Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
Waregem krijgt label van Rode Kruis Waregem leverde in de periode september 2014 – december 2015 extra inspanningen in het kader van bloedinzamelingen. En met succes, want niet alleen steeg het aantal mensen in Waregem dat bloed kwam geven, ook het aantal kandidaat-donoren neemt een flinke vlucht. Daarom kende het Rode Kruis aan onze stad het label ‘Stad met een hart’ toe.
Op 23 oktober liep de samenwerkingsovereenkomst Hartveilige stad tussen het Rode Kruis Vlaanderen en het stadsbestuur af. Uit de evaluatie bleek dat Waregem in ruime mate voldoet aan de voorwaarden voor Hartveilige stad. Hiervoor kreeg de stad het label toegekend en werd voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst te verlengen voor 2016 en 2017.
De stad ging de uitdaging aan om in 2015 het percentage van bloeddonaties op te trekken naar 5% van de bevolking. Met uiteindelijk meer dan 2000 donaties komt dit percentage op 5,5% van de totale Waregemse bevolking. Een duidelijke pluim voor al onze inwoners!
Donoren en kandidaat-donoren In de periode september 2014 – december 2015 meldden 358 personen zich aan om bloed te geven tijdens één van de bloedinzamelingen van het Rode Kruis. De wervingsacties in 2015 leverden daarenboven nog eens 727 kandidaat-donoren op. Een speciale vermelding hierbij gaat naar de lager onderwijs van het OLV Hemelvaartinstituut die maar liefst 318 namen op de kandidatenlijst bracht met een groots Fata morgana event. Tevens engageerden Callens&EMK, Thermote Vanhalst en Rotary Waregem zich om zelf ook bloedinzamelacties te organiseren. Ook zij zorgden in totaal voor meer dan 100 nieuwe bloeddonoren.
Waregem doet mee(r) Met deze acties helpt Waregem mee aan de garantie dat levensreddende bloedproducten klaar liggen voor elke patiënt die het nodig heeft. Daarnaast investeert de stad ook onder andere in de aankoop van AED-toestellen op openbare (sport)locaties. Momenteel hangen er al acht dergelijke draagbare toestellen die het leven kunnen redden bij een hartstilstand. Verschillende verenigingen kregen hier al een opleiding voor. Het stadsbestuur blijft zich ook in de toekomst inzetten om personen in nood een reddende hand te bieden.
Gemeenteraad 22 december 2015 Op de laatste gemeenteraad van 2015 staan onder meer deze twee punten op de agenda. 5. vaststellen aanslagvoet aanvullende belasting op de personenbelasting - dienstjaar 2016 Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de aanslagvoet aanvullende belasting op de personenbelasting voor het jaar 2016 ongewijzigd vast te stellen op 6,8%. 6. vaststellen opcentiemen op de onroerende voorheffing - dienstjaar 2016 Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het jaar 2016 ongewijzigd vast te stellen op 1600.
Extra parkeergelegenheid zaterdagmarkt en shoppingweekends
Extra parkeergelegenheid zaterdagmarkt en shoppingweekends eindejaarsperiode Tijdens de eindejaarsperiode is er extra parkeergelegenheid voorzien om de bezoekers van de winterse markt en shoppingweekends op te vangen.
Shoppers kunnen parkeren op de speelplaats van het Heilig Hartcollege. Tijdens de zaterdagmarkt zijn het cafetaria en sanitair van de Schalmei (lokaal van Het Waregems Harmonieorkest) trouwens open voor de marktbezoekers.
Parkeren op parking Heilig Hartcollege Hieronder een overzicht wanneer je tijdens de eindejaarsperiode kan parkeren op de speelplaats van het Heilig Hartcollege. 5/12: zaterdagmarkt Olm – van 8.00u. tot 14.00u. 12/12: zaterdagmarkt Olm – van 8.00u. tot 14.00u. 19/12: zaterdagmarkt Olm + eindejaarsshopping – van 8.00u. tot 18.00u. 20/12: zondagshopping – van 10.00u. tot 18.00u. 26/12: zaterdagmarkt Olm + eindejaarsshopping – van 8.00u. tot 18.00u. 27/12: zondagshopping – van 10.00u. tot 18.00u 3/1: zondagshopping – van 10.00u. tot 18.00u
Gratis marktbus Ook tijdens het eindejaar brengt de gratis marktbus de marktbezoekers tussen 9.00u. en 13.00u. van de parking aan het Regenboogstadion in de Zuiderlaan naar de markt op De Olm.
Beknopte omschrijving gemeenteraad Klik hieren volg de gemeenteraad live.
Voor de gemeenteraad van 1 december werden drie vragen ingediend. 23. vragen Vraag 1. vraag raadslid J. Balduck: omgeving Fabriekstraat / Roger Vansteenbruggestraat Antecedenten In 2014 werd een brownfieldconvenant « Fabriekstraat » afgesloten tussen de Vlaamse Regering de stad Waregem en de NV Santerra voor een gebied van 4,8 ha aan de achterzijde van het station. Via zo’n convenant krijgen projectontwikkelaars een aantal juridische en financiële voordelen bij de ontwikkeling van de terreinen. Het ruimtelijk structuurplan Waregem uit 2007 voorziet dat de terreinen zullen omgezet worden naar een KMO-zone, bestemd voor lokale bedrijvigheid. Volgens het brownfieldconvenant is het de bedoeling de terreinen van het voormalige bedrijf Cotesa te herontwikkelen als woongebied. Hiervoor zou de stad een RUP opstellen.
Vragen 1. Werden de gebouwen en terreinen van de NV Cotesa inmiddels aangekocht door NV Santerra ? 2. Op welke termijn is de afbraak van de gebouwen en de sanering van de gronden voorzien ? Is de stad hier enige financiele tussenkomst verschuldigd ? 3. Het brownfieldconvenant voorziet in de oprichting van een stuurgroep voor opvolging van het project. Wie neemt namens de stad deel aan deze stuurgroep ? Hoeveel keer is de stuurgroep inmiddels samengekomen ? 4. Is de stad intussen gestart met de opmaak van een gemeentelijk RUP ? 5. Wat is de invulling van de site die in het RUP zal voorzien worden, gezien de tegenstrijdigheid tussen de gewenste invulling in het structuurplan (nl. KMO zone) en het convenant (nl. wonen) ?
Vraag 2. vraag raadslid M. Verhellen: regionaal duurzaam energieactieplan De gemeenteraad keurde op 2 december 2014 het Regionaal Duurzaam Energie-Actieplan goed. Welke initiatieven en de plannen tekende, ontwikkelde of realiseerde de verantwoordelijke schepen het voorbije jaar in navolging van deze beslissing?
Vraag 3. vraag raadslid M. Verhellen: parkeren langs N382 Langsheen de N382 staan elke dag en avond tientallen vrachtwagens of opleggers geparkeerd. Blijkt dat deze voertuigen niet altijd correct geparkeerd (o.m. op het fietspad) staan of onvoldoende zichtbaar zijn. Daarnaast heb ik al zelf vastgesteld dat bepaalde vrachtwagens die opleggers komen ophalen en brengen tot gevaarlijke voertuigbewegingen kan leiden op de al drukke N382. In andere vrachtwagens overnachten de chauffeurs. Wat betreft dit laatste zijn dit bijna steeds vrachtwagens met buitenlandse nr-plaat van een gekend Anzegems bedrijf. Gelet op bovenstaande en rekeninghoudende met het gegeven dat binnenkort de parkeerzone E17 Kruishoutem bewaakt en betalend zal worden, wat o.i. het aantal vrachtwagens die "gratis" zal parkeren langs de N382 nog zal doen stijgen, lijkt het me aangewezen om de nodige maatregelen te nemen om het parkeren van vrachtwagens langs de N 382 te ontmoedigen. Graag verneem ik in deze de visie van het stadsbestuur.
Eerste grote stap éénwording stad en OCMW in 2017 Volgens het Vlaamse regeerakkoord moeten de Vlaamse OCMW’s tegen uiterlijk 2019 opgaan in de gemeenten. Het Waregemse stadsbestuur en het OCMW hebben het voorbije jaar al heel wat overleg gehad en plannen al een eerste grote stap tegen 2017. Dan opent de welzijnswinkel en smelten de financiële diensten van beiden samen tot één dienst onder leiding van één financieel beheerder.
Waregem geeft hiermee aan niet te willen wachten op verdere richtlijnen van de regering of van Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans. Op dinsdag 24 november legden de secretarissen van stad en OCMW de toekomstvisie over stad en OCMW uit aan de gemeenteraadsleden en de OCMW-raadsleden. Daarin komen in eerste instantie de welzijnswinkel en de financiële diensten aan bod.
Naar analogie met (het concept en succes van) de stadswinkel komt er in 2017 een welzijnswinkel in de gebouwen van het OCMW aan de Zuidboulevard. Daar zal iedereen met alle welzijns(aan)vragen terecht kunnen. Daarnaast heeft de voorziene pensionering van een aantal mensen op de financiële dienst in het OCMW het denkproces over de toekomstvisie versneld. Eveneens in 2017 smelten de financiële diensten van stad en OCMW samen tot één dienst. Andere ondersteunende diensten stemmen hun werking vanaf dan ook al meer af op elkaar.
De volledige éénwording van stad en OCMW moet voltooid zijn tegen 2019. Om deze termijn haalbaar te houden, werken de stad en OCMW onverminderd verder aan de visie, planning en uitwerking van dit ingrijpende project. Dit gaat ook over eventuele verbouwingen, de reorganisatie en fysieke verhuis van bepaalde diensten, keuzes op vlak van ICT, maar bijvoorbeeld ook over het al dan niet verzelfstandigen van de zorgactiviteiten.
Agendapunten gemeenteraad 1 december 2015 Openbare zitting 1. mededelingen 2. omgevingsaanleg rond Regenboogstadion: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen 3. Imog: buitengewone algemene vergadering van 15 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 4. WVI: buitengewone algemene vergadering van 10 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 5. W.I.V.: buitengewone algemene vergadering van 16 december 2015: goedkeuren agenda 6. W.I.V.: buitengewone algemene vergadering van 16 december 2015: aanduiden vertegenwoordigers 7. goedkeuren waarborg voor langlopende kredieten Wagso 8. vaststellen budgetwijziging 2 - dienstjaar 2015 + bijlagen - stad Waregem 9. goedkeuren belastingreglement: belasting op het ontbreken van parkeerruimten 2016 - 2019 10. goedkeuren aanpassing leegstandsreglement op gebouwen en woningen die beschouwd worden als leegstaand en/of onafgewerkt 11. goedkeuren belastingreglement op gebouwen en woningen die worden beschouwd als leegstaand en/of onafgewerkt 12. onroerende goederen: goedkeuren huurovereenkomst voor de huur van een deel van het handelspand Koekoekstraat 14-16 voor de uitbating van een lokale bibliotheekafdeling 13. nutsleidingen: ondergronds brengen cu-net in de Zeswegenstraat 14. goedkeuren Riopact-takenpakket 2016 15. boomverzorging domein park Casier: goedkeuren bijkomende werken 16. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvende karakter: invoeren verkeersmaatregelen in omgeving Goed ten Nieuwenhove 17. goedkeuren gemeentelijke verordening bij woonprojecten en verkavelingen met aanleg van wegenis 18. vzw Sportbeheer Waregem EVAP: algemene vergadering op 14 december 2015: goedkeuren agenda 19. vzw Cultuurcentrum De Schakel EVAP: algemene vergadering op 14 december 2015: goedkeuren agenda 20. Stedelijke kunstacademie: goedkeuren wijzigingen samenwerkingsprotocol tussen het stadsbestuur van Waregem en het gemeentebestuur van Anzegem en het stadsbestuur van Waregem en het gemeentebestuur van Dentergem 21. aanvaarden handgiften 22. goedkeuren herbestemming landbouwcollectie 23. vragen 24. goedkeuren verslag vorige zitting
Sfeervol eindejaar in Waregem Tot vorig jaar stond alles steevast naast het kasteel in park Casier. Deze keer kiezen we echter voor een nieuwe optie die Waregem nog meer op de eindejaarskaart zal zetten. Wie dit jaar de schaatsen wil aantrekken kan over enkele weken terecht voor winkelcentrum Het Pand. Daarnaast schakelen de Handelaars Waregem Winkelstad in deze periode ook een versnelling hoger om er letterlijk de sfeer in te houden. In december komt de eindejaarssfeer je tegemoet in Waregem!
IJSPISTE De overdekte ijspiste is opnieuw 600m² groot en wordt geïnstalleerd waar tijdens de Waregem Koerse Feesten nog het reuzenrad en de autoscooters stonden. Niet alleen komt de ijspiste zo nog meer zichtbaar in het straatbeeld, het is ongetwijfeld ook een voltreffer voor de Waregemse handelaars en horecazaken. Een verschil met alle vorige jaren is dat de stad niet meer zelf instaat voor de uitbating van de ijspiste. Dit jaar zorgt een privé-uitbater ervoor dat iedereen minstens even goed bediend wordt als in het verleden Openingstijden Elke dag open van 10.00u. tot 22.00u Schaatsbeurten per anderhalf uur! (zie schaatsbeurten) 24 en 31 december: open van 10.00u. tot 18.00u 25 december en 1 januari: open van 14.00u. tot 22.00u. Zaterdagvoormiddag en zondagvoormiddag voorbehouden voor kinderen tot 12 jaar
Schaatsbeurten Elke schaatsbeurt duurt 1,5 uur. Hierna sluit de piste telkens even en wordt ze schoongemaakt. Schaatsbeurten zijn mogelijk… van 10.00u. tot 11.30u. van 12.00u. tot 13.30u. van 14.00u. tot 15.30u. van 16.00u. tot 17.30u. van 18.00u. tot 19.30u. van 20.00u. tot 23.30u. Tickets Tickets kosten 4 euro per schaatsbeurt (max 1,5 uur), huur schaatsen inbegrepen. Er zijn ook klantenkaarten aan 40 euro (10 schaatsbeurten + 2 gratis)
Animatie Opening op vrijdag 4 december om 19.00u. – gratis optreden De Romeo’s Vrijdagavond = thema-avond en zaterdagavond = disco-avond! Kermissfeer met kindermolen, visspel, schietkraam, frietjes en oliebollen Vergeet ook niet… dat er ook dit jaar weer vier winterchalets staan die uitgebaat worden door Waregemse verenigingen. Stop er zeker eens, want alle opbrengst gaat integraal naar de uitbatende vereniging van die dag! Op vrijdag 18 december optreden van G Goran. Feestelijke sluiting op zondag 3 januari met gratis optreden van Swoop Speciaal voor de kinderen Elke woensdagnamiddag kinderdisco en schmink Kindergewenning (-12 jaar) op zaterdag- en zondagvoormiddag
Beknopte omschrijving gemeenteraad dinsdag 03 november 2015
1. mededelingen 2. Gaselwest: buitengewone algemene vergadering van 17 december 2015: goedkeuren agenda en statutenwijziging + vaststellen mandaat vertegenwoordigers 3. Psilon: buitengewone algemene vergadering van 8 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 4. Cipal: buitengewone algemene vergadering van 11 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 5. Figga: buitengewone algemene vergadering van 17 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 6. Leiedal: buitengewone algemene vergadering van 16 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 7. Mijn Huis cvba: goedkeuren statutenwijziging 8. Helpt Elkander cvba: goedkeuren statutenwijziging 9. OCMW Waregem: goedkeuren budgetwijziging 2015 10. kennis nemen budgetwijziging 2015 diverse kerkfabrieken Waregem 11. goedkeuren wijzigingen meerjarenplan 2014-2019 en kennis nemen budget 2016 kerkfabrieken Waregem Volgende investeringsprojecten worden voorgelegd voor 2016: Onder andere voor Sint-Jan de Doper 1.200,00 Toelage Bestuur van de eredienst 1.200,00 aankoop computer 12. hulpverleningszone Fluvia: goedkeuring gemeentelijke dotatie 2016 14. goedkeuren opdracht leveren van een onkruidverdelgmachine voor de groendienst + vaststellen wijze van gunnen 15. goedkeuren opdracht leveren van bomen voor de groendienst + vaststellen wijze van gunnen 16. goedkeuren overdracht door het Vlaamse Gewest aan de stad Waregem van de gewestweg R35- Noorderlaan-Westerlaan 17. goedkeuren samenwerkingsovereenkomst tussen energiehuis W13 en stad Waregem en OCMW Waregem in het kader van het toekennen van energieleningen 18. kennis nemen jaarrekening 2014 Vereniging Ons Tehuis voor Zuid-West-Vlaanderen (herneming punt GR 7/07/15) 20. goedkeuren wijziging meerjarenplanning 2014-2019 en kennisname budget 2016 van de Vereniging Ons Tehuis voor Zuid-West-Vlaanderen 21. kasteel Casier, restauratie buitenzijde, opmaak beheersplan: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 22. Goed te Nieuwenhove, renovatie woning, opmaak beheersplan: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 23. Stedelijk sportcentrum De Treffer, zwembad, vernieuwen dakrand: kennisname toewijzing door hoogdringendheid 24. vragen Er werden vier vragen ingediend op het secretariaat. Vraag 1. vraag raadslid T. Demuytere: fietsenstallingen Onlangs viel mij op dat tijdens thuiswedstrijden van Essevee er nog veel fietsen geplaatst worden tegen de gevel van zwembad de Treffer, dit langs de kant van de stadionvijvers. De fietsen staan of liggen er dan soms kriskras door elkaar. De huidige locatie ter hoogte van de terrastrap waar een 20-tal fietsen gestald kunnen worden, is daarenboven niet verlicht, wat het comfort van de fietsers niet ten goede komt en daarenboven gemakkelijker aanleiding kan geven tot vandalisme en diefstal van fietsen. Het is goed dat er verschillende nieuwe fietsenstallingen voorzien zijn in de nabije toekomst (Zuidboulevard, parking Waregem Expo, parking de Olm,…) Hopelijk zullen we er onze fiets op een meer comfortabele manier op slot kunnen maken, zoals het nu al het geval is met de fietsenstalling aan de achterkant van het station. We moeten zo vlug mogelijk de huidige oude, onpraktische fietsrekken vervangen, zodat we de fietsers meer comfort kunnen geven. Onze vragen: 1. Komt er in het Regenboogstadion, binnen de structuur van de nieuwe staantribune , waarvan de werken ondertussen begonnen zijn, ook een fietsenstalling naar het voorbeeld van de nieuwe tribune onder het bezoekersvak ? We zijn van mening dat ook aan die kant van het voetbalstadion (kant van de Treffer) een ruime fietsenstalling moet voorzien worden. 2. Wat is het gemiddeld bezettingspercentage tot nu toe van deze fietsenstalling onderin de nieuwe tribune tijdens thuismatchen van SV? 3. Komen er oplaadpunten voor electrische fietsen in de nieuwe fietsenstallingen en wordt er ruimte voorzien voor bv. bakfietsen? 4. Zijn er momenteel ook in de deelgemeenten nieuwe en comfortabele fietsenstallingen voorzien? 5. Kan er mogelijks een gemeentelijk reglement voorzien worden dat bij nieuwe woon- en andere bouwprojecten een fietsenstalling verplicht maakt, zoals het met parkeerplaatsen voor auto‟s het geval is?
Vraag 2. vraag raadslid T. Demuytere: geboortebos Recent werd ik gecontacteerd door een bestuurslid van de Waregemse afdeling van de Gezinsbond i.v.m de jaarlijkse aanplanting van een geboortebos. Op 22 november e.k. gaat deze aktiviteit opnieuw door op de Karmel. Dit wordt daar voor de laatste maal georganiseerd, aangezien de voorziene gronden er volgeplant zijn. Volgens betrokken bestuurslid werd het Stadsbestuur hiervan op de hoogte gebracht en werd gevraagd om nieuwe gronden te voorzien, zodat dit mooie initiatief in de toekomst kan blijven plaatsvinden. Op 15/10, de dag dat ik gecontacteerd werd door de Gezinsbond, was er l nog geen concreet voorstel binnengekomen bij de Gezinsbond. Onze vraag : 1. Heeft het schepencollege al locaties gevonden om de aanplanting van een geboortebos in de toekomst te te laten doorgaan ? 2. Kan er eventueel een oplossing gevonden worden om de toekomstige aanplantingen van het geboortebos te laten doorgaan op een perceel waar ook een volkstuinpark voorzien kan worden? 3. Hoe ver staat de zoektocht naar een locatie voor volkstuintjes in Waregem? Al heel wat steden en gemeenten in de ruime regio hebben al een volkstuinpark of hebben concrete plannen. Gemeenteraadszitting dinsdag 03 november 2015 19
Vraag 3. vraag raadslid X. Wyckhuyse: tekort aan plaatsen in middelbare scholen in 2020 Een recente studie van de katholieke universiteit van Leuven en de vrije universiteit van Brussel toont aan dat in 2020 in veel centrumsteden er plaatsen tekort zullen zijn in de middelbare scholen. Tegen 2020 zal 1 op de 3 secundaire scholen hierdoor leerlingen moeten weigeren. Concreet in Waregem : aantal leerlingen in het schooljaar 2014-2015 : 5137 leerlingen. De komende jaren zal dit aantal stijgen en de gemaakte studie voorziet dat er in Waregem 362 plaatsen te kort zullen zijn in 2020. Deze druk op het middelbaar onderwijs komt bovenop de bestaande overbevolking in het basisonderwijs. De kinderen van de laatste babyboomers zitten momenteel nog in het lager onderwijs maar deze stromen de komende jaren door naar het middelbaar onderwijs. Bijkomend is er ook de stijging van het aantal kinderen uit de regio die ook naar de Waregemse secundaire scholen komen. Nu is het al zo dat er scholen zijn waarbij men reeds te laat is wanneer men zich wil inschrijven op een opendeurdag omdat daarvoor alle beschikbare plaatsen al ingenomen zijn. Hopelijk gaan we in Waregem de komende jaren niet de weg op zoals in grotere steden waarbij ouders moeten gaan kamperen voor een school om hun kind te kunnen inschrijven. Sommige steden en gemeenten zullen er van uit gaan dat men maar de problemen dient op te lossen eens deze zich stellen maar duidelijk is dat de onderwijsminister met haar budget niet alles en iedereen zal kunnen ondersteunen. Eens te meer zal blijken dat wie eerst komt, eerst en meest maalt. Antwerpen is al 12 miljoen euro toegezegd en hopelijk gaat niet al het Westvlaamse budget naar Kortrijk en Brugge. Vraag: - Welke Waregemse scholen dreigen met dit probleem geconfronteerd te worden ? - Welke stappen zal het stadsbestuur ondernemen om dit plaatstekort te voorzien ? - Werden reeds projecten ingediend bij de onderwijsminister ?
Vraag 4. vraag raadslid M. Verhellen: minderinkomsten 2016 vanuit Vlaanderen Uit een persartikel vernemen we dat volgens Schepen Soens onze stad in 2016 vanuit Vlaanderen een goeie €300.000 minderinkomsten zal ontvangen omwille van het stopzetten door Vlaanderen van de compensatieregeling voor gederfde gemeentelijke opcentiemen onroerende voorheffing materieel en outillage vanwege bedrijven. In datzelfde persbericht heeft de Schepen aan dat Waregem hierdoor het meerjarenplan zal dienen aan te passen en mogelijk minder zal kunnen investeren. Graag verneemt onze fractie tijdens de e.k. gemeenteraad: - welke is het exacte bedrag dat onze stad minder zal ontvangen door deze en gene maatregel vanwege de Vlaamse Overheid? - zullen deze minderontvangsten effectief leiden tot minder investeringen? Zo ja, welke?
Bibliotheekweek 2015 Bibquiz / donderdag 8 oktober Met vakmanschap geselecteerde fijne en gevarieerde vragen, op smaak gebracht met beeld en geluid: dit zijn de eenvoudige ingrediënten voor een geslaagde bibquizavond! Je hoeft geen allesweter te zijn om te kunnen deelnemen aan deze quiz, een dosis gezond verstand, teamgeest en scherpe ogen en oren volstaan. En nee, geen paniek, het gaat niet over boeken… Snel zijn is de boodschap, vol is vol! Donderdag 8 oktober om 19.30u. Oranje zaal in CC De Schakel (Schakelstraat 8, 8790 Waregem) Op voorhand inschrijven is noodzakelijk Deelname kost 10 euro per ploeg van 4 personen
Verwendag / zaterdag 10 oktober Laat je in de watten leggen op onze Verwendag en geniet van een heerlijk hapje en drankje in ons Bibcafé. Een interieurspecialist geeft een workshop over hoe je oude meubels een tweede leven kan geven en kinderen kunnen in de namiddag deelnemen aan een parelworkshop. En aangezien het de laatste Verwendag is in het huidige gebouw, blikken we met jullie nog eens terug op de belangrijkste momenten in de geschiedenis van de Waregemse bib. Ga op zoek naar onze vijf “mijlpalen” en laat jouw bib-herinneringen maar komen! Deelname aan de interieurworkshop is gratis, inschrijven is noodzakelijk. Je bent welkom op zaterdag 10 oktober in de Waregemse bib tussen 10.00u. en 16.00u. In de filialen van Desselgem en Sint-Eloois-Vijve kan je terecht voor een drankje tussen 10.00u. en 12.00u.
Lieve Blancquaert / donderdag 15 oktober Lieve Blancquaert komt vertellen over haar ervaringen die ze wereldwijd opdeed voor het tv-programma ‘Birth Day’. Ze had gesprekken over de geboorte en al wat daarmee gepaard gaat met (groot)ouders, vroedvrouwen en tovenaars, van Groenland tot Cambodja. “Birth Day” is de wereldreis van Lieve Blancquaert als moeder, fotografe en journaliste. Het wordt een lezing vol vertederende beelden, maar soms ook met schrijnende en confronterende verhalen. Donderdag 15 oktober om 19.30u. Oranje zaal in CC De Schakel (Schakelstraat 8, 8790 Waregem) Inkom: 5 euro, kaarten vooraf te koop in bibliotheek en stadswinkel
Vluchtelingencrisis structureel aanpakken is de boodschap voor het Waregems beleid. In het schepencollege van Waregem, werd op donderdag 10 september beslist om 3 000 euro te storten naar de rekening van “Het Rode Kruis”. Deze financiële bijdrage moet mee de eerste noden helpen ledigen. De mensen op het terrein weten wat de specifieke behoeften zijn van de vluchtelingen en daarom verkiezen we financiële steun. Er borrelen heel wat initiatieven op vanuit de samenleving (De Schakel, middelbare scholen, service-clubs, individuele initiatieven….). Als bestuur juichen we dit toe. Verbondenheid door solidariteit, geven aan heel wat ellende een menselijk gelaat. Het is onze plicht om mensen die de oorlog ontvluchten te helpen.
Deze morgen (11 september) vertrok een brief naar Fedasil om mee te delen dat we in Waregem 2 gezinnen extra willen opnemen. Dit in het huis van de Oude Vijvestraat en inde pastorie van Beveren-Leie. Het gaat over twee grote woningen zodat we 12 bijkomende plaatsen kunnen realiseren bovenop de 33 bestaande LOI-plaatsen. Net zoals het Europees spreidingsplan blijven we als bestuur pleitbezorger om dit ook in België te realiseren. De stadsdiensten staan in om in de eerstkomende dagen alle technische zaken van de woningen na te kijken en de diensten van het OCMW zorgen voor een basiscomfort zodat de huizen onmiddellijk bewoonbaar zijn bij toewijzing van Fedasil.
Het zwaartepunt leggen we echter op de integratie van deze mensen. We schakelen vrijwilligers in voor het opstarten van een buddywerking in Waregem in samenwerking met de integratiedienst (we hadden reeds een proefproject in 2014 met de dienst internationalisering van de stad). Enkele specifieke taken zijn: - heel veel administratieve taken: documenten moeten in orde worden gebracht (belastingen, inschrijvingen VDAB, RSVK, KB,….) - in geval van kinderen: op zoek gaan naar een gepaste school en opvolging schoolverloop medische opvolging - wegwijs maken in Waregem
De doelgroep die aan de individuele opvangstructuren wordt toegewezen zijn voornamelijk asielzoekers voor wie het heel waarschijnlijk is dat zij het statuut van vluchteling zullen krijgen. Dit betekent dat de asielzoekers heel snel erkend worden en ook de uitstroom van groot belang is. De asielzoekers moeten ten laatste 2 maanden na erkenning het LOI al verlaten. Er moet dus op korte termijn heel sterk ingezet worden op de uitstroom en integratie van deze nieuwe mensen.
We doen dan ook een warme oproep naar huiseigenaars om woningen te verhuren aan deze doelgroep. Nederlandse lessen moeten ter plaatse kunnen gevolgd worden. Hiervoor wordt het CVO aangesproken om extra cursussen in Waregem te organiseren. Zo kunnen deze mensen na het volgen van een intensieve inburgerings-cursus snel op de arbeidsmarkt ingeschakeld worden.
Op heden krijgen we in Waregem veel vragen van mensen die graag iets willen doen voor de vluchtelingen. Zij zouden de mensen wegwijs kunnen maken en meehelpen bij de huizenzoektocht. Alle Waregemnaars die zich geroepen voelen, of op de één of andere manier willen meehelpen om het integratie-proces goed te laten verlopen kunnen mailen naar info@ocmw.waregem.be. Financiële hulp kan rechtstreeks gestort worden naar” Het Rode Kruis Vlaanderen”: BE 28 096 000009620 BIC GKCCBEBB Met dit aanpakplan toont Het Waregems beleid het hart op de goede plaats te dragen.
SP.A Waregem wil vluchtelingen in pastorieën 't Gaverke en Beveren-Leie onderbrengen De Waregemse SP.A-afdeling heeft vrijdagmiddag actie gevoerd aan het OCMW. De socialisten, die in de Waregemse raad in de oppositie zetelen, kunnen er naar eigen zeggen niet mee leven dat het stadsbestuur in volle vluchtelingencrisis geen extra opvang wil organiseren. SP.A kreeg bij zijn actie ook de steun van Groen Waregem. "We vragen aan het stadsbestuur om zijn mening te herzien en 15 tot 20 extra opvangplaatsen voor oorlogsvluchtelingen in onze stad te voorzien. Deze plaatsen kunnen volgens ons gevonden worden in onder meer de leegstaande pastorieën van Beveren-Leie en 't Gaverke", las SP.A-raadslid Mario Verhellen een open brief voor. Hij wou die overhandigen aan schepen van Sociale Zaken Joost Kerkhove (CD&V), maar die was niet aanwezig.
Dat staat in KW te lezen. Om het volledig artikel te lezenklik hier.
Waregem doet grote inspanningen om vluchtelingen op te vangen Momenteel beschikt OCMW Waregem over 33 LOI-plaatsen. Vorig jaar hadden we er nog 46 maar deze moesten we door de hogere overheid afbouwen tot het huidig aantal. Op vandaag kennen we de derde grootste LOI-werking na Kortrijk en Menen. Nu vraagt men vrijblijvend om meer plaatsen in te nemen. We hebben echter op vandaag nog 2 openstaande plaatsen voor vrouwen die nog niet ingevuld zijn. Die willen we eerst invullen maar we kregen nog geen toewijzing van Fedasil. Op korte termijn (binnen 14 dagen) kunnen we nog 5 extra plaatsen creëren in de Oude Vijvestraat.
We bieden nu al soelaas om het Rode Kruis dat in Brussel helpt financieel te ondersteunen met een gift van 1 500 euro. Zo kan men daar de eerste noden ledigen op het terrein om de vluchtelingen te helpen. Uit een recente bevraging van het Nieuwsblad stel ik vast dat 1 op 3 OCMW’s geen extra vluchtelingen wil opvangen, wat ik ten zeerste betreur. Ik ben dan ook pleitbezorger voor een federaal spreidingsplan waarbij elk OCMW zijn verantwoordelijkheid neemt. Dat spreidingsplan moet ook garanties bieden voor een vaste periode. Je moet immers personeel aanwerven, huizen huren. Nu staat er in de oproepingsbrief dat men heel snel binnen de 6 maanden terug moet afbouwen als de vluchtelingenstroom ophoudt. Geen enkele eigenaar staat te springen om op zo een manier te verhuren. Welk perspectief heb je voor je personeel?
Het beleid betreurt dat dit mondiaal en Europees probleem zo is kunnen escaleren. Men had vroeger moeten ingrijpen met de bouw van vluchtelingenkampen die goed uitgerust waren in de veilige zones, zodat we die afgrijselijke beelden van verstikking of verdrinking niet hoefden te zien, aldus het OCMW Waregem
Beknopte omschrijving gemeenteraad 2 september 2014 Uit de beknopte omschrijving van de gemeenteraad haalden we punt 10 ivm Beveren-Leie.
10. verlenen advies aanvraag principieel akkoord woonuitbreidingsgebied (WUG) Nijverheidsstraat- Deken De Bostraat-Kortrijkseweg Op 30 juni 2015 ontving de deputatie van de provincie West-Vlaanderen een aanvraag tot principieel akkoord voor de ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied tussen de Nijverheidsstraat, Deken de Bostraat en de Kortrijkseweg in Beveren-Leie. Gemeenteraadszitting woensdag 02 september 2015 8 Conform Art. 5.6.6. §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, vraagt de deputatie door middel van een schrijven op 16 juli 2015 de gemeenteraad voor advies. Dit advies geeft aan of de vooropgestelde ontwikkeling ingepast kan worden in het lokaal woonbeleid, zoals vormgegeven in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en desgevallend in andere openbare beleidsdocumenten. Dat advies is bindend in zoverre het negatief is. Indien de gemeenteraad geen advies aflevert binnen een termijn van negentig dagen, ingaande de dag na deze van de betekening van de adviesvraag, kan aan deze adviesverplichting worden voorbijgegaan. De aanvraag streeft naar een aansnijding van het woonuitbreidingsgebied voor de realisatie van 22 woongelegenheden, wat overeenkomt met ca. 1,5 ha. In het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan West- Vlaanderen is Beveren-Leie geselecteerd als hoofddorp in het buitengebied.
Op p. 205 van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan wordt gesteld dat ingezet wordt op een verdichting van de woonomgevingen, waarbij gestreefd wordt naar een versterking van de woonomgeving ten noorden van de N43. De gemeenteraad heeft op 2 maart 2010 beslist om het woonplan te actualiseren. Onder meer de ‘Woonbehoeftestudie Beveren-Leie en Desselgem’ is als onderdeel van de actualisatie van het woonplan door de gemeenteraad goedgekeurd op 6 december 2011. Deze woonbehoeftestudie is goedgekeurd door de deputatie op 16 mei 2013.
De studie geeft aan dat het mogelijk is om in Beveren-Leie een woonuitbreidingsgebied aan te snijden voor 29 woningen of ongeveer 2 ha. Het gebied dat voorwerp vormt van de aanvraag tot principieel akkoord is hierbij aangeduid als ontwikkelbaar. Gezien de overeenstemming met het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan en het woonplan, kan voor de aanvraag tot principieel akkoord een gunstig advies verleend worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een gunstig advies te verlenen aan de aanvraag tot principieel akkoord voor de ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied tussen de Nijverheidsstraat, Deken de Bostraat en de Kortrijkseweg. Om de gemeenteraad live te volgenklik hier.
Sint-Eloois-Vijve: Viva Shopping opent eerste weekend van september
Sint-Eloois-Vijve: De oude Carrefoursite is volledig vernieuwd en klaar voor een nieuwe start “Viva Shopping” opent de deuren in het weekend van 4-5-6 september, dat meldt eigenaar en vastgoedvermogensbeheerder Redevco. De oude Carrefoursite in Sint-Eloois-Vijve is volledig vernieuwd, uitgebreid en klaar voor een nieuwe start.
Sinds oktober 2014 waren er uitbreidingswerken aan de gang op de Carrefoursite langs de Gentseweg: 5.000 m² extra winkelruimte en een grondige opknapbeurt van de volledige site. De grote bouwwerken werden reeds voor de zomer opgeleverd en de nieuwe winkels zijn vandaag volop bezig met de laatste details van hun winkelinrichting. Het vernieuwde retailpark krijgt de naam ‘Viva Shopping’.
Filip de Bois, Portfolio Director bij Redevco Belgium is verheugd dat de site opnieuw is opgeknapt. “Het is een eigentijds en modern retailpark met een gevarieerd winkelaanbod. We zijn ervan overtuigd dat het een succes wordt. Deze ontwikkeling past ook perfect in de globale visie van Redevco België waar voorrang gegeven wordt aan clustering van diverse handelaars en vernieuwing van bestaande sites, eerder dan onbezonnen nieuwe locaties te blijven bijcreëren die een nefast effect hebben op de mobiliteit.”
Het vernieuwde retailpark telt vandaag bijna 16.000 m² commerciële oppervlakte met 14 winkels. De bestaande huurders Carrefour Hypermarkt, Shell en Lunch Garden verwelkomen de nieuwe ketens ZEB, JBC, Bent, Lola & Liza, Pronti, Eldi, Leonidas en verfwinkel Sigma Studio. Begin oktober zal ook C&A haar winkel openen naast ZEB, langsheen de Gentseweg. Verder zijn er nog 2 kleinere boetieks te huur.
Ook de parking werd opnieuw aangelegd en vergroot tot 504 parkeerplaatsen. Aan de Carrefour is een overdekte fietsenstalling en een elektrisch oplaadpunt. De parking werd opgefrist met nieuwe groenbeplanting. De naam ‘Viva’ verwijst naar de Vijvebeek, de huidige Gaverbeek die in de Leie uitmondt. Anderzijds kan het ook geïnterpreteerd worden als “Leve!” of “Een toast op het goede leven”. Viva Shopping zal openen in het eerste weekend van september. Elke winkel plant speciale acties tijdens het openingsweekend. Lokaal worden er ook kortingsfolders verdeeld in de buurt.
Duurzaamheid Zowel bij het ontwerp, de uitvoering van de werken en de keuze de technische installaties van de nieuwbouwwinkels werd veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Viva Shopping zal een duurzaamheidslabel “very good” behalen conform de BREEAM-standaard. Goedefroo+Goedefroo Architecten zorgde voor het ontwerp en aannemer Stadsbader voerde de bouw- en infrastructuurwerken uit. Estabilis zorgde voor de stabiliteitstudies en BM Engineering verzorgde de speciale technieken. Het projectmanagement werd uitgevoerd door Infinium. Assessor Bopro beoordeelde het project op vlak van duurzaamheid en Safetycor was de veiligheidscoördinator. Ceratec voerde de elektriciteitswerken uit en de firma Daeninck&Deweerdt stond in voor de gas-en waterdistributie. Cushman&Wakefield trad op als makelaar voor de verhuring van de nieuwe units.
Gemeenteraad Waregem herbeleven De gemeenteraad van 7 juli in Waregem was live te volgen. Wie nog even wenst terug te blikken klik hier.
Er werden 4 vragen ingediend, onder andere deze van Jules Godefroid Aan : het College van Burgemeester en Schepenen van Stad Waregem Hierbij een vraag voor de eerstkomende gemeenteraad. Geachte leden, Op woensdag 24 juni 2015 hadden we de feestelijke opening van het fietspad langs de spoorweg. Het ging hier om het traject tussen het station van Waregem naar Zulte. Dit traject maakt deel uit van de uiteindelijke fietssnelweg Deinze – Kortrijk. Dank aan alle instanties die deze realisatie hebben mogelijk gemaakt! Het ontbrekende stuk richting Zulte is gerealiseerd. Nu is het voor de naburige gemeenten Zulte en Anzegem gemakkelijk om met de fiets naar Stad Waregem te fietsen. Wat me wel opviel was de onverzorgde staat van de fietstunnel op het Gaverke. Mijn vraag: Kan en mag deze binnenkant van de fietstunnel in het wit worden geschilderd? Eventueel kan er daarna toelating worden verleend tot het extra versieren met graffiti. Ik denk vooral aan graffiti die het fietsen in al zijn facetten uitbeeldt. Wat kan en wil het college hieraan doen ? Met vele groeten, Jules Godefroid, CD&V-gemeenteraadslid.
De reactie van Jules Godefroid Antwoord van Schepen Rik Soens: De tunnel is eigendom van de Spoorwegen. Ze staan positief tegenover het idee, dat wij de tunnel opfrissen, door te schilderen in een neutrale kleur. Achteraf kan men eventueel, onder de leiding van de Kunstacademie, samen met graffiti-kunstenaars : dit verfraaien met kunstwerken.
Vraag 3. vraag raadslid J. Balduck: De Kernelle Antecedenten : Naast het buurthuis De Kernelle liggen nu acht petanquebanen die zeer goed gebruikt worden , vooral op woensdagnamiddag, zowel door dames als door heren. Het ontbreken van toegankelijk sanitair kan echter tot spanningen leiden. Vragen : Kan er een oplossing gezocht worden om het toilet van de Kernelle toegankelijk te maken.
(Hier toch wel even benadrukken dat er niet acht maar tien petanquebanen liggen en deze vraag niets met het bestuur van de Okra petanqueclub te maken heeft. red)
Gevoelige daling fietsdiefstallen aan station Waregem merkbaar Sinds een half jaar hangen er zes camera’s aan de fietsenstallingen aan het station. Samen met de extra omheiningen heeft deze installatie zijn effect niet gemist op het totaal aantal fietsdiefstallen. De politie noteert in vergelijking met januari – juni 2014 dat het aantal fietsdiefstallen aan de kant Boulezlaan is gedaald met maar liefst 75%, terwijl er aan de kant Noorderlaan 66% minder fietsen verdwijnen. (*)
Deze trend zet zich ook door op het hele grondgebied van Waregem. Voor Waregem zelf betekent dit 45% minder diefstallen van fietsen (van 126 naar 69), terwijl dit voor groot-Waregem op maar liefst 49% minder komt.
Het stadsbestuur en de politie zijn ervan overtuigd dat de veiligheidsmaatregelen mogelijke fietsdieven extra afschrikken. Het verhoogt in elk geval het veiligheidsgevoel voor de vele pendelaars die dagelijks gebruik maken van de fietsenstallingen aan het station. (*) cijfers inclusief fietsdiefstallen in Boulezlaan en Noorderlaan zelf. Grootste aandeel betreft wel diefstallen in de stationsomgeving.
Kampeerautoterrein Leiekamper is groot succes Op 21 juni 2014 opende kampeerautoterrein Leiekamper aan het Leiesas in Sint-Eloois-Vijve zijn deuren. Eén jaar na opening blijkt dit nieuwe terrein een schot in de roos. Zo noteerde de stad al 765 overnachtingen op de acht beschikbare plaatsen. Momenteel is het terrein zowat elke dag bijna volzet, wat doet vermoeden dat er nog vele honderden overnachtingen zullen bij komen in de tweede helft van het jaar.
Door de uitbreiding van het Regenboogstadion sloot de stedelijke camping zijn deuren in september 2013. Sinds juni vorig jaar kunnen mobilhomes wel terecht op het kampeerautoterrein Leiekamper. Deze site is het hele jaar 24 op 24 uur open en is voorzien van alle nodige voorzieningen en aansluitingen voor alle kampeerauto’s. Vanaf de opening vonden kampeerauto’s hun weg naar Leiekamper.
De reacties van de kampeerders zijn tevens zeer positief. Een greep uit hun reacties: het is een perfecte locatie als tussenstop op hun lange reis, het centrum van Sint-Eloois-Vijve (met winkels en horeca) is heel dichtbij, het is al niet meer de eerste keer dat we hier overnachten, het jaagpad aan de Leie nodigt uit om een fietstocht te maken,…
Agenda gemeenteraad voor dinsdag 7 juli 2015 om 19.00 uur Openbare zitting 1. mededelingen 2. installeren en eed afleggen nieuw gemeenteraadslid: - akte nemen ontslag gemeenteraadslid - nazien geloofsbrieven van opvolgend raadslid - eed afleggen door opvolgend raadslid 3. vaststellen rangorde gemeenteraad 4. goedkeuren wijzigen samenstelling gemeenteraadscommissies 5. WAGSO: aanstellen nieuw lid raad van bestuur 6. vzw Sportbeheer Waregem EVAP: voordracht nieuw lid algemene vergadering en raad van bestuur 7. kennis nemen verdeling stedelijke toelage voor fractiewerking dienstjaar 2014 8. kennis nemen jaarrekening en jaarverslag 2014 OCMW Waregem 9. goedkeuren jaarverslag 2014 en jaarrekening 2014 - WAGSO 10. kennis nemen jaarrekening 2014 Vereniging Ons Tehuis voor Zuid-West-Vlaanderen 11. vaststellen rekening 2014 + bijlagen - stad Waregem 12. kennis nemen jaarverslag 2014 - stad Waregem 13. kennis nemen rapport 2014 - dagelijks bestuur 14. kennis nemen rapport 2014 - klachtenbehandeling 15. kennis nemen rapport 2014 - Intern Controle Systeem 16. vaststellen budgetwijziging 1 - dienstjaar 2015 + bijlagen - stad Waregem 17. goedkeuren van het principe tot optreden als heffingsplichtige inzake milieuheffingen voor de door de stad ingezamelde restafval vanaf 1/7/2015 (overeenkomstig art. 45 van het materialendecreet) en goedkeuren opdracht aan intercommunale IMOG om in te staan voor de stad voor de administratieve afhandeling van de aangifte en betaling van de heffingen 18. goedkeuren waarborg voor globaal krediet Leiedal van 6.000.000,00 euro voor de site Groenbek 19. goedkeuren principe tot het vestigen van een wederzijdse erfdienstbaarheid op gronden gelegen nabij Processiestraat-Olmstraat 20. onroerende goederen: goedkeuren aankoop onroerende goederen Nieuwstraat 14, 16 en 22 - rechtzetting oppervlakte 21. onroerende goederen: goedkeuren aankoop woning Westerlaan 59, 8790 Waregem 22. onroerende goederen: goedkeuren gebruiksovereenkomst Yacht club vzw 23. Regenboogstadion: goedkeuren basisakte reglement van mede-eigendom 24. Regenboogstadion: goedkeuren verkoopovereenkomsten "Stadion - fase I" 25. goedkeuren waarborg korte termijnlening cvba Grensverleggend en bijhorend protocol 26. goedkeuren BNIP Hype-O-Dream 27. goedkeuren opdracht leveren van een tractor voor de groendienst + vaststellen wijze van gunnen 28. goedkeuren opdracht leveren van een asfaltwals voor de technische dienst + vaststellen wijze van gunnen 29. goedkeuren dossiers nutsleidingen 30. goedkeuren meerwerken omgevingsaanleg tribune Regenboogstadion 31. verzakking kruispunt Schoendalestraat - A. Biebuyckstraat: goedkeuren dading met aannemer 32. goedkeuren ontwerp voor het aanstellen van een ontwerper voor de ontsluiting van de Eugène Bekaertlaan op de Anzegemseweg (N382) 33. goedkeuren wegentracé Noorderlaan - Vijfseweg - Westerlaan 34. gemeentelijke stedenbouwkundige verordening op het aanleggen van parkeerplaatsen en fietsenstallingen - definitieve vaststelling 35. aanpassen voorwaarden wegentracé verkaveling Feys-Viaene 36. goedkeuren parkeerbeleidsplan 2015 37. goedkeuren parkeerconvenant Stad - Wagso 38. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvende karakter: invoeren verkeersmaatregelen in de site Groenbek 39. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvende karakter: invoeren verkeersmaatregelen in het project "Wonen aan de Leie" 40. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvende karakter: invoeren 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap aan het OC in Nieuwenhove 41. goedkeuren voorstel tot aankoop meubilair voor de nieuwe bibliotheek 42. goedkeuren principe aankoop en ontwikkeling bezoekerscentrum Wereldoorlog I 43. goedkeuren gebruikersreglement Koetshuis 44. goedkeuren investeringstoelage Gatsibo 2015 45. aanleggen atletiekpiste sportstadion: goedkeuren bijkomende opdracht: aanleggen brandweerweg 46. sporthal Leiestadion, cafetaria, koeling: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 47. stedelijk basisonderwijs: vaststellen lestijdenpakket schooljaar 2015-2016 48. stedelijke Kunstacademie: vaststellen lesaanbod afdeling beeldende vorming schooljaar 2015-2016 49. vragen 50. goedkeuren verslag vorige zitting