Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
Ijspiste lokte iets minder bezoekers De elfde opeenvolgende jaargang van de ijspiste in park Baron Casier was ook deze keer een voltreffer. Niet minder dan 13 970 grote en iets minder grote bezoekers bonden er schaatsen aan tussen 5 december en 4 januari. Er werden in totaal 11 059 individuele tickets verkocht en 2911 groepstickets. Onder die laatste categorie vallen ook de scholen die voor de kerstvakantie kwamen schaatsen of ijsglijden.
Het aantal bezoekers ligt weliswaar iets lager dan in de voorbije edities, maar met een gemiddeld aantal bezoekers van 450 personen per dag mag wel duidelijk zijn dat dit winters evenement goed in de smaak blijft vallen van iedereen. Ook de winterchalets langs de ijspiste waren elke dag goed bezet. Maar liefst 103 Waregemse verenigingen verdienden met de verkoop van drankjes en versnaperingen een extraatje voor hun clubkas.
Nieuwe locatie in het park Door de herinrichting van het stadspark was deze editie van de ijspiste ook de laatste op de huidige locatie. Eind dit jaar zal de piste een eindje verder in het park opgetrokken worden, meer bepaald richting de ingang aan de Marcel Windelsstraat.
Beverse Weetjes dook even haar archieven in om het bezoekersaantal van de vorige 10 jaar mee te geven. Jaar totaal 2013-2014 - 15 058 2012-2013 - 14 582 2011-2012 - 13 746 2010-2011 - 11 369 2009-2010 - 11.500 2008-2009 - 13 489 2007-2008 - 13 882 2006-2007 - 12 413 2005-2006 - 12 341 2004-2005 - 13 950
Nieuwjaarsreceptie in Beveren-Leie Op zondag 4 januari bood het stadsbestuur van Waregem op 11 verschillende plaatsen in Waregem een nieuwjaarsreceptie aan. Voor de inwoners van Beveren-Leie was de place to be OC ‘t Klokhuis. Tijdens zijn toespraak keek eerste schepen Rik Soens terug naar enkele hoogtepunten van het voorbije jaar en deed hij de in 2015 op til staande realisaties en veranderingen uit de doeken. De talrijke aanwezigen, doch opvallend minder dan vorig jaar, konden genieten van een natje en een droogje terwijl het Bevers Harmonieorkest de receptie muzikaal opluisterde!
Voor 2015 voorziet de stad zo’n 66 miljoen euro aan uitgaven, verdeeld over heel wat posten. Naast de vele uitgaven staan er natuurlijk ook heel wat inkomsten in de boeken, zoals subsidies (17 milj, Vlaanderen), fiscale ontvangsten (28,6 milj), eigen werking (3,8 milj), financiële ontvangsten (2,77 milj).
Voor 2015 is het exploitatiebudget 43 miljoen euro, dit is in dezelfde grootorde als in 2014. Deze uitgaven worden verdeeld over Goederen en Diensten (10 milj), Bezoldigingen, Sociale Lasten en Pensioenen (17 milj), Werkingssubsidies (15 milj), Financiële Uitgaven (900.000 euro) en Andere (360.000 euro). In het oog springende voorziene uitgaven zijn o.a. - Personeelskosten (17 milj) - Uitbouw stadswinkel (800.000) - Masterplan Zuidboulevard (9,6 milj) - Rioleringswerken (2,6 milj) - Subsidies (OCMW, Mira, IMOG, Sport, Fluvia, kerkfabrieken, milieu, mantel- & thuiszorg, … samen 15 milj)
Zo wordt er ook geld voorzien voor renovatie dak SBS Beveren-Leie fase 2 (120.000 euro), aanleg en herstel voetpaden Liebaardstraat (Gentsesteenweg tot Meierie, 14.000 euro), schilderwerken en verwarming kerk Desselgem (216.000 euro), stadskernhernieuwing fase 2 (Desselgem, 811.200 euro). De aanvullende belasting op personenbelasting blijft (al 13 jaar) op 6,8%, alsook de opcentiemen blijven zoals voorheen (1600).
Luie trap in zwembad de Treffer Omdat ouderen en personen met een beperking soms moeilijker in het 25-meterbad van zwembad De Treffer raken, kocht het stadsbestuur een zogenaamde luie trap aan. Deze mobiele constructie zorgt ervoor dat zij makkelijk in en uit het water kunnen. Het grote voordeel van deze speciale trap is dat de treden niet meer loodrecht boven elkaar staan zoals die van een ladder, maar elkaar opvolgen zoals bij een normale trap. Op deze manier is de trap veel minder hellend, wat een absoluut pluspunt is voor de doelgroep.
De bestaande trap in het 25-meterbad is ingebouwd in de muur en redelijk steil. Op vraag van de senioren keek het stadsbestuur daarom uit naar een geschikt alternatief. Dit alternatief moest mobiel zijn omdat een vaste constructie te veel plaats in zou nemen en zwemwedstrijden onmogelijk zou maken. Een luie trap bleek de beste oplossing.
Deze mobiele constructie heeft 5 grote treden van 60cm op 25cm en wordt momenteel gebruikt tijdens het seniorenuurtje en door Somival op zaterdagmorgen tijdens hun zwemuurtje. Zij maken er allemaal enthousiast en dankbaar gebruik van. De trap kostte 5230 euro en voldoet aan alle veiligheidsnormen.
Beknopte omschrijving gemeenteraad dinsdag 2 december 2014 De volledige beknopte omschrijving is in bijlage te vinden
18. goedkeuren wijzigen tariefreglement inzake verstrekte diensten op stedelijke begraafplaatsen Het huidige „Tariefreglement inzake verstrekte diensten op gemeentelijke begraafplaatsen‟, goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 15.12.2011 biedt de nabestaanden op het moment van het overlijden twee mogelijkheden wat betreft de termijn: - Ofwel neemt men géén concessie en geldt de minimale grafrust van 10 jaar; - Ofwel neemt men een concessie van 30 jaar, telkens verlengbaar met periodes van 30 jaar; De dienst burgerlijke stand krijgt af en toe de vraag van de nabestaanden om na afloop van de eerste periode van 30 jaar een concessie te kunnen verlengen voor een kortere termijn om redenen van onderhoud en/of kostprijs. We willen inspelen op deze vraag door naast de bestaande verlenging met 30 jaar ook een verlenging met 15 jaar mogelijk te maken. Onderstaande tabel geeft de situatie weer die zou gelden vanaf 01.01.2015. Enkel de tarieven in de kolom uiterst rechts zijn nieuw, de andere tarieven blijven ongewijzigd. Voor twee verlengingen met 15 jaar betaalt men uiteindelijk 50 euro meer dan voor één verlenging met direct 30 jaar. Dit verschil vloeit voort uit de extra administratiekosten op het einde van de eerste verlengingsperiode van 15 jaar, met name voor dossieropvolging, briefwisseling en aanplakberichten op de begraafplaats
In het huidige tariefreglement staat er nog geen tarief voor het uithalen van een asurne uit een columbarium of urnenkelder wanneer de nabestaanden gebruik willen maken van de mogelijkheid tot retroactieve thuisbewaring, zoals voorzien in artikelen 24 en 24bis van het decreet van 16.01.2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging. Dit wordt opgenomen in het nieuwe artikel 4, waarin ook de reeds bestaande tarief voor het openen van een grafkelder wordt opgenomen. Grafkelder openen voor bijzetting van een kist of asurne 125,00 EUR Asurne uithalen uit columbarium of urnenkelder 50,00 EUR 19. goedkeuren wijzigen huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging In het verlengde van de aanpassing van het „Tariefreglement inzake verstrekte diensten op gemeentelijke begraafplaatsen‟ bevat ook het „Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging‟, goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 07.09.2010, een aantal bepalingen die moeten gewijzigd worden indien we de nabestaanden de mogelijkheid willen bieden om na 30 jaar de concessie te verlengen met een kortere periode van 15 jaar. Het betreft specifiek de artikelen 7 en 29. We maken van de gelegenheid gebruik om ook een aantal extra artikels aan te passen. Hieronder het volledige overzicht van de voorziene wijzigingen met ingang van 01.01.2015: Artikel 2: verbetering taalfout; Artikel 6: verbetering structuur/opsommingstekens; Artikel 6: toevoeging mogelijkheid tot retroactieve thuisbewaring die sinds het decreet van 09.12.2011 mogelijk is op basis van artikel 24 en 24bis van het decreet van 16.01.2004; Artikel 7: toevoeging keuze tussen verlenging concessie met 15 of 30 jaar; Artikel 8: toevoeging mogelijkheid dat nabestaanden na einde concessietermijn zelf over de asurne kunnen beschikken; Artikel 12: toevoeging mogelijkheid dat nabestaanden na einde van de 10 jaar grafrust zelf over de asurne kunnen beschikken; Artikel 12: toevoeging mogelijkheid tot retroactieve thuisbewaring die sinds het decreet van 09.12.2011 mogelijk is op basis van artikel 24 en 24bis van het decreet van 16.01.2004; Artikel 29: toevoeging mogelijkheid tot hernieuwing voor 15 jaar.
20. onderhoud groenzones 2015-2016-2017: goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen
Door de dienst wegen-waterlopen werd een ontwerp opgemaakt voor het onderhoud van diverse groenzones, groot-Waregem
Er wordt voorgesteld om 15 maaibeurten uit te voeren + 5 beurten op afroep.
Fietspad tussen station Waregem en Waalstraat Zulte in aanleg
Nieuw fietspad tussen station van Waregem en Waalstraat in Zulte in aanleg Op donderdag 15 januari 2015 starten de werken voor de aanleg van het nieuwe fietspad tussen het station van Waregem en de Waalstraat in Zulte. Het fietspad zal het tracé volgen van de spoorlijn tussen beide gemeenten. Het betreft een traject van 850 m. De aanleg van het fietspad tussen Zulte en Waregem vormt een alternatief voor de drukke N43. Het volgt de spoorlijn en biedt zo een betere (kortere) verbinding van Zulte naar Waregem dan via de Leie. Bovendien zullen de inwoners van Zulte, die voor hun treinverplaatsingen afhankelijk zijn van het station van Waregem of Deinze, van een vlotte fietsaansluiting naar het station van Waregem kunnen genieten.
Detail van de werken De werken behelzen de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad van 3 m breed langs de spoorlijn Waregem-Zulte vanaf de parking nabij het station van Waregem tot aan de grens met buurgemeente Zulte. In Zulte werd al een fietspad aangelegd waarop het nieuwe fietspad zal aansluiten. Van en naar de Slekkeput in Waregem komt er een toegangshelling in asfaltverharding, op een breedte van 3,80 m. De aanleg van het fietspad kadert in de verdere uitbouw van het functioneel en recreatief fietsroutenetwerk van de Provincie West-Vlaanderen en volgt de kwaliteitsrichtlijnen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.
De kostprijs van het fietspad en de termijn van de werken De Provincie West-Vlaanderen is de opdrachtgever van de werken. Aannemer Van Robays uit Zulte zorgt voor de uitvoering ervan. Het gegunde bedrag voor de aanleg van het fietspad komt op 293.195,64 euro incl. btw. Alle kosten hiervan zijn ten laste van het provinciebestuur. Stad Waregem staat in voor de groenvoorzieningen en voorziet daarvoor 21.694,90 euro incl. btw. De werken starten vanaf 15 januari 2015. Er zijn 90 werkdagen voorzien voor de uitvoering van de werken. Het nieuwe fietspad Waregem-Zulte sluit aan op het fietspad richting Deinze, dat een verbinding vormt met de fietssnelweg Gent-Antwerpen die er tegen 2018 moet komen.
5. benoemen nieuwe voorzitter van de commissie interne zaken 6. stedelijk brandweerpersoneel: vacant verklaren van verschillende bevorderingsgraden vrijwilligerskorps 8. kennis nemen brandbeveiliging - te ontvangen aandeel van de gemeenten zonder korps afrekening gemeenterekening 2006 tot en met 2010 9. aanvaarden handgiften 10. goedkeuren plan van aanpak bij afschakelen elektriciteit 11. goedkeuren opdracht leveren van een GNSS-toestel voor diverse stedelijke diensten + vaststellen wijze van gunnen 12. onroerende goederen: goedkeuren verzaken voorkooprecht Eikenlaan 108, 8790 Waregem 13. onroerende goederen: verzaken aan het recht van wederinkoop grond met elektrische transformatorcabine thv Meersstraat 14. onroerende goederen: goedkeuren aankoop onroerende goederen Nieuwstraat 14, 16 en 22 15. Project ZuidBoulevard - goedkeuren meerwerken 16. Project ZuidBoulevard aanvullend werk aansluiting op Esplanade - goedkeuren meerwerken 17. goedkeuren dossier nutsleidingen: goedkeuren ondergronds brengen cu-net in de Pijkstraat 18. begraafplaats Sint-Eloois-Vijve, herschilderen witte kruisjes: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 19. goedkeuren wijzigen tariefreglement inzake verstrekte diensten op stedelijke begraafplaatsen 20. goedkeuren wijzigen huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging 21. onderhoud groenzones 2015-2016-2017:goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen 22. goedkeuren takenpakket RioAct 2015 23. nutsleidingen: goedkeuren ontwerp verlichting project wonen aan de Leie 24. burgemeestersconvenant: goedkeuren 'regionaal duurzaam energie actieplan' 25. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: aanleg van een voetgangersoversteek in de Posterijstraat 26. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een parkeerplaats voor personen met een handicap in Hoge Kave 27. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een parkeerverbod in de Eugène Bekaertlaan 28. vzw Sportbeheer Waregem EVAP: algemene vergadering op 15 december 2014: goedkeuren agenda 29. vzw Cultuurcentrum De Schakel EVAP: algemene vergadering op 15 december 2014: goedkeuren agenda 30. stedelijke basisschool Guido Gezelle, renovatie stookplaats hoofdgebouw: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 31. goedkeuren wijziging reglement cultureel ambassadeur 32. vragen 33. goedkeuren verslag vorige zitting Geheime zitting 34. onroerende goederen: project ZuidBoulevard - goedkeuren verkoop gronden appartementen en commerciële ruimtes 35. stedelijk brandweerpersoneel: aanvraag eervol ontslag vrijwillige brandweer 36. stedelijk brandweerpersoneel: verlengen van de stage van stagiair brandweerman-vrijwilligers 37. stedelijk brandweerpersoneel: aanstellen stagiair-brandweerman vrijwilligerskorps in de functie van brandweerman-vrijwilliger 38. stedelijk brandweerpersoneel: niet aanstellen als effectief brandweerman vrijwilligerkorps 39. stedelijk brandweerpersoneel: bevorderen in 1 betrekking van sergeant-majoor bij het stedelijk vrijwilligerskorps
Plechtige opening Karmelbos in Waregem Op vrijdag 28 november wordt het Karmelbos plechtig geopend. Vanaf dan is dit stukje groen een extra openbare gelegenheid om te gaan wandelen in Waregem.
Het Karmelbos is eigendom van het OLV van Lourdesziekenhuis van Waregem maar wordt gratis ter beschikking gesteld aan het stadsbestuur voor een termijn van 27 jaar. In de gemeenteraad van 3 juli 2012 werd de protocolovereenkomst met het OLV van Lourdesziekenhuis goedgekeurd. Hierin werd de samenwerking vastgelegd over het gebruik van het Karmelbos.
De stad heeft ondertussen diverse werkzaamheden uitgevoerd in het bos. Begin dit jaar werden reeds diverse bomen gekapt om een wandelpad te creeëren of omdat zij niet veilig waren. Er zullen nog bijkomende bomen worden verwijderd aan de bosrand om de veiligheid van de golfers te vrijwaren. Het bos ligt immers naast de terreinen van Waregem Golf.
Het bos is ondertussen ook afgesloten van de rest van de site. Dit maakt dat de toekomstige wandelaars niet op de (toekomstige) werf van het ziekenhuis kunnen belanden. Een gevolg hiervan is ook dat er slechts één toegangspoort naar het Karmelbos is: op het hoogste punt van Waregem aan de dubbele poort. De oude toegang van het schooltje bevindt zich niet in de zone van het Karmelbos.
Inhuldiging herdenkingsmonument in Beveren-Leie Op de vooravond van wapenstilstand vond in Beveren-Leie de inhuldiging van het herdenkingsmonument plaats. De plechtige inhuldiging op de begraafplaats in de Sint-Jansstraat, die met klaroengeschal begon en eindigde, werd door tal van aanwezigen bijgewoond.
"Geachte genodigden, geachte oudstrijders en familieleden, dames en heren, Goede avond en welkom op de begraafplaats van Beveren-Leie.
Wij zijn hier samengekomen ter afronding van een uniek en ambitieus project. Het is nu al bijna twee jaar geleden dat wij met het stadsbestuur de beslissing namen om op iedere Waregemse begraafplaats een monument op te richten: dit ter blijvende herinnering aan alle mensen, die daar ooit begraven zijn en die in wereldoorlog I en/of II de vijand bestreden hebben. Vandaag, aan de vooravond van wapenstilstand, onthullen wij een monument op elk van de zes Waregemse begraafplaatsen", zo begon schepen Pietro Iacopucci zijn speech.
"Dit is het resultaat van een lang traject, waarbij wij iedereen, die zijn medewerking verleend heeft van harte willen bedanken. Het samenstellen van de uiteindelijke lijst - van maar liefst 1.720 namen - vereiste heel wat inspanningen, energie en tijd. Voor hun gewaardeerde inbreng dank aan de mensen van - de vaderlandslievende verenigingen - de heemkundige kring (Etienne Ducatteeuw) - de heer Marc Feys, die via zijn verzameling bidprentjes belangrijke informatie bijbracht - het stadsarchief - en last but not least de dienst burgerzaken onder leiding van diensthoofd Pieter Gevaert als stuwende kracht : dank u wel. Dank ook aan de burgers en nabestaanden, die reageerden op de ontwerplijst. En niet te vergeten : een pluim voor de groendienst onder leiding van Francky Vandenheede, voor de deskundige praktische uitvoering.
Hier in Beveren staan op dit monument 258 van de in totaal 1720 Waregemse oudstrijders vermeld. Wie zijn deze mensen? Welnu, wij hebben dit zeer ruim opgevat : het zijn zowel de oudstrijders als de gesneuvelden, de weerstanders, civielarbeiders, weggevoerden/gedeporteerden, werkweigeraars en burgerslachtoffers. De namen staan chronologisch volgens datum van overlijden. Mensen, die komen te overlijden zullen toegevoegd worden.
Wie meer gedetailleerde informatie per persoon wenst kan dit terugvinden op de website van de stad Waregem,klik hierwaar de namenlijsten terug te vinden zijn.
Dames en heren, De toekomstige generaties mogen de gruwel van beide wereldoorlogen nooit vergeten. Door de talrijke herdenkingen van 100 jaar Grote Oorlog wordt iedereen opnieuw met de neus op de feiten gedrukt. Met deze monumenten willen wij de herinnering voor altijd aanhouden ook nadat alle evenementen voorbij zullen zijn, een blijvend eerbetoon dus. Uiteraard willen wij allen “nooit meer oorlog”, maar evengoed beseffen wij hoe fragiel de vrede is", Schepen Pietro Iacopucci
Meer comfort en veiligheid voor pendelaars in station Waregem
Meer comfort en veiligheid voor pendelaars in station Waregem De NMBS en de stad Waregem verhogen samen het comfort en de veiligheid van de pendelaars die met de auto of de fiets naar het station Waregem komen. Zo wordt er op de bijkomende parking aan de kant Boulezlaan extra asfalt en belijning aangebracht. Er wordt aan de kant Boulezlaan ook meer plaats gecreëerd om fietsen te stallen. Bovendien komen er camera’s en afsluitingen voor meer veiligheid.
De parking bij het station Waregem aan de kant Boulezlaan is dit voorjaar uitgebreid met 78 parkeerplaatsen op het vroegere oefenterrein van een rijschool. Om het comfort van de treinreizigers te verhogen, verbeteren de NMBS en de stad Waregem deze maand dit deel van de parking. De rijpaden worden geasfalteerd voor meer comfort en er wordt ook belijning aangebracht. Op de parking aan de kant Boulezlaan zullen er na de werkzaamheden in totaal 519 auto’s comfortabel kunnen parkeren.
De aanpassingswerken aan de parking starten in de week van 12 november en zullen ongeveer zeven werkdagen duren. Tijdens de werkzaamheden wordt de extra parking tijdelijk afgesloten.
Veiliger fietsenstallingen De stad Waregem en de NMBS investeren dit najaar ook in de infrastructuur van de fietsenstallingen. Zo wordt de betalende fietsenstalling aan de Boulezlaan opengemaakt zodat iedereen er gratis zijn fiets kan stallen. Hierdoor komt er extra capaciteit vrij voor 160 fietsen. In totaal zijn er 724 fietsplaatsen bij het station Waregem. Er komen ook bijkomende afsluitingen en camera’s. Al deze investeringen zullen bijdragen tot een hoger comfort en extra veiligheid voor de pendelaars.
Beknopte omschrijving gemeenteraad 4 november 2014
Beknopte omschrijving gemeenteraad dinsdag 4 november 2014 Hierbij de vragen die op de gemeenteraad zullen voorgelegd worden. De beknopte omschrijving is in bijlage te vinden
Er werden vier vragen ingediend op het secretariaat. Vraag 1. vraag raadslid E. Devriendt: stand van zaken gemeentelijk leegstandregister en leegstandheffing “Sedert 1 januari 2010 is de opvolging van leegstand van gebouwen en woningen een gemeentelijke bevoegdheid. Om de gemeenten daarin te ondersteunen kunnen de lokale overheden beroep doen op een subsidie voor de opmaak van zo’n register, zijnde 1000€ en een jaarlijkse subsidie van 100€ voor de verplichte jaarlijkse actualisatie, verhoogd met 0,5€ per gebouw in dat register. Jaarlijks moet dit register bezorgd worden aan het Agentschap Wonen Vlaanderen, uiterlijk op 30 april. Stad Waregem is sinds 01/01/2013 gestart met zo’n leegstandsregister. Ook de leegstandsheffing, een belasting van 990€ voor een woning of gebouw dat minimum 12 maanden in het leegstandsregister is opgenomen, is sinds maart 2013 in voege (vanaf aanslagjaar 2013). Mijn vragen: - Kreeg stad Waregem deze subsidie voor opmaak en actualisatie van het leegstandsregister? - Wat is de stand van zaken van dit leegstandsregister? Hoeveel gebouwen en woningen staan daar op vandaag op? - Op hoeveel panden is de leegstandsheffing reeds van toepassing? Hoeveel inkomsten genereert deze belasting?”
Vraag 2. vraag raadslid K. Ravelingien: huisvesting Rode Kruis en Vlaams Kruis “Onlangs heb ik vernomen dat het Rode Kruis en Vlaams Kruis, momenteel gehuisvest in het regenboogstadion, zich zal moeten herlocaliseren. Mijn vraag is nu of daar al een nieuwe locatie voor gevonden is?”
Vraag 3. vraag raadslid M. Verhellen: parkeerdruk rond Het Pand “Onlangs riep het stadsbestuur, bij monde van schepen Chanterie, alle automobilisten op om hun wagen zoveel mogelijk te parkeren op de parking van het Jeugdcentrum of de Expo. Deze oproep had als bedoeling de parkeerdruk rond Het Pand te milderen. Door werken i.k.v. de Zuidboulevard zijn er namelijk een groot aantal parkeerplaatsen tijdelijk weggevallen. De oproep van de schepen is o.i. terecht al was het maar omdat op die manier langparkeerders plaats maken voor kortparkeerders. Ik was dan ook verbaast toen ik op zaterdag 25/10 moest vaststellen dat een 20-tal parkeerplaatsen aan Het Pand, zijde De Schakel, ondanks de oproep van de schepen worden ingenomen door bestelwagen en vrachtwagen van de marktkramers. M.i. kunnen deze vrachtwagens mits wat organisatie (bv. het inschakelen van de marktbus) geparkeerd worden aan de Expo of een andere randparking. Dit geldt evenzo voor de voertuigen van het stadspersoneel. Graag verneem ik tijdens de e.k. gemeenteraad welke actie het stadsbestuur in deze zal ondernemen?”
Vraag 4. vraag raadslid M. Verhellen: verkeer in Transvaalstraat en Lindetuin “Bewoners van de Transvaalstraat en Lindetuin zijn de vele en hoge snelheden van personenwagens en vrachtwagens in hun buurt beu. Dit lieten ze ons onlangs weten. Wat is er aan de hand? De Transvaalstraat en Lindetuin zijn gelegen in een zone waar uitzonderlijk plaatselijk verkeer geldig is voor vrachtwagens > 3.5t. Bewoners stellen echter vast dat veel vrachtwagenbestuurders hun buurt alsnog gebruiken als doorgangsweg naar de N43/Vijfseweg en Roterijstraat. Daarnaast ervaren de bewoners dat het aantal personenwagen die door hun buurt rijden als kortere en vluggere doorgangsweg van en naar de N43/Vijfsweg/Roterijstraat behoorlijk is tegenomen. Zij ervaren daarnaast dat heel wat autobestuurders de geldende snelheid (50km/h) niet respecteren. Een gebrek aan respect vanwege de bestuurders, geen of in ieder geval te weinig controle, onvoldoende aanduiding (op de N43 ontbreekt bv. elk bord die verwijst naar de tonnagebeperking) en een onaangepast wegprofiel liggen o.i. hier aan de basis. Graag verneem ik tijdens de e.k. gemeenteraad welke maatregelen het stadsbestuur in deze zal nemen?”
Herdenking Wapenstilstand + inhuldiging herdenkingsmonumenten Inhuldiging herdenkingsmonumenten op 10 november In het kader van de 100-jarige herdenking van WOI heeft het stadsbestuur op elke Waregemse begraafplaats een herdenkingsmonument opgericht, met de namen van alle overledenen die een link hadden met de Eerste en/of Tweede Wereldoorlog en begraven werden op die Waregemse begraafplaats.
Op maandag 10 november vinden alle inhuldigingen plaats Begraafplaats Beveren-Leie Sint-Jansstraat om 17.00u. Meer info klik hier.
Op het militair kerkhof rond de St.Appolonia Kerk in Oeren (Alveringem) ligt Gustaaf Coussement uit Desselgem begraven. Op de grafzek staat te lezen: Soldaat 1ste linieregiment, geboren te Desselgem, den 28 september 1890, stierf voor België, den 10 april 1914. Indien er nog nabestaanden zijn, die dit lezen, dan horen wij het graag. Dit kan doorhier te klikken
Foto archief @ Beverse Weetjes 2009
De kerk van Oeren is gelegen langs de Oerenstraat, in landelijk, vlak gebied. Rondom de kerk is de Belgische militaire begraafplaats aangelegd. In de kerk zelf bevindt zich nog een glasraam i.v.m. de Eerste Wereldoorlog. De toegang wordt gevormd door een poort in gele bakstenen, met kantelen, dubbele spitsboog en wapenschild in grijze hardsteen geflankeerd door '1914' '1918'. De omheining van de begraafplaats bestaat vooraan uit een gele bakstenen muur met daarop een smeedijzeren hekken met op regelmatige afstand een pilaster in gele baksteen. De andere kanten van de begraafplaats zijn met groen afgezet. Bij het betreden van de begraafplaats staat de vlaggenstok met de Belgische vlag links en het houten schuilhuisje met een plattegrond en een registerkastje rechts. De begraafplaats telt behalve de officiële Belgische grafstenen ook nog 5 heldenhuldezerkjes. De grafstenen zijn in dubbele rijen, rug aan rug, aangelegd. Tussen de dubbele rijen is er gras. Er zijn in totaal 509 grafstenen voor 508 doden.
Onder de 508 doden, waarvan er 6 niet meer geïdentificeerd konden worden, bevinden er zich 16 officieren. Er zijn 8 doden van 1914 (verspreid), 97 van 1915, geen van 1916, 270 van 1917 en 128 van 1918 (slechts 2 van het Eindoffensief). Qua wapenkorps zijn er bij de infanterie veel jagers te voet en zijn er weinig cavaleristen. Qua artillerie gaat het voornamelijk over manschappen uit de veldartillerie (weinig zware artillerie). Er liggen eveneens doden van vervoerskorpsen en genie-eenheden bij de diverse legerdivisies en hulptroepen van de genie. 1 dode behoorde tot de Gendarmerie. Er ligt eveneens 1 regimentsdokter en verschillende brancardiers. Het graf van onderluitenant Getteman is leeg: hij werd in 1956 nog ontgraven op verzoek van zijn echtgenote en herbegraven op het kerkhof van Maffle. Tekst gepubliceerd met toestemming van Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed
Agendapunten gemeenteraad 4 november 2014 Openbare zitting 1. mededelingen 2. Gaselwest: buitengewone algemene vergadering van 10 december 2014: goedkeuren agenda en statutenwijzigingen 3. Figga: buitengewone algemene vergadering van 10 december 2014: goedkeuren agenda en statutenwijziging 4. Figga: buitengewone algemene vergadering van 10 december 2014: aanduiden vertegenwoordigers 5. Leiedal: buitengewone algemene vergadering van 11 december 2014: goedkeuren agenda 6. Leiedal: buitengewone algemene vergadering van 11 december 2014 en toekomstige algemene vergaderingen in de legislatuur 2013-2018: aanduiden vertegenwoordigers 7. Psilon: buitengewone algemene vergadering van 11 december 2014: goedkeuren agenda 8. Psilon: buitengewone algemene vergadering van 11 december 2014 en alle toekomstige algemene vergaderingen in de legislatuur 2013-2018: aanduiden vertegenwoordigers 9. Imog: buitengewone algemene vergadering van 16 december 2014: goedkeuren agenda 10. Imog: buitengewone algemene vergadering van 16 december 2014 en toekomstige algemene vergaderingen in legislatuur 2013-2018: aanduiden vertegenwoordigers 11. WVI: buitengewone algemene vergadering van 17 december 2014: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 12. Cipal: algemene vergadering op 12 december 2014: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 13. W.I.V.: buitengewone algemene vergadering van 16 december 2014: goedkeuren agenda 14. W.I.V.: buitengewone algemene vergadering van 16 december 2014: aanduiden vertegenwoordigers 15. verlenen advies tot het in gebruik stellen van een ANPR-voertuig (Automatic Numberplate Recognition) 16. Stedelijk personeel: goedkeuren wijziging rechtspositieregeling - de maaltijdcheques (artikel 344) 17. Stedelijk brandweerpersoneel: kennis nemen en bekrachtigen van de processen-verbaal van de aanwervingsproef voor de functie van brandweerman-vrijwilliger, vaststellen van de wervingsreserve en vacant verklaren betrekkingen stagiairs-vrijwilliger 18. Gaselwest - goedkeuren overname aandelen 19. Gaselwest - goedkeuren princiepsbeslissing bijkomende kapitaalverhoging i.k.v. optimalisatie aandelenbezit 20. goedkeuren budgetwijziging 2014 OCMW Waregem 21. kennis nemen budgetwijziging 2014 diverse kerkfabrieken Waregem 22. goedkeuren terugbetaling lening door Bedrijvencentrum Waregem en herroepen hypothecaire volmacht 23. vaststellen budgetwijziging 2 stad Waregem dienstjaar 2014 en bijlagen + aanpassen financiële nota van het meerjarenplan 2014-2019 24. onroerende goederen: goedkeuren overdracht huurovereenkomst voor de huisvesting van het Vredegerecht door het stadsbestuur afgesloten met WAGSO naar Regie der Gebouwen 25. onroerende goederen: goedkeuren aankoop woning Anzegemseweg 10, 8790 Waregem 26. stadhuis, interne verhuis: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 27. goedkeuren overdracht met financiële tussenkomst aan de stad Waregem van de gewestweg N357 Holstraat en Franklin Rooseveltlaan 28. leveren en plaatsen nieuwe omheining rond voetbalvelden Racing Waregem: goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen 29. goedkeuren plaatsen nieuwe verlichting langs ontsluitingsweg Ziekenhuis Waregem + verplaatsen verlichtingskegel 30. goedkeuren aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een stilstaan en parkeerverbod in de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 127 31. goedkeuren wegentracé verkaveling Feys-Viaene 32. goedkeuren wegentracé bouwaanvraag VENECO² NV 33. stedelijk sportcentrum De Treffer, zwembad, renovatie kleedruimte: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 34. vragen 35. goedkeuren verslag vorige zitting Geheime zitting 36. Stedelijk brandweerpersoneel: aanvraag eervol ontslag vrijwillige brandweer 37. Stedelijk brandweerpersoneel: aanstellen in de functie van stagiairs-vrijwilliger
Waregemse bib genomineerd voor Bib Web Awards 2014 Begin dit jaar haalde de Waregemse bib reeds de lokale pers met het vernieuwd mediawijs klasbezoek voor het 6de leerjaar.
Vandaag, 24 oktober, raakte bekend dat dit project nu ook genomineerd is voor de Bib Web Awards 2014! De bib werd genomineerd in de categorie ‘mediawijs’ voor beste activiteit, project of webtoepassing rond mediawijsheid of informatiegeletterdheid voor kinderen en/of jongeren onder de 18 jaar.
In het vernieuwde klasbezoek wil de Waregemse bib de kinderen op een interactieve manier laten kennismaken met alle afdelingen van de bib. Per groepje krijgen ze een tablet mee om het spannende ontvoeringsspel op te lossen. Ze ontdekken boeken, dvd’s, muziek, digitale krantenarchieven en nog veel meer. Met de Bib Web Awards beloont de Gentse Bibliotheekschool om de twee jaar bibliotheken die zich verdienstelijk maakten met websites en webtoepassingen binnen de bibliotheek- en documentatiesector. Verdeeld over 6 categorieën dingen in totaal 50 (school)bibliotheken en archieven mee naar een gouden, zilveren en bronzen award. Er zijn ook drie speciale prijzen over alle categorieën heen (Vakjuryprijs, Publieksprijs & Prijs van de Bibliotheekschool). Special guest Kamagurka ontwerpt voor die winnaars een tekening die hij persoonlijk zal komen overhandigen.
Op maandagavond 8 december worden de awards uitgereikt. Een combinatie van publieksstemmen (50%) en vakjury (25% vakmensen + 25% cursisten) zal het eindresultaat bepalen.
Stemmen kan vanaf maandag 27 oktober tot en met zondag 16 november op ttps://nl.surveymonkey.com/s/bibwa2014
Officieel startschot stadsbibliotheek gegeven met een eerste steenlegging De werken voor het nieuwe stadsdeel ZuidBoulevard in Waregem verlopen volgens schema. De vloerplaat van de nieuwe stadsbibliotheek werd reeds gegoten. Tegen medio 2015 zullen de werken aan het bovenste gedeelte van de bibliotheek al aan de gang zijn. Onder grote belangstelling werd donderdag het officiële startschot voor deze stadsbibliotheek gegeven met een eerste steenlegging.
Ook de verkoop van dit project loopt bijzonder goed, en dit terwijl de ruwbouw van de appartementen pas afgewerkt zal zijn tegen voorjaar 2015. Op 23 oktober organiseert Vanhaerents Development een infomoment waar meer informatie wordt gegeven over fase 2 van het project. Dit gaat over de Boekerij, het gebouw waarvan de appartementen onlangs in verkoop gingen.
De nieuwe stadsbibliotheek is een essentieel onderdeel van project de ZuidBoulevard en zal de hoek van de Holstraat met de Zuiderlaan een nieuw elan geven. In een ruim en luchtig kader zal de rijke collectie boeken, tijdschriften, stripverhalen, films en muziek op een aantrekkelijke manier kunnen worden gepresenteerd. De knusse kinderhoek, de rustige lees- en studieruimte, de polyvalente zaal en het leescafé zullen bijdragen tot de moderne beleefbibliotheek. Omgeven door het Boekenplein en geflankeerd door De Boekerij, zal de inplanting zorgen voor een nieuw oriëntatiepunt in de stad. De architectuur van het gebouw wordt gekenmerkt door zijn uitzonderlijke vormgeving en eerlijke materiaalkeuze, zijnde glas en beton. Om een idee te geven, in het gebouw zal 900m² glas aanwezig zijn. Beton vormt een goed uitgangspunt omdat het stabiliteit combineert met een grote thermische massa en het meteen ook als duurzame afwerking kan dienen. Door te kiezen voor betonkernactivering wordt deze massa gebruikt als groot verwarmingselement in de winter en als verkoeling in de zomer. Voor de bibliotheek wordt ook ingezet op duurzame technieken. Zo is er een BEO-veld voorzien met 46 boringen en een groendak van 1.700m². De werkzaamheden aan de bib zouden moeten afgewerkt zijn tegen april 2016.
Onlangs ging de tweede fase van het project in verkoop, zijnde de Boekerij. Het gaat hier om 12 appartementen, zowel 1 als 2 slaapkamerappartementen. Alle appartementen hebben zuidgerichte terrassen met uitzicht over het groendak van de nieuwe bibliotheek en over de parksite van het kasteel van Potegem en in het oosten zijdelings zicht op de hippodroom. De oplevering van deze appartementen wordt verwacht tegen eind 2016. Vanhaerents organiseert op 23 oktober om 18u een infoavond over het project en deze tweede fase in het bijzonder in het Cultureel Centrum De Schakel in Waregem. Inschrijven kan via zuidboulevard@vanhaerents.be.
De Zuidboulevard is een publiek-private samenwerking tussen Stad Waregem en Vanhaerents Development NV. Voor het ontwerp werd beroep gedaan op Robbrecht & Daem architecten en Goedefroo + Goedefroo architecten. Artes Depret werd als hoofdaannemer aangesteld in dit project.
Nieuwe webpagina en nieuwsbrief voor leerkrachten Naar aanleiding van de internationale dag van de leerkracht, werkte stad Waregem een webpagina uit voor leerkrachten, met koppeling naar een nieuwsbrief. Op de webpagina, die sinds 1 september te bezoeken is, is een rijkelijk aanbod van stedelijke diensten voor leerkrachten te vinden. Om deze pagina te bezoeken klik hier.
Beknopte omschrijving gemeenteraad dinsdag 07 oktober 2014 Hierbij de vragen die op de gemeenteraad zullen voorgelegd worden. De beknopte omschrijving is in bijlage te vinden
Vraag 1. vraag raadslid X. Wyckhuyse: onderzoek naar de mogelijkheid voor het bouwen van een openluchtzwembad in Waregem We ondervinden de laatste jaren steeds meer dat de zomers langer duren en warmer worden. Steeds meer mensen zoeken die periode naar meer afkoeling via water, vandaar het succes van de vele openluchtzwembaden in België. Waregemnaars trekken die warme periode massaal naar Wielsbeke, Kluisbergen en Kortrijk omdat men daar over een openluchtzwembad beschikt. Daarnaast is ook het Gavermeer in Deerlijk een plaats waar veel Waregemnaars naar toe trekken om in open lucht te zwemmen tijdens de zomer. Daarom mijn vraag aan het stadsbestuur om de mogelijkheid te onderzoeken of er een openluchtzwembad kan gebouwd worden aan den achterkant van de Treffer (waar momenteel een groenzone is die geen functie heeft). Voordeel van de locatie is daar dat het kostenplaatje grotendeels naar beneden wordt gedrukt. De grond is van de stad en deze is perfect gelegen omdat dit stuk aan de zonnekant ligt zodat het optimaal kan gebruikt worden van ‟s middags tot ‟s avonds. De nodige faciliteiten (kleedkamers, opbergkastjes, douches, parking, fietsparking, terras, verwarming, enz.) zijn aanwezig in en rond het gebouw van de huidige Treffer. Iedere Waregemnaar weet dat alles wat in de Treffer georganiseerd wordt veel meer kans heeft op slagen dan op een andere plaats. Plus vele ouders hebben liever dat hun kinderen in de zomer in een zwembad vertoeven dan „langs de straat‟ of voor hun spelconsoles.Een openbaar zwembad moet en mag ook niet louter aanzien worden als een attractie die financieel moet opbrengen maar wel eerder als een nieuwe attractie in onze stad die naast gezond ook een meerwaarde is voor Waregem en die tevens meer volk van buiten Waregem naar hier zal lokken. - Is het stadsbestuur het idee genegen om in de nabije toekomst een openluchtzwembad te bouwen ? - Kan er aan de achterkant van de Treffer een openluchtzwembad worden gebouwd ? - Zal het stadsbestuur een onderzoek (kosten/baten) starten voor een openluchtzwembad op die locatie?
Vraag 2. vraag raadslid M. Verhellen: wanneer kan de stad de aanleg van trage wegen tussen Stuifkouter, Hoge Kouter en Mussekouter realiseren? In 2005 werden door de S.H.M. Helpt Elkander 34 kavels gelegen in de Hoge Kouter/Stuifkouter te koop aangeboden. Vandaag zijn alle kavels bezet en, op één na, alle huizen bewoond. Bij de opmaak van het inrichtingsplan van deze sociale verkaveling werden tussen de Stuifkouter, Hoge Kouter en Mussekouter trage wegen (voetwegen/fietspaden) voorzien. Dit o.m. om het speelgroen en speelpleintje in de Mussekouter vlot bereikbaar te maken vanuit de Hoge Kouter en Stuifkouter. Naar ik vernam was er tussen het stadsbestuur en de SHM Helpt Elkander een overeenkomst m.b.t. de realisatie van deze trage wegen. SHM Helpt Elkander zou de gronden voorzien, de stad zou de aanleg voor haar rekening nemen. De SHM Helpt Elkander hield woord en voorzag de gronden. Echter tot op vandaag realiseerde het stadsbestuur de aanleg van de trage wegen in duurzame en weerbestendige materialen (bv. dolomiet) niet. Gevolg: de gronden die worden vrijgehouden voor de wandel- en fietsverbindingen en als dusdanig worden gebruikt, zijn begroeit met onkruid en na regenval modderig en glibberig. Bewoners van de Stuifkouter en Hoge Kouter vernemen graag wanneer het stadsbestuur de aanleg van de trage wegen (ong. 75m lopende meter) tussen de Stuifkouter, Hoge Kouter en Mussekouter in duurzame en weersbestendige materialen zal realiseren?
Vraag 3. vraag raadslid V. Deconinck: rode lichten kruispunt Gentseweg/Zilverbergstraat Graag stand van zaken overleg met Vlaamse overheid ivm met deze verkeerslichten. Scholen stoppen bvb op woensdag om 11.40, maar de lichten gaan pas aan om 12 uur. Ook alle kinderen die naar muziekschool en sportclubs gaan rijden vaak buiten de spitsuren naar Waregem en keren ook terug natuurlijk. In de winter is het soms al of nog donker als ze dit kruispunt moeten oversteken, zonder verkeerslichten dan… Wanneer komt er verandering in deze toestand ?
Vraag 4. vraag raadslid E. Devriendt: vraag ivm buitenschoolse opvang Gemeenteraadszitting dinsdag 07 oktober 2014 9 Ouders van schoolgaande kinderen in Groot-Waregem kregen een brief mee waarin de opvangregeling in de herfstvakantie wordt uitgelegd. Waar in andere schoolvakanties meerdere kinderopvangplaatsen open zijn, is dit nu enkel 't Torreke in de Torenhofschool, goed voor 80 plaatsen. (Waar dus alle kinderen van de 13 scholen naartoe moeten als ze buitenschoolse opvang nodig hebben). Inschrijvingen gebeuren op maandag 6okt vanaf 7u30. Wie eerst is, wordt eerst bediend. Ik vind het een contradictie dat er sprake is van een beperkte personeelsbezetting in de buitenschoolse opvang tijdens schoolvakanties? Het is toch vooral dan dat die opvang nodig is? Ik kreeg te horen dat het "moeilijk is om personeel te motiveren om in schoolvakanties of tijdens Waregem Koerse te werken". Dat zullen ze in bedrijven graag horen, als werknemers 's morgens zouden zeggen: ik ben niet gemotiveerd vandaag, ik ga naar huis. Mijn vraag daarom: - Kan dit probleem van personeelsbezetting niet opgevangen worden met studentenjobs? Zodat elk kind die een plaatsje/ opvang nodig heeft, er toch zeker één heeft? - Kan ik een overzicht krijgen van hoeveel plaatsen er zouden kunnen zijn, hoeveel er effectief zijn per schoolvakantie, of er kinderen moeten worden geweigerd, en hoeveel dat er zijn, en als laatste wat de personeelsbezetting is in die schoolvakanties?
Vraag 5. vraag raadslid T. Demuytere: automaten en textielcontainers Overal te lande worden onze straten en pleinen stilaan overstelpt met textielcontainers en allerlei soorten automaten. Wat ooit in de “jaren stillekes” begon met kauwgombokalen werd gevolgd door broodautomaten, drankautomaten,automaten voor braadkippen, voor aardbeien, enz. Je kan het zo gek niet bedenken, of je kan het uit een automaat langs de straat halen… Recent vernam ik dat onze provincie de eer heeft de eerste automaat met bakken bier op zijn grondgebied te hebben! De textielcontainers voor “oude” kleren zijn eveneens al lang een bekend gezicht in ons straatbeeld. Maar er zijn nu blijkbaar uitwassen aan de gang met dergelijke containers waarvan sommigen zonder vergunning ergens neergepoot worden en waarvan de herkomst soms moeilijk achterhaald kan worden, laat staan dat men weet wat er met de gedumpte kleren gebeurt. 1) Bestaat er in Waregem een concreet reglement omtrent deze problematiek? 2) Zijn er in onze stad al overtredingen vastgesteld i.v.m. niet vergunde of niet aangevraagde containers of automaten ? En wie houdt er toezicht op de naleving van eventuele reglementering ter zake? 3) Op welke stadsdienst kunnen burgers terecht met eventuele vragen of klachten? En op welke dienst moeten aanvragen voor deze automaten of containers aangevraagd worden?
Vraag 6. vraag raadslid T. Demuytere: verlenging fietspad t.h.v. de stedelijke begraafplaats Een tijdje geleden ben ik met de fiets naar de stedelijke begraafplaats geweest langs de Deerlijkseweg. Ik kwam vanuit de richting Waregem. Aan het nieuw ingerichte kruispunt op de splitsing Vichtseweg en Deerlijkseweg moest ik hier de linkerkant van de Deerlijkseweg oprijden om amper 200 m. verder opnieuw dezelfde gevaarlijke weg over te steken om de parking van het kerkhof te bereiken. Vanuit de verkeerscel heb ik vernomen dat voor de fietsers die verder naar Deerlijk moeten, men de oversteek naar de linkerkant van de Deerlijkse weg wat gaat opschuiven richting Deerlijk wegens gevaarlijke toestanden momenteel op het nieuwe kruispunt. Wat ik niet begrijp is dat men geen apart fietspad (het gaat hier over amper 200 m.) heeft aangelegd rechts van de Deerlijkseweg tot op de parking van de begraafplaats en die enkel dient voor de fietsende bezoeker aan het kerkhof. Er zijn naast de rijweg bovendien enkele parkeerplaatsen waarop regelmatig opleggers staan die dan nog eens het uitzicht op het aanwezige autoverkeer ernstig belemmeren. Wetende dat iedereen wel eens of meermaals het kerkhof komt bezoeken en dat de meesten hiervoor vanuit de richting stadscentrum komen en dat we ons sowieso meer en meer met de fiets zullen moeten verplaatsen, is het aangewezen en verantwoord dat de fietsers hier geen twee maal de gevaarlijke Deerlijkseweg moeten kruisen. Er is alvast genoeg ruimte aanwezig om deze korte maar veilige doorsteek te realiseren. Is het Schepencollege bereid om aan de huidige gevaarlijke toestand te verhelpen door een fietsdoorsteek (voor beide richtingen) te voorzien vanaf de parking van het bedrijf Bewima tot aan de parking van de begraafplaats? Met aangepaste verkeersborden kan men er dan op wijzen dat het fietspad enkel gebruikt mag worden als toegangsweg naar de parking van het kerkhof. Het zou tevens aangewezen zijn om hier de parkeerplaatsen langs de rijweg te schrappen, daar ze bijna uitsluitend door opleggers van firma‟s gebruikt worden. Indien nodig is er ook plaats voor het fietspad op de gronden van de begraafplaats, evenwijdig met de Deerlijkseweg
Agendapunten gemeenteraad 7 oktober 2014 Openbare zitting 1. mededelingen 2. hulpverleningszone Fluvia: akkoord gemeentelijke dotatie 2015 + financiële verdeelsleutel 3. onroerende goederen: goedkeuren principe verkoop en verkoopsvoorwaarden woning en grond Toekomststraat 70, 8790 Waregem 4. vaststellen ontwerp toegankelijkheidsregeling Karmelbos 5. goedkeuren opdracht leveren van bomen voor de groendienst + vaststellen wijze van gunnen 6. goedkeuren reglement huisnummers 7. nutsleidingen: ondergronds brengen cu-net in de Roger Vansteenbruggestraat en Vijfseweg 8. nutsleidingen: uitbreiden OV-net in Park Casier voor de 3e fase, deel a 9. gratis grondafstand voor inlijving in openbaar domein, verkaveling 't Groenpaerd 10. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een zone 30 in de wijk Karmel 11. goedkeuren wegentracé 'Groenbek' 12. stedelijke basisschool Torenhof, renovatie hellend dak: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 13. aanstellen effectief lid (ambtenaar) in de adviesraad burensportdienst 14. vragen 15. goedkeuren verslag vorige zitting