Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
Geen geluidswerende wand langs de Expresweg in Waregem
Geluidswerende wand langs Expresweg in Waregem krijgt niet genoeg gehoor van bewoners Op 25 maart heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de geluidsstudie en het ontwerp van de geluidswerende wand langs de Expresweg voorgesteld aan de bewoners die langs de Expresweg wonen. Gezien geen 75% van de bewoners akkoord gaat met de plaatsing van een dergelijke muur, krijgt AWV de vraag om alternatieve maatregelen aan te reiken.
Na de bewonersvergadering hadden de bewoners tot 15 april de tijd om hun advies te geven op de voorgestelde geluidswerende maatregelen. 32 bewoners hebben gereageerd. Deze adviezen zijn besproken op het schepencollege van 25 april 2013.
27 bewoners hebben de plaatsing van de geluidswerende wand negatief geadviseerd. De bewoners die niet reageerden, worden op heden beschouwd als zijnde positief tegenover plaatsing van de geluidsmuur. (Dit laatste is wellicht niet 100% correct, aangezien er ook bewoners zullen zijn die niet reageren wegens afwezigheid, ziekte, desinteresse, vakantie, )
Dit betekent dat maximaal 64% van de bewoners akkoord gaat met de plaatsing van de wand. Op de bewonersvergadering werd meegedeeld dat het stadsbestuur aan AWV zou vragen om het dossier verder te zetten als minstens 75% van de bewoners akkoord gaat met de plaatsing. Dit is dus niet het geval.
Het stadsbestuur zal aan het Agentschap Wegen en Verkeer vragen om zo vlug mogelijk alternatieve geluidswerende maatregelen te nemen zoals het aanbrengen van geluidsarme wegverharding op de Expresweg.
Waregemse belleman Jacques Coorevits geeft fakkel door
Na jarenlange trouwe dienst geeft de Waregemse belleman Jacques Coorevits de fakkel door.
De stad is op zoek naar een nieuwe culturele en toeristische ambassadeur die Waregem met luide en klare stem kan vertegenwoordigen. De officiële opening van de Waregem Koerse Feesten is een goed voorbeeld uit de takenlijst van de belleman.
Kandidaturen
Voel jij je letterlijk geroepen om deze bijzondere vacature in te vullen? Bezorg dan voor 24 mei je kandidatuur en motivatie, gericht aan de Burgemeester en het Schepencollege. Bron nieuwsbrief Waregem
Minister Crevits opent vernieuwd kruispunt en wegen in Waregem
Kruispunt N43 Gentseweg met de N382 Expresweg officieel geopend door Minister Crevits
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft in Waregem de vernieuwde weginfrastructuur op het kruispunt van de N43 Gentseweg met de N382 Expresweg officieel geopend. Op dat kruispunt is een nieuwe brug gebouwd en een deel van de Gentseweg vlakbij is heraangelegd. Dankzij de werkzaamheden is er een betere doorstroming van het verkeer en is de verkeersveiligheid verhoogd. De werkzaamheden gebeurden in verschillende fasen en ze hebben 3,8 miljoen euro gekost.
Het kruispunt N43 Gentseweg met de N382 Expresweg in Waregem was één van de ruim 800 gevaarlijke punten in Vlaanderen. Door de toename van het verkeer ontstonden er geregeld files. In april 2010 begon de eerste fase van de werken met de bouw van een nieuwe brug. In juni 2011 ging die brug open. De ingreep zorgt er op vandaag voor dat het verkeer richting Wielsbeke en richting de op- en afrit van de E17 in Waregem veel vlotter en verkeersveiliger verloopt. Bovendien rijden er nu veel minder zware vrachtwagens door de dorpskernen van Sint-Eloois-Vijve en Sint-Baafs-Vijve.
Begin 2012 werd gestart met de werken voor nieuwe rioleringen langs de Gentseweg. Die werken hebben langer dan gepland geduurd. De eigenlijke wegenwerken die er op volgden, omvatten de heraanleg van de Gentseweg onder de nieuwe brug en de heraanleg van de Gentseweg tussen het kruispunt met de Expresweg en de Roterijstraat. De Gentseweg werd breder gemaakt en er is een langere strook voor het rechtsafslaand verkeer naar de Roterijstraat. In deze fase zat ook de herinrichting van het kruispunt Roterijstraat en de aanleg van de afslagstrook.
De werkzaamheden waren niet altijd even eenvoudig. Toch zijn de vele handelszaken in de buurt altijd bereikbaar gebleven. Er is altijd nauw overleg geweest over minderhinder maatregelen tussen de diensten van het Agentschap Wegen en Verkeer, het studiebureau en de stad Waregem. Aan het hele project hangt een prijskaartje van 3,8 miljoen euro.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits opende vanmiddag samen met het stadsbestuur van Waregem de nieuwe weginfrastructuur.
Minister Crevits : De werkzaamheden op het kruispunt van de gewestwegen Gentseweg en Expresweg in Waregem werden over drie jaar gespreid. Dankzij de aanpassingen verloopt het verkeer vlotter en verkeersveiliger en wordt het vrachtverkeer beter gestuurd. Alles werd in het werk gesteld om de hinder te beperken. Ik wil de handelaars en de omwonenden bedanken voor hun geduld, want het was niet altijd gemakkelijk. Ondertussen werken we samen met de stad aan een volgend knelpunt voor Waregem. Voor de zomer wordt de haalbaarheids- en ontwerpstudie voor de herinrichting van het op- en afrittencomplex van de autosnelweg E17 en de Expresweg aanbesteed. Die studie is nodig om na te gaan hoe het verkeer op die plaats in de toekomst vlotter kan verlopen.
15e Ballonhappening en Waregem Kinderstad op 27 & 28 april Twee dagen lang een (gratis!) bomvol programma op de Gaverbeekhippodroom.
Zoals de traditie het wil, is het laatste weekend van april in Waregem gereserveerd voor de Ballonhappening en Waregem Kinderstad. Dit jaar is het de vijftiende editie, reden genoeg dus om er een groot feest van te maken! We duimen alvast voor mooi weer zodat het luchtruim op beide dagen gekleurd kan zijn met talrijke warmeluchtballonnen. Op zondagnamiddag kunnen de kinderen hun hartje ophalen tijdens Kinderstad. Succesformules wijzigen niet, daarom is de toegang op beide dagen opnieuw volledig gratis!
NIEUW In 2013
Nieuw dit jaar is de ballon aan kraan! Voor slechts 2 euro stap je in een ballonmand die tot 30 meter hoog wordt gehesen. Zo word je getrakteerd op een prachtig uitzicht over de Gaverbeekhippodroom. Het is beslist een unieke ervaring!
BOVEN DE HOOFDEN
Wie Waregem graag eens vanuit de lucht wil zien, krijgt op 27 en 28 april dé kans! Vlieg mee met de unieke Bell 407 helikopter (enkel 27 april) of met een van de warme-luchtballonen (27 en 28 april) Reservatie: 051 31 23 25 of info@warmeluchtballon.be
HOME MADE MARKT
In het kader van de Week van de Amateurkunsten kan je op zaterdag vanaf 17.00u. proeven van diverse eigen creaties tijdens de Home Made Markt. Je vindt er zelfgemaakte juwelen, modieuze accessoires, schilderijtjes, je kan het zo gek niet bedenken. De
creatievelingen zijn:
Georgette Michiels Rita Vanhoutte Sofie Schietecatte Leen Vanhoutte Paulette Amez Maria Van Eeckhoutte Tonia Viaene Maaike Demuynck Loa Demuzere Vanessa Mondy Greta Vanhoutte Ten Anker Yannick Kernin Maya Van den Broeck Paul Verbanck Natacha Jaumain Joke Demets Kim Van de Casteele Nicole Nuyttens Tania Vervaeke Vanessa Soete Sylvie Algoet Roos Debrabandere - Sharon Vandevijvere Lut Desmet Justien Adams Femke De Vos Tania De Bruycker Jinke Depuydt - Veroniek Dobbels Lena Vandekerckhove Fabienne Clays Mady Herman Annelies Verdonck
BALLONNEN IN ALLE VORMEN EN MATEN
Zowel op zaterdag als zondag zakken er een veertigtal ballonnen af naar Waregem. Niets is ons te gek, dus zijn er ook enkele speciale exemplaren: een reuzengrote zeppelin, Simba de leeuw, zowaar een omgekeerde (!) ballon en nog vele andere Het programma Zaterdag
§ 16.00u.: kermisattracties, randanimatie, helikopterluchtdopen, ballon aan kraan,
§ 17.00u. tot 20.00u. : home made markt
§ 17.30u. : show afstandbestuurde ballonnen, vliegtuigjes en helikopters
§ 18.00u. tot 20.00u. : opstijgen warmeluchtballonnen en special shapes
§ 21.00u.: vliegen in het donker met telegeleide verlichte vliegtuigjes, helikopters en miniatuur luchtballonnen
§ 21:30 u: spectaculaire nightglow - ballonballet (opblazen van de ballons en verlichten met hun branders op maat van muziek)
§ 22:00 u: feestvuurwerk Zondag
§ 14.00u. tot 18.00u. : Kinderen baas met tal van activiteiten zoals schminken, dansen, gekke fietsen, volksspelen, circusdemonstraties,
§ 17.30u.: Optreden Blitz!
§ 18.00u. tot 20.00u. : opstijgen warmeluchtballonnen en special shapes
Opruimingswerken begraafplaats Beveren-Leie Op de begraafplaats in Beveren-Leie verdwijnen weldra 180 zerken
Door de slechte weersomstandigheden van de voorbije weken heeft de aannemer wat vertraging opgelopen bij de opruimingswerken op de Waregemse begraafplaatsen.
De start te Desselgem (215 zerken) is voorzien op maandag 8 april, de werken zullen ongeveer een week duren. De werken in Beveren-Leie starten op 13 april. Tijdens de opruimingwerken worden die begraafplaatsen ook gesloten.
Bezoekscijfers Waregems zwembad de Treffer 2012 In 2011 beleefden we als het ware een tsunami in zwembad de Treffer. Het 10 jarig bestaan van het vernieuwde zwembad de Treffer werd gevierd en dit zorgde voor een record aantal bezoekers van 354 377 (2011).
Niemand had eind 2011 gedacht dat we dit recordaantal zouden kunnen bevestigen in 2012.
Niets werd echter minder waar. Op 30 december 2012 (31 december is het zwembad dicht) konden we afkloppen op een recordaantal van 364 822 bezoekers. Opnieuw dus 10 455 bezoekers meer dan het jaar voordien. Dat men graag en veel in het Waregemse
zwemparadijs komt zwemmen, is bij deze ook zeer duidelijk. Weinig andere zwembaden kunnen dergelijke bezoekcijfers voorleggen.
Het succes van het Waregemse zwembad heeft zeker te maken met de attractieve inrichting en voorzien is van heel wat leuke recreatieve elementen. Hierdoor slagen we erin om zwemmers uit een zeer ruime regio te bereiken. Daarnaast liggen zowel de vele openingsuren (7 op 7) als de goede service van zowel redders als poetspersoneel en techniekers, en het ruime aanbod van de cafetaria voor het après-zwemmen mee aan de basis van het Waregemse succes.
Om deze positieve trend van bezoekers te behouden worden jaarlijks heel wat zaken ondernomen. De investeringen uit het verleden lonen maar een verder goed onderhoud en beheer moet deze trend ook toekomstgericht kunnen bestendigen.
Investeringen en realisaties in 2012
Investeren in nieuw spel- en educatief materieel voor het zwembad
In 2012 werd opnieuw goed geïnvesteerd in spel en pedagogisch materiaal voor het zwembad. Het ging vooral om kleiner materiaal voor het leszwemmen en de hydrofit (nieuwe CDs hydrofit, klein materiaal watergewenning, veiligheidsmateriaal zwemlessen , zwemvestjes, zwembandjes, educatief materiaal voor het zwemonderwijs zoals zwemplanken, zwemvliezen, duikringen, ). Eind 2012 werd een nieuwe aquascramble aangekocht die tijdens de vakantieperiodes in het 25m-bad kan gelegd worden.
Investeren in de klanten
Op geregelde momenten werd opnieuw uitgepakt met een ludieke actie om de klanten eens goed te verwennen. Zo was er de valentijnsactie, de paasactie, de zwembaddagen, de hydrofitspeeltuin, Zwemglinsters,
Investeren in zwemonderwijs en hydrofit
Ook de zwemlessen zitten in Waregem onwaarschijnlijk in de lift. Inschrijven voor deze lessen doe je best geruime tijd vooraf want het grote succes noopt de verantwoordelijke lesgevers steeds opnieuw een inschrijvingsstop in te gelasten. (inschrijven via www.waregem.be/zwembaddetreffer)
Investeren in het comfort
de investeringen in nieuwe led-onderwaterverlichting werd in 2012 verdergezet zodat tegen 2013 al onze baden zullen voorzien zijn van dergelijke verlichting. Er werd ook werk gemaakt van de vernieuwing van de filterinhoud van het recreatiebad om de waterkwaliteit van het zwembad nog beter (en waterzuiniger) onder controle te krijgen. Daarnaast waren er opnieuw heel wat gewone kleine onderhoudswerkzaamheden die voornamelijk tijdens de sluitingsperiode in juni uitgevoerd werden (hervoegen van muurtegels, grote schoonmaak van de bufferbakken, )
Het stadsbestuur investeerde in nieuwe depoloxen voor het zwembad. De depoloxen zijn noodzakelijk voor een goede sturing van de waterkwaliteit van het zwembadwater. Deze nieuwe toestellen werden tijdens de sluitingsperiode geplaatst. In overleg met het stadsbestuur werd daarnaast ook een opdracht uitgeschreven voor studie renovatie kleedruimte oud gedeelte zwembad de Treffer. Deze opdracht zal in 2013 voorbereid worden.
Openingsuren de Treffer tijdens de komende feestdagen Woensdag 1/05/2013: van 10.00u. tot 12.00u. en van 14.30u. tot 18.00u.
Donderdag 9/05/2013: van 10.00u. tot 12.00u. en van 14.30u. tot 18.00u.
Vrijdag 10/05/2013: van 14.30u. tot 21.00u.
Zondag 19/05/2013: is het zwembad gesloten Maandag 20/05/2013: van 10.00u. tot 12.00u. en van 14.30u. tot 18.00u. Zondag 9/06/2013: is het zwembad enkel open van 9.00u. tot 13.00u
Stad steunt nieuwbouwplannen KLJ Waregem
De gemeenteraad keurde op 2 april het principe goed om in het Margaretapark (Nieuwenhove) kosteloos grond ter beschikking te stellen aan KLJ Waregem en WIMBO,afdeling van KLJ, voor een periode van 25 jaar. Meteen werd ook een investeringstoelage van in totaal 150 000 euro voor de bouw van nieuwe jeugdlokalen en een bijhorende protocol goedgekeurd. Door de inplanting van de nieuwbouw in het Margaretapark kan de werking van KLJ verder doorlopen en blijven het speelplein en de groenzone er maximaal gevrijwaard.
Stad ondersteunt KLJ met kwaliteitsvolle jeugdlokalen
In het jeugdbeleidsplan 2011-2013 stelt de stad het doel dat het Waregemse jeugdwerk gebruik moet kunnen maken van kwaliteitsvolle en veilige jeugdlokalen. Hierbij komt dat de bouwplannen van KLJ niet nieuw zijn. De intentie om deze plannen te steunen staan ook letterlijk vermeld in het jeugdbeleidsplan.
De goedgekeurde investeringstoelage bestaat uit 75 000 euro voor KLJ Waregen en 75 000 euro voor WIMBO. Het is een flinke steun die KLJ in staat stelt om in het Margaretapark een nieuwbouw van 12 op 22 meter op te trekken, inclusief een polyvalente ruimte, bergruimte, sanitair, een keuken en een ontspanningsgedeelte.
De totale kostprijs van het project is geraamd op 322 740 euro:
§ Ruwbouw en poorten: 143 650 euro
§ Buitenschrijnwerk: 23 420 euro
§ Vloeren, verwarming, sanitair, elektriciteit: 96 900 euro
§ Diversen (berging, keuken, schilderwerken): 46 670 euro
§ Sloping en buitenaanleg: 12 100 euro
De werken worden begeleid door Building Concepts, met plaatselijke architect Geert Deviaene.
De uitbetaling van de investeringstoelage gebeurt in verschillende schijven: 60 % na de ruwbouw, 20 % na water- en winddicht, 10 % na binnenafwerking en 10 % na afwerking eerste inrichting.
Uit de beknopte omschrijving van de gemeenteraad op 2 april 2013
De vergadering gaat door in het gemeentehuis van Waregem en vangt aan om 19.00 uur
1. mededelingen
- Volgende commissie: dinsdag 30 april 2013 om 18.15 uur
- Volgende gemeenteraad: dinsdag 7 mei 2013 om 19.00 uur.
2. stedelijk brandweerpersoneel: kennis nemen en bekrachtigen processen-verbaal van het bevorderingsexamen voor de functie van sergeant bij het vrijwilligerskorps en vacant verklaren van 1 betrekking van sergeant
De gemeenteraad besliste in zitting van 8 mei 2012 om een bevorderingsexamen voor de functie van sergeant bij het vrijwilligerskorps te organiseren en een bevorderingsreserve aan te leggen voor deze functie.
De schriftelijke proef werd georganiseerd op 19 februari 2013. De mondelinge en praktische proef werd op 20 maart 2013 gehouden. De resultaten zijn opgenomen in de processen-verbaal in bijlage. De enige kandidaat slaagde in de opgelegde proeven. Aangezien er slechts 1 kandidaat was, moet er geen wervingsreserve vastgesteld worden.
Door de bevordering van 3 sergeanten in de functie van sergeant-majoor (1) en eerste sergeant (2) in de gemeenteraad van 5 maart laatsleden zijn er 3 betrekkingen van sergeant vacant.
3. kasteel Casier, restauratie buitenzijde: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen
Aan het Kasteel Casier werden in het verleden reeds een aantal werken uitgevoerd (dak + binneninrichting). Gezien de toekomstige werken in het park wordt er geopteerd om een dossier op te starten om de buitenzijde van het kasteel aan te pakken. Dit dossier zou hoofdzakelijk de gevelrenovatie en het buitenschrijnwerk omvatten. Best wordt een ontwerper aangesteld voor het overleg en opmaak van een dossier met Onroerend Erfgoed.
Raming aanstellen ontwerper: 45 000,00 euro incl. BTW
Voorstel wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking vooraf
Beschikbare kredieten: er worden hiervoor kredieten voorzien in de eerstvolgende budgetwijziging Budget
Artikel
Individueel nr.
Aanwending
Bedrag
2013
766/724-60
0,00
Bij te voorzien in BW1
45 000,00
4. onroerende goederen: goedkeuren kosteloze grondafstand nabij Jozef Duthoystraat 126 - Keerstraat, 8790 Waregem
De eigenaar van het onroerend goed, gelegen aan de Jozef Duthoystraat 126 te 8790 Waregem vraagt om de kosteloze grondoverdracht te regelen naar aanleiding van de goedgekeurde verkavelingsvergunning van 26 april 2012 (dossier nr. V/2012/13).
Kadastrale gegevens:
Deel van het perceel gelegen nabij de Keerstraat, Waregem 1
ste afdeling, sectie C, nr. C591P2, aangeduid als lot 2 op het metingsplan van 25 juli 2012, opgemaakt door landmeter Ghislain De Smet.
Oppervlakte: 34 m
2
Eigenaar: de heer Danny Gabriëls, Jozef Duthoystraat 126, 8790 Waregem
De grondoverdracht gebeurt conform de voorwaarden zoals omschreven in de ontwerpovereenkomst.
De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder voor de heraanleg van de Keerstraat.
5. onroerende goederen: goedkeuren vestigen erfpacht voor de aanleg van een parking en voetbalveld aan De Jager op eigendom van de KF Sint-Amandus & Blasius
Voor de aanleg van een parking aan De Jager op de eigendom van de kerkfabriek (KF) Sint-Amandus en Blasius, nabij de Kruishoutemseweg, is het vestigen van een erfpacht noodzakelijk.
In deze erfpacht worden de terreinen voor de aanleg van de parking en het aangrenzende voetbalterrein opgenomen.
Kadastrale gegevens:
Waregem 2
de afdeling, sectie A, deel van nr. 675L en aangeduid als de hierna vermelde loten op het metingsplan van 19 mei 2012, opgemaakt door landmeter Patrick Delesie:
LOT
OPP.
BESTEMMING
A
860 m2
B1
434 m2
B2
972 m2
Parking
C
310 m2
D
357 m2
E
3 961 m2
Voetbalterrein
Totale opp.
8 063 m2
Duur: tot 24 maart 2059 (46 jaar)
Canon: 1 euro
Voorwaarden:
Tijdens de duurtijd van de erfpacht, mag de bestemming niet gewijzigd worden.
Het organiseren van evenementen op de site dient steeds te gebeuren in samenspraak met de KF Sint-Amandus & Blasius.
6. goedkeuren concessieovereenkomst met Waterwegen en Zeekanaal nv voor de aanleg van een kampeerterrein en speelweide te 8793 Waregem
Voor de aanleg van een kampeerterrein met speelweide langs de Leie nabij de Aloise Biebuyckstraat te 8793 Waregem dient een concessieovereenkomst te worden afgesloten met Waterwegen en Zeekanaal nv voor het gebruik van deze gronden.
Kadastrale gegevens: Waregem 6
de afdeling, sectie A, nr. 13E 02
Eigenaar van het perceel: Vlaamse Gewest Waterwegen en Zeekanaal nv, Oostdijk 110, 2830 Willebroek
Duur: 10 jaar met ingang vanaf 1 april 2013
Vergoeding:
-
Kampeerterrein: 1,70 /m2/jaar à 1 092 m2 = 1 856,40 /jaar excl. BTW, geïndexeerd
-
Speelweide: (3 223 m2) = 500 /jaar excl. BTW, geïndexeerd
7. goedkeuren concessieovereenkomst tussen stad Waregem en AGB WAGSO voor de uitbating en het beheer van het winkelcentrum Het Pand
Het AGB Wagso heeft met ingang van 1 januari 2011 de activiteiten van VZW het Pand integraal overgenomen, met inbegrip van alle rechten en plichten.
De concessieovereenkomst tussen stad en VZW het Pand voorzag dat de winst uit de VZW, na afhouding van een voorziening werd doorgestort aan de stad als concessievergoeding. Een concessievergoeding bepalen in functie van de winst kan binnen de vennootschapsomgeving van het AGB niet meer.
Daarom ligt een nieuwe concessieovereenkomst waarbij de concessievergoeding wordt bepaald door volgende formule: (Netto-huurinkomsten x 40%) afschrijvingslast
Daarenboven wordt bepaald dat de concessievergoeding maximaal 200 000 euro kan bedragen op jaarbasis. Dit bedrag wordt geïndexeerd en voor het eerst op 1/1/2014. Ook de uitbetalingmodaliteiten van de concessievergoeding worden vastgelegd.
De concessieovereenkomst gaat in met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2011.
8. goedkeuren opstarttoelage voor nieuw beheersorgaan van OC Nieuwenhove
In de statuten van VZW OC Nieuwenhove is voorzien dat bij vereffening van de VZW de nog beschikbare activa overgaan naar een vereniging met gelijkaardig doel (nieuw beheersorgaan van OC Nieuwenhove).
Om bij de opstart kasvermenging tussen de oude VZW OCN en het nieuw beheersorgaan te vermijden en om de werking ervan te kunnen garanderen (aankoop voorraad dranken en allerhande benodigdheden) wordt voorgesteld om een startkapitaal van 5 000 euro te voorzien. Dit bedrag dient het beheersorgaan na de vereffening van en bij voldoende overdracht uit de VZW terug te betalen aan de stad.
9. goedkeuren occasionele politieverordening n.a.v. Waregem Koerse Feesten 2013
Van donderdag 22 augustus tot en met woensdag 28 augustus worden de Waregem Koerse Feesten georganiseerd. Steeds meer volk komt naar de vele festiviteiten in het centrum. Heel wat activiteiten worden georganiseerd door diverse organisatoren. Die activiteiten vinden meestal plaats op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken. De occasionele politieverordening heeft goed gewerkt, vandaar dat we dat ook dit jaar opnieuw doen. De verordening bundelt nu ook de muziekvergunning samen met de veiligheidsmaatregelen. Dit maakt de richtlijnen duidelijker voor iedereen. Belangrijkste elementen uit de verordening is dat alle organisatoren opnieuw verplicht worden hun activiteiten aan te vragen en net als vorig jaar geen glas mogen gebruiken en geen open vuren (barbecue) mogen plaatsen op het openbaar domein. Daarnaast wordt met deze politieverordening ook geprobeerd om overlast tot een minimum te beperken. Ten slotte staan de einduren voor muziek vermeld als volgt
Vrijdag/zaterdag om 2.00u
Zaterdag/zondag om 4.00u
Zondag/maandag om 2.00u.
Maandag/dinsdag om 4.00u.
Dinsdag/woensdag om 3.00u.
10. goedkeuren opdracht leveren van voertuigen voor de technische dienst en de groendienst + vaststellen wijze van gunnen
Voorstel
Er wordt voorgesteld volgende voertuigen voor de Technische dienst en de Groendienst aan te kopen: Omschrijving
Dienst
Raming bedrag inclusief btw
Artikel
1 aanhangwagen
Technische dienst
5 000,00
1 lichte vrachtwagen met kipbak
Groendienst
45 000,00
Totaal voertuigen
50 000,00
De aanhangwagen voor de Technische dienst zal gebruikt worden door de groep straatwerkers om werktuigen te vervoeren. Het gaat om een aanhangwagen die uitgerust is met twee assen en met een stootrem. De wielen staan buiten de laadbak om een lage laadvloer te verkrijgen. Hij is voorzien van een boltrekhaak. Het laadvermogen bedraagt ongeveer 1800 kg. Hij beschikt over twee oprijplaten.
Bij de Groendienst is de lichte vrachtwagen Peugeot Boxer met nummerplaat BMM416 en met bouwjaar 2000 aan vervanging toe. Het gaat hier om de aankoop van een lichte vrachtwagen met een MTM van 3500 kg. Deze lichte vrachtwagen wordt uitgerust met een kipbak. De laatste jaren hebben wij uitsluitend voertuigen met een dieselmotor aangekocht. Momenteel zijn er een paar constructeurs die een lichte vrachtwagen aanbieden met een motor op aardgas (CNG = Compressed Natural Gas). Een voertuig dat op aardgas rijdt, is duurder in aankoop, maar goedkoper in verbruik dan een voertuig dat op diesel rijdt. Bovendien is een voertuig op aardgas minder milieubelastend dan een voertuig op diesel. Momenteel is er wel nog geen mogelijkheid om aardgas in Waregem te tanken, wel in Anzegem. Er wordt voorgesteld prijs te vragen voor een lichte vrachtwagen met een dieselmotor en als variant een lichte vrachtwagen met een aardgasmotor. Een elektrisch aangedreven lichte vrachtwagen met een MTM van 3500 kg is nog niet verkrijgbaar.
Wijze van gunnen
Aangezien het hier om twee voertuigen gaat die onderling zeer verscheiden zijn, wordt voorgesteld twee aparte onderhandelingsprocedures zonder voorafgaande bekendmaking te voeren (artikel 17 § 2 1° a van de wet van 24 december 1993, bedrag lager dan 67 000,00 euro exclusief btw of 81 070,00 euro inclusief btw).
Krediet
In het budget 2013 is het nodige krediet ingeschreven op de artikels 421/743-98 (aanhangwagen) en 421/743-52 (lichte vrachtwagen).
Overname oud voertuig
Aan het garagebedrijf dat de lichte vrachtwagen voor de Groendienst mag leveren, zal gevraagd worden volgend oud voertuig over te nemen: Omschrijving:
1 lichte vrachtwagen met open laadbak
Peugeot Boxer
2000
11. leveren en plaatsen graftekens en betegeling diverse begraafplaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
Door de dienst wegen-waterlopen is een ontwerp opgemaakt voor het leveren en plaatsen van graftekens en plaatsen van betegeling rond de graftekens als volgt:
Waregem De Barakke
90 uniforme graftekens,
90 voetjes,
90 betegelingen
Desselgem Schoendalestraat
60 uniforme graftekens,
60 voetjes
Raming
-150 uniforme grafkruisjes à 330 49.500
-150 voetjes à 158 23.700
-90 betegelingen à 91 8.190
Totaal 81 390 te verhogen met 21% btw medecontractant
12. leveren en plaatsen urnenkelders voor diverse begraafplaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
Door de dienst wegen,waterlopen en verkeer werd een ontwerp opgemaakt voor het uitbreiden van het urneveld op diverse begraafplaatsen. - 60 urnenkelders voor De Barakke, Deerlijkseweg - 40 urnenkelders voor Desselgem, Schoendaelestraat - 20 urnenkelders voor Sint Eloois-Vijve
Materiaal:
Kelders in beton,
Afdekplaat: blauwe hardsteen gezoet op de 5 zichtbare vlakken
Afmetingen
:
Kelder:circa 55x55x100cm,
Afdekplaat:65x65cm
Model:lessenaarsdeksel
Afwerking
:
boordsteen in beton(5x20cm)/100 te plaatsen in gestabiliseerd beton
Geraamd bedrag
:89.400 euro, te verhogen met 21% btw te voldoen door medecontractant.
Voorstel wijze van gunnen
:openbare aanbesteding
13. goedkeuren takenpakket Rio-act 2013
In uitvoering van de overeenkomst VMW (De Watergroep)-Waregem voor de uitbouw en het beheer van het gemeentelijk rioleringsnet stellen de stad Waregem en RioAct elk jaar het takenpakket samen.
Het takenpakket 2013 is te raadplegen op het intranet.
Bedrag
2013:
100 000,00
14. park Casier, herstellen bruggen en oevers: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen
Door de gemeenteraad werd in zitting van 1 juni 2010 het ontwerp en de wijze van gunnen voor de studieopdracht " uitwerken beheerplan Park Casier" goedgekeurd. Aan tuin- en landschapsarchitect Geert Bossaert werd door het college van burgemeester en schepenen de opdracht gegund in zitting van 16 december 2010. Ondertussen werd de stedenbouwkundige vergunning bekomen voor de restauratie van het volledige park en is er gestart met de eerste fase van de werken. Het ontwerp van de tweede fase van de werken wordt binnenkort voorgelegd aan de gemeenteraad en de aanvang van deze werken is voorzien tussen september 2013 en mei 2014.
In de derde fase van de werken park Casier is ook het hestel van de bruggen en de oevers voorzien. Voor het onderzoek en de restauratie van de bruggen en oevers moet een ingenieur - architect aangesteld worden. Deze werken aan de bruggen en overs worden gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid onroerend erfgoed. Voor de uitwerking van deze herstelwerken is het noodzakelijk dat er een ontwerper wordt aangesteld volgens de procedure die bepaald is in het "Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van het premiestelsel voor restauratiewerkzaamheden aan beschermde monumenten"
De overeenkomst voor deze opdracht wordt gesloten ingevolge een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking vooraf. In overleg met het agentschap onroerend erfgoed wordt een selectie van kandidaat ontwerpers aangeschreven voor een prijsopgave. Deze selectie wordt uitgevoerd volgens het betreffende decreet, aan de hand van een portfolio en vermelde referenties.
De ontwerper moet starten met een studie van de stevigheid van de bruggen en oever van de vijver. Uit deze studie zal pas blijken hoe de restauratie van de bruggen en de stenen muurtjes van de oever kan gebeuren en wat de kostprijs is voor de restauratie.
De algemene coördinatie van deze werken wordt uigevoerd door tuin- en landschapsarchitect Geert Bossaert en deze restauratiewerken worden in het dossier van de derde fase gevoegd.
Raming van het ereloon 20.000 exclusief btw te verhogen met 21% btw te voldoen door medecontractant.
15. herstel verzakte en kapotte rioleringen langs diverse gemeentewegen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
De dienst wegen-waterlopen heeft een ontwerp opgemaakt voor het herstel van verzakte en kapotte rioleringen langs diverse gemeentewegen.
Voorafgaand aan het herstel werd reeds een camera-onderzoek uitgevoerd na vaststelling van diverse verzakking en waaruit blijkt dat deze defecten niet kunnen hersteld worden met relining.
- herstellen riolering thv Oostpoort 98 raming: 11.315 - vernieuwen riolering diam 500/750, Kleine Heerweg 2 raming 20.460
- herstellen riolering Ijzerland raming 13.705
- herstellen riolering Zultseweg 218 raming 14.370
-
totaal 59.850 te verhogen met 21% btw te voldoen door medecontractant.
16. herstel schade en verstevigen steigers jachthaven beneden sas - goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
Bij hoge waterstand van de Leie en de bijhorende woelige waterbewegingen worden de verbindingen en geleidingen van de steigers die gelegen zijn stroomafwaarts van de stuw (kant Deinze) beschadigd.
Momenteel zijn de steigers die het dichts bij de sluis liggen beschadigd.
De kapotte steigers werden uit het water gehaald voor herstel.
Om in de toekomst dergelijke schade te voorkomen of te beperken worden bijkomende geleidingspalen voorzien. Iedere steiger wordt dan geleid door twee palen terwijl er nu slechts 1 paal is voorzien.
De dienst wegen-waterlopen heeft een ontwerp opgemaakt voor het herstel en verstevigen van de steigers.
raming
: 25.500,00 te verhogen met 21% btw te voldoen door medecontractant.
17. nutsleidingen: aanpassen waterleidingsnet
Project inrichten Zuidboulevard-aanpassen waterleidingen
Door de Watergroep werd een raming gemaakt voor het aanpassen van de waterleidingen in het project Zuidboulevard.
De kosten voor de aanpassingswerken bedragen 128.057,84 . Hiervan wordt 60% (76.834,70 ) ten laste genomen van het solidariteitsfonds Watergroep en 40 % (51.223,14 ) is te betalen via de gemeentelijke AIK‟s. Budget
Artikel
Individueel nr.
Aanwending
Bedrag
2013,
874/635-51,
213113,
2013/2727,
62 000,00
Bij te voorzien in BW1
420 000,00
18. benoemen leden Gecoro
De gemeenteraad heeft in zitting van 05.02.2013 de samenstelling van de GECORO vastgelegd.
In de infobladzijden van het Gouden Blad werd op 13 en 20 februari 2013 een oproep gedaan naar kandidaten voor de Gecoro.
De diverse maatschappelijke geledingen hebben hun kandidaten en plaatsvervangers voorgedragen. De voordrachten van de diverse organisaties kunnen in aanmerking genomen worden om de desbetreffende maatschappelijke geledingen te vertegenwoordigen.
Er werden 18 kandidaturen ingediend om als deskundige op te treden.
Volgende personen hadden reeds zitting in de GECORO:
Mevrouw Cindy Deprez, de heren Luc Kint, Arnold Desmet en Loosveldt Filiep als deskundigen;
de heren Sonneville Andréen Vandeghinste Wilfried als externe deskundigen;
de heren Tack Bram en Deman Etienne als plaatsvervangende deskundigen;
Het is aangewezen om de ervaring van deze personen aan te wenden in de GECORO.
De heren Wilfried Vandeghinste en André Sonneville hebben zich kandidaat gesteld om als externe deskundige op te treden in de GECORO. Het komt de GECORO toe om externe leden uit te nodigen op de vergadering.
Mevrouw Cindy Deprez, de heren Luc Kint, Arnold Desmet en Loosveldt Filiep worden als deskundigen voorgedragen gelet op hun opleiding, loopbaan en hun lidmaatschap in de uittredende GECORO
De heren Marc Vanhoutte en Roy Vander Cruyssen worden als deskundigen voorgedragen gelet op hun opleiding, loopbaan en/of kennis van de problematiek inzake de RO van het grondgebied van Waregem.
Het aantal effectieve mandaten van deskundigen is beperkt tot zes. De voornoemde kandidaten hebben meer ervaring en/of kennis in het domein van de ruimtelijke ordening. De overige kandidaten komen in aanmerking om als plaatsvervanger te worden benoemd. Het aantal plaatsvervangers is echter beperkt tot 5.
De heren Tack Bram en Deman Etienne worden als plaatsvervangers van de deskundigen voorgedragen gelet op hun opleiding, loopbaan en hun lidmaatschap in de uittredende GECORO.
Mevrouw Vanhoutte Machteld en de heren Tom Destoop en Vandenberghe Xavier worden als plaatsvervangers van de deskundigen voorgedragen gelet op hun opleiding, loopbaan en/of kennis van de problematiek inzake de RO van het grondgebied van Waregem.
Het Schepencollege heeft in zitting van 14.03.2013 beslist om de heer Filiep Loosveldt als voorzitter en de heer Johan Klokoča als vaste secretaris van de GECORO voor te dragen.
19. Gemeentelijke Begeleidingscommissie: oprichten en vaststellen samenstelling adviserende leden
Op 25 januari 2013 heeft de Vlaamse regering de nadere regels vastgelegd betreffende de organisatorische omkadering, de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid. Elke gemeente moet een nieuwe Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) oprichten en de minimale samenstelling van de GBC vastleggen. De gemeenteraad kan in het kader van de participatie beslissen om de vergaderingen van de GBC open te stellen voor vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld en de bevolking. Het voorstel is om de voorzitter van de GBC, in overleg met de vaste leden te laten beslissen om de vergaderingen al of niet open te stellen voor vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld en de bevolking.
Verder wordt er voorgesteld om volgende adviserende leden toe te voegen aan de GBC en hen uit te nodigen voor elke vergadering van de GBC:
De burgemeester, de secretaris, de schepen van openbare werken, de schepen van verkeer, het diensthoofd van de dienst wegen, verkeer en waterlopen, de verkeersdeskundige, de milieuambtenaar, een vertegenwoordiger van de lokale politie zone Mira, een vertegenwoordiger van de brandweer, een vertegenwoordiger van de Fietsersbond en een vertegenwoordiger van elke politieke fractie in de gemeenteraad.
20. goedkeuren subsidiereglement voor de aankoop van kippen voor de verwerking van organisch-biologisch afval
Tot eind 2012 had de stad Waregem een subsidiereglement bij de aankoop van scharrelkippen. Per gezin kon maximaal 5 kippen aanschaffen met een korting van 1 euro. per kip.
Maar nog steeds bestaat een deel van de restafvalzak uit organisch-biologisch afval. Door het houden van kippen kan dit afval door de kip verorberd worden in plaats van in de restafvalzak te stoppen. Een verderzetten en actualisering van het reglement is dan ook aangewezen.
De periode van de toekennning van de subsidie wordt gekoppeld aan de Imog-kippenactie. De Waregemse gezinnen kunnen enkel terecht bij de Waregemse handelaars die deelnemen aan de Imog-Kippenactie.
Er wordt een subsidie van 2,5 euro per kip toegekend met maximaal 4 kippen per gezin en per jaar. Op het einde van de actie stuurt de handelaar een factuur voor de verleende korting.
De minaraad adviseerde dit subsidiereglement gunstig op 18 maart 2013;
21 goedkeuren ter beschikking stellen grond en investeringstoelage voor de bouw van nieuwe jeugdlokalen en bijhorende protocol voor KLJ Waregem en WIMBO
De KLJ/WIMBO Waregem plant de bouw van een nieuw jeugdlokaal (ter vervanging van een oud lokaal) in het Margarethapark te Nieuwenhove. De stad is eigenaar van de grond waarop de nieuwbouw zal komen. Het is de bedoeling om deze grond gratis ter beschikking te stellen van de KLJ/Wimbo in het kader van hun activiteiten en met de toelating om er een gebouw op te richten. Deze ter beschikking stelling zou gelden voor een duur van 25 jaar. Na deze periode komt grond en het nog op te richten gebouw in volle eigendom naar de stad zonder enige vergoeding.
Het bouwdossier zelf betreft het slopen van de bestaande bebouwing en het oprichten van een nieuw jeugdlokaal.
De geraamde kostprijs van het project bedraagt om en bij 266 730,00 euro excl. BTW of 322 740,00 euro incl. BTW en is als volgt samengesteld :
Slopen bestaand gebouw
5 000 euro excl. BTW
Ruwbouw
102 900 euro excl. BTW
binnenmetselwerk
8 000 euro excl. BTW
Buitenschrijnwerken
21 900 euro excl. BTW
Vloeren en dorpels
6 750 euro excl. BTW
Binnenschrijnwerken
36 875 euro excl. BTW
Verwarming en sanitair
24 000 euro excl. BTW
Elektriciteit/armaturen
16 000 euro excl. BTW
Schilderwerken
7 000 euro excl. BTW
Branddetectie en noodverlichting
1 000 euro excl. BTW
Aansluitingskosten gas, elek, water
3 000 euro excl. BTW
Buitenaanleg en -berging
6 500 euro excl. BTW
Allerlei (vaste rekken, fietsrekken, )
7 500 euro excl. BTW
erelonen
14 845 euro excl. BTW
Coördinatie, veiligheid en EPB
5 460 euro excl. BTW
KLJ Waregem en WIMBO Waregem vragen beiden voor de financiering van de nieuwbouw een subsidie voor de bouw van hun nieuwe lokalen in het kader van het reglement jeugdwerkinfrastructuur. Alle vermelde kosten zijn in principe subsidieerbaar volgens het reglement ten belope van max. 75% . De maximum toelage bedraagt 37 500,00 euro per jeugdwerkinitiatief en per periode van 10 jaar. Beide jeugdverenigingen vragen de toelage voor een periode van 20 jaar, wat maakt dat de subsidie maximum 75 000,00 euro kan bedragen per jeugdvereniging of 150 000,00 euro in totaal.
De rest van het financieringsplaatje ziet er als volgt uit :
- Eigen geldelijke inbreng : +/- 64 000,00 euro (uitbreidbaar tot 80 000 euro)
- Besparing eigen werken/goedkoop verwerven materiaal (slopen, ruwbouw, binnenschrijnwerk, verwarming, elektriciteit en sanitair) : +/- 40 000,00 euro excl. BTW
- Werken die zullen worden aangepakt op termijn (keuken/toog, schilderen, fietsrekken, kapstokken) : +/- 25 000,00 euro excl. BTW
Er wordt een overeenkomst opgemaakt voor het kosteloos ter beschikking stellen van de grond voor een periode van 25 jaar. Daarnaast wordt er een protocol opgemaakt tussen de stad en KLJ/WIMBO in het kader van deze investeringstoelage die alle modaliteiten en afspraken bevat in kader van de uitvoering van de werken en de uitbetaling van de toelage.
22. goedkeuren stedelijk reglement voor OCs in het kader van aankoop stoelen en tafels en stapelmateriaal
De stedelijke OC‟s beschikken op vandaag over stoelen en tafels die worden gebruikt door verschillende verenigingen die van de totale accommodatie van de OC‟s gebruik maken.
Het is de bedoeling om met de stad een jaarlijkse samenaankoop voor stoelen en tafels te organiseren voor de OC‟s die hierop zouden kunnen inschrijven. De OC‟s betalen de helft van de kost, de stad de andere helft. Jaarlijks zou binnen de stad een budget van 25 000 euro hiervoor worden vrijgemaakt.
Volgende afspraken zouden in een reglement vervat worden:
1. De stad biedt de mogelijkheid aan de stedelijke ontmoetingscentra om in te tekenen op een samenaankoop voor stoelen, tafels en stapeltrolleys tot uitrusting van de OC's.
De stad neemt 50% van de kosten ten laste; de overige 50% wordt door het aanvragende OC betaald.
2. De stad stelt de OC's jaarlijks in kennis van het type stoel, tafel en stapeltrolleys en een vermoedelijke ramingsprijs. De OC's krijgen de tijd tot 30 maart van het jaar om hun gewenste aantallen door te geven aan de stad, middels een aanvraagformulier.
3. De stad zal de aanvragen beoordelen in functie van de budgettaire mogelijkheden en in functie van de noodwendigheden over alle OC's heen.
4. Het schepencollege is belast met de uitvoering van het reglement
23. goedkeuren opdracht leveren en installeren nieuw opslagsysteem informaticanetwerk stadhuis en vernieuwen software mailserver + vaststellen wijze van gunnen
Voorstel
Het huidige opslagsysteem voor het informaticanetwerk van het stadhuis is vijf jaar oud. Alle bestanden van onze virtuele servers worden hierop weggeschreven. De leverancier ondersteunt dit systeem maximaal vijf jaar. Omwille van de bedrijfszekerheid en de veiligheid wordt dit opslagsysteem (hardware met support) best vervangen. Alle huidige virtuele servers worden dan overgeplaatst naar dit nieuwe opslagsysteem.
De huidige software van onze mailserver is verouderd. De server waarop deze software momenteel draait, bereikt zijn limieten wat betreft geheugen en opslagcapaciteit. Wij stellen voor de software voor de mailserver te vernieuwen en die te laten draaien op een virtuele server die op het nieuwe, hierboven vermelde systeem geplaatst wordt.
Raming en krediet
Het totale bedrag voor deze opdracht wordt geraamd op 42 000,00 euro inclusief btw. In het budget 2013 is het nodige krediet voor deze opdracht ingeschreven op het artikel 104/742-53.
24. stedelijk basisonderwijs: vaststellen samenstelling nieuwe schoolraad
De schoolraden werden ingevoerd op 1 april 2005 via het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad. Dit schooljaar loopt de periode van 4 schooljaren af en moeten er voor een volgende periode van 4 jaar (2013-2017) nieuwe schoolraden samengesteld worden. Het huidige mandaat van de schoolraad van de scholengemeenschap "Stedelijk Basisonderwijs Waregem" loopt bijgevolg af op 31 maart 2013.
In de gemeenteraad van 5 februari 2013 werd de principebeslissing genomen tot het samenstellen van de nieuwe schoolraad.
De geleding van de ouders en het personeel kwamen op 21 maart 2013 samen voor de coöptatie van de derde geleding, de vertegenwoordigers van de lokale gemeenschap (de gecoöpteerden).
De geleding van het personeel van de nieuwe schoolraad is als volgt samengesteld: - stedelijke basisschool Beveren-Leie: Brecht Velghe en Ann Vercruysse als opvolger/plaatsvervanger
- stedelijke basisschool Desselgem: Tine Lavaert
- stedelijke basisschool Sint-Eloois-Vijve: Lore Himpe
- stedelijke basisschool Guido Gezelle: Frank Dewaele
- stedelijke basisschool Torenhof: Els Decavel.
De geleding van de ouders van de nieuwe schoolraad is als volgt samengesteld: - stedelijke basisschool Beveren-Leie: Kelly Van Kerckhove
- stedelijke basisschool Desselgem: Christoph Vervynck
- stedelijke basisschool Sint-Eloois-Vijve: Mieke Vandenhende
- stedelijke basisschool Guido Gezelle: Willem Degroote
- stedelijke basisschool Torenhof: Wendy Marysael en Sandrino Van Colen als opvolger/plaatsvervanger.
De geleding van de lokale gemeenschap van de nieuwe schoolraad (de gecoöpteerden) is als volgt samengesteld: - stedelijke basisschool Beveren-Leie: Valerie Maebe
- stedelijke basisschool Desselgem:Hilde Lazou
- stedelijke basisschool Sint-Eloois-Vijve: Sylvère Deprez
- stedelijke basisschool Guido Gezelle: geen
- stedelijke basisschool Torenhof: geen.
25. stedelijk basisonderwijs: vaststellen huishoudelijk reglement schoolraad
De schoolraden werden ingevoerd op 1 april 2005 via het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad. Dit schooljaar loopt de periode van 4 schooljaren af en moeten er voor een volgende periode van 4 jaar (2013-2017) nieuwe schoolraden samengesteld worden. Het huidige mandaat van de schoolraad van de scholengemeenschap "Stedelijk Basisonderwijs Waregem" loopt bijgevolg af op 31 maart 2013.
In de gemeenteraad van 5 februari 2013 werd de principebeslissing genomen tot het samenstellen van de nieuwe schoolraad.
Het huishoudelijk reglement van de schoolraad (in bijlage) werd bij consensus aanvaard door de schoolraad. In dit huishoudelijk reglement worden de volgende zaken opgenomen: samenstelling van de schoolraad, voorwaarden tot lidmaatschap en onverenigbaarheden, duur van het mandaat, procedure van plaatsvervanging binnen het mandaat, praktische werking van de schoolraad, bevoegdheden en bevoegdheidsmateries
26. stedelijk basisonderwijs: goedkeuren overeenkomst tussen schoolbestuur en schoolraad
De schoolraden werden ingevoerd op 1 april 2005 via het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad. Dit schooljaar loopt de periode van 4 schooljaren af en moeten er voor een volgende periode van 4 jaar (2013-2017) nieuwe schoolraden samengesteld worden. Het huidige mandaat van de schoolraad van de scholengemeenschap "Stedelijk Basisonderwijs Waregem" loopt bijgevolg af op 31 maart 2013.
In de gemeenteraad van 5 februari 2013 werd de principebeslissing genomen tot het samenstellen van de nieuwe schoolraad.
De overeenkomst tussen het schoolbestuur en de schoolraad (in bijlage) werd bij consensus aanvaard door de schoolraad. In deze overeenkomst worden de procedureregels bepaald die bij het uitoefenen van de participatierechten in acht genomen moeten worden (bv. op welke wijze wordt de mededeling van de verslagen verzekerd).
27. goedkeuren reglement projectsubsidie inzake samenleven in diversiteit
Het subsidiereglement voorziet projectsubsidies inzake samenleven in diversiteit, waarbij duurzame effecten nagestreefd worden. De laagdrempeligheid van de projecten is hierbij belangrijk.
De projectsubsidie wil samenwerkingsinitiatieven tussen verschillende Waregemse organisaties financieel ondersteunen. Het betreft projecten die ontmoeting stimuleren tussen bevolkingsgroepen van diverse afkomst en werken aan participatie van inwoners met een migratieachtergrond aan het maatschappelijk leven in de stad.
28. benoemen leden voor het beheersorgaan van de stedelijke openbare bibliotheek
In de gemeenteraad van 5 februari 2013 werd het stappenplan en het principe van Systeem Imperiali met voorafname voor het beheersorgaan van de stedelijke openbare bibliotheek goedgekeurd. Op basis van deze beslissingen en rekening houdend met de decretale verplichting dat maximum 2/3 van hetzelfde geslacht mag zijn, werd een brief opgemaakt. In de week na de vorige gemeenteraad kregen de fracties een schrijven waarin de kandidaturen werden opgevraagd tegen uiterlijk 20 februari 2013. Daarnaast werd via De Sprong en via informatie in de bibliotheek ook een oproep gedaan naar gebruikers van de bibliotheek. Vanuit de fracties moeten 10 vertegenwoordigers aangeduid worden en ook de gebruikers worden vertegenwoordigd door 9 personen.
Rekening houdend met de kandidaturen van de fracties die binnenkwamen uiterlijk 20 februari 2013 en rekening houdend met de binnengekomen kandidaturen van de gebruikers worden de 19 vertegenwoordigers benoemd.
29. vragen
Er werden 7 vragen ingediend op het secretariaat.
Vraag 1. vraag raadslid T. Demuytere: Karmelbos
Volgens de Schepen van Leefmilieu zou het Karmelbos na de zomer reeds toegankelijk moeten zijn voor het publiek.
Op de Minaraad van maart ll. stelde ik de vraag of er -zoals bij de herinrichting van park Casier- ook een onderzoek gebeurde naar eventuele zieke bomen door een boomchirurg. Het antwoord dat ik kreeg maakte mij niet echt duidelijk of dit onderzoek reeds gebeurde of dat dit nog moet gebeuren. Als dit onderzoek reeds gebeurde, had ik graag hiervan de resultaten bekomen.
Het is wenselijk dat we -vooraleer het bos opengesteld wordt- weten of het wel veilig zal zijn om dit weliswaar kleine bos open te stellen voor het publiek. Het heeft geen zin om eerst de herinrichting van de wandelpaden en open graszone te voorzien als daarna nog oude bomen gerooid moeten worden. We zien wat er momenteel in park Casier gebeurd: daar worden ook eerst de zieke bomen verwijderd vooraleer de andere herinrichtingswerken beginnen.
Welke andere elementen zullen bepalend zijn voor een definitieve openingsdatum van het Karmelbos vast te kunnen leggen ?
Vraag 2. vraag raadslid T. Demuytere: park Casier Volgens een artikel in de Krant Van Westvlaanderen (15/03) zou er deze zomer sprake zijn van een tijdelijk golfparcours met enkele gelegenheidsholes in het park Casier, dit op initiatief van de Waregemse Golfclub. Dit zou doorgaan op het grasveld voor het kasteel.
Laat mij duidelijk zijn : we hebben met onze fractie niets tegen de mensen van de Waregemse golfclub: die mensen leveren op de Karmel mooi werk om hun sport te populariseren MAAR moet opnieuw een stukje groen waar het nog wat rustig is in het centrum van onze stad opgeoffferd worden? Ik hou mijn hart vast als ik de plannen bekijk van het heringerichte park Casier : 2 hondenweiden, een groot avonturenspeelplein, enz Ik vraag mij af of de voorziene nieuwe natuurinrichting in het park nog zal volstaan om ook de mensen die de rust en de natuur opzoeken nog aan hun trekken te laten komen, middenin al dat recreatieve gebeuren.
We worden om de haverklap verwezen naar o.a. park Casier als we vragende partij zijn voor méér groen en rust in onze al zo bosarme stad. Het moet toch perfect mogelijk zijn om bijvoorbeeld op de hippodroom of bijvoorbeeld in de omgeving van het Jeugdcentrum een dergelijk oefenparcours voor de golfclub te voorzien.
Is er in deze al een definitieve toezegging naar de Golfclub?
Vraag 3. vraag raadslid X. Wyckhuyse: windmolens
Waar komen er windmolens in Waregem ?‟
In november 2009 keurde de Deputatie de beleidsvisie goed betreffende het plaatsen van windturbineparken in West-Vlaanderen. De voorkeur was dat deze geplaatst zouden worden bij voorkeur langs hoofdwegen (autosnelwegen) en kanalen (of waterwegen). Voor de provincie West-Vlaanderen was Waregem één van de 15 voorgestelde zoekzones. Momenteel is het nog zo dat de provincie de milieuvergunning aflevert en dat de Vlaamse regering de bouwvergunning aflevert. Toekomstgericht wordt er aan één vergunningsysteem gewerkt, zodat de Vlaamse overheid dan alleen zal complete vergunningen kunnen afgeven, m.a.w. zonder enige rekening te moeten houden met lokaal advies.
Tegen 2020 moeten de federale en de vlaamse overheid, voor Europa, voldoen aan de opgelegde normen i.v.m. windenergie. Concreet dienen er in West-Vlaanderen een 150-tal windmolens bij te komen om aan die opge-legde normen te voldoen. Ook Waregem zal verplicht worden om ergens windmolens te plaatsen op het eigen grondgebied.
Ook de meerderheidspartij in Waregem pleitte in het verkiezingsjaar voor groene energie maar in werkelijkheid werden tot op heden alle voorstellen tot het plaatsen van windmolens negatief geadviseerd.
1. Bedrijventerrein D‟Hooie langs de Leie in Wielsbeke werd negatief geadviseerd.
2. Bedrijventerrein Kruishoutem langs de autosnelweg werd negatief geadviseerd.
3. Bedrijventerrein Waregem-Deerlijk langs de autosnelweg werd negatief geadviseerd.
Deze 3 dossiers voldoen nochtans allen aan de opgelegde voorwaarden die de provincie stelt : er is voldoende afstand naar woonzones en woningen en er zal geen slagschaduw zijn in de tuinen van de aanpalende woningen. De nieuwe windturbines zijn 100 % computergestuurd zodat ze constant rekening houden met de windrichting en de stand van de zon en dat ze stilvallen als ze slagschaduw veroorzaken, m.a.w. totaal niet hinderlijk voor de buurt.
Als het stadsbestuur blijft negatief advies leveren, als het over het plaatsen van windmolens gaat, in en rond Waregem, dan zal op de duur de Vlaamse regering de plaatsen aanduiden en zorgen voor de nodige vergunningen en zal het advies van het lokaal bestuur meegenomen‟ worden naar Brussel en daar worden geklasseerd.
Vraag :
1. Waarom blijft het stadsbestuur, ondanks de keuze voor groene energie, negatief advies geven ?
2. Waar, in en rond Waregem, zal het stadsbestuur positief advies geven voor het plaatsten van windmolens ?
3. Hoeveel windmolens zal Waregem laten plaatsen op het eigen grondgebied ?
Vraag 4. vraag raadslid E. Devriendt: energie-eiland D'Hooie - biogas - verkeer
Op 16 augustus 2012 zijn, zonder veel ruchtbaarheid de nodige vergunningen afgeleverd om op het industrie-eiland D‟Hooie 2 biogasinstallaties (van Biomegawatt en Leie Energie) te realiseren. Ook hier zijn de nodige bezwaren bij de deputatie ingediend door zowel Zulte als Waregem: ruimtelijke impact, geur-, geluids- en verkeershinder, lucht en watervervuiling, enz. Na de goedkeuring beslisten beide besturen om niet naar de Raad van State te stappen.
Over de omgevingshinder zullen ook hier wellicht de nodige voorzorgen genomen zijn en de nodige maatregelen getroffen worden. Waar wij als N-VA ons zorgen over maken is vooral het transport, en dan vooral het transport langs onze wegen en de veiligheid van de Waregemse burger die daar onlosmakelijk mee is verbonden. In de vergunningen staat dat het transport over de wegen moet afgeleid worden via de N43 naar het op en afrittencomplex in Waregem. Men rekent op 462 transporten per week voor beide biogasinstallaties. En dan is enkel de aanvoer gerekend. Als je het aantal lege vrachtwagens meetelt zit je aan het dubbele. Dat zal neerkomen op bijna 20 vrachtwagens per uur die de nu al drukbezette kruispunten van de Posterij, Carrefour en nieuwe brug zullen moeten passeren. Het zal een quasi doorstroom aan vrachtwagens zijn. Daarbij zijn de vrachtwagens van de grote betoncentrale op D‟Hooie niet meegerekend.
Mijn concrete vragen:
-
Hoe zal het stadsbestuur omgaan met dit bijkomend zwaar vrachtverkeer op deze kruispunten die nu al knelpunten zijn? Is hiervoor een studie opgemaakt zodat geen bijkomende verkeersoverlast zal ontstaan eens deze installaties operationeel zijn?
-
Hoe kan de veiligheid tijdens spitsuren gevrijwaard worden?
Vraag 5. vraag raadslid E. Devriendt: energie-eiland D'Hooie - windmolens
Op 16 augustus 2012 zijn zonder veel ruchtbaarheid de nodige vergunningen afgeleverd door Vlaams minister Schauvliege om op het industrie-eiland D‟Hooie 5 windmolens te realiseren (2 van Electrabel, 3 van de coöperatieve Storm). Waregem en Zulte hadden in al deze dossiers beroep aangetekend tegen de positieve adviezen van de Bestendige Deputatie. Bezwaren: visuele impact natuurgebied oude Leie-arm, betere zone zou Blauwpoort zijn, enz. Beide lokale besturen beslisten echter om niet naar de Raad van State te stappen.
N-VA is vanzelfsprekend niet tegen groene stroom. Dat het nodige onderzoek is gebeurd opdat deze windturbines geen overlast zouden bezorgen voor de inwoners van Sint-Eloois-Vijve, daar hopen we op, en daar verzekeren we ons van. Een kijkje op de website van Coöperatieve Storm leert ons zelfs dat inwoners van omliggende gemeenten, zijnde Wielsbeke, Zulte én Waregem mee kunnen genieten van deze windturbines. Storm CVBA biedt immers de mogelijkheid om gezinnen te laten participeren in het bedrijf, door aandelen aan te kopen, en op die manier te delen in winst, én bovendien een gunsttarief te bekomen bij Lampiris, wat tot een besparing van 431 per jaar zou kunnen leiden. Als een inwoner van de betrokken gemeenten wenst deel te nemen moet hij of zij zich registreren voor 31 maart 2013. Daarna worden ze uitgenodigd om aandelen te verwerven in Storm CVBA. In Wielsbeke en Zulte zijn infoavonden georganiseerd voor deze mogelijkheid tot inkopen, in Waregem niet.
Mijn concrete vragen:
Of zich inkopen in dergelijke energiecoöperatie wenselijk dan wel zo voordelig is, dat laat ik over aan de kenners. Navraag leert mij dat de interesse vanuit Zulte en Wielsbeke echter heel groot is. Maar wat met de Waregemse burger?
-
Hoe komt deze gebrekkige communicatie tot stand? Wist het stadsbestuur van de coöperatieve Storm en hun aanbod tot inkopen van aandelen door inwoners van omliggende gemeenten?
-
Zal het stadsbestuur stappen ondernemen als zou blijken dat de Waregemse burger zelfs de kans niet kreeg om in te stappen in dit verhaal?
Vraag 6. vraag raadslid M. Verhellen: stand van zaken site Fabriekstraat
In de gemeenteraad van juni 2012 vroegen toenmalig collega Freddy François en ondergetekende naar de stand van zaken m.b.t. de ontwikkeling van de voormalige bedrijfssites in de Molenstraat en Fabriekstraat.
De burgemeester beloofde ons toen dat wat betreft de site Fabriekstraat hij bij de curator zou informeren naar de stand van zaken en ons op te hoogte zou brengen.
Zowel toenmalig collega Freddy François als ikzelf hebben sindsdien geen bijkomende info van de burgemeester ontvangen.
Ik verneem dat de voorbije maanden in het dossier Fabriekstraat enige beweging is gekomen.
Gelet op het feit dat de ontwikkeling van de site Fabriekstraat voor het stadsdeel Gaverke en bij uitbreiding voor gans Waregem een bijzonder belangrijk dossier is m.b.t. wonen, mobiliteit, leefbaarheid, lokale economie, had ik graag van het stadsbestuur vernomen welke de huidige stand van zaken is? En welke rol het stadsbestuur zichzelf, WAGSO en de sociale huisvestingsmaatschappijen ziet vervullen bij de ontwikkeling van de site Fabriekstraat?
Vraag 7. vraag raadslid M. Verhellen: apps
Smartphones, iPhones, Tablet-pc‟s, iPads, zijn vandaag alom tegenwoordig in het straatbeeld.
Dankzij apps, dit zijn programmaatjes met een specifiek doel, kunnen de gebruikers van deze toestellen toeristische informatie bekomen, hun boodschappenlijstje bijhouden, een gezellig café of restaurantje zoeken, Naar schatting zijn er op vandaag meer dan 1.000.000 apps ter beschikking van de gebruikers. Vele van deze apps verkrijgt men gratis of tegen een kleine aankoopvergoeding.
Maar ook voor lokale overheden bieden apps mogelijkheden. Zo hebben reeds een aantal steden en gemeenten de mogelijkheden van de app in het kader van hun communicatiestrategie ontdekt en één of meerdere apps laten ontwikkelen en implementeren. Veelal hebben deze betrekking op toeristische info, de UIT kalender, parkeren,
Maar, er zijn ook steden die apps inzetten om de inwoners toe te laten op een eenvoudige en vlugge wijze in contact te komen met de stedelijke diensten. Zo heeft Oostende een app "Oostende blinkt als de zee" ontwikkeld en Mechelen "Verbeter je buurt". Beide apps bieden de inwoners, maar ook bezoekers, de mogelijkheid om zwerfvuil, een kapotte verlichting , een overvolle vuilbak, hinder op een voetpad, een slecht wegdek, gevaarlijk verkeerssituaties, aan de stadsdiensten te melden en dit op een eenvoudige en vlugge manier.
Zo brengen gebruikers van de Oostendse app de staddiensten op de hoogte van een vastgestelde problematiek en locatie (automatisch) door het nemen van een foto en het aanklikken van het type melding. Omgekeerd zorgt de stad ervoor dat je op de hoogte gebracht wordt van de opvolging en oplossing.
O.i. zou de creatie en de implementatie van een app die de inwoners en bezoekers van onze stad de mogelijkheid biedt om zwerfvuil, een kapotte verlichting , een overvolle vuilbak, hinder op een voetpad, een slecht wegdek, gevaarlijk verkeerssituaties, bij de stedelijke diensten te melden, een sterke aanvulling zijn op de reeds aanwezige communicatietools (e-mail, website, telefoon).
Graag verneem ik in deze het standpunt van het schepencollege.
30. goedkeuren verslag vorige zitting
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan het verslag van de gemeenteraadszitting van 5 maart 2013.
Stadsbestuur zwaait gepensioneerde medewerkers uit
Stadsbestuur Waregem zwaait gepensioneerde medewerkers uit Net zoals in de bedrijfswereld, zwaait ook het stadsbestuur zijn gepensioneerde medewerkers op een waardige manier uit. Op donderdag 21 maart werden de gepensioneerden van het laatste halfjaar ontvangen in het stadhuis. Als dank voor hun jarenlange trouwe dienst kregen zij een receptie aangeboden van het stadsbestuur.
De volgende oud-werknemers werden uitgenodigd: Paul Callens (diensthoofd burgerzaken), Marc Eggermont (medewerker gebouwen), Eric De Gelas (loketbediende burgerzaken), Martin Vander Cruyssen (administratief medewerker), Greta Verschuere (onderhoud stedelijke basisschool Torenhof), Martine Meyhui (kleuteronderwijzeres stedelijke basisschool Guido Gezelle), Nelly Van Wassenhove (kleuteronderwijzeres stedelijke basisschool Torenhof), John Nolf (hulparbeider), Lydie Coussé (onderhoud stedelijke basisschool Sint-Eloois-Vijve).
Agenda gemeenteraad dinsdag 2 april 2013 om 19.00 uur
Openbare zitting
1. mededelingen
2. stedelijk brandweerpersoneel: kennis nemen en bekrachtigen processen-verbaal van het bevorderingsexamen voor de functie van sergeant bij het vrijwilligerskorps en vacant verklaren van 1 betrekking van sergeant
3. kasteel Casier, restauratie buitenzijde: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen
4. onroerende goederen: goedkeuren kosteloze grondafstand nabij Jozef Duthoystraat 126 - Keerstraat, 8790 Waregem
5. onroerende goederen: goedkeuren vestigen erfpacht voor de aanleg van een parking en voetbalveld aan De Jager op eigendom van de KF Sint-Amandus & Blasius
6. goedkeuren concessieovereenkomst met Waterwegen en Zeekanaal nv voor de aanleg van een kampeerterrein en speelweide te 8793 Waregem
7. goedkeuren concessieovereenkomst tussen stad Waregem en AGB WAGSO voor de uitbating en het beheer van het winkelcentrum Het Pand
8. goedkeuren opstarttoelage voor nieuw beheersorgaan van OC Nieuwenhove
9. goedkeuren occasionele politieverordening n.a.v. Waregem Koerse Feesten 2013
10. goedkeuren opdracht leveren van voertuigen voor de technische dienst en de groendienst + vaststellen wijze van gunnen
11. leveren en plaatsen graftekens en betegeling diverse begraafplaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
12. leveren en plaatsen urnenkelders voor diverse begraafplaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
13. goedkeuren takenpakket Rio-act 2013
14. park Casier, herstellen bruggen en oevers: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen
15. herstel verzakte en kapotte rioleringen langs diverse gemeentewegen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
16. herstel schade en verstevigen steigers jachthaven beneden sas - goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
17. nutsleidingen: aanpassen waterleidingsnet
18. benoemen leden Gecoro
19. Gemeentelijke Begeleidingscommissie: oprichten en vaststellen samenstelling adviserende leden
20. goedkeuren subsidiereglement voor de aankoop van kippen voor de verwerking van organisch-biologisch afval
21. goedkeuren ter beschikking stellen grond en investeringstoelage voor de bouw van nieuwe jeugdlokalen en bijhorende protocol voor KLJ Waregem en WIMBO
22. goedkeuren stedelijk reglement voor OCs in het kader van aankoop stoelen en tafels en stapelmateriaal
23. goedkeuren opdracht leveren en installeren nieuw opslagsysteem informaticanetwerk stadhuis en vernieuwen software mailserver + vaststellen wijze van gunnen
24. stedelijk basisonderwijs: vaststellen samenstelling nieuwe schoolraad
25. stedelijk basisonderwijs: vaststellen huishoudelijk reglement schoolraad
26. stedelijk basisonderwijs: goedkeuren overeenkomst tussen schoolbestuur en schoolraad
27. goedkeuren reglement projectsubsidie inzake samenleven in diversiteit
28. benoemen leden voor het beheersorgaan van de stedelijke openbare bibliotheek
29. vragen
30. goedkeuren verslag vorige zitting
Geheime zitting
31. stedelijk brandweerpersoneel: bevorderen in de functie van sergeant bij het vrijwilligerskorps
Op woensdag 27 maart hebben de kinderen geen excuus om binnen te blijven, want dan is het weer Buitenspeeldag! De tv-schermen gaan helemaal op zwart en er zal lustig geravot worden
Ook in Waregem wordt een speelparadijs gecreëerd aan de Stadionvijvers. Er worden, net als de vorige jaren, enkele honderden jeugdigen verwacht voor een ferme dosis speel- en sportfun. De attracties zullen alvast op post zijn: de donzige ponys, de steile klimmuur, de zoevende death ride, de zalige springkastelen, de avontuurlijke watertrappers, de immer populaire go carts, de uitdagende springmat,
De Buitenspeeldag gaat door van 13.00 tot 17.00 uur en is gratis.
CD&V-voorzitter Wouter Beke te gast op bestuur CD&V Waregem
In het overvolle hotel-restaurant 'Anna's Place' ging op donderdagavond 14 maart het CD&V-bestuur door. Een late nieuwjaarsreceptie die onder de naam lentefeest doorging. Daar werden de uittredende mandatarissen in de bloemetjes gezet en stond de verkiezing van de CD&V-voorzitter op de agenda. Daarna was het nog even wachten op dé gast van de avond, Wouter Beke. Hij werd welkom geheten door lokaal voorzitter Stefaan Lambrecht. En natuurlijk kwamen onder andere het ontslag van gewezen minister Steven Vanackere, Arco en andere hete hangijzers aan bod. Tot slot kon secretaris Bernard Breda de uitslag van de voorzittersverkiezing meegeven, waarbij Stefaan Lambrecht zichzelf opvolgt. Hij kreeg het volle vertrouwen van de CD&V-leden met 54 van de 55 uitgebrachte stemmen.
De uittredende mandatarissen v.l.n.r. Els Naessens (gemeenteraad), Martine Deconinck (OCMW), Marie-Paule Buyck (OCMW, Beveren-Leie), Annemie Meerschman (OCMW), Yolande Dhondt (provincieraad), Michel Chanterie (OCMW) en Christian Dewaele (OCMW).
Waren verontschuldigd Lionel Beheydt (OCMW), Jacques Lefevre (gemeenteraad, Beveren-Leie) en Georges Vantieghem (gemeenteraad).
Bibliotheken Waregem, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve gesloten
Bibliotheken Waregem, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve
De bibliotheken in Waregem, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve zullen van maandag 18 tot en met zaterdag 23 maart gesloten zijn.
Dit omwille van een update van het Provinciaal Bibliotheeksysteem.
In deze periode zal de webcatalogus wel raadpleegbaar zijn, maar zal het niet mogelijk zijn om online te verlengen of te reserveren. Wie de krant wil lezen, kan hiervoor van maandag tot vrijdag tijdens de openingsuren van de bib terecht in een zaal van CC De Schakel.
Vanaf maandag 25 maart zijn de bibliotheken met het vernieuwde systeem opnieuw toegankelijk.
Met als thema Natuurtalent gaat de Week van de Amateurkunsten (van 26 april tot en met 5 mei) voor een groene editie. Kunst in, met en door de natuur, precies dát willen we naar boven halen tijdens de WAK.
Daarom zijn we op zoek naar creatieve, jonge en iets minder jonge meneren en mevrouwen die willen meewerken aan de grootste nestkastjestentoonstelling ooit (in Waregem dan toch). Wil jij ook af van die saaie nestkastjes? Of wil jij ook al heel je leven een paradijs bouwen voor vogels? Wel dat kan! Reserveer voor 10 maart jouw nestkastje bij de cultuurdienst. Vanaf 15 maart krijg je van ons alle extra informatie die je nodig hebt om één van de eerste nestkastjeskunstenaars te zijn in Waregem! Belangrijk om nu al te weten is dat de nestkastjes af moeten zijn vóór 24 april 2013.
In het kort:
1. Reserveer je gratis nestkastje via xander.desmet@waregem.be
2. Na 10 maart bevestigen we je deelname
3. Vanaf midden maart kan je het nestkastje afhalen op de cultuurdienst
4. Ga creatief aan de slag met het nestkastje (schilderen, behangen, ...)
5. Breng voor 24 april het nestkastje terug binnen op de cultuurdienst
6. In mei zal er een tijdelijke openlucht tentoonstelling zijn met alle kastjes!
De maatschappij evolueert enorm snel op vlak van technologie.
Helaas kan dit geen voordeel genoemd worden voor diegene die al met cyberpesten in aanraking kwamen.
Roddels verspreiden op Facebook, privé filmpjes op You Tube posten, iemand uitsluiten op een chatforum,
beledigende of bedreigende (anonieme) mails versturen,
De gevolgen van cyberpesten zijn intussen welbekend. Cyberpesten kan veel leed veroorzaken bij zowel de jongere als de ouders.
Samen met deskundige Gie Deboutte bekijken we wat cyberpesten nu juist is en hoe je dit als ouder kunt herkennen?
Wat is het verschil tussen (cyber)pesten en plagen? Wat kan ik doen als mijn kind slachtoffer is van cyberpesten?
Hoe moet ik als ouder reageren als mijn kind zelf cyberpest? Hoe kan de school omgaan met cyberpesten? En hoe kunnen we cyberpesten voorkomen?
Welke mogelijkheden en gevaren houden sociale netwerksites als Facebook en Netlog in? Hoe kan je je online privacy beschermen?
Gie Deboutte is deskundige (cyber)pesten en heeft al heel wat publicaties op zijn naam staan:
o.a. Leven met een pestverleden, Pesten en geweld op school, handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid, .
Wanneer?
Maandag 11 maart om 20.00u.
Waar?
De raadzaal van het stadhuis (neem de ceremoniële ingang).
Inkom?
Gratis!
Inschrijven?
Inschrijven is verplicht en kan via: secretariaat_oudercomitehhc@hotmail.be.
Organisatie?
Deze infoavond is een initiatief van de VCOV in samenwerking met de Waregemse scholen en stad Waregem.
Agendapunten voor de gemeenteraad van dinsdag 5 maart Om de besluiten van 5 februari te lezen klik hier. Openbare zitting
1. mededelingen
2. benoemen voorzitter van de algemene commissie
3. machtigen tot het voeren van de eretitel van het mandaat van gemeenteraadslid / schepen
4. Toerisme Leiestreek vzw: voordracht van 1 vertegenwoordiger in de raad van bestuur
5. Toerisme Leiestreek vzw: voordracht van 1 vertegenwoordiger als toegetreden lid ten persoonlijken titel in de algemene vergadering
6. Gaselwest: buitengewone algemene vergadering van 22 maart 2013: goedkeuren agenda
7. Psilon: buitengewone algemene vergadering van 27 maart 2013: goedkeuren agenda
8. Psilon: buitengewone algemene vergadering van 27 maart 2013: aanduiden vertegenwoordigers
9. W.I.V.: voordracht van 1 vertegenwoordiger in het directiecomité
10. W.I.V.: algemene vergadering van 20 maart 2013: goedkeuren agenda
11. W.I.V.: algemene vergadering van 20 maart 2013: aanduiden vertegenwoordigers
12. WVI: buitengewone algemene vergadering van 28 maart 2013: goedkeuren agenda
13. WVI: buitengewone algemene vergadering van 28 maart 2013: aanduiden vertegenwoordigers
14. Imog: buitengewone algemene vergadering van 19 maart 2013: goedkeuren agenda
15. Imog: buitengewone algemene vergadering van 19 maart 2013: aanduiden vertegenwoordigers
16. Leiedal: buitengewone algemene vergadering van 26 maart 2013: goedkeuren agenda
17. Leiedal: buitengewone algemene vergadering van 26 maart 2013: aanduiden vertegenwoordigers
18. Figga: buitengewone algemene vergadering van 22 maart 2013: goedkeuren agenda
19. Figga: buitengewone algemene vergadering van 22 maart 2013: aanduiden vertegenwoordigers
20. stedelijk brandweerpersoneel: vacant verklaren van 1 betrekking van luitenant-vrijwilliger en vaststellen bevorderingsvoorwaarden
21. stedelijk brandweerpersoneel: vacant verklaren van 8 betrekkingen van korporaal-vrijwilliger en vaststellen bevorderingsproef met het aanleggen van een bevorderingsreserve
22. goedkeuren kapitaalverhoging Publi-T in Figga
23. vaststellen van de tarieven van de BOT en de VEW
24. goedkeuren leegstandsreglement op gebouwen en woningen die beschouwd worden als leegstaand en/of onafgewerkt
25. vaststellen belastingreglement op gebouwen en woningen die worden beschouwd als leegstaand en/of onafgewerkt 26. onroerende goederen: goedkeuren aankoop 3 perceeltjes grond nabij de Elfde Julilaan
27. onroerende goederen: verzaken aan het recht van voorkoop voor de onroerende goederen gelegen aan de Lindestraat 87 en +87
28. onroerende goederen: bekrachtigen hoger bod openbare verkoop woning Toekomststraat 2
29. goedkeuren diverse opdrachten leveren van materiaal en werktuigen voor de Groendienst + vaststellen wijze van gunnen
30. leveren en plaatsen afsluitingen op diverse plaatsen: goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen
31. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een snelheidsbeperking in de Deerlijkseweg en Vichtseweg
32. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een laad- en loszone in de Oscar Verschuerestraat
33. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een parkeerplaats voor personen met een handicap in de Oscar Verschuerestraat
34. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van 6 parkeerplaatsen voor personen met een handicap op parking stadion B in de Zuiderlaan
35. aanvullend verkeersreglement wegverkeer periodiek karakter: invoeren van een speelstraat in de Milleniumstraat
36. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: parkeren uitsluitend voor personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen in de Industrielaan
37. ruimen slikmonden voor de jaren 2013-2014-2015: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
38. rioolrenovatie op diverse plaatsen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
39. herstel verzakte inspectieputten: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
40. veiligheidscoördinatie kleine werken, ontwerp en verwezenlijking, dienstjaar 2013/2014: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
41. goedkeuren samenwerkingsovereenkomst voor samengevoegde opdrachten van diensten betreffende de ontwerpstudie voor het herinrichten van de R35 te Waregem tussen kmp. 2,750 en kmp. 3,320 en de herinrichting van de schoolomgeving
42. goedkeuren wegentracé ter hoogte van Nokerseweg
43. benoemen vertegenwoordigers PWA
44. vaststellen nieuwe straatnaam: definitief goedkeuren
45. goedkeuren opdracht leveren van een zitmaaier voor de sportdienst + vaststellen wijze van gunnen
46. interlokale vereniging burensportdienst: goedkeuren jaarrekening en jaarverslag 2012
47. interlokale vereniging burensportdienst: goedkeuren verlengen van de overeenkomst
48. benoemen effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger in beheerscomité burensportdienst en twee ambtenaren in de adviesraad
49. goedkeuren wijzigingen statuten vzw Sportbeheer en vzw CC De Schakel
50. goedkeuren wijzigingen statuten sportraad
51. goedkeuren wijzigingen huishoudelijk reglement sportraad
52. goedkeuren wijzigingen huishoudelijk reglement cultuurraad
53. benoemen gemeenteraadsleden en afgevaardigden cultuurraad en sportraad in de algemene vergadering van vzw CC De Schakel en vzw Sportbeheer
54. goedkeuren huishoudelijk reglement beheersorgaan stedelijke openbare bibliotheek
55. Stedelijk Sportcentrum De Treffer, zwembad, vernieuwen stookketel: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen
56. goedkeuren opdracht levering van meubilair, didactisch materiaal, speeltoestellen en uitrusting voor de stedelijke basisscholen + vaststellen wijze van gunnen
57. vragen
58. goedkeuren verslag vorige zitting Geheime zitting
59. stedelijk brandweerpersoneel: bevorderen in 1 betrekking van sergeant-majoor bij het stedelijk vrijwilligerskorps
60. stedelijk brandweerpersoneel: bevorderen in 2 betrekkingen van eerste sergeant bij het stedelijk vrijwilligerskorps
De fotowedstrijd wordt georganiseerd door Fotoclub Regenboog,
i.s.m. stad Waregem.
De wedstrijd is toegankelijk voor IEDERE amateurfotograaf, met
uitzondering van de clubleden van mede-organisator Fotoclub
Regenboog-Waregem.
Thema's Thema's zijn natuur, cultuur en figuur in Waregem. De beelden moeten
gelieerd zijn aan de stad Waregem. De deelgemeenten Desselgem,
Beveren Leie en St. Eloois-Vijve zijn hierbij inbegrepen. Met andere woorden, per thema dient iedere foto
een duidelijk beeld te geven dat een raakpunt heeft met de stad Waregem.
De beelden moeten digitaal, in jpeg, doorgestuurd worden met als langste zijde 1024 pixels voor zowel
portret- als landschapsformaat in een resolutie van 250 dpi. naar regenboog@telenet.be .
Iedere deelnemer mag per thema max. 5 beelden doorsturen samen met het officie
̈le
deelnemingsformulier dat kan gedownload worden op www.fotoclubregenboog.be
klik hier.
Prijzen De laureaat van ieder thema (natuur-cultuur-figuur) ontvangt van de stad Waregem een Waregem-bon ter
waarde van 25 en van fotoclub Regenboog zijn winnende opname in een professionele fotoprint formaat
30x45 opgeplakt op 40x65.
Deze 3 winnende fotoprints zullen bekend gemaakt en tevens tentoongesteld worden op de opening van de
tentoonstelling van Fotoclub Regenboog ter gelegenheid van hun 35-jarig bestaan (12 t.e.m 20 oktober
2013 in de foyer van CC De Schakel in Waregem).
Intelligente inleverbus voor bibliotheekmaterialen in Waregem
Intelligente inleverbus voor bibliotheekmaterialen.
Naast de ingang van de bibliotheek bevindt zich sinds kort een
intelligente inleverbus voor bibliotheekmaterialen. Dankzij deze bus is
het nu mogelijk om op elk moment van de dag (of nacht) boeken, cd‟s,
dvd‟
s, tijdschriften, luister- en daisyboeken in te leveren.
De bus is intelligent omdat de klep enkel open gaat als je een materiaal
van de bib ervoor houdt, omdat hij herkent welk materiaal het is en het
bovendien automatisch van je kaartje haalt.
Een extra troef voor het
personeel is dat de binnengebrachte materialen direct worden
gesorteerd: boekmaterialen, audiovisuele materialen en gereserveerde
werken.
Na het invoeren van de zelfuitleen voor cd‟s en dvd‟s is dit een nieuwe
stap in de verzelfstandiging van de klanten. Zo zal er meer tijd
zijn om de dienstverlening voor de klanten te optimaliseren.
Sven Nys leert 200 kids de kneepjes van het veldritvak tijdens de Cyclocross Masters.
Kinderen die ervan dromen in de voetsporen van Sven Nys te treden, moeten op woensdag 27 februari naar Waregem komen. De regerende wereldkampioen geeft er samen met enkele andere ex-wereldkampioenen een jeugdinitiatie tijdens de Cyclocross Masters.
Sven Nys (2), Erwin Vervecken (3), Roland Liboton (4) en Paul Herygers (1) zijn samen goed voor 10 wereldtitels bij de profs. Betere leermeesters kan je je niet dromen. 200 kids tussen 6 en 12 jaar krijgen in Waregem de kans om op het parcours te rijden waar Sven Nys later op de avond een gooi zal doen naar de overwinning in de Cyclocross Masters, de afsluiter van het veldritseizoen.
Het parcours van ongeveer 1 km in het hartje van de stad zit vol hindernissen. Onze huidige wereldkampioen en de oud-kampioenen zullen de kampioenen van morgen de nodige tips & tricks bijbrengen om beter door het zand te klieven of een helling op te rijden. Of wie weet kunnen ze van Sven zelfs leren hoe ze over een boomstam kunnen wippen. Alles gebeurt op een speelse manier zonder dat er sprake is van competitie. De jongeren zullen worden ingedeeld in diverse groepen per leeftijdscategorie.
Deelnemen is gratis, maar de plaatsen zijn beperkt. Er kunnen maximaal 200 kids deelnemen en momenteel staat de teller op ongeveer 100. Deelnemen kan met eender welke fiets (crossfiets, mountainbike, bmx, gewone stadsfiets,...). Het is verplicht een valhelm te dragen!
PRAKTISCHE INFO JEUGDINITIATIE:
Wanneer: woensdag 27 februari om 16u
Waar: stadscentrum Waregem Inschrijven:klik hier.
Meer weten over de Cyclocross Masters 2013 in het stadscentrum van Waregem klik hier.