Ik ben Ludo Geens
Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
27-04-2012
VAARSEIZOEN 2011
Een samenvatting van het vaarseizoen zoals mijn varensmaat, Sonja, het ervaarde :
Het is al 13 oktober als we 's avonds aan boord komen, de wind staat nog uit het oosten maar voelt al koud aan, de winter is op komst !! We laten de generator een half uurtje lopen en daana ook de motor, zo hebben we weer warm water. De kachel gaat ook aan zodat het al vlug gezellig warm is en we kraken samen een flesje wijn. We duiken later met een boek in bed maar het zal een bar koude nacht worden.
De volgende morgen maken we ons, na de koffie, klaar om naar de winterberging te vertrekken. Zoals gebruikelijk vaart Ad mee die we iets voor de middag verwachten. Het vertrek is voorzien om 12.00h stipt ! De fenders en de huik worden weggenomen, de motor, filters en schroefas nagelopen. Sonja zal met de auto nakomen.
Zaterdag 15 oktober : vandaag wordt onze "Catharina" gekraand en naar de winterberging gevoerd. Als we opstaan is er koffie en de kachel gaat nog aan want het was weer een ijskoude nacht. In de voormiddag verkassen we naar de Julianahaven en meren onder de kraan. Ondertussen is het schitterend weer geworden met bijna geen wind. Als ze op de kant staat wordt het onderwaterschip afgespoten en laat ik zoet water door de motor lopen, de bilge pomp ik ook leeg. In de winterberging komt ze naast de "San Jac" te staan, een gelijkaardig schip....hier mag ze rustig de winter doorbrengen....bij de deur bekijken we haar nog eens, dankbaar !!
Half aug. staat er ook nog een tochtje op het programma naar St Annaland, waar we altijd graag komen. Bij mooi weer geeft de Krabbenkreek altijd een schitterende aanblik. Een dag later liggen we aan de lange steiger in Zierikzee dat baadt in de zon. We maken een praatje met de 2 havenmeesters waarbij we een mooi compliment krijgen : ze herinneren zich "de mensen van de Catharina" als mensen die ze nooit vergeten....."en er zijn er die we direkt vergeten..." ! Mooi, toch ?? We krijgen nog een Belgisch motorjacht, de "Happy" langszij, thuishaven: Brussel. Toffe mensen waar we ook mee aan de praat geraken maar nog onwennig op groot water...we stellen hun voor om samen met ons naar Burghsluis te varen, wat ze de volgende dag in een stralende zon doen. De bemanning van de "Happy" , Paul en Carine, trakteert ons op een fles bubbels. Morgen varen ze terug, richting Brussel.
Eind augustus zijn we met z'n allen op het zomer-havenfeest van de club. Altijd gezellig en lekker eten: vissoep, garnalen, gerookte zalm en paling. En dat is maar het voorgerecht !! Voor de hoofdschotel is er keuze uit vlees of vis met FRIETEN !! Nagerecht: tiramisu. Twee clubleden-muzikanten, die we de Bretelli's noemen, spelen op accordeon en contra-bas zeemansliedjes en zorgen voor de nodige sfeer.Er wordt gedanst en we eindigen aan de toog met Lizzy en Ludo, twee nieuwe Belg.Limburgse leden. Om 00.00h gaat de bel voor de laatste ronde...tja, we zijn in Zeeland, nietwaar ??
In Amsterdam zijn we weer op 19 juli. In de Sixhaven worden we volledig ingebouwd. Een huurschip met Tsjechen aan boord vaart alles op een hoopje door een afgebroken gaskabel. Veel schade aan steigers en schepen, ook valt er iemand in 't water maar kan gered worden......wij blijven gelukkig gespaard !
Het is 13.45h als we, na twee maanden, onze haven binnenlopen.....toch weer blij het ons zo vertrouwde Burghsluis weer terug te zien. We laten de scheepshoorn z'n werk doen en klinken met familie en vrienden op de behouden reis !!!
13 juli : we volgen het Dortmund-Ems kanaal en schutten bij sluis Duthe. Bij de volgende sluis bezweer ik Sonja om vooral de naam van deze sluis niet verkeerd uit te spreken over de marifoon, anders komen we er nooit door: sluis Hilter !! Bij Haren gaan we op het RĆ¼tenbrock kanaal richting Nederland via het Ter Apelkanaal en Musselkanaal.
Op naar de Weser, naar Bremerhaven. Terwijl Sonja nog in sluimerstand ligt maak ik los om 07.10h maar na een half uur is ze bij de zelfbedieningssluis van Lintig al bezig met het ontbijt. In een stralende zon varen we verder op de ebstroom van de Geeste naar het Tidesperrwerk en ploeteren vanaf hier door modderwater naar Bremerhaven.
Om 08.00h zien we al schepen naar de sluis varen, dus maken we ook vlug los om nog mee te kunnen.....vandaag gaan we de Elbe weer oversteken naar Otterndorf, het is bewolkt en er staat wat wind uit het noordwesten. De sluis van BrunsbĆ¼ttel is voorzien van drijvende vlonders die automatisch mee omhoog of omlaag gaan. Ze dienen eigenlijk om de zeeschepen van de sluiswanden weg te houden en beschadiging te voorkomen. In de vlonders zijn ringen voorzien waar de pleziervaart aan vast kan maken. Daarvoor moet men echter van het schip op de vlonders springen om ze te bereiken.
We hebben afgesproken om in Rendsburg zeer vroeg te vertrekken zodat we bij aankomst in BrunsbĆ¼ttel nog een halve dag kunnen passagieren. Ik sta op om 05.50 h en de lijnen gaan los. Sonja heb ik laten slapen want dit lange, rechte stuk kan ik eigenlijk wel alleen varen. Verse koffie staat onder handbereik en de zon verschijnt al aan de horizon. Ik ben tevreden over het gemaakte plan !!
Omdat de zon in het heldere water schijnt ontdekken we aan de meerpalen van de Holtenau-haven hele trossen Oostzeemosselen. We zouden geen goede Belgen zijn moesten we daar niets aan doen !! Met hangen en wurgen verzamelen we toch ons maaltje, dat moet vanavond een feest worden.
We krijgen nog controle van de Duitse douane maar alles wordt in orde bevonden en we kunnen al vlug in de sluis sturen die ons weer op het Noord-Oostzeekanaal moet zetten. In verband met het sluizengeld wordt ons schip door de sluismeester handmatig opgemeten omdat hij niet gelooft dat we net onder de 10m grens zitten. Nochtans zijn onze boorddocumenten officieel en die spreken van 9,70 m dus uiteindelijk moet hij kleur bekennen. Weer gaan we stoppen bij marina Schreiber te Rendsburg, we hebben daar een goede ligplaats en de toilet- en doucheruimtes zijn uitzonderlijk schoon, ook is er een wasmachine beschikbaar.
Het is een uitzonderlijke zomerdag waarop de thermometer 28Ā° wijst, ideaal om aan het mosselfestijn te beginnen. In de namiddag wordt het bloedheet en 's avonds krijgen we een zware onweersbui op ons dak maar een uurtje later is alles weer droog. Morgen doen we de overige 60 km over het Noord-Oostzeekanaal en dan zijn we terug in BrunsbĆ¼ttel.