Ik ben Ludo Geens
Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
10-04-2012
MEI-JULI 2011 REIS NAAR DENEMARKEN ( DEEL 1 )
De plannen zijn rond, de kaarten aan boord, de dieseltanks zijn vol en de proviandering is bezig...de weersvoorspelling voor morgen, 25 mei: ochtendnevel, daarna zonnig en droog, 22Ā°C en de wind uit het ZW 3 Bft.. Ideaal om te vertrekken.
Vandaag stoppen we op het Hollands Diep in Strijensas, morgen naar Dordrecht en op zaterdag naar Gouda. Omdat hier 's zondags niet geschut wordt liggen we tot maandag achter de sluis. Dan gaan we naar Amsterdam via de Gouwe, het Aarkanaal en de Amstel. Door de Omval en de Heerengracht komen we op het IJ en zijn om 16.00 h in de Sixhaven. Zoals gewoonlijk zullen we weer een paar dagen hier in Amsterdam blijven plakken.
In deze warme aprildagen houden we ons bezig met klussen in de voormiddag en na de middag maken we fietstochtjes door het Zeeuwse landschap. Door werken in de haven -er worden nieuwe palen gedrild- help ik schepen tijdelijk te verleggen. Zo moeten o.a. de "Elise" , de "Masquerade" en de "Ithaca" even plaats ruimen. Ook de banken en tafel aan het havenkantoor worden nog geschilderd.
Trees en Eric komen op bezoek op Paasmaandag. We zijn blij om ze weer te zien en eten samen aan boord, daarna nog koffie en ijs in " 't Oliegeultje".
Op dinsdag 26 april breekt er brand uit aan boord van de "Gunn" , een mooie Deense kotter. Alleen de kat is aan boord. Eerst heeft niemand er erg in want de kachelschouw van de "Gunn" rookt bijna altijd......maar een binnenkomende passant slaat alarm en mensen op de steiger blussen de brand met de waterslang. Later is de eigenaar aan boord om de schade vast te stellen....dat blijkt mee te vallen en ook de scheepskat komt met de schrik vrij. De "Gunn" is gered !!!!
02 mei : we kijken 's avonds bij heldere hemel naar het ISS ruimtestation dat ons vanuit het westen naar het zuidoosten passeert. 's Anderendaags waait er een harde, ijskoude wind uit het NNW 6-7 Bft en het is maar 11Ā°C. De plannen om naar Zierikzee te varen laten we maar schieten en we kruipen in het havenkantoor om gezellig wat te ouweteuten met de collega's bij een warme mok koffie en prachtig zicht op de woeste Oosterschelde. De volgende dagen voorspellen nog altijd veel koude wind uit het noorden, daarom besluiten we om voor veertien dagen naar Parijs te trekken.....
HIER BEGINT EEN MEMORABEL VAARSEIZOEN
AD, ROERGANGER VAN DIENST
DE LANDEGENDT PIER - BURGHSLUIS
DE MOOIE "GUNN" - GERED VAN DE ONDERGANG !
PARIS/BOIS DE BOULOGNE VRAIMENT....C'EST UN K.O.!!!
Eind september is eigenlijk wat vroeg om onze "Catharina" al op te leggen voor de winter maar we willen de zomer nog wat verlengen in Spanje en Portugal. Daarom gaat ze nu in de loods want november of december zijn late maanden om nog naar Yerseke te varen.
Eerst is er nog koffie aan boord van de "Stern" van Willem die met mij zal meevaren terwijl Sonja met de auto achterna komt. We nemen onze tijd want er hangt mist maar we verwachten dat die tegen de middag wel zal optrekken. De afspraak met de kraan is om 15.30 h. Met redelijk zicht verlaten we Burghsluis met een ZO-windje 1-2 Bft. We zullen pas in april in onze thuishaven terugkeren.
In de Julianahaven te Yerseke wordt de mast gestreken en ondertussen zijn Sonja en Niels aangekomen, de laatste om de kraan te bedienen. Op de wasplaats wordt ons schip afgespoten en ik spoel de motorkoeling door met zoet water, ook gaat er zoet water in de leidingen van het toilet. Dan gaat ze in de winterberging, droog en warm. Laat de winter maar komen....winterstalling kost wel wat geld maar we voelen er ons toch altijd goed bij dat ze droog staat, dat is het lange leven van een schip!! Nu kunnen wij met een gerust hart naar....Portugal, Spanje.
Nu kunnen we eindelijk het resultaat van de verbouwing aanschouwen. Van het breekwerk is niets meer te zien, alles is vakkundig opgelost en de bank....zit zalig !! Wat een verschil, deze verandering blijkt een goede zet te zijn geweest. Ondertussen zijn de kussens ook klaar en passen precies. We zijn zeer tevreden over John's werk. Ook de tafel is een hele verandering, kleiner en lichter maar efficienter.
Als we terug in 't water liggen is de "Elise" van Wim en Ria ook aangekomen, die gaat bij Mulder in de winterberging. Ze hebben "ouwe Willem" mee als bemanning en dat komt goed uit want die kan dus met ons terug naar Burghsluis varen. Terwijl we het tij afwachten hebben we nog tijd om koffie te drinken a/b van de "Elise" met een babbel over...de oorlog !!
Het is zwaar bewolkt doch warm en met een flauw ZW-windje lopen we 6,5 Kn door de Hammen naar Burghsluis, maar ter hoogte van de Schelphoek krijgen we een zwaar onweer te verwerken. De bliksem kraakt in de marifoon, het zicht wordt slecht en de boordlichten moeten aan. Als de bui wegtrekt komen de Plompe Toren en onze haven weer in zicht.
Het is 3 sept en we liggen met de "Catharina" in Zierikzee waar we morgen een afspraak hebben op de werf van John Joosse voor een laatste detailbespreking i.v.m. de verbouwing van de zitbank. Nu we plannen hebben voor een lange reis naar Denemarken, volgend jaar, willen we toch wat gemakkelijker zitten, zodoende moet de bank verlaagd en verbreed worden. Ook onze zware tafel moet eruit en wordt vervangen door een lichtere.
De "Catharina" blijft in Zierikzee, die gaat maandag op de helling en naar de werf. Met mooi weer fietsen wij langs de nieuwe fietsroute "plan Tureluur" naar Burghsluis om de auto op te halen.
Het is zondag, zeer mooi weer maar dauwdruppels in het gangboord en op dek verraden de komst van de herfst. Als onze langszij-liggers zijn verdwenen, verhalen wij naar de steiger van Mulder waar ze morgen aan de wal zal gezet worden. Ondertussen genieten we in het zonnetje van de voorbijvarende schepen.
6 sept : na het ontbijt rijdt Sonja naar huis om planken die nog kunnen dienen voor de verbouwing. Ikzelf maak het stuurhuis zoveel mogelijk leeg en strijk ook de mast. Na de middag, Sonja is al terug, gaat de "Catharina" in de kraan en naar de werf. Bij de koffie bespreken we nog een en ander met John en we noteren hier een uitspraak van hem betreffende plastic motorjachten waar hij ook duidelijk geen liefhebber van is : "hoe schuiner de ramen, hoe fouter de bemanning !!" Zijn wij blij om met een stalen semi-klassieker te varen.....ondanks dat er wat breekwerk aan te pas zal komen hopen we op een perfecte renovatie. Ze moet veertien dagen in de loods blijven.
We zijn nu vooral in en rond onze haven te vinden waar we ons bezig houden met mosselen en "krukkels" te rapen waarna er steevast een mosselfestijn volgt. Ook varen we af en toe uit om te ankeren aan de Roggeplaat. Als het weer wat minder is drinken we koffie op het havenkantoor waar we met collega-watersporters gezellig kunnen keuvelen (lees: ouwehoeren). Er wordt ook tijd gemaakt voor kluswerk aan boord : kuisen en reling poetsen, koelwaterleiding van de generator reinigen, tussendoor nog eens mosselen rapen en 's avonds naar jazzmuziek luisteren tot het donker wordt.
Op andere dagen maak ik de motorsteunen schoon en vet ze in en ook de schroefaskoppeling en bilge wordt gekuist.
Terwijl we knotsen van braambessen staan te plukken schuiven er loodgrijze wolkendekken Zeeland binnen. Het begint ook nog te donderen en bliksemen maar regen blijft uit. Als het weer betert besluiten we om voor een paar dagen naar de overkant te varen : Colijnsplaat en Goese Sas en hier rijden we met de fiets naar het centrum langs het 5 km lange kanaal. In Goes doen we een terrasje bij "de Snor" , lopen de winkelstraten door en drinken koffie op "den Bult". Het publiek en de winkels in Goes vallen ons toch wat tegen....veel prullen !!!
's Avonds nog naar "t kommetje" gewandeld. Dat is de buiten gebruik gestelde oude sluis van het Goese Sas die nu is omgevormd tot haven. Voor mij is dit nostalgie van de bovenste plank want hier maakte ik in m'n jeugd voor de eerste keer kennis met de Oosterschelde. Omdat het weer gaat verslechten varen we 's anderendaags terug naar Burghsluis. Het is over half augustus en het is goed mis met het weer, de wind waait met 7 Bft uit het noordwesten en witte schuimkoppen verschijnen op de golftoppen. Het geeft een goed gevoel om dan in de haven te liggen. 20 aug. : opgestaan om 08.00h. Ik stoot m'n hoofd en mis het nieuws op de radio.....er zijn dagen die beter beginnen. Gelukkig kunnen we uitzien naar de club-barbecue van morgen. Vandaag gaan we naar de beurs van tweedehands scheepsartikelen en kopen er voor een paar centen vorkjes en vismessen plus vier borden. Dennis en z'n zoon Marc komen s' avonds nog aan boord voor een afzakkertje.