Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
Wegenwerken in Beveren-Leie Op 6 juni start aannemer Tibergyn in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer met wegenwerken op het kruispunt Kortrijkseweg - Beveren-Dries.
Het doel van de wegenwerken is het beveiligen van de voetgangersoversteek. Langs beide zijden van de Kortrijkseweg komt een verhoogde berm waar de voetgangers op kunnen wachten. Gelijktijdig vervangt de aannemer de kasseiverharding op het einde van Beveren-Dries door asfaltverharding.
Tijdens de werken kan het verkeer op de Kortrijkseweg over versmalde rijstroken in beide richtingen blijven rijden. Het verkeer komende uit de Deken De Bostraat kan enkel rechtsaf de Kortrijkseweg oprijden. Beveren-Dries wordt afgesloten ter hoogte van de Kortrijkseweg. De aannemer voorziet een omleiding via de Stagestraat naar de Kortrijkseweg. Meer info via de website van stad Waregem klik hier.
Stad Waregem krijgt 21e SAVE-label Stad Waregem krijgt als 21e gemeente het SAVE-label omdat we voldoen aan de doelstellingen van verkeersveiligheid van de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK). Op woensdag 25 mei reikt OVK het label uit in het stadhuis.
Lotgenotenorganisatie OVK, Ouders van Verongelukte Kinderen, zet zich in om het aantal (dodelijke) verkeersongevallen bij kinderen en jongeren drastisch te doen dalen. Om dit te verwezenlijken betrekt OVK de steden en gemeenten bij haar strijd voor meer verkeersveiligheid. Daarvoor werd in 2011 het SAVE-charter Steden & Gemeenten ontwikkeld, om steden en gemeenten aan te sporen een beter en veiliger mobiliteitsbeleid te voeren. Het SAVE-charter bestaat uit 7 doelstellingen die een grotere veiligheid beogen voor elke weggebruiker en voor jongeren en kinderen in het bijzonder.
Op 12 mei 2014 ondertekende Waregem het SAVE-charter. Hiermee ging ze het engagement aan te werken aan een SAVE-actieplan verkeersveiligheid gestoeld op de 7 SAVE-doelstellingen. De stad krijgt ondertussen als 21e het SAVE-label omdat ze hun SAVE-actiejaar succesvol heeft afgerond. Dit is de zevende labeluitreiking in West-Vlaanderen waar ze voorafgegaan werden door Anzegem, Bredene, Deerlijk, Ledegem, Zuienkerke en Zedelgem. De uitreiking van het SAVE-label is voor stad een beloning van een jaar lang inzet voor de verkeersveiligheid van de jongste verkeersdeelnemers. Deze zijn als zachte weggebruikers het meest vatbaar voor zware letsels bij ongevallen.
Agenda gemeenteraad dinsdag 3 mei De gemeenteraad live volgenklik hier.
Openbare zitting 1. mededelingen 2. Leiedal: algemene vergadering van 24 mei 2016: goedkeuren agenda met statutenwijziging en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 3. Psilon: buitengewone algemene vergadering van 14 juni 2016 om 18.30u.: goedkeuren agenda met statutenwijziging + vaststellen mandaat vertegenwoordigers 4. Psilon: algemene vergadering van 14 juni 2016 om 18.45u.: goedkeuren agenda + vaststellen mandaat vertegenwoordigers 5. Imog: algemene vergadering van 17 mei 2016: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 6. WVI: algemene vergadering van 26 mei 2016 (om 18.30u.): goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 7. WVI: buitengewone algemene vergadering van 26 mei 2016 (om 19.00u.): goedkeuren agenda met statutenwijziging + vaststellen mandaat vertegenwoordigers 8. Figga: algemene vergadering van 17 juni 2016: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 9. W.I.V.: algemene vergadering van 17 mei 2016: goedkeuren agenda 10. W.I.V.: algemene vergadering van 17 mei 2016: aanduiden vertegenwoordigers 11. beheersovereenkomst n.a.v. de samenvoeging van de financiële diensten van stad en OCMW tot een geïntegreerde financiële dienst onder leiding van een gemeenschappelijk financieel beheerder 12. onroerende goederen: goedkeuren intentieverklaring tot verkoop woningen Molenstraat 102-104-106-108 ikv LOI 13. Site De Raedt, opmaak beheersplan, ontwerper: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen 14. onroerende goederen: goedkeuren toelating verkoop bouwgrond Insectenwijk 8792 Waregem 15. goedkeuren opdracht aanbrengen slemlaag diverse gemeentewegen: goedkeuren bestek + vaststellen wijze van gunnen 16. vaststellen nieuwe straatnaam: principieel goedkeuren 17. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap aan residentie Regenboog in de Meersstraat 18. voorlopig vaststellen RUP 19-1 Oude Plaatse 19. voorlopig vaststellen RUP 11-2 Ware Heem 2 20. Tuighuis, nieuwe burelen en refter, Lot 1/Ruwbouw: goedkeuren aangepast ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 21. goedkeuren opdracht leveren van los meubilair voor de bibliotheek: goedkeuren bestek + vaststellen wijze van gunnen 22. goedkeuren opdracht organiseren van de 10-jaarlijkse paardenstoet naar aanleiding van 170 jaar Waregem Koerse: goedkeuren bestek + vaststellen wijze van gunnen 23. goedkeuren Gelui(d)Tplan 24. goedkeuren occasionele politieverordening n.a.v. de Waregem Koerse Feesten 2016 25. cultuurcentrum De Schakel, leveren en plaatsen prosceniumtrek: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 26. cultuurcentrum De Schakel, moderniseringswerken lift scène: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 27. vragen 28. goedkeuren verslag vorige zitting
Op zaterdag 23 april en vrijdag 6 mei kan elke Waregemse jongere op maat gemaakte oordoppen laten maken en een stuk minder betalen. De Waregemse jeugdraad doet immers mee aan een samenaankoop in samenwerking met Audio Nova. Hierdoor betalen jongeren maar 110 euro in plaats van 150 euro voor oordoppen die op maat gemaakt zijn. Daarenboven betalen de meeste ziekenfondsen een deel van de kosten terug, wat een korting van meer dan 30% betekent.
Met op maat gemaakte oordoppen hoor je de muziek van een optreden of een fuif nog steeds even helder, maar komt het geluid minder sterk binnen. Hierdoor vermindert de kans op gehoorschade drastisch. Geïnteresseerde jongeren kunnen zich inschrijven via www.oordoppenwvl.be klik hier. Daar kunnen ze de gewenste dag en uur doorgeven. Op zaterdag 23 april is dit mogelijk tussen 9.00u. en 11.30u. en op vrijdag 6 mei tussen 13.00u. en 17.00u. Op het moment zelf wordt een afdruk van hun oor gemaakt. Op basis daarvan krijgen de oordoppen op maat hun vorm.
De Waregemse jeugdraad is niet de enige die meedoet aan deze groepsaankoop. Ook de jeugdraden van Roeselare, Torhout, Ieper, Oostkamp, Deerlijk, Kortrijk, Kuurne en Harelbeke doen mee. Deze samenwerking drukt ook de kostprijs. Naast de groepsaankoop komt er op de jeugdraad ook een sensibiliserende uitleg door De Tuut van Tegenwoordig.
Nog een interessant weetje: voor je zestiende heeft het weinig zin om aangepaste oordoppen te laten maken, want tot die leeftijd groeit de gehoorgang nog steeds.
Beknopte omschrijving gemeenteraad 5 april Hierbij de punten die betrekking hebben op Beveren-Leie en alle ingediende vragen Live vanuit de gemeenteraad klik hier.
13. garageweg Pontstraat Beveren-Leie: verlenen recht van doorgang Het stadsbestuur heeft een garageweg aangelegd ten behoeve van de bewoners van de Pontstraat-Kleine Heerweg te Beveren-Leie, en aldaar kadastraal gekend 4de afdeling, sectie A nr 43x 3. In de zitting van de gemeenteraad van 9 september 2003 werd een recht van doorgang verleend aan de toenmalige aanpalende eigenaars, de heer en mevrouw Marnix Domecyn – Verougstraete Cindy. Er werd voorgesteld om een éénmalig recht van 1 500 euro te betalen en onder de voorwaarden zoals vermeld in de akte. Om persoonlijke redenen werd de volledige betaling van het toegangsrecht pas recent uitgevoerd. Ondertussen heeft de woning Kleine Heerweg 137 te Beveren-Leie een nieuwe eigenaar (Gunther Thytgat).De authentieke akte kon pas verleden worden na volledige betaling. In bijlage het aangepaste ontwerp van akte.
16. aanbrengen van duurzame markeringen 2016: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen Het stadsbestuur wenst een deel van de bestaande voetgangersoversteken te hermarkeren met thermoplastische markeringen, alsook het traceren en markeren nieuwe voetgangersoversteken. Hermarkeren busstrook, symbolen en parkeerstroken in thermoplastische markeringen. Traceren en markeren nieuwe parkeerstroken, voorsorteerstroken en pijlen in thermoplastische markeringen. Aanbrengen fietssuggestiestroken in okergele kleur. Locaties in Beveren-Leie voor het aanbrengen van de markeringen Hermarkeren bestaande voetgangersoversteken Tomberg aan de Klaverstraat Koning Albertstraat aan de Schoolstraat
Vraag 1. vraag raadslid I. Vandevelde: overlast firma Bobcat Vangaever Firma Bobcat Vangaever, gevestigd Kabeljauwstraat 20, bezorgt bewoners Zavelberg zware overlast. Bewoners vragen dringende maatregelen tegen onvergunde activiteiten op deze site. De firma Bobcat Vangaever, leverancier van bouwmachines, is sinds 2 jaar actief op een terrein gelegen Kabeljauwstraat 20, dat ten oosten paalt aan woonpercelen van de wijk Zavelberg en ten westen zicht heeft op de Expresweg. Begin jaren ’90 zou op dit terrein, van oorsprong woongebied volgens het gewestplan, een verkaveling komen aansluitend op die van de Zavelberg. Niet dus, de eigenaar NV Dedeyne Construct ontving op 28/10/1993 een stedebouwkundig attest voor een ambachtelijke inrichting van de site, tja de verleiding van de Expressweg was te groot. Een jaar later, op 19/9/1994, werd een bouwvergunning toegekend aan Olympia Motors (een Opel garage).
Ik citeer uit deze bouwvergunning: “De aanvraag beoogt de oprichting van een toonzaal, burelen, appartement en een werkplaats voor verkoop en onderhoud van personenwagens. Het gebouw is niet dienstig voor productieactiviteiten. De bouwplaats is gelegen in het woongebied van het gewestplan. Ambachtelijke bedrijven zijn hierin voor zoverre toegelaten dat ze om reden van een goede ruimtelijke ordening niet moeten worden afgezonderd in daartoe aangewezen gebieden.” Tot zover citaat.
Olympia Motors was dus een bedrijf van handel en ambacht, ook het ontwerp van het gebouw werd vanwege een toonzaalarchitectuur aanvaard. Na het vertrek van Olympia Motors vestigen zich achtereenvolgens bedrijven die het niet zo nauw nemen met de milieuvergunning klasse 3 (o.a. Vanbomat). Aanpalende bewoners moeten vaststellen dat er zich op de site, en dan vnl op het buitenterrein, jaar na jaar tal van onvergunde activiteiten beginnen te ontplooien. De bewoners uiten hun klachten bij de bevoegde diensten Stedenbouw en Milieu en ze laten PV’s opstellen. Echter vinden zij onvoldoende gehoor want er verandert niets.
Ik citeer verder uit de bouwvergunning van 1994: “…dat het woonklimaat van de aanpalende verkaveling moet worden afgeschermd. Dit door het aanleggen van een groene buffer op het bouwterrein zelf over een breedte van 10m.” Wel, de op het plan ingetekende groenstrook langs de woonpercelen is er nooit gekomen. In 2008 wordt het buitenterrein opgehoogd en volstort met beton en dit zo goed als tot tegen de grens met de woonpercelen. Op deze strook staan nu (te) hoge stapelrekken en bouwmachines opgesteld en dient verderop als doorgangsweg naar achter. De opstapeling van onregelmatigheden door de jaren heen zorgt voor hevige ergernis bij de bewoners.
Volgende punten wordt de huidige firma Vangaever ( èn de eigenaar die laat begaan) ten laste gelegd. 1. Geluids-, geur- en trilhinder door af- en aanrijdende zware vrachtwagens. Laden en lossen van bouwmachines achteraan op de betonplaat dit tot op 3 m van de woongrens, dus op de plek waar eigenlijk een 10 m groenbuffer zou moeten zijn. 2. Overmatig testen van draaiende machines op een stuk aardeterrein, net naast een woonhuis met kindercrèche. Bewust aardeterrein ligt ook te hoog. 3. Onvoldoende waterbeheersing op het terrein zelf. De betonplaat werd destijds 38 cm hoger aangebracht tav het oorspronkelijk terreinsniveau in grint en aarde. Door de verhoogde betonverharding ontstaat bij hevige regenval zware wateroverlast op de eigendommen van de omwonenden. De bestaande greppels zijn ook onvoldoende diep, en omdat materialen en voertuigen tot in de greppels zijn gestald, zoekt water en modder zijn weg naast de greppels tot in de omliggende tuinen. 4. De groenbuffer is 100% afwezig. Omwonenden eisen de aanleg van een 10m groene buffer zoals in oorsprong was voorzien in het vergunde plan uit 1994. Dwz dat de betonplaat tot 10m vanaf de perceelsgrens van de woningen moet worden opgebroken. 5. Er staan meer bouwmachines opgesteld dan vergund, soms tot 100 stuks ipv vergunde 25 eenheden. 6. Enkele stapelrekken staan opgesteld tot ruim 4 m hoog tot tegen de perceelsgrens, met erachter een veel te hoge haag. Is dit opdat de buren zogezegd geen visuele belemmering zouden ondervinden? Er kan onmogelijk worden toegelaten dat de firma Bobcat Vangaever op deze site een milieuvergunning klasse 2 bekomt (wat ze misschien beoogt ). Het zal al veel inzet en wil vragen om in orde te komen met de huidige vergunning klasse 3 en het terrein op een correcte manier in te richten. Groen Waregem vraagt: 1. of het stadsbestuur akte zal nemen van opgesomde klachten en firma Vangaever èn de eigenaar van de site zal aanmanen om zich in regel te stellen volgens een vergunning klasse 3. 2. of het stadsbestuur akkoord gaat dat de bouwvergunning uit 1994 nog steeds rechtsgeldig is en als basis dient voor alle bedrijvigheid die erna komt. Dit betekent dat hier enkel kleinhandelsactiviteit kan gedoogd worden. 3. Welke acties de stad Waregem zal ondernemen indien uitbater èn eigenaar zich niet houden aan de nieuwe afspraken. Groen Waregem sluit zich aan bij de bewoners en zal hen steunen in hun verdere actie tot gerechtigheid is geschied.
Vraag 2. vraag raadslid I. Vandevelde: petitie tot juridische bijstand voor iedereen Een aantal maatregelen die minister van justitie Koen Geens voorstelt, dreigen de toegang tot justitie voor mensen in armoede te bemoeilijken. Het Netwerk tegen armoede organiseert een petitie (http://www.netwerktegenarmoede.be/petitie) tegen deze maatregelen. VVSG roept alle gemeenten op om te tekenen, een oproep die wij met Groen volop steunen. (Uit de VVSG-mailing) Juridische bijstand is een grondrecht. Een rechtstaat werkt maar goed als ook de minst vermogende burgers toegang tot het systeem hebben. Nu stelt minister van justitie Koen Geens vier maatregelen voor om het aantal procedures te verminderen en te besparen op juridische bijstand, te weten: het invoeren van een remgeld bij juridisch advies en bij het starten van een procedure, toegang tot een pro-Deoadvocaat beperken door het bewijs van onvermogen moeilijker te maken, strengere controles voor advocaten en gebruikers gericht op het terugvorderen van onterecht gekregen juridische bijstand en ten slotte, een hervorming van het puntensysteem van de pro-Deoadvocaten.
Vooral de eerste twee maatregelen zullen ertoe leiden dat mensen in armoede nog minder vaak juridisch advies zullen vragen of een juridische procedure zullen opstarten. Dat is een probleem, want uit onderzoek blijkt dat mensen in armoede die stap veel te weinig zetten. Voor hen is er sprake van onderconsumptie in justitie. Concreet betekent dit dat mensen hun rechten niet kunnen realiseren en dus minder kansen hebben om uit de armoede te geraken. De VVSG heeft de petitie die het netwerk tegen armoede gelanceerd heeft, ondertekend. Groen Waregem vraagt zich af of het stadsbestuur de petitie al heeft ondertekend. Wij mogen hopen van wel. Indien dit nog niet is gebeurd, vragen wij of het bestuur de intentie heeft om dit te doen (als organisatie). Daarnaast doen wij ook een oproep aan alle collega’s van de raad om de petitie te tekenen (als persoon).
Vraag 3. vraag raadslid I. Vandevelde: Earth hour - in 2017 ook in Waregem Op zaterdag 19 maart jongstleden organiseerde het Wereld Natuur Fonds (WWF) voor de negende keer Earth Hour. Dit is een actie waarbij één miljard mensen wereldwijd gedurende één uur de lichten doven. Ook steden en gemeenten kunnen zich registreren om de lichten (zoals gemeentelijke wegenverlichting of accentverlichting op gebouwen e.a.) één uur te doven. Meestal is dat tussen 20u30 en 21u30. Sommige steden koppelen aan deze actie een leuke buitenactiviteit waarbij inwoners gesensibiliseerd worden om zuinig om te gaan met het gebruik van verlichting in het algemeen. Steeds meer gemeenten gaan zelfs verder en doven de straatverlichting elke nacht tussen zowat 23u en 5u, wat kadert in het burgemeestersconvenant om de CO2-uitstoot tegen 2020 drastisch te verlagen. Reeds één derde van de bij Eandis aangesloten Vlaamse gemeenten doet dit (72 op 234 gemeenten in 2014). Groen Waregem vraagt: 1. of het stadsbestuur al overwogen heeft om deel te nemen aan de actie Earth Hour? Zo ja, dan zouden wij graag weten wie dit verder opvolgt zodat we daadwerkelijk geregistreerd raken hiervoor. Zo nee, dan vraagt Groen aan het stadsbestuur dat Waregem deelneemt aan de 10de editie van Earth Hour en dat de stad deze actie nu al op de agenda van 2017 zet. Wij stellen voor om de lichten (minstens) één uur te doven. We durven zelfs vragen om altijd minder lichten aan te leggen ’s nachts. 2. of de stad al geïnvesteerd heeft in intelligent straatlicht (dimbaar met detectie) en meer energiezuinige alternatieven (LED-lampen)? Indien nee, dan vragen wij of het college bereid is dit op te nemen in toekomstige investeringen (en dus ook in de begroting). 3. welke acties de stad Waregem (en dus niet de intercommunale Leidedal) intussen al heeft genomen om in het kader van het burgemeestersconvenant haar ecologische voetafdruk te verminderen? We zijn o.a. benieuwd naar de resultaten van de CO2-barometer en de analyses die de stad hiervan maakt.
Vraag 4. vraag raadslid J. Balduck: bevolkingscijfers Tijdens de gemeenteraad van 1 maart werd ons het document met de bevolkingscijfers op1/1/2016 overgemaakt. Daaruit blijkt dat de natuurlijke aangroei in 2015 slechts 6 personen bedraagt terwijl de totale aangroei 278 personen betreft. Vraag : Graag vernam ik van waar al deze mensen afkomstig zijn ( naburige gemeenten, west en oost-vlaanderen, de rest van Vlaanderen, Belgie, voornaamste andere landen) alsook wat de leeftijd is van de inwijkelingen.
Vraag 5. vraag raadslid H. Vandenbroeke: speelpleinwerking In het kader van openbaarheid van bestuur en het degelijk informeren van de Waregemnaar stellen we vast dat het geen evidentie is om geactualiseerde informatie te vinden aangaande de speelpleinwerking in onze stad. De website werd niet aangepast en data refereren naar vorig jaar. Graag hadden we geweten wat hiervan de oorzaak is en of dit in de toekomst kan en zal worden voorkomen?
Vraag 6. vraag raadslid B. Loosveldt: bedrag dat moet worden betaald door niet-leden van de atletiekclub voor gebruik van nieuwe piste Onlangs verscheen in de krant een artikel van een recreatieve sporter die zijn ongenoegen uitte over het hoge bedrag (15 €/uur) dat hij diende te betalen om als niet-lid van de plaatselijke atletiekclub op de nieuwe piste te mogen trainen. Een rondvraag bij verschillende andere sportievelingen leerde ons dat ook zij wel graag van de nieuwe piste zouden willen gebruik maken, maar dat ook voor hen dit bedrag een belemmering is. 15€ voor een uurtje lopen is inderdaad veel als je dat gaat vergelijken met andere sporten. Wie in de Gaver Tennisclub als niet-lid een uur wil tennissen betaalt ook 15€ voor een terrein. Gedeeld door 2 of door 4 is dit al merkelijk goedkoper, komt daar nog bij dat een tennisterrein in gravel meer onderhoud vraagt dan een tartan ateltiekpiste. Wij vragen aan het college dan ook om de mogelijkheid te bekijken om het bedrag voor recreatieve sporters die geen lid zijn van de atletiekclub en die van de nieuwe piste gebruik willen maken drastisch te verlagen en zien daarin volgende voordelen : - Er zal een grotere sociale controle zijn vermits de piste meer wordt bemand. - Het kan een opportuniteit zijn voor de lokale atletiekclub om nieuwe leden te werven. - Het is sowieso een meerwaarde voor de uitbreiding die naast de oefenvelden, het nieuwe oefen- complex, de drukbezochte Finse piste nu ook nog eens een nieuwe atletiekpiste ter beschikking kan stellen. Concreet zijn onze vragen : - Is het college bereid om individuele recreatieve sporters toe te laten op de atletiekpiste, wanneer deze uiteraard niet is gereserveerd door andere plaatstelijke sportverenigingen. - Is het college bereid hiervoor het retributie reglement aan te passen en op basis hiervan de vergoeding te bepalen voor het betreden van de piste alsook de nodige installaties te plaatsen om dit alles in goede banen te leiden. Wij halen hierbij concreet het voorbeeld aan van de stad Ieper, waar er met een automatisch draaikruis en pasje wordt gewerkt (kostprijs ca. 5.000 €) en waarbij zowel een atletiek dagkaart (5€/jaar zonder verlichting) of atletiek jaarkaart (20€/jaar met verlichting), zoals zij het daar noemen, kan worden aangekocht. Daarnaast werken zij eveneens met individuele tickets die zij aanbieden aan de balie van hun sportdienst (0.5 €/beurt overdag zonder verlichting) en 1.00 €/beurt (’s avonds met verlichting). Deze tickets bestaan uit een kaart (5 € waarborg) waarop de sporter zelf een bedrag kan plaatsen dat door de lezer op het draaikruis wordt afgetrokken. Eens het saldo ontoereikend zal er dan geen toegang meer worden verleend. Deze kaart kan worden opgewaardeerd aan de balie van opnieuw hun sportdienst. Iets wat volgens ons ook in Waregem perfect moet kunnen worden geregeld via eveneens sportdienst en/of stadswinkel.
Agenda gemeenteraad 5 april 2016 Agenda: Openbare zitting 1. mededelingen 2. Gaselwest en Eandis Assets: algemene vergaderingen tevens jaarvergaderingen van 29 april 2016: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 3. vaststellen van de tarieven van het BOT en VEW vanaf 01/01/2016 4. diefstal bibliotheekfiliaal Desselgem: kennisname proces-verbaal en ontheffing aansprakelijkheid secretaris, zijn gedelegeerde en aangestelde rekenplichtige 5. kennis nemen verdeling stedelijke toelage voor fractiewerking dienstjaar 2015 6. onroerende goederen: vestigen erfpacht parking De Biest 7. onroerende goederen: ter beschikking stellen woning Nieuwstraat 16 8. onroerende goederen: verzaken aan het voorkooprecht perceel Flanders Fieldweg 34 9. onroerende goederen: goedkeuren huurkoop module 10, WVI, site Transvaal 10. onroerende goederen: goedkeuren gratis grondafstand nabij Vijfseweg i.k.v. protocolovereenkomst met OLV van Lourdesziekenhuis 11. goedkeuren overeenkomst met Leiedal i.k.v. boscompensatie 12. goedkeuren opdracht leveren van werktuigen voor de groendienst + vaststellen wijze van gunnen 13. garageweg Pontstraat Beveren-Leie: verlenen recht van doorgang 14. nutsleidingen: vernieuwen verlichting parking Olm 15. nutsleidingen: project ZuidBoulevard: leveren en plaatsen van 5 foorkasten 16. aanbrengen van duurzame markeringen 2016: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 17. goedkeuren voorontwerp en intentie tot opname in openbaar domein omgevingswerken Hoge Kouter - Stuifkouter 18. aanvullend verkeersreglement blijvend karakter: aanleggen van een voetgangersoversteek in de Processiestraat 19. aanvullend verkeersreglement blijvend karakter: aanleggen van een voetgangersoversteek in de Keukeldam 20. aanvullend verkeersreglement blijvend karakter: uitbreiden knuffelzone in de Remi Baertlaan 21. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren snelheidsremmende maatregelen in de Vredestraat 22. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: wijzigen voorrangsregeling op het kruispunt van de Tjollensstraat met de Hugo Verrieststraat en Groene Wandeling 23. definitief vaststellen van het RUP 2-1 Marktplaats - Zilverbergstraat 24. verlenen advies tot het plaatsen van camera’s in niet-besloten plaatsen n.a.v. de Waregem Koerse Feesten 2016 25. OLC Racing Waregem, aanpassen verlichting T2 en 3: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 26. Jeugdlokalen Desselgem, hoofdgebouw, renovatie plat dak: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 27. SO Gaverke, sportzaal, vernieuwen vloer: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 28. vragen 29. goedkeuren verslag vorige zitting
Smakelijke nieuwe fietsroute ‘Proeven op de hoeve’ De gemeentes Oostrozebeke, Waregem en Wielsbeke sloegen de handen in elkaar voor de nieuwe fietsroute ‘Proeven op de hoeve’. Deze smakelijke route op het nieuwe fietsnetwerk Leiestreek leidt je door de streek en haar ambachtelijke hoeves en start aan het (85) Gemeenteplein van Oostrozebeke. Je kan de route ontdekken via klik hier. De route is ook gratis verkrijgbaar bij de infokantoren van Oostrozebeke, Waregem en Wielsbeke. Deze smakelijke nieuwe fietsroute van 47,1 km kan, indien gewenst, ingekort worden naar keuze.
De route is volledige geënt op het fietsnetwerk. Hier en daar ligt een hoeve echter iets verder af. Daarvoor zijn bijkomende bordjes voorzien met de tekst ‘stopplaats proeven op de hoeve’.
Proevertjes ter plaatse Van april tot en met september 2016 bieden 8 deelnemende hoeves langs het parcours twee keer per maand een heerlijk proevertje aan. Dit gebeurt op elke tweede en vierde zaterdag van deze maanden (mits beschikbaarheid van de betreffende producten). Je kan reserveren voor het aantal hoeves dat je zelf wenst. Voor elk proevertje betaal je € 2 per persoon. Opgelet: het is noodzakelijk om op voorhand in te schrijven voor de proevertjes. Je reservatie moet minstens 1 week op voorhand gebeuren én betaald worden bij één van de volgende infokantoren (dus niet bij de hoeves zelf): Gemeenschapscentrum “O.C. Mandelroos"Oostrozebeke Gemeenteplein 1, 8780 Oostrozebeke cultuur@oostrozebeke.be - 056 67 11 40 Openingsuren: maandag - vrijdag: 13u30 – 22u45, zaterdag 8u – 12u & 13u – 22u45, zondag 8u - 12u & 13u - 21u (op zaterdag en zondag is het einduur afhankelijk van de activiteiten) Toerisme Waregem (stadswinkel) Gemeenteplein 2, 8790 Waregem daguitstappen@waregem.be - 056 62 12 52 Openingsuren: In de voormiddag van maandag tot en met vrijdag van 8u30-12u In de namiddag van maandag tot en met woensdag van 13u-17u Op dinsdag doorlopend tot 18u30 Dienst cultuur Wielsbeke Baron Van Der Bruggenlaan 15, 8710 Wielsbeke cultuur@wielsbeke.be - 056 67 32 70 Openingsuren: Elke weekdag van 8u30 tot 12u; op maandag- en woensdagnamiddag ook van 13u tot 16u.
Hieronder een lijst van de deelnemende hoeves Oostrozebeke: (1) Het Melkhuisje ’t Melkhuisje is gespecialiseerd in zuivelproducten zoals boter, karnemelk, yoghurt, chocomousse en rijstdessert. Adres: Leegstraat 109, 8780 Oostrozebeke (7) Hoeveslagerij Mandeldaele Bij deze slagerij is het rundsvlees van eigen kweek en kan je terecht voor traiteurservice. Adres: Dentergemstraat 97, 8780 Oostrozebeke - klik hier. (8) Asperges Bossuyt Dit is ‘the place to be’ wanneer je lekkere en verse asperges wil smullen. Adres: Vlasstraat 7, 8780 Oostrozebeke - klik hier. Wielsbeke: (5) Patsy’s Winkeltje Hier kan je zuivelproducten kopen zoals (choco)melk, ijs en kaas. Adres: Molenstraat 20, 8710 Wielsbeke (6) O’Bio Bij zelfpluktuin O’Bio kan je terecht voor confituren, vruchtensappen, vruchtenroomijs, vruchtensorbet,… Adres: Driekoningenstraat 36/a, 8710 Sint-Baafs-Vijve - klik hier. Waregem: (2) Fruit Lambrecht-Baart Hier passeren twaalf appelsoorten, zeven perensoorten en fruitsap de revue. Adres: Leiegoeddreef 9, 8793 Sint-Eloois-Vijve - klik hier. (3) Aardbeien Van Overbeke Bij Van Overbeke kan je smullen van dagverse sappige aardbeien van eigen kweek. Adres: Bessemstraat 65, 8790 Waregem - klik hier. (4) Brouwerij ‘t Gaverhopke Op een beschermde hoeve worden de ‘Gaverhopkes’ op ambachtelijke wijze gebrouwen. Adres: Platanendreef 16, 8790 Waregem - klik hier. Alle informatie is ook te vinden op www.toerisme-leiestreek.be/proevenopdehoeve.
Atelier Coming World Remember Me levert 1504 kleibeeldjes op Op initiatief van Femma Gaverke, KWB Gaverke en Beweging.net Waregem kwam het atelier van Coming World Remember Me van 7 tot 13 maart naar Waregem in SO Gaverke. De cultuur- en archiefdienst zetten zich samen met de vrijwilligers in voor de creatieve herdenkingsweek. De samenwerking met de vrijwilligers bleek een schot in de roos. Er werden in een week tijd niet minder dan 1504 kleibeeldjes gemaakt.
Eén kleibeeldje voor elke gesneuvelde op Belgische bodem tijdens WOI, dat was en is het opzet van het herdenkingsproject CWRM van kunstenaar Koen Vanmechelen. Het project tracht 600 000 beeldjes te verzamelen vanuit de verschillende ateliers. De beeldjes maken in 2018 deel uit van een groot land art kunstwerk in Ieper.
Waregem ging de uitdaging aan: 800 Waregemse deelnemers die peter/meter worden en elk minstens één kleibeeldje maken. Elke peter/meter betaalde 5 euro en maakte één of meerdere beeldjes. De helft van dit inschrijvingsbedrag gaat naar het goede doel voor kinderen in oorlogssituaties. Peters en meters ontvingen een gepersonaliseerd certificaat en gingen met een leuke herinnering naar huis.
Van maandag tot vrijdag waren er overdag vaste workshopmomenten voor scholen in het atelier (vijfde leerjaar). Om 16.00u. en 19.00u. kwamen verenigingen en individuen een kleibeeldje maken. In het weekend kon iedereen, jong en oud, doorlopend terecht in het atelier met op zondag een feestelijke apotheose.
Het doel van 800 beeldjes werd ruimschoots bereikt. Samen met verenigingen, individuen en scholen maakten we 1504 beeldjes.
De reacties van de deelnemers in het atelier waren zeer positief. De Waregemse vrijwilligers die de workshop gaven wisten dat met passie en enthousiasme te brengen.
Waregemse peters en meters die de smaak te pakken kregen, kunnen met hun persoonlijk certificaat gratis langsgaan in de twee vaste ateliers in Ieper (Kazemat 5) en Nieuwpoort (Bommenvrij) om nog enkele beeldjes te maken. De Waregemse beeldjes zullen deel uitmaken van het grote kunstwerk in 2018 te Ieper. Foto’s van het CWRM-atelier vind je hier: www.waregem.be/cwrm
Uit de beknopte omschrijving gemeenteraad 1 maart 2016 Hierbij een aantal punten die betrekking hebben op Beveren-Leie
14. overlagen in KWS diverse gemeentewegen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen Door de dienst wegen-waterlopen werd een bestek opgemaakt voor het overlagen diverse gemeentewegen: - gedeelte Vichtseweg (gedeelte van Wijnsbergstraat tot aan grens met Vichte) - asfaltweg zijstraat Vichtseweg (drukkerij Dhondt) - groene wandeling - fietspad Spijkerlaan - overlagen asfalt kleine straten (Sprietestraat nrs 221-223; Paanderstraat) Raming: € 310.793,00, exclusief btw (€ 376.059,53 inclusief btw medecontractant)
24. openluchtcentrum Beveren-Leie terrein 2 opnieuw draineren en nivelleren: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen Het oefenveld van OLC Beveren-Leie (terrein 2) verkeert in een slechte staat en moet opnieuw gedraineerd worden. De bestaande drainage dateert van begin de jaren zeventig. Deze oude cocosdrainage zit totaal dichtgeslibd en mondt uit in de bestaande gracht (waar waterspiegel te hoog staat). De nieuw te leggen drainage in polypropyleen zal uitmonden in een bestaande riolering. De werken worden geraamd op € 30.000,00. (inclusief btw)
Agendapunten gemeenteraad 1 maart 2016 Agenda: Openbare zitting 1. mededelingen 2. goedkeuren wijzigingen arbeidsreglement 3. goedkeuren wijziging rechtspositieregeling 4. goedkeuren gratis grondafstand Waterstraat 5. onroerende goederen: goedkeuren ruil Kronkelbeek 6. onroerende goederen: goedkeuren ruil gronden Transvaalstraat 7. goedkeuren desaffectatie en verkoop van een perceel grond in de Bosstraat 8. goedkeuren desaffectatie en verkoop van een perceel grond in de Industrielaan 9. stadhuis, herstellen en vernieuwen zonwering: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 10. goedkeuren opdracht leveren van een tractor voor de technische dienst: goedkeuren bestek + vaststellen wijze van gunnen 11. goedkeuren samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg van fietsinfrastructuur in Waregem en Anzegem 12. ereloonovereenkomst voor opmaak ontwerp 'aanleg fietsinfrastructuur in Waregem en Anzegem': goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen 13. veiligheidscoördinatie kleine werken (ontwerp en verwezenlijking) - dienstjaar 2016/2017: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 14. overlagen in KWS diverse gemeentewegen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 15. nutsleidingen: goedkeuren plaatsing 3 nieuwe foorkasten Olm 16. raamcontract afvoeren van overtollige grond van de stedelijke werkplaats periode mei 2016 tot eind 2017: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 17. aanvullend verkeersreglement blijvend karakter: aanleggen van twee voetgangersoversteken op het kruispunt Holstraat - Franklin Rooseveltlaan 18. aanvullend verkeersreglement blijvend karakter: aanleggen van een voetgangersoversteek in de Brabantstraat 19. goedkeuren overeenkomst met de dienstverlenende vereniging Cipal inzake software voor de diensten stedenbouw en milieu 20. vzw Sportbeheer Waregem EVAP: algemene vergadering op 14 maart 2016: goedkeuren agenda 21. vzw Cultuurcentrum De Schakel EVAP: algemene vergadering op 21 maart 2016: goedkeuren agenda 22. interlokale vereniging burensportdienst: goedkeuren jaarrekening en jaarverslag 2015 23. goedkeuren investeringstoelage Gatsibo 2016 24. openluchtcentrum Beveren-Leie terrein 2 opnieuw draineren en nivelleren: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 25. vragen 26. goedkeuren verslag vorige zitting
Uit de beknopte omschrijving gemeenteraad 2 februari 2016 Hierbij een aantal punten die betrekking hebben op Beveren-Leie Om de gemeenteraad live te volgen klik hier.
4. diefstal containerpark Beveren-Leie: kennisname proces-verbaal en ontheffing aansprakelijkheid secretaris, zijn gedelegeerde en aangestelde rekenplichtige Tussen 2 en 4 december 2015 heeft een inbraak plaatsgehad in het containerpark, Leenakkerstraat, Beveren-Leie waarbij de brandkast met de daarin aanwezige som van 745,40 EUR en de deposanten kaart van Belfius gestolen werden; Er werd een proces-verbaal opgesteld door de politiezone MIRA en de verklaring van Peter Reyntjens, verantwoordelijke van het containerpark, die als eerste de vaststelling van de diefstal deed; De aangifte van de diefstal en het PV van kasverslag werd door hem aan de stadssecretaris en aan het college van burgemeester en schepenen overgemaakt op 04/12/2015; Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het volgende goed te keuren: De heer Guido De Langhe, stadssecretaris, mevrouw Isabel Vanderbeken, gedelegeerde voor de kasverrichtingen en de heer Peter Reyntjens, verantwoordelijk voor de geringe dagontvangsten, in het kader van deze diefstal op datum van 2 – 4 december 2015 van elke verantwoordelijkheid te ontheffen; Aan de financieel beheerder opdracht te geven het tekort van 745,40 EUR ten laste te leggen van de stad en dit verlies te boeken als uitgave
9. aanbrengen fietssuggestiestroken 2016: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen Het stadsbestuur wenst in een aantal straten fietssuggestiestroken aan te brengen in koudplastische markeringen. De aanneming omvat hoofdzakelijk: Alle werfsignalisatie ter aanduiding van de bouwplaatsen en ter beveiliging en geleiding van het wegverkeer. Het traceren van de aan te brengen markeringen. Markeren in koudplastische markeringen van fietssuggestiestroken in okergele kleur. Locaties voor het aanbrengen van de markeringen Kleine Heerweg: 240 m², Nijverheidstraat: 160 m²
10. herstel betonvakken diverse gemeentewegen: goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen Door de dienst wegen en waterlopen werd een ontwerp opgemaakt voor het herstellen van betonvakken in de: Betonwegel Klokhuis-11de Julilaan
11. leveren en plaatsen graftekens en betegeling voor diverse stedelijke begraafplaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen Uniforme graftekens Beveren-Leie Perk NA06: tekens 15 à 330 europer stuk, exclusief btw 15 voetjes à 158 euro per stuk, exclusief btw.
13. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren verkeersmaatregelen op de site Interlin fase 2 (Pauwstraat, Everaardstraat en Razenstraat) De firma Huyzentruyt heeft de wegen van de 2e fase op de site Interlin aangelegd. De wegen zijn uitgevoerd volgens het “zone 30”-principe met snelheidsremmende maatregelen. De verkeerscel heeft op 19 juni 2012 Het signalisatieplan van de 1e fase positief geadviseerd. Het aanvullend verkeersreglement van de 1e fase is goedgekeurd op de gemeenteraad van 4 september 2012. Dezelfde principes zijn aangehouden voor de signalisatie van de 2e fase: Van de volledige verkaveling een “zone 30” te maken. Op de kruispunten van de Pauwstraat met de Schoolstraat een voorrangsregeling invoeren. De Pauwstraat moet voorrang verlenen aan de Schoolstraat. In de 2e fase van de verkaveling zijn er 4 parkeerplaatsen voor personen met een handicap voorzien. In de voet- en fietsweg tussen de Koning Albertstraat en de Kleine Heerweg en in het parkgebied zijn enkel fietsers, voetgangers en paarden toe te laten. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met het aanvullende verkeersreglement: invoeren van verkeersmaatregelen op de site Interlin fase 2 (Pauwstraat, Everaardstraat en Razenstraat).
18. goedkeuren opdracht leveren en plaatsen van speeltoestellen op diverse speelruimten + vaststellen wijze van gunnen Perceel 5 – 6 houten palen (om te sjorren) – Tomberg Waregem Op deze jeugdwerksite wordt vaak gesjord en kampen gebouwd. Enkel oudere sjorconstructies werden vorig jaar verwijderd omdat deze niet meer intact waren. We stellen voor om 6 dikke houten palen aan te kopen om aan te sjorren in zeshoekopstelling. Elke paal komt loodrecht in de grond. € 2 000,00
19. goedkeuren opdracht levering van meubilair, didactisch materiaal, speeltoestellen en schooluitrusting voor het stedelijk basisonderwijs + vaststellen wijze van gunnen
Voorstel Er wordt voorgesteld om als volgt meubilair, didactisch materiaal, speeltoestellen en schooluitrusting aan te kopen voor de vijf stedelijke basisscholen met volgende geraamde bedragen: Beveren-Leie: *2 plooitafels kleuterrefter € 2.800,00 totaal € 3.500,00. *1 rek berging lager € 300,00. *1 forexplaat lager € 400,00. *1 radio-cd speler met USB-ingang € 150,00. *1 vogelnestschommel € 3.500,00 totaal € 4.250,00. *1-delig duikelrek €
Er werden 7 vragen ingediend Vraag 3. vraag raadslid I. Vandevelde: aanpak overlast/calamiteiten op jongerenfuifen Jongerenfuifen zouden een feest moeten zijn, maar recent is er op en rond enkele fuifen overlast vastgesteld èn gemeld. Zo zijn op een oudejaarsfuif ( privé-organisatie) in zaal de Jager in Sint-Eloois-Vijve, meerdere diefstallen gepleegd in de vestiaire (portefeuille, handtassen). Op dezelfde fuif werd „nieuwjaar‟ ook heftig buiten gevierd op het kerkplein, met lawaaioverlast voor de buren in de Biebuyckstraat tot gevolg. Er is tevens vandalisme (glas- en andere schade) vastgesteld door enkele buurtbewoners.
Op de aspifuif in het Klokhuis in Beveren-Leie op 9 jan ‟16, in een organisatie van de chiro, zijn een 30-tal vechtersbazen ( buitenstaanders) onrust komen stoken zowel op de fuif als in de onmiddellijke buurt. Ze dronken zelf meegebrachte sterke dranken, vochten en maakten veel herrie. Enkele buurtbewoners werden hierdoor wakker gehouden. De politie is erbij geroepen en er zijn een 5-tal personen meegenomen voor verhoor. Deze fuif is door de jaren heen bekend komen te staan als een fuif waar vechten nog lukt. Het lijk erop dat onruststokers hun terrein hebben verlegd vanuit Harelbeke/Kortrijk, waar ze daar tot 5 jaar geleden vaak door rondtrekkende fuifverstoorders geplaagd werden. De chiro aspies deden een beroep op oud-leiding en ouders om de veiligheid te bewaken, zij bedoelen het goed maar zij kunnen niet steeds gepast tussenkomen in zulke gevallen. In Waregem bestaat al het STEDELIJK REGLEMENT SECURITY bij EVENEMENTEN ( dd 10 jan 2012) waarbij aan erkende verenigingen subsidie kan worden toegekend voor de inzet van een professionele security, dit alles om de veiligheid beter te kunnen bewaken. Echter geldt dit niet voor privé-evenementen en ook niet elke organisatie vraagt dit aan. Vraag: Zou het niet zinvol zijn dat een 3-tal mensen per vereniging met subsidie een sessie/korte opleiding tot toezichter kunnen volgen? Eventueel te organiseren vanuit de jeugddienst ism de politie. Zij worden dan toezichter en aanspreekpunt op hun fuif en halen de politie erbij zo dat nodig blijkt. ( In Harelbeke heeft dit blijkbaar gewerkt ) Is de stad op de hoogte van elke jongerenfuif met de te verwachten bezoekersaantallen, maw worden fuifdata gemeld aan het stadsbestuur? Kan de mobiele politieploeg op deze (gemelde) fuifen preventief een bezoek brengen om te polsen bij de organisatie/security/toezichter of alles naar behoren verloopt?
Vraag 5. vraag raadslid J. Balduck: Kerkdreef Beveren-Leie Waarom werden de bomen in de Kerkdreef gerooid?
Vraag 6. vraag raadslid J. Balduck: betalen met bankkaart in deelgemeenten Antecedenten Een ingezetene van de deelgemeente Beveren-Leie ging een dokument afhalen tijdens de openingsuren van het (ex)gemeentehuis. Er diende een bedrag van in de dertig euro betaald te worden. De dame in kwestie stelde voor om met bancontact te betalen maar dat bleek niet mogelijk.. «Dan zal ik maar met mijn fiets naar een bankautomaat rijden (in Desselgem) om een paar brieven van 50 € uit de muur te halen» zei zij. Maar voor dat zij op haar fiets kon stijgen riep de bediende haar na «gelieve gepast geld mee te brengen want ik kan niet teruggeven..» Vraag Zou het mogelijk zijn in dit digitale tijdperk ook betaling met bankkaarten mogelijk te maken in de gewezen gemeentehuizen in de deelgemeenten?
Op de agenda van de gemeenteraad van 2 februari 2016 Agenda: Openbare zitting 1. mededelingen 2. kennis nemen van het rapport van de organisatie-audit bij stad Waregem 3. goedkeuren stedelijke dotatie 2016 - politiezone Mira 4. diefstal containerpark Beveren-Leie: kennisname proces-verbaal en ontheffing aansprakelijkheid secretaris, zijn gedelegeerde en aangestelde rekenplichtige 5. goedkeuren investeringstoelage en protocol voor de plaatsing van nieuwe bevloering in de zaal van de cafetaria van het jeugdcentrum 6. goedkeuren occasionele politieverordening n.a.v. Cyclocross Masters 2016 7. goedkeuren occasionele politieverordening n.a.v. 100 dagen 8. goedkeuren opdracht leveren van diverse voertuigen voor de sportdienst, de technische dienst en de groendienst + vaststellen wijze van gunnen 9. aanbrengen fietssuggestiestroken 2016: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 10. herstel betonvakken diverse gemeentewegen: goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen 11. leveren en plaatsen graftekens en betegeling voor diverse stedelijke begraafplaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 12. goedkeuren reglement inzake afkoppeling van hemel-en huishoudelijk afvalwater bij inrichtingen, en gelegen in centraal gebied of collectief te optimaliseren buitengebied, gekoppeld aan een goedgekeurd rioleringsproject 13. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren verkeersmaatregelen op de site Interlin fase 2 (Pauwstraat, Everaardstraat en Razenstraat) 14. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren parkeerverbod aan het SO Gaverke in de Zeswegenstraat 15. goedkeuren wegentracé verkaveling ter hoogte van Spinnerijstraat (V2486.1) 16. goedkeuren wegentracé riolering en buffering bouwdossier ter hoogte van Spinnerijstraat-Barrage (B2015/369) 17. goedkeuren opdracht leveren van muziekinstrumenten en uitrusting voor de stedelijke Kunstacademie + vaststellen wijze van gunnen 18. goedkeuren opdracht leveren en plaatsen van speeltoestellen op diverse speelruimten + vaststellen wijze van gunnen 19. goedkeuren opdracht levering van meubilair, didactisch materiaal, speeltoestellen en schooluitrusting voor het stedelijk basisonderwijs + vaststellen wijze van gunnen 20. vragen 21. goedkeuren verslag vorige zitting
De wereld in Waregem - reismarkt Mensen van over de hele wereld wonen in Waregem. Maar liefst 92 nationaliteiten zijn vertegenwoordigd in Waregem. Reizigers zijn vaak nieuwsgierig naar die verschillende culturen. Daarom organiseert de werkgroep Waregem Internationaal en de stad Waregem op zaterdag 27 februari een alternatieve reismarkt De Wereld in Waregem. Dit ontmoetingsmoment creëert mogelijkheden voor de Waregemse inwoners om ervaringen uit te wisselen en elkaar beter te leren kennen.
De wereld in Waregem wordt een markt voor meerwaardezoekers die geïnteresseerd zijn in anders reizen, cultuurbeleving, contact met de lokale bevolking,… Landenexperts uit Waregem geven informatie uit eerste hand. Zij kennen een bepaald land of streek goed omdat ze er geboren zijn of er een tijd gewoond hebben. Ze zullen hun land voorstellen en zaken vertellen die men niet in een reisbrochure kan vinden. Daarnaast is er nog een heleboel randanimatie voorzien in het kader van alternatief reizen. Programma: • 13.00u. - 18.00u.: Reismarkt Landenexperts uit 29 landen staan te popelen om informatie te verschaffen over hun geliefde land: Marokko, Democratische Republiek Congo, Rwanda, Tanzania, Kameroen, Zuid-Afrika, Togo, Ethiopië, Cambodja, Filipijnen, Indonesië, India, Rusland, Wit-Rusland, Iran, Syrië, Engeland, Georgië, Portugal, Polen, Roemenië, Slowakije, Tsjechië, België, Australië, VS, Brazilië, Colombia en Venezuela. • 14.00u. – 15.00u.: Gesprek met Martin Heylen over de herkomst Journalist en documentairemaker Martin Heylen, bekend van programma’s zoals Terug naar Siberië, Dr. Livingstone en Heylen en de Herkomst, komt vertellen over zijn reiservaringen en de zoektocht naar de roots en herkomst van een aantal bekende Vlamingen. • 15.30u. - 16.15u.: Workshop fotografie op reis Op reis gaan is fantastisch, maar terugkijken naar herinneringen is minstens zo fijn. Je mooiste herinneringen vastleggen zonder dat je denkt ‘in het echt was het mooier’, is het doel van deze workshop. • 15.30u. – 16.15u.: Achter de schermen van een toeristisch paradijs Michel Vandendriessche (Pasar vzw) was dit jaar in de Dominicaanse Republiek naar aanleiding van een internationaal congres rond sociaal toerisme. Michel vertelt over zijn ervaringen en doet ons nadenken over de sociale aspecten die verband houden met toerisme. • 17.00u. – 17.45u.: Aan de slag met outdoor GPS De outdoor GPS is een handig hulpmiddeltje voor wie er graag te voet of met de fiets op uittrekt en opent een nieuwe wereld buiten de klassieke routes. • 17.00u. – 17.45u.: Initiatie Solo salsa Louise laat iedereen kennis maken met het ritme van de salsa. Praktisch: Locatie: Stedelijke kunstacademie, Olmstraat 25, 8790 Waregem Inkom: 2 euro Met medewerking van pasar vzw, bibliotheek Waregem, stedelijke kunstacademie en kringloopwinkel.
Werkingsresultaten bibliotheek 2015 Ook in 2015 meer dan 10 000 leners en 125 000 bezoekers. In 2015 ontleenden meer dan 10 000 leners materialen in de bibliotheken in Waregem. Er waren exact 10 374 ‘actieve’ leden, dit betekent klanten die effectief werken ontleenden. De bezoekers die enkel komen om internet te gebruiken, de krant te lezen, iets op te zoeken of vragen te stellen, of om te studeren, worden niet als actieve leden geregistreerd. Het totale ledenbestand bestaat ondertussen al uit meer dan 20.000 leden.
Het aantal actieve ontleners blijft met 28% van de bevolking boven het Vlaams gemiddelde. De leners ontleenden samen 422 518 materialen, wat iets minder is dan in 2014 (430 951 uitleningen). Het grootse deel van de uitleningen gebeurt uiteraard in de hoofdbibliotheek in Waregem (355 424), maar ook de filialen in Desselgem (met 40 276 uitleningen) en Sint-Eloois-Vijve (26 818 uitleningen) blijven het goed doen.
De hoofdbibliotheek kreeg 126 950 bezoekers over de vloer, wat een gemiddelde is van 430 per dag, met uitschieters van meer dan 1000 bezoekers op drukke zaterdagen en woensdagen. De meest populaire werken in 2015 waren de stripverhalen van Kiekeboe (zoals al vele jaren) en de thrillers van Pieter Aspe, naast o.a. de romans van Santa Montefiore en Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans.
Gemeenteraad 12 januari 2016 De vergadering vangt aan om: 19.00 uur Openbare zitting 1. mededelingen 2.installeren en eed afleggen nieuw gemeenteraadslid: - akte nemen ontslag gemeenteraadslid - nazien geloofsbrieven van opvolgend raadslid - eed afleggen door opvolgend raadslid 3. vaststellen rangorde gemeenteraad 4. goedkeuren wijzigen samenstelling gemeenteraadscommissies 5. goedkeuren verkoopprocedure gronden gelegen nabij Regenboogstadion + vaststellen selectiecriteria en gunningscriteria 6. goedkeuren aankoop gronden Gentseweg (brandweerkazerne) 7. tuighuis, nieuwe burelen en refter: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 8. heraanleg parking Olm: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 9. herstel greppels Wortegemseweg-Waregemstraat: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 10. ruimen slikmonden voor de jaren 2016-2017-2018: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 11. aanleg en herstel voetpaden 2016: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen De opdracht behelst volgende straten: - Aanleg en herstel Jozef Duthoystraat (nr1-13)en Henri Lebbestraat (nr 2-15) - Aanleg en herstel voetpad Kerkdreef - Aanleg en herstel voetpad Kerkplein - Aanleg en herstel voetpad Kleine Dries - Aanleg voetpad Kleine Heerweg - Aanleg en herstel voetpad Ter Beke - Aanleg voetpaden Liebaardstraat Raming:€ 378.854,00 exclusief btw (btw medecontractant). 12. nutsleidingen: aanpassen openbare verlichting Westerlaan-Noorderlaan 13. project Westerlaan-Noorderlaan: goedkeuren addendum op samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Wegen en Verkeer voor de herinrichting van de gewestweg 14. aanvullend verkeersreglement blijvend karakter: aanleggen van twee voetgangersoversteken in de Sint-Jozefsstraat 15. aanvullend verkeersreglement blijvend karakter: aanleggen van een voetgangersoversteek in de Roger Vansteenbruggestraat 16. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een snelheidsbeperking in de Spijkerlaan Het stadsbestuur heeft dit jaar verkeersveiligheidswerken uitgevoerd in de Spijkerlaan. In de bocht naar de brug over de spoorweg is het fietspad ontdubbeld en is de rijweg smaller gemaakt. Na deze werken is het verkeer geïnventariseerd met de radarteller en zijn de geregistreerde gegevens besproken op de verkeerscel van 20 oktober 2015. De V85, dit is de snelheid waar 85% van de bestuurders onder blijft, is gedaald naar 53 en 56 km/u. De meeste bestuurders ervaren een snelheid van ongeveer 50 km/u als aangepast. Toch is er nog een aandeel bestuurders dat te snel door de bocht rijdt. De verkeerscel stelt daarom voor om een snelheidsbeperking van 50 km/u in te voeren in de Spijkerlaan tussen de Wagenaarstraat en de doodlopende zijstraat op de brughelling. Deze maatregelen wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van de verkeersborden C43 “50”. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met het aanvullende verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een snelheidbeperking in de Spijkerlaan. 17. voorlopig vaststellen RUP 21-1 Gentseweg-Neerstraat 18. voorlopig vaststellen RUP 20-1 Bosstraat-Galgestraat 19. voorlopig vaststellen RUP 15-1 Stijn Streuvelsstraat 20. goedkeuren afsprakennota 2015-64: RUP Sint-Eloois-Vijve-Zonneveld 21. goedkeuren wegentracé verkaveling Feys-Viaene 22. WAGSO: aanstellen nieuw lid raad van bestuur 23. vzw Sportbeheer Waregem EVAP: voordracht nieuw lid algemene vergadering en raad van bestuur 24. vzw cultuurcentrum De Schakel EVAP: voordracht nieuw lid algemene vergadering en raad van bestuur 25. stedelijk basisonderwijs: verhogen capaciteit in het kader van het inschrijvingsrecht 26. stedelijk basisonderwijs: goedkeuren wijzigingen schoolreglement 27. stedelijk sportcentrum De Treffer, zwembad, renovatie kleedruimte: goedkeuren min- en meerwerken 28. vragen 29. goedkeuren verslag vorige zitting
Sylvesterbus was opnieuw populaire pendeldienst Tijdens de jaarovergang van 2015 naar 2016 zette stad Waregem voor het dertiende jaar op rij de Sylvesterbus in. In de nacht van 31 december op 1 januari maakten 568 feestvierders gebruik van deze gratis bus. Meteen goed voor een kleine stijging in vergelijking vorig jaar.
De Sylvesterbus brengt jongeren op een veilige manier naar hun feestlocatie en op een veilige manier terug naar huis. Ieder jaar ontdekken meer mensen het grote gemak van deze gratis pendeldienst, wat een week geleden leidde tot een groot succes met 568 feestvierders. Bij de jaarovergang van 2014 naar 2015 werden 545 personen vervoerd, er is een kleine stijging in vergelijking met vorig jaar.
Stad Waregem bedankt Joke en Christ van autocars de Reisvogel om alle feestvierders op een veilige manier op hun locatie te brengen en hoopt opnieuw op een vlotte samenwerking voor de volgende oudejaarsavond.
Alweer verkooprecord voor Waregembon in 2015 Al sinds de introductie van de Waregembon in 2011 kent deze geschenkcheque een ongekend succes. Ook 2015 was een nieuw recordjaar met een totaalverkoop van maar liefst 622 250 euro, een bedrag dat volledig besteed wordt bij onze lokale handelszaken. Het verkooprecord is niet alleen het gevolg van de eindejaarsperiode; maar liefst acht van de twaalf maanden in 2015 leverden een extra verkoop op ten opzichte van 2014. Het nu vijf jaar oude stedelijk initiatief blijft een duidelijk schot in de roos, zowel bij de inwoners als bij de handelaars.
Het succes van de bon is niet alleen een surplus voor de stad (ook mensen van buiten Waregem leren zo beslist onze stad en handelscentrum kennen), maar zeker ook voor alle deelnemende handelszaken. Nog elke week krijgt het stadsbestuur aanvragen van handelaars om deel te nemen. Ondertussen kan iedereen met een Waregembon terecht in ongeveer 300 handelszaken in Waregem.
Alle informatie over de Waregembon en een overzicht van de deelnemende handelszaken staat op www.waregem.be/waregembon.
Kolom: 1 Jaar, 2 Verkoop in stadswinkel, 3 Aangeboden door stadsbestuur* + betaald met factuur, 4 Totaal *Geschenkbonnen, toelagen, erkentelijkheidspremies, feestcheques, jubilea en geboortepremies
Schaatspiste lokte meer dan 15 000 ijsliefhebbers De verhuis van de jaarlijkse schaatspiste van park Casier naar de Markt was een schot in de roos. Na de 10 000e schaatser op tweede kerstdag werd op de afsluitende dag ook nog de kaap van 15 000 schaatsers bereikt. Dat is meteen goed voor een primeur, want nog nooit kwamen zo veel liefhebbers naar Waregem afgezakt voor een portie schaatsplezier.
Laura Dejager uit Sint-Eloois-Vijve was uiteindelijk de 15 000e schaatser. Ze kreeg op zondag 3 januari een Waregembon van 50 euro van het stadsbestuur en een attentie van de uitbater van de ijspiste. Tijdens de kerstvakantie was de winterattractie aan Het Pand onafgebroken druk bezet, net zoals de winterchalets naast de ijspiste. Maar liefst 99 Waregemse verenigingen verdienden een extraatje voor hun clubkas met de verkoop van drankjes en versnaperingen;
Zowel het stadsbestuur, de uitbater van de piste en de verenigingen zijn onverdeeld tevreden over de nieuwe locatie en de organisatie in de voorbije maand. We kijken alvast uit naar begin december 2016, voor de opening van een nieuwe Waregemse schaatsmaand!
Beverse Weetjes dook even haar archieven in om het bezoekersaantal van de vorige 10 jaar mee te geven. Jaar totaal 2013-2014 - 15 058 2012-2013 - 14 582 2011-2012 - 13 746 2010-2011 - 11 369 2009-2010 - 11.500 2008-2009 - 13 489 2007-2008 - 13 882 2006-2007 - 12 413 2005-2006 - 12 341 2004-2005 - 13 950 2005-2006 - 15 345
Hierbij, met dank aan schepen Pietro Iacopucci, de speech die hij tijdens de nieuwjaarsreceptie bracht. Om enkele sfeerbeelden te bekijken, met dank aan Johan Lefebvre voor de link, klik hier. Of klik hier voor de sfeerbeelden in 360 graden.
"Geachte dames en heren, Geachte collega Rik Soens en leden van gemeenteraad en OCMW, Beste mensen van Beveren-Leie,
Namens de collega’s uit het schepencollege en de gemeenteraad mag ik u allen hier verwelkomen in Beveren-Leie op derde nieuwjaarsdag van het nieuwe jaar 2016 om te klinken op dit nieuwe jaar. In deze nieuwjaarsmaand weet u natuurlijk heel goed dat het dreigingsniveau voor risico op speeches tijdens recepties deze dagen uiteraard het hoogste peil ooit bereikt, maar ik kan u geruststellen dat de korte samenvatting van de wensen van de burgemeester maar even lang duurt als de 10.000 luchtballonnen van K3. Ik ben zeker dat de burgemeester achteraf ook niet zolang in uw hoofd blijft.
2015 gaat voor velen de herinnering in als jaar van crisis en isis en het ene vloeit ook voort uit het andere, maar 2015 leverde ook weer een mooie verrijking op van onze taal. In verband met uitSTOOT van de wagen, leerden we sjoemelsoftware kennen, in het kader van een opSTOOT van belastingen leerden we turteltaks kennen en een mooie blonde STOOT is volgens Freddy Devadder gewoon een prente, en in Bevergem was ze meestal in slowmotion te zien.
In tegenstelling tot in Bevergem gaat het in Beveren-Leie zeker niet in slowmotion en de diverse realisaties van het voorbije jaar hebben we samen met collega Rik Soens al opgesomd onze brief van december. Laat ons dus nu even kort kijken naar de toekomst. Op vlak van verkeersveiligheid en openbare werken plannen we infrastructuurwerken in de Koning Albertstraat, aanleg en herstel van delen van het voetpad in de Kleine Heerweg, Kerkdreef en Kerkplein Beveren-Leie en ook in de Spijkerlaan wordt het fietspad overlaagd en wordt er gewerkt aan de greppels. De trage weg die de doorsteek vormt achter Klokhuis en sporthal naar de 11de julilaan toe wordt ook verhard. Een studie wordt ook opgemaakt voor een veilige fietsverbinding tussen Beveren en Desselgem langs de Grote Heerweg.
Aan de kerk wordt het voegwerk hersteld en het betonrot aangepakt zodat u weer in optimale omstandigheden kunt gaan biechten het komende jaar. Hier in het OC 't klokhuis worden energiebesparende maatregelen uitgevoerd en in de stedelijke basisschool worden ook divere investeringen gepland, waaronder vernieuwing van de collector en, uitrusting van de terreinen.
Op de voetbalvelden worden er drainerings en nivelleringswerken uitgevoerd en op de speelruimte van de Tomberg worden speeltoestellen vervangen. We zijn verheugd dat we hier in januari ook de officiële opening hebben van onze bejaardenwoningen pal in ons centrum zodanig dat velen ook hun oude dag in het vertrouwde Beveren-Leie kunnen blijven doorbrengen.
In Waregem wordt 2016 het openingsjaar van de Zuidboulevard, bibliotheek en parking. Nog een grote uitdaging vormt het werken aan de efficiënte éénwording van het stadsbestuur en het OCMW. Wij hebben het voorbije jaar al heel wat overleg gehad en plannen al een eerste grote stap tegen 2017. Dan opent de welzijnswinkel en smelten o.a. de financiële diensten van beiden samen tot één dienst.
Dames en heren, niet alleen de stadsdiensten zorgen voor een bruisende stad. De drukke Waregemse activiteitenkalender levert steeds het ene mooie verhaal na het andere op. Ik wil dan ook onze honderden vrijwilligers danken die zich, ook het voorbije jaar, belangeloos hebben ingezet voor socioculturele of sportieve organisaties of benefieten allerhande en dit de komende maanden ongetwijfeld opnieuw gaan doen. Jullie verdienen allemaal evenveel lof zoals den beir van Bevergem tijdens de Zeugefeesten!
Ik dank de St Gregorius Zanggilde voor de praktische ondersteuning bij de organisatie van deze receptie en uiteraard danken we ook het Bevers harmonieorkest voor het opluisteren van deze receptie. Uit erkentelijkheid gaat er hier straks niemand de zaal verlaten zonder niet eerst een kaart te kopen voor het concert van onze cultureel ambassadeur vrijdag aanstaande 8 januari hier in de kerk!
Ik wens, namens het stadsbestuur, ieder van u, en allen die u dierbaar zijn, een bijzonder gelukkig en gezond 2016 en we bieden u vandaag heel graag deze receptie aan . Wij hopen als stadsbestuur dat jullie fiere Waregemnaars zijn en blijven, en ik hoop van harte dat het ‘wij’gevoel dat toch zo sterk leeft in onze stad in 2016 nog verder mag aangesterkt worden.
Eindigen doe ik met een citaat van de sedert 13 november wereldberoemde band Eagles of Death Metal die in hun cover 'save a prayer' onder andere vrij vertaald het volgende zeggen: Dromers kunnen soms geen andere weg vinden, DAAROM hoef je niet steeds alles te DROMEN maar waag ook uw kans en LEEF ook elke dag. IK wens u veel dromen, maar ook de moed, de kracht en het geluk om ze daadwerkelijk te realiseren. Succes!"