Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
Bezoekerscentrum over Eerste Wereldoorlog opent deuren
In het weekend van 11 november opent het Waregemse bezoekerscentrum over de Eerste Wereldoorlog, zijn deuren. Het bevindt zich op de tweede verdieping van het tribunegebouw op de hippodroom in de Holstraat 95. Op 1300 m² vind je er twee permanente tentoonstellingen: over de rol van het paard tijdens WOI en het belang van de Amerikanen tijdens diezelfde oorlog. Aan de hand van onder andere foto's, film- en audiofragmenten, tal van authentieke stukken, een interactieve quiz en zelfs een nagebouwd paardenhospitaal ontdek je deze misschien nog niet zo bekende verhalen uit Den Grooten Oorlog. Het centrum zal gratis toegankelijk zijn. Meer wetenklik hier.
Nieuw online zoekloket begraafplaatsen In 2012 werd een online toepassing gelanceerd voor het gericht zoeken op de Waregemse begraafplaatsen. De ontwikkeling gebeurde samen met Intercommunale Leiedal. Met de toepassing kon je zoeken op naam of jaar van overlijden voor 1 begraafplaats of de alle 6 begraafplaatsen in Waregem. In 2014 nam Wevelgem (eveneens via Intercommunale Leiedal) als eerste gemeente een nieuwere versie in gebruik die smartphone-proof is.
Vanaf nu is er voor Waregem een nieuwe versie die de voordelen van beide toepassingen combineert: een goede zoekfunctie, een moderne lay-out, responsief met smartphones èn extra mogelijkheid om per graf een handig A4-overzicht af te drukken (vanop de pc).
Het zoekloket begraafplaatsen is niet alleen handig voor wie op zoek is naar de exacte locatie waar een dierbare overledene ligt. Het kan ook intern gebruikt worden door de dienst burgerlijke stand en de stad. Om het zoekloket online te raadplegenklik hier.
Beknopte omschrijving gemeenteraad dinsdag 3 oktober 2017 Hierbij de punten die betrekking hebben op Beveren-Leie
2. goedkeuren opdracht leveren van een onkruidverdelgmachine met heet water: goedkeuren bestek + vaststellen plaatsingsprocedure Voorstel, motivering en raming Sinds 1 januari 2015 geldt voor alle openbare diensten een verbod op het gebruik van pesticiden. In de loop van de voorbije jaren zijn alternatieve systemen uitgeprobeerd, zoals manueel wieden, machinaal verwijderen, wegbranden en bestrijden met heet water. De ervaring leert dat de bestrijding met heet water het beste resultaat oplevert. Dit is ook de duurzaamste oplossing. Momenteel beschikt de stad over een kleiner toestel om onkruid met heet water te bestrijden in borders en plantenvakken. Voor het onkruidvrij houden van grotere, verharde oppervlakken zoals parkings, wandelpaden, pleinen, voetpaden, greppels e.d. is het noodzakelijk een groter toestel aan te kopen. Door het efficiënt inzetten van een dergelijk heetwatertoestel, kan het onkruid op het grondgebied van Waregem onder controle gehouden worden. Raming en budget Het nodige krediet voor de uitvoering van deze opdracht wordt bij de volgende budgetwijziging als volgt ingeschreven in het investeringsbudget 2017: Omschrijving Raming inclusief btw Budgetsleutel Ramingnummer 1 onkruidverdelgmachine met heet water € 300 000,00 2017/2430000/OM/0680 2017000169
Plaatsingsprocedure Volgende plaatsingsprocedure wordt voorgesteld: de openbare procedure (wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikels 35 en 36). Als er geen offerten of geen geschikte offerten ingediend worden bij deze openbare procedure, kan gebruikgemaakt worden van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, mits de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht niet wezenlijk gewijzigd worden, en mits, voor opdrachten die gelijk zijn aan of hoger dan de drempels voor de Europese bekendmaking, aan de Europese Commissie op haar verzoek een verslag bezorgd wordt (wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 42, § 1, 1° c). De gemeenteraad gaat ermee akkoord dat het dossier in dit geval niet opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd wordt. Bekendmaking De Europese drempelwaarde van 209 000,00 euro exclusief btw is overschreden. Bijgevolg wordt deze opdracht bekendgemaakt in het Europese Publicatieblad en in het Bulletin der Aanbestedingen. Bestek Het bestek 2017/250 is als bijlage toegevoegd. 3P Dit aankoopdossier is in het programma 3P ingebracht onder het nummer 2447. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de opdracht voor het leveren van een onkruidverdelgmachine met heet water goed te keuren, de plaatsingsprocedure vast te stellen en het bestek goed te keuren.
6. goedkeuren wijzigen huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging Vanaf 01 november 2017 zullen we de mogelijkheid bieden om biologisch afbreekbare asurnes in volle grond te begraven in speciaal daartoe voorziene urnenbossen op begraafplaatsen Waregem De Barakke, Beveren-Leie, Desselgem Schoendalestraat en Sint-Eloois-Vijve. Deze wijze van begraven wordt niet voorzien op begraafplaatsen Waregem Den Olm en Desselgem Ooigemstraat wegens hun uitdovend karakter. De algemene politieverordening, laatst goedgekeurd in de gemeenteraad van 07 maart 2017 bevat een aantal passages betreffende de begraafplaatsen en lijkbezorging. Hieronder het overzicht, met per deel de passages die aangepast moeten worden in functie van de ingebruikname van de urnenbossen. Deel 1 Algemeen deel – Titel 6. Begraafplaatsen en lijkbezorging o Geen aanpassingen nodig (art. 122-134) Deel 2 Bijzonder deel – Titel 6. Begraafplaatsen en lijkbezorging o Geen aanpassingen nodig (is enkel een verwijzing naar de bijlage 3) Deel 5 Begrippenkader o Geen aanpassingen nodig (begraven, graf, stoffelijk overschot: definities blijven gelden) Deel 6 Bijlagen – Bijlage 3. Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging o Art. 1: definitie urnenbos Urnenbos: Een perceel grond op de begraafplaatsen dat gebruikt wordt voor de begraving van biologisch afbreekbare asurnen, zonder concessie. De biologisch afbreekbare asurnen mogen geenszins elementen van ijzer, glas, lood, plastic of andere niet biologisch afbreekbare materialen bevatten. o Art. 2: urnenbos als nieuwe keuze van bestemming van stoffelijke overschotten De begraafplaatsen zijn bestemd voor het begraven of bijzetten van stoffelijke overschotten en asurnen, het plaatsen en bijzetten van asurnen in het columbarium of urnenveld, het begraven van biologisch afbreekbare asurnen in het urnenbos en het verstrooien van as. o Art. 4: schrapping van laatste punt omdat dit juridisch niet verplicht is en in de praktijk dan ook niet meer wordt gedaan Op de kist of asurn wordt een plaatje bevestigd met het jaartal en volgnummer van de begraving, de plaatsing of de bijzetting. o Art. 6: geen concessies mogelijk in het urnenbos Er worden geen concessies verleend voor de begraving van biologisch afbreekbare asurnen in het urnenbos; o Art. 12: geen gedenktekens en minimumtermijn van 10 jaar in het urnenbos In de urnenbossen worden er geen graftekens opgericht en geldt er geen minimale begravingstermijn: zowel de as als de biologisch afbreekbare asurne worden opgenomen in de natuur; o Art. 12: niet mogelijk om de bestemming van de biologisch afbreekbare asurne achteraf te wijzigen Een retroactieve verstrooiing, begraving of thuisbewaring van een asurne moet door de nabestaanden aangevraagd worden. De kosten daarvan worden door de gemeenteraad vastgelegd in het retributiereglement. Dit is niet mogelijk voor de biologisch afbreekbare asurnen die begraven werden in het urnenbos. o Art. 29: nieuw artikel met de ordemaatregelen in het urnenbos • Behoudens op de begraafplaats Olm en de begraafplaats in de Ooigemstraat te Desselgem is er op iedere begraafplaats een urnenbos; • Aan een gedenkzuil kan de familie een naamplaatje laten aanbrengen met de vermelding van de naam van de overledene en het geboorte- en overlijdensjaar; • De aanvraag van de naamplaat en de bevestiging ervan aan de gedenkzuil gebeurt door de stadsdiensten; • Aan de gedenkzuil mogen geen tekens of symbolen of enige versiering aangebracht worden. • Behalve op het daartoe voorziene wandelpad is het verboden het urnenbos te betreden met uitzondering van het personeel van de begraafplaats (enkel voor een begraving van de biologisch afbreekbare asurne en voor het onderhoud van het urnenbos); • In het urnenbos zelf mag er niets geplaatst worden. Bloemen, gedenkstenen,... mogen enkel geplaatst worden op de speciaal daarvoor voorziene zone aan de inkom van het urnenbos. o Art. 30: hernummering van het oude artikel 29
7. goedkeuren wijzigen tariefreglement inzake verstrekte diensten op stedelijke begraafplaatsen Het huidige tariefreglement inzake verstrekte diensten op gemeentelijke begraafplaatsen, goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 2 december 2014 bevat nog geen tarieven voor de nieuwe urnenbossen die vanaf 1 november 2017 in gebruik worden genomen op begraafplaatsen Waregem De Barakke, Beveren-Leie, Desselgem Schoendalestraat en Sint-Eloois-Vijve. Die wijze van begraven is steeds zonder concessie (10 jaar) en is standaard gratis. Er zal wel 50,00 EUR betaald moeten worden indien de nabestaanden een naamplaatje wensen aan de inkom van het urnenbos. Net zoals aan de strooiweide is dit niet verplicht, de nabestaanden kunnen ook kiezen om geen naamplaatje te hangen. De huidige tarieven vermeld in artikelen 2 en 3 van het reglement moeten niet gewijzigd worden, het volstaat om de bestaande tarieven voor de strooiweide van toepassing te maken op het urnenbos. Onderstaande tabel geeft de situatie weer die zal gelden vanaf 1 november 2017. De wijzigingen staan cursief en in het vet.
21. vragen Er werden 12 vragen ingediend op het secrertariaat
Vraag 1. vraag raadslid Jan Balduck: beheerplannen Graag vernam ik hoever het staat met de beheerplannen voor de vier beschermde sites die de stad Waregem rijk is nl Park Casier, Goed te Nieuwenhove, Goed Beaulieu en domein St-Georges. Volgens goed ingelichte bron ontving de stad reeds 58 000 euro subsidie voor de opmaak van die beheerplannen. Hierbij aansluitend zouden wij graag vernemen of het stadsbestuur al een visie heeft over de toekomstige bestemming van het Goed Beaulieu te Beveren-Leie.
Crematorium UITZICHT schonk vandaag opnieuw een bedrag van 18.539,07 euro aan Koester, het thuiszorgproject van de vzw Kinderkankerfonds. Prof. Dr. Yves Benoit, de bezieler van Koester, kwam de financiële steun persoonlijk in ontvangst nemen. Prof. Dr. Yves Benoit ontvangt deze dotatie uit handen van voorzitter Kurt Vanryckeghem en het voltallige directiecomité van Psilon.
Bij een crematie komen vaak wat metaalresten vrij: prothesen en orthomedische implantaten, spijkers uit lijkkisten, soms ook minieme restjes edelmetalen. Alle metalen worden vakkundig verwijderd uit de crematieassen, en verder geselecteerd en gerecycleerd door een gespecialiseerd Nederlands bedrijf. Gemiddeld betekent dit zo’n 400 gram metaalresten per crematie, met een gemiddelde restwaarde van 4,30 euro. Net als alle Vlaamse crematoria schenkt UITZICHT de verkregen restwaarde uit deze recyclagemetalen integraal aan een goed doel. UITZICHT koos voor een blijvende steun aan het thuiszorgproject Koester van de vzw Kinderkankerfonds.
Sinds de opstart van haar activiteiten eind 2011, schonk UITZICHT reeds 73.658,53 euro aan Koester. In zijn bedankingswoord onderstreepte Prof. Dr. Yves Benoit het belang van Koester voor een zorgzame begeleiding van ernstig zieke kinderen in hun thuissituatie. Ook in de Zuid-West-Vlaamse regio heeft Koester een brede werking uitgebouwd. Koester steunt daarbij in belangrijke mate op private giften. De 22 gemeentebesturen binnen Psilon, de intergemeentelijke beheersmaatschappij van crematorium UITZICHT, waren eens te meer graag bereid om dit waardevolle project een financiële duw in de rug te geven.
Veilig naar school Om alle kinderen/jongeren zo veilig mogelijk naar school te laten komen, investeert het stadsbestuur elk jaar in veilige schoolomgevingen en schoolroutes. Dat is dit jaar niet anders. In totaal gaat het tot eind 2017 nog om een investering van 336 000 euro inclusief btw. Het gaat van zebrapadverlichting over nieuwe voetpaden, fietsstraten tot de complete herinrichting van een schoolomgeving. Morgen start het nieuwe schooljaar. Dat betekent ook elke dag weer duizenden leerlingen die naar de scholen in onze stad komen. Samen met het andere verkeer zorgt dit ervoor dat het soms heel druk is op de Waregemse wegen. Daarom investeert de stad blijvend in veilige schoolomgevingen en routes naar de scholen. Het overzicht van de aanpassingen/verbeteringen voor de rest van het kalenderjaar 2017 vindt u hieronder.
Sommige werken zijn al uitgevoerd, andere zijn nu in aanleg of op korte termijn gepland. In totaal gaat het voor dit jaar nog om een investering van 336 000 euro inclusief btw. Alle werken gebeuren op kosten van de stad.
Foto ter hoogte van de vrije basisschool Beveren-Leie
Herinrichting schoolomgevingen Koning Albertstraat (130 000 euro incl. btw) Zebradpadverlichting in de Remi Baertlaan, Remi Vanmeerhaeghestraat, Nieuwenhovestraat, Koning Albertstraat en Gentse Heerweg (25 000 euro incl. btw) Sterkere verlichting op kruispunten in de Gentse Heerweg, Zultseweg, Sint-Jozefsstraat, Driekoningenstraat, Nieuwhuizenstraat, Pompoenstraat, Albert Servaeslaan, Deerlijkseweg (bedrag inbegrepen in dossier zebrapadverlichting, zie punt hierboven) Aanleg fietspaden en fietssuggestiestroken in de Leeuwkestraat en Nachtegaallaan (69 500 euro incl. btw) Nieuwe voetpaden op schoolroutes in Gentse Heerweg, Roger Vansteenbruggestraat en Boudewijn I-laan (95 000 euro incl. btw) Snelheidsremmende maatregelen met versmallingen en rijbaankussens in de Jozef Duthoystraat en Nokerseweg (8500 euro incl. btw) Invoeren van fietsstraten in de Keerstraat, Groene Wandeling en Hippodroomstraat (8000 euro incl. btw)
Parade van het Paard 2017 In 1997 en 2007 gingen de eerste twee edities door van ‘Parade van het Paard’. Op 20 augustus 2017 was er de derde editie. Deze was opgebouwd rond zes thema’s. 1- Parade van het Paard Welkom. 2- Het Paard in de strijd. 3- De Grote Oorlog ’14- ’18. 4- Waregem Koerse. 5- Waregem, Europese stad van het Paard en deel 6 was Euro Equusnetwerk. Aan deze editie namen 166 paarden en 450 medewerkers deel. Volgens de politie van zone Mira waren er zowat 25.000 bezoekers. Hierbij een korte samenvatting van ‘Parade van het Paard’ 2017.
Proefboringen Gentseweg - Kortrijkseweg Tussen 28 augustus en 6 oktober voert Aquafin enkele tientallen sonderingen en boringen uit in de Kortrijkseweg en Gentseweg. Op de plaats van elke proef is er tijdelijk enige verkeershinder mogelijk. Het gaat meestal over een parkeerverbod, een versmalling van de rijstrook of veranderen van rijvak. Deze werken zijn een eerste voorbereidingen op de later geplande heraanleg van de N43.
In totaal gaat het over 25 grondsonderingen, 25 grondboringen en 14 peilbuizen. Eerst komen alle sonderingen aan de beurt (28 augustus tot 15 september), daarna volgen de boringen (18 september tot 6 oktober). De doorgang voor bestuurders en fietsers is altijd gegarandeerd.
Proeven in de rijweg Ter hoogte van Kortrijkseweg 1, 32, 51, 149, 257, 282, 315 en 347 Ter hoogte van Gentseweg 73, 109, 120, 157, 209, 203, 202, 234 en 254 Er blijft een strook van minstens 3 meter breed vrij voor het verkeer
Proeven aan de zijkant van de rijweg (parkeerstrook) Ter hoogte van Kortrijkseweg 31, 139, 223, 281, 345 en 373 Doorgang voor het verkeer blijft mogelijk
Proeven in een rijvak Ter hoogte van Kortrijkseweg 89, Gentseweg 19 en Gentseweg 35 Het verkeer richting Harelbeke moet over de afslagstrook rijden.
Proeven in een rijvak Ter hoogte van Kortrijkseweg 111, 105 en 107 Het verkeer richting Harelbeke moet over de middenstrook rijden
Proeven in een rijvak Ter hoogte van Kortrijkseweg 146, 197 en 372 Ter hoogte van Gentseweg 141 Het verkeer richting Waregem moet over de afslagstrook rijden
Proeven in de onverharde berm naast de rijweg Ter hoogte van Kortrijkseweg 212 Ter hoogte van Gentseweg 94, tussen 131-139, 226 Geen hinder voor het verkeer
Proeven op privéterrein Gentseweg 291. De eigenaars worden tijdig op de hoogte gebracht. (Bron Aquafin)
Waregem unaniem verkozen tot Europese hoofdstad van het Paard 2017
Tentoonstelling Euro Equus in Koetshuis De Euro Equussteden hebben Waregem dit jaar unaniem verkozen tot Europese hoofdstad van het Paard 2017. Er zijn heel wat activiteiten gepland om deze titel te vieren. Dat gebeurt onder andere met een interactieve tentoonstelling in het Koetshuis in park Casier vanaf 19 augustus.
Wie nader kennis wil maken met onze partnersteden kan vanaf 19 augustus (officiële opening) terecht in het Koetshuis voor een unieke interactieve fototentoonstelling en filmvertoning rond cultuur, toeristische attracties en paardenfeesten in elke stad. De expo kan bezocht worden op zaterdag 19 en zondag 20 augustus en tijdens het weekend van de Waregem Koerse feesten: zaterdag 26 tot en met maandag 28 augustus. De deuren zijn telkens open van 14.00u. tot 17.00u.
EURO EQUUS is een samenwerking van vijf Europese steden die een sterke band hebben met het paard: Waregem, Pardubice (Tsjechië), Jerez de la Frontera (Spanje), Golegã (Portugal) en Wroclaw (Polen). Waregem, Paradubice en Wroclaw hebben een boeiende renbaan die jaarlijks duizenden bezoekers aantrekt. Golegã en Jerez hebben een eeuwenoude traditie van paardenshows met Lusitano- en Kartuizerpaarden.
Delegaties van alle Euro Equussteden komen ook in het weekend van de Parade van het Paard mee genieten van de paardenstoet.
Beknopte omschrijving gemeenteraad dinsdag 4 juli 2017 Hierbij de punten die betrekking hebben op Beveren-Leie De gemeenteraad herbekijkenklik hier.
19. onroerende goederen: goedkeuren kosteloze grondoverdracht ter hoogte van Sint-Jansstraat 85-91, 8791 Waregem Uit hoofde van de verkavelingsvergunning van 18 september 2013 met dossiernummer 2013/19, moet door de verkavelaar, zijnde bvba Pieter Breughel, bvba VV Project en de consoorten Ockier - Bauwens, Vereecke - Verbrugghe, nog een strookje grond kosteloos worden overgedragen aan de stad thv de Sint-Jansstraat 85 – 91, kadastraal gekend Waregem 4de afdeling, sectie A, deel van nrs 116X, 116G2 en 116H2, 1,88 m2 groot. Het betreft lot 7 zoals aangeduid op het metingsplan van 12 maart 2017, opgemaakt door landmeter Patrick Carpentier, Vinkestraat 135, 8560 Wevelgem. De kosteloze overdracht gebeurt om reden van openbaar nut, met name de opname in de openbare weg. In bijlage kunt u het ontwerp van akte terugvinden, opgemaakt door Notaris Jean-Charles De Witte, Doorniksesteenweg 59, 8500 Kortrijk.
21. goedkeuren brownfieldconvenant 138 Beveren-Leie - Grote Heerweg In functie van de goedkeuring van het brownfieldconvenant door de Vlaamse Regering voor de site Van Marcke in de Grote Heerweg te Beveren-Leie dient het convenant eerst door de stad worden ondertekend. Het convenant heeft betrekking op de herontwikkeling van de Brownfield, conform het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Oude Plaatse te Beveren-Leie voor de vroegere site Van Marcke. Op 24 april om 19u30 is een inspraakvergadering gehouden in OC ’t Klokhuis, Kerkdreef 23 in Beveren-Leie.
23. dorpskernvernieuwing Beveren-Leie, zaak Devagro/stad: goedkeuren dading De stad is bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Kortrijk in een gerechtelijke procedure verwikkeld met Devagro NV sedert 2008 met betrekking tot de werken in het project Dorpskernvernieuwing Beveren-Leie. De aard van de betwisting betreft de niet besteksconforme uitvoering door Devagro NV van de haar gegunde opdracht, waarbij de stad Waregem vordert dat Devgro Nv alsnog, op haar kosten, overgaat tot het uitbreken van de door haar geplaatste niet-conforme straatstenen en deze te vervangen door besteksconforme straatstenen. Tevens vordert de stad Waregem dat Devagro NV zou worden veroordeeld tot de kosten van het geding hierin begrepen de rechtsplegingsvergoeding, vastgelegd op 11.000 euro. In de loop van het dossier werden volgende ambtshalve maatregelen getroffen: - Inhouding op de vorderingsstaten van 54.815,00 euro (Herstelmaatregelen 42.435,00 euro en 12.380,00 euro waardevermindering op de klinkers) - De boete voor de termijnoverschrijding: 25.111,28 euro die wettelijk werd vastgesteld en ingehouden - Inhouding van de waarborg van 30.760,00 euro De vraag naar de al dan niet correcte uitvoering van de opdracht maakte, binnen de voormelde gerechtelijke procedure, het voorwerp van een deskundigen onderzoek. De zaak werd uitgesproken in het vonnis dd. 24 maart 2017 als volgt: - De rechtbank wijst de vordering van nv Devagro ten aanzien van de stad tot betaling van de schadevergoeding tbv 699.876,94 euro, af als ongegrond. - Nv Devagro dient op haar kosten over te gaan tot uitbreken van de door haar geplaatste straatstenen Multi blue en deze te vervangen door bestekconforme straatstenen. - Veroordeelt de stad Waregem tot de kosten aan de zijde van de nv Snoeck en Partners begroot op 11.000 euro rechtplegingsvergoeding. - De vordering van nv Devagro tot veroordeling van de stad tot het betalen van het saldo van VS 8 ten bedrage van 92.390,77 euro en tot opheffing van de borgstellingen wordt verwezen voor verdere instaatstelling naar de bijzondere rol. Gelet op de huidige uitspraak die de stad vrijwaart en de beroepsmogelijkheden die Devagro NV kan instellen. Alsook het feit dat de procedure ondertussen 10-jaar loopt, dit met de bijhorende rechtsplegingsvergoedingen, en een herneming in beroep niet wenselijk is. Overwegende dat onze raadsman in het dossier dorpskernvernieuwing rechtszaak Devagro/Stad Waregem een voorstel tot minnelijke schikking bedong tot slot van alle rekeningen als volgt: - Van het totaal aan openstaande vorderingen van 54.815,00 euro excl. btw wordt nog 13.888,72 euro betaald. - De boete voor de termijnoverschrijding: 25.111,28 euro die wettelijk werd vastgesteld en ingehouden, wordt teruggeschroefd tot 10.000 euro - Devagro dient geen verdere werken, noch vervanging, noch herstel uit te voeren - De borg van 30.760,00 euro wordt vrijgegeven. In concreto wordt 29.000 euro van de ingehouden 79.926,28 euro excl. btw. alsnog betaald, de resterende 50.000 euro wordt blijvend ingehouden en verworven voor het uitvoeren van mogelijks vroegtijdig onderhoud. De minnelijke schikking tot slot van alle rekeningen dient via een dadingsovereenkomst aan de gemeenteraad voorgelegd.
32. stedelijk basisonderwijs: vaststellen samenstelling schoolraad 2017-2021 De schoolraden werden ingevoerd op 1 april 2005 via het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad. Dit schooljaar loopt de periode van 4 schooljaren af en moeten er voor een volgende periode van 4 jaar (2017-2021) nieuwe schoolraden samengesteld worden. Het huidige mandaat van de schoolraad van de scholengemeenschap “Stedelijk Basisonderwijs Waregem” loopt bijgevolg af op 31 maart 2017. De geleding van het personeel van de nieuwe schoolraad is als volgt samengesteld: - stedelijke basisschool Beveren-Leie: Brecht Velghe en Lieve Meyermans als opvolger/plaatsvervanger De geleding van de lokale gemeenschap van de nieuwe schoolraad (de gecoöpteerden) is als volgt samengesteld: - stedelijke basisschool Beveren-Leie: Valerie Maebe
33. stedelijk basisonderwijs: vaststellen lestijdenpakket schooljaar 2017-2018 Sinds het schooljaar 2012-2013 wordt er in het gewoon basisonderwijs gewerkt met een nieuw omkaderingssysteem dat twee grote doelstellingen wil realiseren: enerzijds de lat gelijk leggen in omkadering voor het kleuteronderwijs en het lager onderwijs en anderzijds een deel van de omkaderingsmiddelen toekennen op basis van leerlingenkenmerken. Om deze doelstellingen te realiseren werd het bestaande omkaderingsmechanisme hervormd, waarbij de omkaderingsparameters gewijzigd, afgeschaft of geobjectiveerd werden. Enkele wijzigingen zijn: - de voordeliger lestijdenschaal van het lager onderwijs wordt nu ook op het kleuteronderwijs toegepast waardoor het kleuteronderwijs beter omkaderd wordt - naast de gewone lestijden volgens de lestijdenschaal worden de 'SES-lestijden' en de 'lestijden sociale maatregel' ingevoerd. De SES-lestijden zijn lestijden die toegekend worden op basis van de socio-economische status (of kenmerken) van de leerlingen. Deze kenmerken zijn: het hoogst behaalde opleidingsniveau van de moeder, het al dan niet ontvangen van een schooltoelage en de thuistaal. De lestijden sociale maatregel zijn additionele lestijden die de school per niveau (lager en kleuter) ontvangt wanneer het gemiddelde aantal kleuters of het gemiddelde aantal leerlingen lager onderwijs per voltijdse (kleuter)onderwijzer boven de 18,5 uitkomt. Op basis van het aantal leerlingen en kleuters op 1 februari 2017 wordt het lestijdenpakket voor het komende schooljaar voor de vijf stedelijke basisscholen als volgt vastgesteld: Stedelijke basisschool Beveren-Leie Lagere afdeling aantal leerlingen op 01/02/2017 162 + 1x1,5 = 163,5 wordt 207 lestijden aan te wenden 11 SES-lestijden 218 lestijden 204 lestijden nodig voor de vastbenoemden (waarvan 12 lt voor LO) 218 lt - 204 lt = 14 openstaande lestijden waarvan 2 overgezet worden naar de eigen kleuterafdeling wordt 12 openstaande lestijden Zorgcoördinatie: 10 lt 16 lestijden RKG (vast) Kleuterafdeling aantal kleuters op 01/02/2017 94 wordt 126 lestijden aan te wenden 6 SES-lestijden 2 lestijden overgezet uit de eigen lagere afdeling 134 lestijden 132 lestijden nodig voor de vastbenoemden 134 lt - 132 lt = 2 openstaande lt (uit de eigen lagere afdeling) Zorgcoördinatie: 5 lt Kinderverzorging: 9 uur (vast) 36. vragen Er werden 10 vragen ingediend op het secretariaat waarvan we vraag 8 hier meegeven Vraag 8.vraag raadslid Inge Vandevelde:subsidiebeleid 'verenigingen' in Waregem onder de loupe In Waregem zijn tal van verenigingen actief onder de noemer sport, kunst en cultuur, feest , toerisme, natuur & milieu, wijkcomité’s, ontmoetingscentra, noem maar op . Het gros van die verenigingen draait volledig op vrijwillige inzet. Van onderuit organiseren de mensen iets waar ze zich goed bij voelen, iets wat ze graag doen voor, door en met anderen. Hun enthousiasme is heel groot, en bij een geslaagde activiteit wordt men er echt gelukkig van. Het komt alle leeftijden ten goede, jong en oud. Het versterkt in elk geval de samenhorigheid in onze stad en dat is heel positief. De stad Waregem (de stedelijke overheid dus) ondersteunt dit waardevol engagement dan ook graag met een subsidie, meestal in de vorm van een geldelijke toelage, maar het kan ook d.m.v. (gratis te gebruiken) materiaal, logistiek, gebouwen, openbaar domein etc... Bij het nalezen van de jaarrekening 2016 en een aantal reeds gekende toelages uit 2017, hebben wij merkwaardige vaststellingen gedaan: Bij deze enkele getallen op een rij: We lezen dat er in 2016 een pot van € 21.500,00 verdeeld is onder de vele aangesloten verenigingen van de cultuurraad, € 4.750,00 voor die van de sportraad, € 4.750,00 ging naar de wereldraad, de minaraad ontving € 4750,00 en de seniorenadviesraad € 2000,00. Al deze adviesraden zijn democratisch verkozen. Daarnaast zijn er uitzonderlijke toelagen, vb. voor de 3 culturele ambassadeurs of voor speciale projecten. Hier is niks mis mee. Echter: In 2016 heeft vzw Felix De Ruyck € 15.000,00 ontvangen, Military € 13.500,00, Jumping Waregem € 9000,00 en L’Equino € 5000,00. In 2017 ontvangt de pas opgerichte vzw Waregem Draaft zelfs € 150.000,00. Dit is evenveel als de uitgave voor de opening van de Zuidboulevard. Er gaan ook telkens grote bedragen naar Wielerkoersen die enkel het centrum van Waregem aandoen, zoals € 60000,00 aan KSV Waregem Vooruit (Dwars door Vlaanderen), € 10000,00 aan vzw Fietspromo (Cyclocross Masters) , € 10000,00 aan Mountainbikeclub Zewieties. Een ander voorbeeld: Hype-O-Dream kreeg in 2016 nog € 5000,00, maar in 2017 wordt dat bedrag ineens verdrievoudigd naar € 15000,00. Bij ons weten is HOD een organisatie volledig in privéhanden. Deze bedragen staan in schril contrast met de (niet geindexeerde) € 1000,00 waarmee Dwars door Desselgem ‘wegkomt’, idem dito voor de Waregemse Gordel, ook € 1000,00. Laatst genoemden bereiken met hun evenement best veel mensen en bij de WG gaat de opbrengst dan nog naar een goed doel. We lazen ook dat ‘Vive Vijve’ in 2017 een sabatjaar inlast. Geen idee of het met centen te maken heeft, maar een te sobere toelage kan een vrijwilligersinitiatief wel eens stokken in de wielen steken. Hetzelfde geld(t) ook voor de talrijke kleine en minder kleine verenigingen die wel eens iets ‘groots’ willen organiseren maar dit niet aandurven, niet kunnen? Daarom stelt Groen Waregem volgende vragen: 1. Waarom worden vaak zeer hoge bedragen buiten de adviesraden toegekend (enkel beslist door het schepencollege?) aan vzw’s (bedrijven) die niet zelden volledig in privéhanden zijn? vb. aan vzw Waregem Draaft, vzw Fietspromo (Cyclocross Masters), HOD, en er zijn er nog... 2. Wil het stadsbestuur een groter aandeel van te verdelen subsidies naar de deelgemeenten laten terugvloeien, vb. voor Dwars door Desselgem , voor wielerkoersen in Desselgem en in Beveren-Leie, voor het evenement ‘Vive Vijve’, maar ook initiatieven vb. in Nieuwenhove en in de wijken/straten/pleinen overal in Waregem? 3. Kunnen de te verdelen ‘subsidiepotjes’ voor de aangesloten verenigingen van stedelijke adviesraden naar omhoog (en waarbij diegene zoals onder punt 1 dan wat minder krijgen), zodat de talrijke ‘kleinere’ initiatieven in Groot-Waregem ook een boost mogen krijgen en nemen?
Boekvoorstelling: In Europese Velden, van Sarajevo tot Compiègne Op woensdag 28 juni om 20.00u. komt historicus en schrijver Korneel De Rynck zijn boek In Europese velden: van Sarajevo tot Compiègne voorstellen in de bib. Het boek is de allereerste WO I-reisgids over Europa. Klik hier om te luisteren wat historicus Korneel De Rynck te vertellen heeft over zijn allereerste WO I-reisgids
Korneel De Rynck schreef de eerste WO I-reisgids over Europa. Hij gidst je langs honderden bezienswaardigheden van de Eerste Wereldoorlog in heel Europa, in maar liefst twaalf landen: België, Frankrijk, Italië, Slovenië, Bosnië, Servië, Macedonië, Griekenland, Turkije, Polen, Oekraïne, Wit-Rusland. De auteur gaat naar de plaatsen waar de belangrijkste veldslagen zich hebben afgespeeld. Hij schetst het relaas van die veldslagen en biedt telkens een handig overzicht van de interessantste sporen, monumenten, begraafplaatsen en musea, doorspekt met talloze foto’s en kaarten. De geselecteerde plaatsen zijn niet alleen historisch belangrijk, het zijn ook prachtige bestemmingen. De oorlog speelde zich af op strategische plekken: bij rivieren, bij de zee, op heuvels of in de bergen en in de buurt van oude steden. Zo afschuwelijk de oorlog was, zo mooi is het landschap waarin de strijd ooit woedde… Vaut le détour! Met deze gids in de hand ontdek je zowel de donkere geschiedenis als de verrassende schoonheid van Europa en zijn diverse landen. Een onmisbare lezing voor alle WO I-geïnteresseerden en voor alle reizigers die geboeid zijn door geschiedenis.
Gratis lezing, inschrijven via bibliotheek@waregem.be Wanneer? Woensdag 28 juni om 20.00u. Waar? Bibbox - bibliotheek Waregem, Boekenplein 1
Elegantietocht afgelast wegens hitte Na overleg met organisator vzw Phaeton en Weerstation Waregem is besloten om de Elegantietocht van komende zondag 18 juni af te gelasten. Het kwik klimt zondag richting 30 graden. Drukkend warm en dus wil het stadsbestuur geen enkel risico nemen voor het dierenwelzijn.
Van 14.00u. tot 17.00u. zouden er drie stadskoetsen gratis rondritjes maken en in park Casier waren er net zoals de vorige jaren gratis ponyritjes gepland. Om 16.00u. zou de publieksjury een favoriete koets kiezen uit de 35 deelnemers. Maar vooral voor de paarden die de drie stadskoetsen trekken, zou de hitte gevaarlijk kunnen zijn. Paardenkenner Willy Naessens beaamt: “bij die temperaturen kunnen zware inspanningen een paard fataal worden, dat risico willen we niet nemen. Met zo een hoge UV-index is het vooral voor donkere paarden ongezond warm.”
De Elegantietocht was dit jaar aan de zevende editie toe. Het is nu hopen op paardvriendelijke weersomstandigheden voor de editie van 2018.
De Pandjes & Batjes gaan natuurlijk wél gewoon door. Van vrijdag 16 tot en met maandag 19 juni blijft iedereen dus heel welgekomen in het centrum van Waregem
Gemeenteraad 6 juni 2017 Live volgen klik hier. Openbare zitting 1. mededelingen 2. Gaselwest: algemene vergadering van 23 juni 2017: goedkeuren agenda, statutenwijzigingen, (eventuele) uitbreiding van de aansluiting tot de activiteit warmte en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 3. W.I.V.: buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2017: goedkeuren agenda 4. W.I.V.: buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2017: aanduiden vertegenwoordigers 5. W.I.V.: verzoek aan de buitengewone algemene vergadering tot vervroegde ontbinding van de cvba "West-Vlaamse Intercommunale Vliegveld Wevelgem-Bissegem" 6. Figga: algemene vergadering van 23 juni 2017: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 7. Zuid-West-Vlaamse Sociale Huisvestingsmaatschappij: buitengewone algemene vergadering op 29 juni 2017: goedkeuren agenda, goedkeuren fusievoorstel en statuten (Wonen Regio Kortrijk) + vaststellen mandaat vertegenwoordiger 8. Goedkope Woning cvba: bijzondere algemene vergadering op 29 juni 2017: aanduiden vertegenwoordiger en voordragen kandidaat voor de raad van bestuur van de vernieuwde huisvestingsmaatschappij "Wonen Regio Kortrijk" 9. verlenen advies rekening 2016 kerkfabrieken Waregem 10. goedkeuren opdracht sluiten van een collectieve hospitalisatieverzekering voor de medewerkers: goedkeuren bestek + vaststellen wijze van gunnen 11. goedkeuren opdracht diverse verzekeringsovereenkomsten voor Stad, OCMW, WAGSO en vzw's: goedkeuren bestek + vaststellen wijze van gunnen 12. onroerende goederen: aankoop gronden nabij Anzegemseweg 8 - Eugène Bekaertlaan voor de aanleg van een ontsluitingsweg 13. onroerende goederen: goedkeuren opzeg pacht perceel grond (Geboortebos) nabij de Vijfseweg, 8793 Waregem 14. onroerende goederen: goedkeuren gratis grondafstand Sparrentuin, 8793 Waregem 15. onroerende goederen: goedkeuren ruil gronden nabij Kortrijkseweg - Schoolstraat, 8791 Waregem 16. goedkeuren overeenkomst stalling/opslagplaats voor het gebruik van een loods, Plasstraat 32, 8790 Waregem als opslagplaats 17. goedkeuren occasionele politieverordening n.a.v. de Waregem Koerse Feesten 2017 > 18. goedkeuren samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het intergemeentelijk project BeterWonen 19. stedelijke gebouwen, onderhoud stook-, lucht- en waterbehandelingsinstallaties: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 20. Stedelijke werkplaats, sanering, bodemsaneringsdeskundige: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 21. aanleg parkeerstroken in grasbetontegels in de Hippodroomstraat en Bosstraat: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnnen 22. herinrichten Duthoyplein, Waregem: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 23. herstellingswerken Opstalstraat en Spoorweglaan: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 24. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van snelheidsremmende maatregelen in de Bushoek 25. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van snelheidsremmende maatregelen in de Pijkstraat 26. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van snelheidsremmende maatregelen in de Moerbosstraat 27. goedkeuren afsprakennota RUP Planologische attesten 28. Cipal: algemene vergadering van 16 juni 2017: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 29. vzw Sportbeheer Waregem EVAP: algemene vergadering op 12 juni 2017: goedkeuren agenda 30. vzw Cultuurcentrum De Schakel EVAP: algemene vergadering op 19 juni 2017: goedkeuren agenda 31. benoemen lid voor het beheersorgaan van de stedelijke openbare bibliotheek 32. vragen 33. goedkeuren verslag vorige zitting
Er werden ook 8 vragen ingediend. Eén ervan is vraag 3: vraag raadslid Inge Vandevelde: (internationale) dag van de buren Op de laatste vrijdag van mei hebben miljoenen Europeanen sinds een jaar of negen de gewoonte aangenomen om eens wat meer aandacht te besteden aan hun buren. Op die Dag van de Buren, en met steun van de Europese Commissie, nemen heel wat buren een stoel en zetten zich samen op een pleintje, een stoep, een oprit of in iemands tuin in de buurt. Je ontmoet er sommige buren voor de eerste keer en met andere, die je al jaren kent, praat je gezellig bij. Met een hapje en een drankje erbij, uiteraard. Wij vinden dit een zeer lovenswaardig project, want ook in Waregem mag dit stilaan een mooie traditie genoemd worden. Elke aanvraag wordt trouwens ondersteund met € 150 aan Waregembonnen. Elk initiatief om een fijn buurschap te stimuleren is waardevol en steunen wij. Onze vragen aan het stadsbestuur: 1 – Hoeveel bewoners/buurten/straten hebben er dit jaar ingeschreven? M.a.w. hoeveel keer 150 euro aan Waregembonnen is er dit jaar uitgedeeld? 2 – Krijgt de stad hiervoor evenveel subsidie terug van de hogere overheid? 3 –In het stadsreglement hieromtrent staat dat een delegatie van het stadsbestuur een (kort) bezoekje kan/mag brengen. Op zich vinden wij dat geen probleem, alleen, de oppositieraadsleden kregen tot op vandaag niet de kans om mee op bezoek te gaan. Wij vinden dit vreemd en zijn zeer benieuwd naar de reden hiervan.
"Voor de dag van de buren zelf waren er 53 aanvragen, waarvan 52 met een feestcheque", zegt schepen Chantal Coussement (CD&V). "Tot nog toe hebben we trouwens al 66 aanvragen voor de Waregemse feestcheques, dus niet alleen voor de Dag van de Buren. We krijgen trouwens geen subsidies, alleen een toelage voor het promotiemateriaal van het Dag van de Buren. Het is trouwens geen automatisme dat politici zomaar gaan, enkel op persoonlijke uitnodiging", aldus Coussement.
Virtuele rondleiding in de bib Sinds 1 oktober vind je de bib van Waregem op het Boekenplein. Heel wat trouwe en nieuwe leners vonden hun weg al naar en in de nieuwe bib. De bib moet een plaats zijn waar iedereen zich thuis voelt. Daarom kan je nu ook virtueel een bezoek brengen aan de bib. Zo heeft de nieuwe bib voor niemand geheimen meer! Zoek je een leuk boek of een toffe hoek, je vindt het in onze virtuele rondleiding terug.
De nieuwe bib is opvallend, ruim en modern. Heel wat leners hebben hun weg in het nieuwe gebouw al gevonden. Zonder problemen halen ze hun favoriete serie, een nieuwe game of de beste vakantielectuur uit. De bib is echter zoveel meer dan het uitlenen van materialen. Activiteiten zoals leren programmeren met CoderDojo, voorleesuurtjes of digidokter maken het plaatje compleet.
In de virtuele rondleiding krijg je een unieke blik op de werking van de bib. De Burgemeester heet je welkom, daarna kan je door de nieuwe bib wandelen. Je leert er onder andere meer over onze activiteiten, het leescafé of waar je die ene roman kan vinden. Enkele bibfans vertellen je waarom zij zo graag naar de bib komen. Ook een link naar het reglement, de catalogus of het verlengen en reserveren in Mijn Bibliotheek vind je terug. Zo is de digitale rondleiding een ideale voorbereiding of een interessante aanvulling op je bibbezoek! Wil je graag meer weten? Klik hiervoor een virtuele rondleiding in de bib. De rondleiding werd gemaakt door Waregemnaar Stijn Algoet van Panobirds
Een Volkstuinpark in Waregem Vanaf volgend jaar zullen er naar hartenlust pompoenen, radijzen, courgetten,… kunnen gezaaid, geplant en geoogst worden op het Volkstuinpark van Waregem. Op het perceel grond naast het rioolwaterzuiveringsstation, tussen de Windhoek en de Slekkeput, is er 2500 m² grond vrijgehouden voor de realisatie van een volkstuinpark. Het volkstuinpark zal in februari 2018 zaai- en plantklaar zijn.
Samen met Tuinhier (het vroegere werk voor Volkstuinen) werkt de stad nu aan een ontwerp van het park. In het najaar zou de infrastructuur (omheining, paden,…) gerealiseerd worden.
Een volkstuinpark kan niet zonder tuinders. Daarom kan iedereen zich nu al kandidaat stellen. In oktober volgt een infoavond waar het plan van het park wordt voorgesteld. Voor de huur van een perceel zal een kleine jaarlijkse bijdrage worden gevraagd. Geïnteresseerden kunnen zich vrijblijvend inschrijven op www.waregem.be/volkstuinpark.
Na de realisatie zal het bestuur van de Waregemse afdeling van Tuinhier het beheer en controle over het park op zich nemen.
Winnaars grote lenteschoonmaak in Waregem De grote lenteschoonmaak op zaterdag 25 maart was een succes. Er waren 66 deelnemers op 4 locaties. Zij haalden samen 108 kilogram afval op. • Beveren-Leie: 7 deelnemers • Torenhof: 30 deelnemers • Desselgem: 15 deelnemers • Gaverke: 14 deelnemers
Ook de scholen zaten die week niet stil. Er werden ook zwerfvuilacties georganiseerd door Sint-Petrusschool, Freinetschool De Kleine Wereld en het Biezebos van het gemeenschapsonderswijs. Alle leerlingen (en ook leerkachten) ontvingen eind maart al een bedanking uit handen van de schepenen Peter Desmet en Jo Neirynck.
Winnaars Waregembonnen Voor de vrijwilligers die van de partij waren op 25 maart was er ook nog de kans om een Waregembon te winnen. Eentje voor de grootste vereniging en eentje voor een individuele deelnemer.
Ten Anker was met dertien deelnemers de grootste vereniging. Zij ontvangen een Waregembon van 100 euro. De onschuldige hand duidde Loïc Vandorpe uit Desselgem aan als winnaar van een Waregembon van 50 euro.
De stad wenst iedereen nogmaals te bedanken voor hun spontane deelname aan de actie. Hopelijk zijn ze opnieuw van de partij op zaterdag 24 maart 2018.
Stadsbestuur lanceert vierde editie van de Horecagids.
Het stadsbestuur lanceert de vierde editie van de Horecagids. De gids is een smakelijke oplijsting van alle 161 horecazaken binnen onze stadsgrenzen op 80 goedgevulde pagina’s. We kunnen ondertussen pronken met twee sterrenrestaurants in Waregem. Ook het nieuwe restaurant op de Gaverbeekhippodroom is één van de blikvangers. Van veel horecazaken vind je naast de adresgegevens ook een foto en extra uitleg over het aanbod. Logeren in Waregem is een aanrader, de hotels & B&B’s werden aangevuld. De gegevens van de vier vergunde taxibedrijven in Waregem maken het overzicht nog completer. De gids staat trouwens vol tips voor een geslaagd UiT-je in Waregem. Wil je na al dat lekkers in beweging blijven? Dan nemen onze Waregemse greeters je op sleeptouw en tonen ze je de meest verrassende plekjes van onze stad. Onze gidsen nemen je bovendien onder de arm voor de stadswandeling Lekker Waregem.
De horecagids betekent zeker een meerwaarde voor de Waregemse economie. Het is een gestructureerd overzicht waar iedereen zijn gading vindt en misschien zelfs nog nieuwe adresjes zal ontdekken. In Waregem zijn er vaak gelegenheden om het glas te heffen of een gezellig etentje te plannen. Hou je van uitgebreid tafelen en van verfijnd eten? Dan zit je goed in Waregem! Je kan de nieuwe horecagids verkrijgen in de stadswinkel of online doorbladeren klik hier.
Op de agenda van de gemeenteraad van 2 mei 2017 Openbare zitting 1. mededelingen 2. Leiedal: algemene vergadering van 23 mei 2017: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 3. Leiedal: toekennen bijkomende wederzijdse exclusiviteiten 4. Imog: algemene vergadering van 16 mei 2017: goedkeuren agenda met statutenwijziging en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 5. Psilon: algemene vergadering van dinsdag 13 juni 2017: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 6. W.I.V.: algemene vergadering van 16 mei 2017: goedkeuren agenda 7. W.I.V.: algemene vergadering van 16 mei 2017: aanduiden vertegenwoordigers 8. WVI: voordracht van 1 vertegenwoordiger voor het mandaat met raadgevende stem in de raad van bestuur 9. WVI: algemene vergadering van 18 mei 2017: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 10. goedkeuren overeenkomsten tot verkoop en/of vestiging recht van opstal op gronden nabij Regenboogstadion 11. verlenen advies tot het plaatsen van camera’s in niet-besloten plaatsen n.a.v. de Waregem Koerse Feesten 2017 12. onroerende goederen: goedkeuren kosteloze grondoverdracht nabij Kleine Heerweg - verkaveling Rijselberg, 8791 Waregem 13. onroerende goederen: woning Westerlaan 55, 8790 Waregem - ter beschikking stellen aan RSVK 14. onroerende goederen: goedkeuren gratis grondafstand Castorwegel - Europalaan - Erasmuslaan, 8790 Waregem 15. onroerende goederen: goedkeuren huurovereenkomst voor verhuur lokalen dienstencentrum Gaverke aan vzw Ten Anker 16. aanstellen van een dienstverlener inzake de uitvoering van en de rapportering over het archeologisch vooronderzoek 2017-2018: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 17. aanleg fietsinfrastructuur in de Nachtegaallaan en Leeuwkestraat: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 18. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een fietsstraat in de Hippodroomstraat 19. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een fietsstraat in de Keerstraat 20. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een fietsstraat in de Groene Wandeling en Tjollensstraat 21. OC de Coorenaar, inrichting keuken: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 22. goedkeuren investerings- en werkingstoelage Gatsibo 2017 23. vragen 24. goedkeuren verslag vorige zitting
BK wielrennen 2021 op de weg... in Waregem Na(ast) onder andere de Tourstart in 2007, het BK veldrijden in 2014, Dwars door Vlaanderen en de Cyclocross Masters mag Waregem in 2021 er nog een absoluut wielerhoogtepunt aan toevoegen. Het Belgisch Kampioenschap op de weg komt dan immers voor de derde keer in de geschiedenis naar onze stad.
De Koninklijke Belgische Wielrijdersbond besliste vorige week om de organisatie van het BK op de weg aan Waregem toe te kennen. Het gaat zowel om de heren profs als dames profs. De stad diende een stevig dossier in, dat nu zowel organisatorisch als financieel de goedkeuring van de KBWB kreeg.
Waregem zal in de komende maanden/jaren deze sportieve hoogdag nog concreter invullen.
Na de BK’s in 1966 en 1989, zijn we in elk geval bijzonder trots dat Waregem over 4 jaar weer het decor mag zijn van de sportieve strijd om de Belgische driekleur in het wielrennen.
Op de agenda van de gemeenteraad van 4 april 2017 1. mededelingen 2. goedkeuren waarborg t.a.v. Leiedal m.b.t. financiering verwervingen grondgebied Waregem 3. kennis nemen verdeling stedelijke toelage voor fractiewerking dienstjaar 2016 4. onroerende goederen: verkoop gronden Transvaalstraat 5. onroerende goederen: gratis grondafstand Marcel Couckestraat, Weverstraat, Zeswegenstraat 6. Regenboogstadion: goedkeuren basisakte reglement van mede-eigendom - fase 2 - tribune B 7. Regenboogstadion: goedkeuren verkoopovereenkomst Stadion - fase 2 - tribune B 8. goedkeuren opdracht leveren van een verreiker voor de technische dienst: goedkeuren bestek + vaststellen wijze van gunnen 9. goedkeuren opdracht leveren van meubilair voor de stedelijke werkplaats: goedkeuren bestek + vaststellen wijze van gunnen 10. vaststellen nieuwe straatnaam: definitief goedkeuren 11. goedkeuren nieuwe code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen 12. inlijving in de kleine wegenis, stationsomgeving : goedkeuren ontwerp van overeenkomst 13. uitvoeren snelheidsremmende maatregelen in de Pijkstraat en Moerbosstraat: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 14. vrijmaken gronden oud containerpark Transvaalstraat: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 15. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren parkeerverbod in de Armand De Rorestaat 16. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: parkeren uitsluitend voor autocars in de Bosstraat 17. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren parkeerverbod in Langveld 18. goedkeuren investeringstoelage Huroki 2017 19. goedkeuren noodhulp voor slachtoffers hongersnood in Zuid-Soedan en dreigende hongersnood in Somalië, Jemen en Nigeria 20. vragen 21. goedkeuren verslag vorige zitting