen ook van Parijs en wonen op het eiland Aero onder Funen. Bij een koel biertje wordt er heel wat bijgepraat en uiteindelijk duwt Kristian ons een gids van hun eiland in de handen en nodigt ons uit om hun eiland te bezoeken. Daar moet ik toch even van slikken....'s morgens, terwijl wij de slaap nog uit onze ogen wrijven maakt de "Anna" al los met de woorden "See you in Soby..." en weg zijn ze, zonder de bodem te raken, overigens !!
Een dag later zetten ook wij onze tocht verder, stroomopwaarts over de Oise. In Creil moeten we het doen met een roestige en verbogen steiger. Het gaat ook nog regenen, het begin van een neerwaartse spiraal !!! In CompiĆØgne tanken we aan een bunkerschip annex watersportwinkel. Sjiek spel en te onthouden : Magasin Max Guerdin. Het haventje ligt verscholen achter struikgewas onder een roestig bruggetje en het centrum is 20 min lopen. 's Nachts klettert de regen op ons dak en vanaf nu blijft het 20 uren onafgebroken regenen. In een supermarkt zien we op acht plaatsen het water door het plafond lekken, 's namiddags duiken wij in de kooien met een goed boek, we drinken koffie en een aperitiefje, naar buiten kijkend.....je kan je hoofd niet eens buitensteken, je kan je net zo goed door de brandweer laten natspuiten.
Op naar Cambrai....de "Nord" tout court !! Als we in de haven liggen zien we in de avondschemering dat de haven vergeven is van de ratten!! Alle ramen en patrijspoorten dicht en ook de uitlaat van de motor dichtgemaakt....als we in bed liggen horen we ze over dek lopen....slaapwel
Op de Place du Tertre ziet het zwart van de toeristen die door kunstenaars worden aangetrokken. Op een nogal verlaten pleintje daar niet ver vandaan ontdekten we het standbeeld van Dalida. Enkel haar bronzen borsten glommen in de zon....blijkbaar willen velen die nog eens aanraken.
We hebben het hier fantastisch naar onze zin gehad en daar heeft de zomer goed aan meegewerkt. Altijd buiten zijn, in een bistrotje op het terras kunnen eten en 's avonds een koel wijntje aan boord met zicht op de verlichte Bastille. Met spijt in het hart verlaten we op 18 juli Port Arsenal en Parijs. Maar niet zonder deze bruisende stad nog eens te bewonderen vanop de Seine, weeral zonovergoten. Afvarend passeren we Pont Sully, Pont de la Tournelle, Pont au Change, Pont de la Concorde, Pont des Arts, Pont Alexandre III en voor de laatse maal de Eifeltoren en daarna het administratief centrum van Parijs. Zo schuiven we langzaam de Seine af naar Conflans St. Honorine waar we de Oise zullen opdraaien.
JUNI - AUG 2007 MET DE CATHARINA NAAR PARIJS - DEEL 1
Begin juni wordt onze "Catharina " reisklaar gemaakt om samen met de "Kristi" naar Parijs te vertrekken. Plaats van samenkomst : Neeroeteren. Via Steenbergen, Tilburg over de Zuid-Willemsvaart zijn we bij Bocholt Belgie binnengevaren om ons even later bij de "Kristi" te voegen. Plannen zijn al lang voordien gemaakt om via de "zuidroute" naar Parijs te varen en langs "de Nord" terug in Belgie te komen. De gevaren zuidroute als volgt :
Bij de samenvloeiing van de Marne en Seine is het nog 4 km tot het kleine sluisje aan stuurboord, een beetje verdoken onder een brug. De sluis geeft toegang tot het Canal St. Martin en tegelijk Port Paris-Arsenal vlak aan de Bastille. Port Arsenal is de beste plaats om uw schip veilig achter te laten...de ene kant zijn zeer hoge muren en de andere kant is een omheind park waar de parisiens overdag wat komen eten, praten en zonnen. Om 23.00 h wordt iedereen aangemaand het park te verlaten en wordt het gesloten. Dan is er nachtbewaking door man met hond !! 's Nachts geen last van stadslawaai. Enkel 's morgens hoorden wij het knerpend geluid van de metrostellen. De sluis voor Port Arsenal wordt bediend vanuit de "capitainerie" Men kan zich melden via de VHF waarvan het nummer op een bord onder de brug staat. Plaats reserveren voor de haven is in principe niet mogelijk in de zomermaanden maar men zal U niet gemakkelijk weigeren. Het havenpersoneel is zeer vriendelijk en loopt met U mee om een plaats aan te wijzen. Electra aanwezig. Douches en toiletten onder het havenkantoor. Let op !! Het is niet goedkoop ; wij betaalden voor een 10m schip voor 7 overnachtingen 148,-euro. Het metrostation is vlakbij en ook de fietsverhuur van de stad bij de uitgang van het park. Een kleurrijke groente-en fruit markt is er een paar straten verder op de Place d'Aligre, alle dagen, ook overdekte hal voor vlees en vis. 's Zondags ook nog een grote rommelmarkt erbij. Gezelligheid troef. In een zijstraatje van de marktplaats bevindt zich "Le Baron Rouge" , een wijnproeverscafe met honderden !! soorten wijn. Van ver te herkennen aan de houten wijnvaten op de stoep.
De terugreis op zondag verliep voor ons minder vlot.. Na nog een laatste eerbetoon aan de vloot voeren we onder een zwaar wolkendek met gedruppel en veel wind bij eb de Scheldestroom weer af. Bij Doel trekt de wind nog wat aan en draait nog naar het westen ook. Het stormzeiltje wordt bijgezet en mijn pet tegelijkertijd aan de golven toevertrouwd. Aan het Verdronken Land krijgen we rake klappen in buien en wind maar Hansweert komt in zicht. Eerst nog een oceaanreus ontwijken en dan kunnen we de openstaande sluis in. Hier zitten we een tijdje uit de wind maar eens op de Oosterschelde krijgt de wind ons weer te pakken. Bij Goese Sas vinden we het welletjes en schutten er naar binnen. Laat eerst dat zaakje maar eens uitrazen...
Twee dagen later ligt de Oosterschelde er weer vredig bij en dat is voor ons het moment om door het Engelsch Vaarwater naar de Zeelandbrug te koersen. Toch krijgen we door wat zijwind weer een redelijke golfslag. Nu het stormzeil omhoog zou kunnen staat het niet stand-by want het zit nog onder de huik en dit is vast geen goed moment om het los te maken. Waarom niet stand-by ? luiheid !!!! weeral een lesje geleerd. Zeil ALTIJD stand-by !! Gestraft door het oncomfortabel varen komen we in de beschutte Hammen en in onze veilige, knusse haven.