de kotter Catharina
  • WINTERSTALLING 2014
  • NAAR ZIERIKZEE 25 EN 26 OKT '14

Ik ben Ludo Geens
    Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
    Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
    Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
    09-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUNI - JULI 2009 NAAR DE NED. EN DUISE WADDEN (DEEL 6)

GREETSIEL  -  JUIST

Het hogedruk gebied blijft zich al dagenlang handhaven en met dit prachtige, helder weer maken we los in Greetsiel en varen terug door het Schiffahrtskanal, een zeer mooi natuurgebied met o.a. lepelaars en Canadese ganzen, hetwelk ook aanleunt bij het Nationaal Park Nedersaksen.
    Borkum laten we links liggen, daar waren we reeds enkele jaren terug. De bestemming is dus Juist ! Om 10.05 h zijn we door de sluis en op de Greetsieler Legde waar nu al genoeg water staat. We draaien de Bantsbalje in en om 11.00 h in de bredere Osterems. De rode fluor tonnen zijn kilometers ver te zien. In het Memmert Wattfahrwasser ankeren we voor een tijstop van 5 uren !! We kunnen het eiland Juist zien maar eerst moet er meer water komen alvorens we de haven kunnen binnenlopen.
    We krijgen nog gezelschap van twee schepen, ƩƩn Duits en ƩƩn Nederlands, die hier ook de spijker naar beneden gooien. EƩn ervan, het Duitse, heeft blijkbaar niet genoeg geduld en gaat vƩƩl te vroeg anker op en vaart zich 500 m verder terug vast.
    Om 17.00 h gaat ons anker omhoog en volgen we de prikkengeul van het Juister Wattfahrwasser naar de aanloop van de haven van Juist mƩt genoeg water onder de kiel.

-We fietsen 's avonds nog naar het Noordzeestrand om foto's te maken.
    -In het dorp proberen we te telefoneren vanuit een cel; dit lukt niet en vragen hierover inlichting aan een eilandbewoonster , die laconiek zegt " Ja, auf Juist ist Alles ein bisschen Anders !! "...........

DE GREETSIELER LEGDE

ANKERSTOP VOOR JUIST

AANLOOP VAN JUIST

09-03-2012, 17:00 geschreven door wadvaarders
    08-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUNI - JULI 2009 NAAR DE NED. EN DUITSE WADDEN (DEEL 5)

LAUWERSOOG  -  ZOUTKAMP  -
    GRONINGEN  -  TERMUNTERZIJL  -  GREETSIEL (D)

Men voorspelt voor de hele volgende week lagedruk gebieden die over het Friese landschap zullen trekken. Daarom besluiten we om voor een weekje naar huis te gaan en de "Catharina" hier een beetje rust te gunnen. We bellen een collega uit Burghsluis die ons morgen reeds komt ophalen. Ondertussen vermaken wij ons op de visserijfeesten in Lauwersoog.

Een week later zijn we terug aan boord, een blij weerzien met ons scheepje. Proviand wordt ingeladen terwijl het drukkend warm is. In de namiddag vertrekken we over het Lauwersmeer naar Zoutkamp en de dag erop naar de Groningse Oosterhaven. Het is eind juni en volop zomer, ook op maandag als we op Delfzijl aansturen. Daar aangekomen kiezen we voor de binnendoor vaarroute naar Termunterzijl omdat de zeesluis lange wachttijden voorspelt.

We varen door de Oosterhornhaven met automatisch bediende bruggen naar Termunterzijl, echter bij het laatste bruggetje worden we opgehouden door vijf jonge snaken. Omdat we hier een sleutel nodig hebben zullen zij die wel even halen en als ze ermee voor de dag komen willen ze eerst geld zien (E 5,-) en dan gaan ze de brug draaien; dit ruikt sterk naar chantage !! Omdat er geen aanmeerplaats is geven we ze hun zin maar en een kwartier later liggen we aan de steiger van de binnenhaven. We moeten hier wegkruipen voor de hitte !! Met de sluismeester spreken we af om ons 's morgens om 09.00h op de Eems te zetten. Precies op tijd worden we door deze zeer behulpzame man geschut, met nog wat goede raad op zak.

De zon straalt over de Eems, de wind is NW 3 Bft en de golfhoogte 0,50 m. Met de ebstroom varen we naar het Dukegat en stuurboord langs de Emshornplate en Emshornrinne naar het wantij in de Osterems waar we tijstoppen en wachten op de vloed. Na 3 uren gaat het anker op. De zeehonden die op de zandbank liggen te zonnen steken lui hun kop op bij het geratel van de ankerketting....

We varen probleemloos door de Ley naar de sluis van Greetsiel, daarna volgt nog een 6 zeemijlen lang "schiffartskanal" naar Greetsiel, onze eerste Duitse waddenhaven, zij het nog aan de vaste wal. Greetsiel is een schilderachtige mooie waddenhaven met nog authentieke houten visserschepen en we worden ontvangen met accordeonmuziek op de kade. Dorpelingen groeten ons met "Moin, moin".
    We blijven hier in zomerse temperaturen en dan....op naar ons eerste Duitse waddeneiland  : Juist !!

TERMUNTERZIJL

GREETSIEL

08-03-2012, 11:54 geschreven door wadvaarders
    07-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUNI - JULI 2009 NAAR DE NED. EN DUITSE WADDEN (DEEL 4)

AMELAND   -   LAUWERSOOG

Bij het weerbericht geeft men voor vandaag een verlaging van het waterpeil op het wad bij deze ZZO-wind 3-4 Bft later draaiend naar ZW-W 4-5 Bft. We steken de koppen bij elkaar en berekenen de diepte op het wantij van de Zuiderspruit. De minst gelode diepte is 7 dm NAP + rijzing 6,6 dm = 13,6 dm - 3 dm verlaging = 10,6 dm. Met onze diepgang van 10 dm zouden we er dus net overheen kunnen schuiven. De "Peer" moet met 12 dm diepgang voorlopig achterblijven.

Wij gaan het erop wagen....en vertrekken op de vloed door het Veerbootgat naar de Zuiderspruit voor het eerste wantij. Af en toe de bodem scherend zijn we om 16.15h  in het Pinkegat en varen door de Holwerderbalg naar het Friesche Wad voor het 2e wantij waar we met 5 dm onder de kiel over geraken.

Dan beginnen we aan het ondiepe Wierumerwad waar we af en toe de bodem raken maar we hebben voortgang. Bij de WW 11 lopen we zachtjes vast, een paar meter uit de geul. Bijna pal op hoogwater en dat is altijd tricky business....we moeten hopen dat de voorspelde westenwind een verhoging zal meebrengen om ons in het volgende HW vlot te krijgen. Hoe dan ook: we staan als een huis en ik breng alvast het anker uit naar dieper water. Om 20.30 h staan we helemaal droog en kunnen we zien op welke grote zandbult we zijn terechtgekomen. Nu nog ervaren we de stilte van het wad maar gaan al vlug te kooi, wetende dat de nieuwe vloed er al voor het ochtendgloren zal zijn.

Om 01.00 h trekt de wind hard aan uit het westen...dat is het goede nieuws !! Het slechte nieuws is het kabaal van de wind en de opkomende vloed die golven als hamerslagen tegen het vlak doet klinken. Alles siddert en beeft, de wind fluit door het want en de ankerbol breekt uit de mast. Rond 03.00 h houd ik ankerwacht en geef onze positie door aan de verkeerscentrale Schiermonnikoog op VHF 5 en blijven stand-by. We moeten zien te vermijden dat ze op het harde zand gaat bonken, daardoor kan de scheg verbuigen en kan er roerschade ontstaan. Daarom trek ik om de tien minuten de ankerketting strak bij en geholpen door de wind belandt ze beetje bij beetje terug in dieper water.

In de ochtendschemering drijven we weer, de motor gaat aan en het anker op. We varen weer, af en toe nog over de bodem schuivend maar langzaam maar zeker zien we de dieptemeter opschuiven naar 1,5 m - 2 m - 2,5 m naar 4 m diepgang. We zijn nu in het diepere water van de Paesensrede en roepen de verkeerscentrale op die antwoorden dat ze ons zien varen op de radar. Een hele geruststelling. In de brede Zoutkamperlaag hebben we de vloed mee en 6 Bft-westenwind op de kont met achteropkomende golven.

Aan de dukdalven van de Robbegatsluis in Lauwersoog maken we vast om 06.30 h en wachten voor de schutting van 07.00 h, een mooie tijd voor sterke koffie in een warm ochtendzonnetje.....

DROOGGEVALLEN OP HET WIERUMERWAD

ANKER INGRAVEN

OCHTENDGLOREN OP DE WADDENZEE

07-03-2012, 00:00 geschreven door wadvaarders
    06-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fw: JUNI - JULI 2009 NAAR DE NED. EN DUITSE WADDEN (DEEL 3)

JUNI - JULI 2009 NAAR DE NED. EN DUITSE WADDEN (DEEL 3)

VLIELAND   -    AMELAND

Onder een hoog wolkendek varen we samen met "Peer den Schuymer" op de vloed door het zeegat naar de Vliestroom. Onze route loopt door de West-en Noordmeep en de Noorder Balgen waar we af en toe een zeehond nieuwsgierig de kop zien opsteken. Op het Oosterom passeren we het wantij waar nu amper 1 m water staat. We schuiven dan ook met de kiel over de grond maar vinden direkt iets dieper water. De "Peer den Schuymer" moet met z'n 1,20 m diepgang hier een kleine tijstop maken. Ook in de Blauwe Balg treffen we een wantij maar hier staat nu genoeg water en op de zandplaat van het Borndiep liggen een honderdtal luierende zeehonden in de nu doorgebroken zon.
    Als we het Molengat indraaien is het nog een heel eind tegenstroom naar de haven van Nes. We maken vast op Ameland na deze schitterende en spannende tocht. Bij een weldadige zon zien we een uurtje later ook de "Peer den Schuymer" binnenlopen. We blijven 2 dagen !!

-in de namiddag nog naar Nes gefietst, zeer goed weer !!
    -naar de boekwinkel geweest en eten op de "Oude Steiger".
    -bij Jenny en Gerard aan boord gezeten voor een gezellige babbel tot 22.15 h
    -we willen uitslapen maar een luidruchtige kraan in de haven denkt daar anders over...
    -na 't ontbijt naar 't dorp om boodschappen en een mooie fietstocht langs de dijk gemaakt.
    -'s middags komen J.& G. op de koffie en we werken samen de kaarten bij.
    -fietstocht naar het Noordzeestrand, Buren en Nes.
    -'s avonds lopen 7 schepen van de bruine vloot binnen.
    -aan boord gegeten, zeer goed weer, veel zon maar stijve bries !

"PEER DEN SCHUYMER"  ONDER TERSCHELLING

ZEEHONDEN OP HET BORNDIEP

NES OP AMELAND

GERARD EN JENNY

06-03-2012, 00:00 geschreven door wadvaarders
    05-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUNI - JULI 2009 DE NED. EN DUITSE WADDEN (DEEL 2)

DEN HELDER  -  VLIELAND

Na drie dagen Den Helder komt er schitterend weer met veel zon en een te verwaarlozen windje ZW 0-2 Bft. Sonja belt eerst de haven van Terschelling maar krijgt te horen dat die overvol is en zelfs gesloten voor alle recreatievaart i.v.m. het Oerol-festival waar jaarlijks zo'n 50.000 mensen op afkomen. Dus wordt het voor ons Vlieland en daar zijn we niet rouwig om...

We maken los om 08.50 h en melden ons bij de verkeerstoren Den Helder VHF 62. Op de Texelstroom lopen we 8,5 KN en zijn om 10.25 h bij de ingang van het Scheurrak. Voor ons uit vaart de Engelse cat "Moonshine" en we vermoeden dat die onwetend op Terschelling koerst. Onze route loopt door het Oude Vlie, het Inschot en we krijgen wat stroom tegen bij de Wolfshoek. In de Vliestroom roepen we de "Moonshine" op en ons vermoeden wordt bevestigd. Daardoor veranderen zij ook hun koers naar Vlieland.

We kiezen ervoor om door het zeegat, buiten de Richel om, Vlieland aan te lopen en krijgen hoge deining door de opkomende vloed die zich met alle geweld door het zeegat tussen Vlieland en Terschelling wil persen. Met de kop schuin op de golven en daarna kort keren met achteroplopende golven is een truc die we al eerder toepasten. Zo stuiven we onder het eiland door de Vlieree om met "vol vooruit" de neer te ontwijken die voor de haven staat. We maken vast om 14.45 h en iets later volgt ook de "Moonshine".

- met de fiets naar 't dorp geweest voor koffie en cranberrytaart !!
    -boodschappen gedaan.
    -'s avonds aan boord gezeten van de "Moonshine" . Gezellige, goedlachse mensen !!
    -de "Peer den Schuymer" uit Middelburg ook nog binnengelopen.
    -we blijven twee dagen.
    -op zondag naar "'t Posthuys" gereden voor reuze-ijs en cranberrytaart met slagroom !!
    -Jenny en Gerard uit Middelburg gesproken, we zagen hun reeds eerder in Gouda. We spreken af om samen een eindje op te varen.