de kotter Catharina
  • WINTERSTALLING 2014
  • NAAR ZIERIKZEE 25 EN 26 OKT '14

Ik ben Ludo Geens
    Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
    Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
    Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
    24-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN WEEK AAN BOORD - 11 AUG TOT 20 AUG

Terwijl onze kleinkinderen Hannelore en Lotte vakantie houden aan het strand van Renesse blijf ikzelf meestal aan boord om zomerwerk te verrichten zoals de relingen poetsen, de kuipvloer schuren met bruine zeep en de badkamervloer eens onder handen nemen. Uiteraard vergeten we ook niet de "steigerbabbel" met de buren, het zogezegde "ouweteuten", meestal vergezeld van een hapje en een drankje en het uitermate schitterende zomerweer leende zich hier dikwijls voor. De eerste avond toch met de fiets naar Renesse gereden waar er zes (!) kg mosselen wachten om gekuist en gespoeld te worden....gelukkig vind ik in Tom een handlanger. Het feestmaal laat niet lang op zich wachten....in de avondschemering zitten we met z'n allen knarsetandend naar Tia te kijken die met een sprong van 1,97 m onder de verwachtingen blijft. Toch is het voor ons een unieke sportvrouw !! Het is 23.00h als we de gordijntjes van de "Catharina" dichtschuiven.

Als Sonja naar het strand is, de dag is weer mediteraan, ben ik aan boord aan het klussen, regelmatig onderbroken door bezoek. Eerst zie ik Ad verschijnen, daarna komt ook ouwe Willem voor een praatje....en altijd moet er koffie bij !! In de namiddag doe ik nog een fietstochtje en maak 's avonds wat spaghetti voor mezelf.

Het weerbericht voor de volgende dagen belooft zomerse temperaturen. Ik leen m'n fiets aan Rina voor haar boodschappen en trek naar het strandje om een verse portie mosselen. Met het kuiswerk heb ik werk tot 21.10h. In de avondschemering neem ik nog een glaske wijn en lees nog wat tot de oogleden zwaar worden....Als ik 's morgens opsta is het al drukkend warm maar voor mij begint de dag slecht. Ik heb hoofdpijn, een keelontsteking en tot overmaat van ramp stoot ik m'n hoofd tegen de deurkader. 's Morgensvroeg al bloed deppen....er zijn leukere momenten om de dag te beginnen. Enfin, ik blijf de hele voormiddag hangerig en in de namiddag raap ik genoeg moed bijeen om nog naar Flauwershaven te fietsen. EĆ©n lichtpunt: seffens komt Sonja voor een uurtje aan boord om wat bij te praten. Ik ben weer in zoverre hersteld dat ik de mosselen kan koken en ze smaken nog ook ! Nog een praatje met de buren en dan in de kooi !!

Ik sta op om 08.30h maar voel me nog altijd niet lekker. De verkoudheid speelt me parten. De weergoden zijn nog altijd in een goede bui en blazen een zachte wind uit het oosten. In de voormiddag met Sonja, Lotte en Hannelore naar de Plompe Toren gereden voor het verhaal van de zeemeermin die door vissers gekaapt wordt. Zij is de vrouw van Neptunus die behoorlijk boos is en bezweert dat Koudekerke in de golven zal vergaan...."alleen de toren zal blijven staan" ! En zo geschiedde !! Daarna rijden we naar de Pannekoekmolen in Burgh. Als ik terug aan boord sta komen Dennis en z'n dochter Claire binnen met hun zeiljacht "Yoda". Ze hebben er een reis naar Duinkerke en Oostende opzitten en komen bij mij aan boord voor een pintje. Dennis doet weer lyrisch over de Belgische keuken, hoe goed je wel in Belgiƫ kunt eten en hoe verzorgd het allemaal op tafel wordt gebracht...de rest van de dag trekken we samen op en zitten meestal op het balkon van het havenkantoor waar we de totale controle over de haven hebben...genoeg om alle schepen van commentaar te voorzien !! 's Avonds speelt de interland Belgiƫ - Nederland waarbij onze noorderburen met 4-2 worden ingepakt..joehoe !!

Het verwachte onweer is aan ons voorbijgetrokken, het is warm, 25Ā°C en ik ben ziek ; verkouden, maag-en darmklachten, lig heel de voormiddag op de bank en neem medicatie dat het niet mooi is. 's Namiddags zelfs in bed maar te warm. Dan maar terug naar het havenkantoor voor verkoeling maar iedereen zeurt aan m'n kop, heeft het beste met me voor, maar ik ga terug naar boord zonder eetlust. De hele dag niets gegeten en om 21.00h naar bed mĆ©t medicatie.
    's Anderendaags ben ik stukken beter maar niet 100% ! Ik begin de dag met thee en een koekje en hou me gedeisd. Toch neem ik de fiets voor boodschappen en als Sonja terug aan boord komt voel ik me al een hƩƩl stuk beter; daar wordt ik op de steiger mee gepest natuurlijk. We genieten samen nog op het voordek van de warme avondzon.

Gisteravond heb ik weer met smaak gegeten en nu is het zomer , 30Ā°c en wind ZO 3 Bft. Ik voel me weer kiplekker en we besluiten om dat direkt uit te testen. Sonja reserveert in Bistro "Zeelandia" terwijl ik alvast de motor start. Het tij kan ons niet beter gezind zijn : LW om 11.05 h dus om 11.00h varen we de haven uit en laten ons met 1800 toeren over de vloedstroom meevoeren naar Colijnsplaat waar we aanmeren om 12.40h . Het is nu zĆ©Ć©r warm, we kleden ons om en "here we comes, Zeelandia". Tja, we komen uit een Bourgondisch land, hĆ©...salade met geitenkaas, een griet met fritjes en vanilleijs met rood fruit (15 E ). Superlekker !! Als we terug aan boord zijn is het tĆ© warm om het gunstige tij af te wachten, op het water is het allicht een beetje koeler. Met de kentering van het tij zijn we terug in Burghsluis en krijgen Dennis en z'n vrouw Anita aan boord. Jongens, het lijkt de zoeten inval wel !!

Zo 19 aug: In het binneland worden temperaturen rond de 37Ā°C verwacht. Hier is het rond de middag 33Ā°C. Dat wordt platte rust en vĆ©Ć©l water drinken. In de namiddag zitten we bij Dennis en Anita aan boord van de "Yoda" voor den apĆ©ro !! Dennis laat ons z'n werkstuk zien: een oud dienblad dat ik hem heb gegeven en waar hij nu een prachtige garnalenkotter op aan 't schilderen is. Het is nog maar halfweg maar ge kunt nu al zien dat het prachtig wordt. We zitten nog lang buiten, dan komen er windvlagen en er vallen enkele druppels....in de verte donder en bliksemschichten, het onweer gaat wĆ©Ć©r aan ons voorbij. Sonja neemt foto's van de zonsondergang.

Als we opstaan is het nog altijd zomer, zij het met mildere temperaturen van 23-25Ā°C. Na de middag komen Ad en Jacqueline, Dennis en Anita en ook nog Jan aan boord. Lap, 't is weeral prijs !! Maar Dennis komt z'n schilderij afleveren, het is gewoonweg een schitterend stuk geworden. Hij heeft er tot 02.00h aan gewerkt !! En hij wil er nog niks voor ook...alleen onze vriendschap....is dat niet mooi, jongens !! Maar dat laten we niet zo, we verzinnen nog wel wat !!! Als 's avonds iedereen weg is, zitten we nog bewonderend naar het schilderij te kijken en we zijn het eens dat het dienblad nooit meer een dienblad zal zijn.....
    Morgen naar huis.......

ZONSONDERGANG BIJ DE HAVEN V. BURGHSLUIS

DE MEESTER AAN HET WERK ....

...EN HET RESULTAAT !!!!

24-08-2012, 00:00 geschreven door wadvaarders
    Reacties (0)
    23-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE CATHARINA NAAR ANTWERPEN -- 02 AUG TOT 09 AUG 2012

BURGHSLUIS - YERSEKE - ANTWERPEN - THOLEN - BURGHSLUIS

Door de weder ingebruikname van de Kattendijksluis en de positieve berichten die ons bereikten over het Willemdok vonden we dat het tijd werd om de metropool weer eens te bezoeken. Versassen door de 150 jaar oude maar onlangs totaal gerenoveerde Kattendijksluis zou voor ons al een hele belevenis zijn. We hebben ook gehoord dat Antwerpen z'n slechte reputatie inzake yachtenbehandeling volledig heeft weggewerkt dus hebben we alle reden om de Schelde op te varen. Met een ZW-wind 4-5 Bft en halve bewolking, 22-23Ā°C was het niet Ć©cht comfortabel varen ter hoogte van Zierikzee. Daarom steken we de Oosterschelde dwars over om bij Colijnsplaat onder de hoge wal te varen, het zeil bijgezet. Als we in de Beatrixhaven in Yerseke vastliggen en ons eerste pintje nuttigen breekt lichte paniek uit...ik ben thuis m'n kaart van de Westerschelde vergeten maar gelukkig kennen we nogal wat volk in Yerseke. Hier liggen drie Tradewind-yachts, allemaal gebouwd op de Austin Lion-werf waar ook ons schip gerestaureerd werd. Het zou al moeten lukken als er niemand aan boord is. En jawel, hoor, Frans en Joke van de "Noordster" zijn aan boord; en we hebben dubbel geluk want Frans heeft een splinternieuwe Westerscheldekaart bij die we wel voor een week mogen lenen...toch wel een opluchting.

Vr. 03 aug : gisteravond hebben we het tij al uitgerekend om nog voor het hoogwater in Antwerpen te zijn dus vertrekken we om 09.20 h naar het Kanaal v. N-Beveland en sluis Hansweert. De wind is nog altijd ZW maar afgezwakt tot 3 Bft en we worden op de Westerschelde gezet om 11.30h . Met de vloed halen we in het Zuidergat al bijna 7 Kn. en varen al vlug over de ondiepe Schaar van de Noord, langs het troosteloze Doel en aan de overkant Lillo. Ook de oude sluis van de vroegere marinebasis van Kallo wekt bij mij nostalgische gevoelens op...wat een mooie tijd beleefden we daar !! Aan boei 114 zijn we bij "Boomke" en hier wordt volgens oude traditie een borrel genomen. Deze gewoonte stemt uit de tijd van de grote zeilschepen waarbij de bemanning door de kapitein getrakteerd werd op een jeneverke voor de behouden thuiskomst....dat gebeurde bij boei 114-Boomke !! Er stond vroeger een eenzame boom op de dijk, een aanwijzing voor de kapitein voor z'n traktatie. Met de dijkverhoging verdween ook de boom maar het siert de Antwerpenaars dat er nu een nieuwe geplant is....godzijdank !!! Het wordt tijd om de Kattendijksluis op te roepen en we krijgen te horen dat er binnen een kwartier geopend zal worden. We schutten met zes andere yachten naar het Kattendijkdok en moeten dan drie kwartier wachten voor opening van de Londenbrug....tijd voor koffie en een praatje met de Nederlandse buren. Ondertussen heeft de havenmeester al poolshoogte komen nemen en we krijgen een goede ligplaats in het Willemdok aan de lange steiger. We zijn verrast door de vriendelijkheid van zowel sluismeester als havenmeester en we voelen ons hier direkt thuis !! Bravo Antwerpen !!

04 tot 07  aug. : het worden zonnige dagen in Antwerpen: we maken een fietstochtje rond het Eilandje, doen een terrasje bij Bar du Port en maken kennis met Frank en Pascal uit Dendermonde en hun schip "Donky". We zitten tot 23.00h bij hen aan boord en er wordt veel over en weer verteld..zĆ©Ć©r gezellig. De volgende dag fietsen we van Noord naar 't Zuid en Frank en Pascal komen bij ons aan boord om afscheid te nemen...ze varen vandaag naar Wintam. In de namiddag vĆ©Ć©l volk aan boord ; vrienden en familie....ik tel tien koppen. Gezellige boel en geluk met het weer....stralende zon ! 's Avonds eten we met Mark en Lieve in het Felix Pakhuis, lekker en niet duur en een mooi interieur. Als we later weer met ons tweetjes zijn luisteren we naar...."Radio Minerva" . DĆ© radio van Antwerpen. 's Anderendaags doen we boodschappen, vooral drank terug aanvullen !! en dan een fietstocht door de oude stad, we bezoeken de Carolus Borromeuskerk en schuilen voor een regenbui in "'t Heilig Huisken" en drinken koffie in cafĆ© "Zurich". Als we terug aan boord zijn breekt een zwaar onweer los met hevige regen. 's Avonds belanden we op de St. Aldegondiskaai in "Het Duvels Genot" waar we uitmuntend tafelen. De volgende dag nog maar eens naar Delhaize en terug op de steiger krijgen we groeten van Leo en Marleen Merks, van voor ons totaal vreemden. Verschillende mensen blijven staan om onze spreuk te bewonderen, plezant, toch wel ! Als er schepen naast ons vertrekken maken we gebruik van de vrijgekomen ruimte om te zwenken en krijgen later de mooie "Helena" naast ons, een 40 jaar oude Doggersbank en 15 T zwaar. In de namiddag maken we tijd voor het MAS,  Museum aan de Stroom, schitterend, maar om 16.30h vallen we uitgeteld op een stoel van cafĆ© "Storm" voor een frisse Vedett, pfff ! 's Avonds kan men ons, helemaal opgeknapt, vinden in "Het Duvels Genot".

Wo. 08 aug. : zwaar bewolkt en motregen. Tijd om Antwerpen te verlaten. Omdat het tij ons niet uitkomt kiezen we ervoor om via de doorgaande route door de dokken naar Tholen te varen. We maken los om 09.50h en passeren de Londenbrug om 10.00h, de Siberiabrug om 10.20h en aan de Noordkasteelbrug wijst de peilschaal 6,5 m terwijl de kaart 7m aangeeft. Onze mast heeft een hoogte van 6,55m dus die wordt gestreken binnen 10 minuten. Geen meevaller in die klotsbak van dokken. We varen door het 5e Havendok, waar ik m'n oude werkterrein nog zie, door het Hansadok, Kanaaldok B1 en B2 naar de ingang van de Schelde-Rijnverbinding. Hier roepen we de havendienst op met vermelding van ons FD (financiele dienst) nummer en melden ons af op Kan. 2 . Weerom worden we zeer vriendelijk te woord gestaan en men wenst ons nog een goede vaart naar Tholen. Nogmaals, bravo Antwerpen !!
    Slecht zicht, regen en motregen....de Kreekraksluis komt in zicht en na een vlotte schutting maken we vast in Tholen terwijl het zonnetje weer door de wolken priemt en de mast, de fierheid van een schip, wordt weer gerecht.. We zitten zonder lucifers en we lopen ons te pletter om dit onmisbare kleinood te vinden...de C1000 brengt de oplossing waarna we op het terras van "The Sixties" vallen voor een verfrissing terwijl het weer zich herstelt. Pfff, wat is reizen vermoeiend !!

Do. 09 aug. : We krijgen een prachtige dag met vĆ©Ć©l zon en draagbare temperatuur van 22-23Ā°C. De wind is onbestaande tot flauw NN0 1-3 Bft. Op de Oosterschelde is het HW om 08.45h dus vertrekken we in Tholen naar de Bergsediepsluis om 09;00h . In het Brabantsch Vaarwater zien we veel zeehonden op de Galgeplaat en met de ebstroom lopen we 7,1 Kn naar de Zeelandbrug. Langs de Hammen, met z'n prachtige droogvallende slikken en wadvogels, bereiken we onze thuishaven om 13.00h . Zoals gewoonlijk weer veel ambiance op onze steiger. Voor ons wordt het opkuisen en inpakken. Als we naar huis rijden passeren we nog in Yerseke om de geleende kaart bij de havenmeester in bewaring te geven samen met een bedankkaartje en een klein kadootje