Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
Waregem krijgt 40 000 euro subsidie voor project paardenerfgoed
Waregem krijgt 40.000 euro subsidie voor project paardenerfgoed Waregem heeft de ambitie om de kennis over het paardenerfgoed te verbinden aan de stad. In de geschiedenis van Waregem speelde het paard immers altijd een rol, iets wat tot op vandaag niet is veranderd. Daarom zet de stad een ruim en langlopend project op poten rond het paardenerfgoed: Met paardenkracht Registratie en ontsluiting van paardenerfgoed in Vlaanderen.
Om de uitbouw van dit project nog verder te verzekeren, diende het stadsbestuur een subsidie-aanvraag in bij het Vlaams Agentschap Kunsten en Erfgoed. Midden januari gaf het Agentschap hier een positief antwoord op. Bevoegd minister Joke Schauwvliege kent het Waregems project maar liefst 40 000 euro toe voor de eerste fase van dit project. Dit geeft het stadsarchief een troef in handen om de tentoonstelling Van paardenmiddel tot paardendokter, over de geschiedenis van de paardengeneeskunde nog beter uit te werken en meer luister te geven.
Het duurzame hippische project ziet er als volgt uit: *Fase I: tentoonstelling Van paardenmiddel tot paardendokter, over de geschiedenis van de paardengeneeskunde (15 april tot 15 mei 2011)- Bietje Ter Doest Felix Verhaeghestraat 8a weekdagen van 14.00u. tot 17.00u en weekend van 14.00u tot 18.00u. *Fase II: verkenning paardenlandschap en opstart registratie: onderzoek naar roerend paardenerfgoed in Vlaanderen, registreren paardenverhalen, literatuuronderzoek, *Fase III: verwerking registratie en opstart paardenwebsite: monteren interviews tot paardenverhalen (10-tal themas), ontwikkelen paardenwebsite, ...
Begin vorig jaar werden de eerste stappen gezet voor de opzet van dit alles. De looptijd van het hele project is momenteel voorzien tot eind 2013. Het zal in elk geval Waregems positie als stad van het paard bevestigen en verstevigen.
Agendapunten gemeenteraad 1 maart 2011 Openbare zitting. 1. mededelingen 2. goedkeuren opdracht leveren van persluchttoestellen voor de brandweer met staatssubsidie + vaststellen wijze van gunnen 3. goedkeuren aanpassen meerjarenplan voor de aankoop van brandweermateriaal 4. hulpverleningszone Zuid-West-Vlaanderen: opheffen gemeenteraadsbeslissing van 11 januari 2011 houdende de goedkeuring van de overeenkomst betreffende het verminderen van de dubbele uitruk en goedkeuren nieuwe overeenkomst in afwachting van het in werking treden van de wet van 15 mei 2007 5. goedkeuren opdracht leveren van meubilair voor de milieudienst en de dienst stedenbouw + vaststellen wijze van gunnen 6. stadhuis, inrichten landschapsbureau stedenbouw-milieu: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 7. woning Westerlaan 51-51+, slopen: kennis nemen toewijzing door hoogdringendheid 8. Sint-Martinuskerk Desselgem, renovatie interieur, fase 2: restaureren vloeren, meubilair, orgel en vernieuwen verwarming: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 9. overlagen met slijtlaag diverse gemeentewegen 2011: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 10. machinaal reinigen van fietspaden en wegen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 11. goedkeuren dossiers nutsleidingen 12. RUP 15.1 Stijn Streuvelsstraat: goedkeuren afsprakennota 13. goedkeuren samenwerkingsovereenkomst aanbrengen geluidsscherm langs de E17 tussen de Vichtseweg en de Blauwe Zwaanstraat 14. aanvullende verkeersreglementen wegverkeer blijvend karakter: a) invoeren van een kortparkeerplaats in de René Sabbestraat b) invoeren van een parkeerverbod in de Schakelstraat aan de tennisvelden 15. vaststellen nieuwe straatnamen : definitief goedkeuren 16. goedkeuren opdracht leveren van meubilair, didactisch materiaal, speeltoestellen en uitrusting voor de stedelijke basisscholen + vaststellen wijze van gunnen 17. goedkeuren opdracht leveren van meubilair, muziekinstrumenten, didactisch materiaal en uitrusting voor de Stedelijke Kunstacademie afdeling Podiumkunsten + vaststellen wijze van gunnen 18. stedelijke basisschool Torenhof, dakrenovatie overdekte speelplaats en keuken: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 19. goedkeuren opdracht leveren van een schrobzuigmachine voor de sportdienst + vaststellen wijze van gunnen 20. stedelijk sportcentrum De Treffer, zwembad, vernieuwen membraancel zoutelectrolyse: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 21. stedelijk sportcentrum de Treffer, sporthal, vernieuwen toplaag sportvloer: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 22. boulodroom, vernieuwen sanitaire leidingen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 23. stedelijk ontmoetingscentrum Gaverke: aanpassingswerken + inrichten keuken: goedkeuren gewijzigd ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 24. OC/SH Desselgem, fase 2 - technieken en afwerking: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 25. cultuurcentrum De Schakel, vernieuwen toneelvloer: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 26. goedkeuren opdracht leveren van een bijkomende zelfbedieningsbalie en een SIP2-licentie voor de stedelijke openbare bibliotheek + vaststellen wijze van gunnen 27. goedkeuren opdracht leveren en plaatsen van speeltoestellen op diverse speelruimten + vaststellen wijze van gunnen 28. goedkeuren gedetailleerd be leidsplan integratie + actieplan 2011 29. opheffen bestaand reglement voor het toekennen van een feestcheque en goedkeuren nieuw reglement voor het toekennen van een feestcheque 30. goedkeuren toelagen aan diverse sociale, culturele, sportieve en vaderlandslievende verenigingen 31. vragen 32. goedkeuren verslag vorige zitting Geheime zitting 33. stedelijk administratief personeel: aanwijzen in de functie van waarnemend stedenbouwkundig ambtenaar 34. stedelijk administratief personeel: aanvraag ontslag 35. stedelijk brandweerpersoneel: bevorderen in de functie van sergeant-majoor
2010 was een goed werkjaar voor de bib. Zowel het aantal leners als het aantal uitleningen zijn, na een paar jaren van daling, erop vooruit gegaan.
Het meest spectaculair is de stijging van het aantal ontleende cds van 28 247 in 2009 naar 49 637 in 2010 ; uiteraard is de invoering van de gratis uitleen van cds vanaf 1 januari 2010 (goedgekeurd in de gemeenteraad van december 2009) hier de voornaamste oorzaak van. Maar er werden ook meer boeken ontleend. Zowel bij de jeugd als de volwassenen is een stijging van het aantal fiction boeken (romans, kinder- en jeugdboeken), terwijl de uitleningen van non-fiction (informatieve werken) licht daalt.
Ook het aantal leners is licht gestegen : van 12.278 in 2009 naar 12.419 in 2010. Totaal leners op 31/12/ 2009 op 31/12/2010 Volwassenen (*)9.615 - 9.657 Jeugd tot 14 jaar 2.663 - 2.762 totaal 12.278 - 12.419
Het betreft in deze bovenstaande statistiek uitsluitend de actieve leners, d.w.z. ingeschreven leden die in de loop van 2010 werken hebben ontleend. Wie enkel naar de bib kwam om iets op te zoeken, om de krant te lezen, om te surfen op internet... wordt hier niet meegerekend. (*) Bij de groep volwassenen zitten ook de collectieve pasjes (zoals voor bejaardentehuizen, klassen, kinderdagverblijven en andere openbare bibliotheken) die niet zijn omgerekend naar individuele personen. Er zijn o.a. meer dan 150 klaspasjes, diverse bibliotheekpasjes voor kinderdagverblijven, onthaalgezinnen en rusthuizen in omloop. Exact omrekenen naar individuele personen is onmogelijk ; zo zijn er bijvoorbeeld klassen van 10 en klassen van 25 leerlingen, zijn er kinderopvangcentra van 50 kinderen en onthaalgezinnen met slechts 5 kinderen. Daarom werd geopteerd hier het effectieve aantal bibliotheekpassen te noteren ; het aantal bibliotheekgebruikers is dus hoger. Als de leners bekeken worden naar hun geografische spreiding blijft het opvallen dat meer dan 30% van de leners niet uit Waregem zelf komt. Uit de omliggende gemeenten vinden ook veel leners uit o.a. Anzegem en Zulte de weg naar de Waregemse bibliotheek
Beknopte omschrijving agendapunten voor de gemeenteraad van 1/2/ 2011 Enkele punten die Beveren-Leie aanbelangen de overige tekst is in bijlage te vinden (zie onderaan dit onderwerp)
9. herstellen en vernieuwen voetpaden 2011: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen Door de dienst wegen,waterlopen,verkeer werd een ontwerp opgemaakt voor het herstellen en vernieuwen voetpaden 2011 in volgende straten: *Raming, excl. btw (ten laste stad) **Raming,excl. btw (ten laste Helpt Elkander)
-Zultseweg (vanaf Galle tot aan Drogenboomstraat) *4.640 euro -Keukeldam(ts Damweg en Markt) *14.104 euro -Karelmeers: volledig *12.958 euro -Oude Vijvestraat(vanaf ontbrekend stuk tot aan P.Putmanstraat *6.385 euro -Hazelaarlaan(ts Bremlaan en Lindestraat) *21.622 euro -Mussekouter *78.584 euro **25.118,00euro -Neerstraat(vanaf Gaverbeek tot aan Kromme Waters) *16.800 euro -Emiel Clausstraat(opritten huisnrs 66-68-70 *4.446 euro -Reinareweg(volledig) *22.386 euro -Spijkerlaan *5.240 euro -Ballingstraat(vanaf nr 11 tot nr 9) *18.810 euro -Kasteelstraat(vanaf Astridlaan tot Driesstraat) *72.217 euro -Tomberg *91.998 euro
Totaal btw exclusief *370.190 euro **25.118,00 euro Totaal btw inclusief *447.930 euro **30.393,00 euro Bedrag 510 000,00 euro.
11. goedkeuren wegentracé verkaveling Roestraat - Schoolstraat
Door Wagso werd een verkaveling ingediend voor de gronden gelegen te 8791 Beveren-Leie, Schoolstraat-Roestraat, bekend ten kadaster onder 4° afdeling sectie A deel van 254 v3 en 256 p. De aanvraag voorziet in de aanleg van nieuwe wegeninfrastructuur. Het ontwerp van aanvraag is gelegen in het RUP Roestraat en de aanvraag is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP. De aanvraag dient niet onderworpen te worden aan een openbaar onderzoek daar het gelegen is in het RUP Roestraat. De verkeerscel heeft op 21 december 2010 het ontwerp van project geadviseerd. Volgende bemerking werd gemaakt: voorstel om niet toe te laten om parkeervoorzieningen aan te leggen in de voortuin voor de woningen in de Schoolstraat. Wel een oprit naar de carports naast de woning. Op die manier kunnen er openbare parkeerplaatsen blijven langs de rijweg in de Schoolstraat. De opmerking werd door het Schepencollege van 6 januari 2011 goedgekeurd. Binnen de verkaveling wordt een groenzone voorzien;
In bijlage de beknopte voorbereidende tekst van alle agendapunten en onder reaties ook nog een vraagje....
Agendapunten gemeenteraad van 1 februari Openbare zitting 1. mededelingen 2. verlenen advies tot het plaatsen van camera's in niet-besloten plaatsen 3. kerkbestuur Sint-Anna: kennis nemen budget 2011 4. stedelijk brandweerpersoneel: vacant verklaren van één functie van sergeant-majoor 5. onroerende goederen: wijzigen voorwaarden van het recht van opstal evenementenhal Zuiderlaan, Waregem 6. goedkeuren diverse opdrachten levering van voertuig, meubilair en divers materiaal voor de brandweer + vaststellen wijze van gunnen 7. goedkeuren diverse opdrachten levering van voertuigen, werktuigen en divers materiaal voor de technische dienst en de groendienst + vaststellen wijze van gunnen 8. grote onderhoudswerken aan diverse wegen: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 9. herstellen en vernieuwen voetpaden 2011: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 10. gratis grondafstand voor inlijving in wegenis Pijkstraat 11. goedkeuren wegentracé verkaveling Roestraat - Schoolstraat 12. project Lelijke Plekjes, organisatie en coördinatie ontwerpwedstrijd: mandateren intercommunale Leiedal 13. goedkeuren aankoop van informaticamateriaal (hardware en software) voor interactieve toepassing tentoonstelling "Van paardenmiddel tot paardendokter" + vaststellen wijze van gunnen 14. stadhuis, leveren en plaatsen toegangscontrolesysteem: goedkeuren eindafrekening 15. interlokale vereniging burensportdienst: - goedkeuren jaarrekening 2010 - goedkeuren jaarverslag 2010 16. vragen 17. goedkeuren verslag vorige zitting.
Bezoekerscentrum op unieke Amerikaans begraafplaats weer stapje dichter
Op woensdag 19 januari kwam een delegatie van de American Battle Monuments Commission (ABMC) uit Parijs naar Waregem
ABMC beheert en onderhoudt de site en zorgt ervoor dat nu reeds heel wat toeristen naar Waregem afzakken. Dhr. James M. Woolsey, (directeur van bezoekerscentra rond WOI) en zijn rechterhand, mevr. Anaëlle Ferrand (specialiste in externe relaties) hadden voor ons hun long range interpretive plan mee.
Alle Amerikaanse begraafplaatsen uit de Eerste Wereldoorlog krijgen tegen 2030 minstens een beperkt bezoekerscentrum. Ook Waregem was één van de zogenaamde overseas cemeteries die een beperkt bezoekerscentrum zou krijgen. Dat stond zo op hun planning.
Op 10 december 2010 liet de stad aan ABMC weten dat we zon 800 000 euro Vlaamse subsidies konden krijgen voor een bezoekerscentrum. Dankzij die Vlaamse subsidies, maar vooral dankzij het inhoudelijk heel sterk dossier heeft ABMC in Parijs, na overleg met Washington, ondertussen beslist dat Waregem boven de anderen springt. Dhr. Woolsey kon meedelen dat Waregem voor hen prioriteit geworden is.
Voor de stad, die al sinds 2002 de mogelijkheden onderzoekt omtrent een permanent bezoekerscentrum is dit een mooie beloning. Tijdens onze eerste gesprekken gisteren lieten ze weten dat ABMC bereid is ook nog een deel van de kosten op zich te nemen.
Waregem hoopt het centrum te kunnen openen in april 2017, exact 100 jaar nadat Amerika officieel deelnam aan de oorlog. Voor hen mag dit nog vroeger.
Samen met Harelbeke en Deerlijk sloot Waregem een akkoord om een tonnagebeperking van 5,5 ton in te voeren. In de gemeenteraad van Waregem (11 januari) werd dit punt unaniem goedgekeurd. In Harelbeke moet dit nog gebeuren in zitting van maandag 17 januari en in Deerlijk op 27 januari. Maar ook daar worden geen problemen verwacht om dit punt goed te keuren.
De wegen waar vanaf goedkeuring geen doorgaand zwaar verkeer meer zal toegelaten worden zijn de Spijkerlaan, de Wagenaarstraat, Beveren-Dries, Paanderstraat en de Stagestraat in Beveren-Leie, de Sprietestraat in Desselgem en de Desselgemse Steenweg in Deerlijk. Sluipwegen die gebruikt worden om een hoek af te snijden en zo de E17 te bereiken.
Aan dit aanvullend verkeersreglement ging een grondig onderzoek vooraf door het stadsbestuur van Waregem en het gemeentebestuur van Deerlijk. De resultaten ervan liegen er niet om. In de Sprietestraat is 48% van het vrachtverkeer doorgaand verkeer dat zonder halte van de N43 naar de E17 rijdt. Op de gemeentegrens in de Paanderstraat rijden 64 vrachtwagens per week richting Deerlijk en 124 richting Waregem.
Bij het in voege gaan van het verkeersreglement zal streng toegezien worden op de naleving ervan door de politiezones Mira en Gavers. Overtredingen worden onmiddellijk beboet, de som ervan bedraagt 50 euro Meer weten over verkeersovertredingen... klik hier.
Zondag 9 januari sloot de ijspiste in Park Baron Casier na een maand schaatsplezier weer zijn deuren. We klokten uiteindelijk af op 11 369 schaatsers (8 643 individuelen, 2 726 groepstickets). Dit betekent een honderdtal schaatsers meer dan vorig jaar, ondanks de echt winterse omstandigheden van enkele weken geleden.
Ook dit jaar werd met succes alles in goede banen geleid door de verantwoordelijken van de sociale werkplaats Werkplus die de permanentie voor hun rekening namen.
Ook de vier chalets rond de ijspiste werden goed bevolkt door de Waregemse verenigingen. Liefst 89 verenigingen konden tussen 10 december en 9 januari hun clubkas spijzen.
Het stadsbestuur is zeer tevreden dat de ijspiste alweer een voltreffer werd. Dit sterkt ons in de overtuiging dat het schaatsplezier een echte traditie wordt voor alle Waregemnaars en de vele bezoekers. We maken alvast een nieuwe afspraak in december 2011!
Uit de voorbereidende teksten voor de gemeenteraad van dinsdag 11 januari 2011 die betrekking hebben met Beveren-Leie De overige teksten zijn te lezen in bijlage. 11. weg- en rioleringswerken verkaveling Schoolstraat - Roestraat: goedkeuren stedelijk aandeel In zitting van 2 februari 2010 heeft de gemeenteraad het convenant tussen de Stad en Wagso goedgekeurd ter realisatie van de verkaveling. In dit convenant is bepaald dat de kosten voor de aanleg van de riolering ten laste is van de stad Waregem. Door het studiebureau Grontmij werd in opdracht van Wagso een ontwerp opgemaakt. De werken omvatten: -opbreken van bestaande rioleringen en verhardingen allerhande -aanleggen van rioleringen -aanleggen rijweg in kws verharding -aanleggen parkeerstroken en voetpaden in betonstraatstenen -aanleggen groenzone Uitvoeringstermijn: 70 werkdagen Wijze van gunnen:openbare aanbesteding Raming van de kostprijs der werken; Bedrag exclusief btw Bedrag btw inbegrepen Aandeel stad Waregem 164.706,98 199.295,45 Aandeel Wagso 133.049,24 160.989,58 Totaal 297.756,22 360.285,02 Financieel advies: gunstig mits interne kredietaanpassing op artikel 877/732-60 (budget 2011) Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp met een stedelijk aandeel van 164.706,98 euro, exclusief btw (btw mede-contractant) goed te keuren.
15. aanvullende verkeersreglementen wegverkeer blijvend karakter: a) invoeren tonnagebeperking Waregem-Deerlijk-Harelbeke b) invoeren kortparkeren in de Vijfseweg c) invoeren van 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap in de Albert Servaeslaan a) Invoeren tonnagebeperking Waregem-Deerlijk-Harelbeke In het centrum van Deerlijk en in het landelijk gebied van Waregem ten zuiden van de Gentseweg zijn er klachten over het doorgaande zwaar vervoer. Naar aanleiding van deze klachten is er een verkeerstelling georganiseerd. Alle bedrijven in het onderzoeksgebied zijn bevraagd over het vrachtverkeer van en naar hun bedrijf. Uit deze onderzoeken blijkt dat 48% van het zwaar vervoer in de Sprietstraat bovenlokaal zwaar vervoer is. De N36 en de N382 zijn de aangewezen routes voor het zwaar vervoer tussen de E17 en de Gentseweg (N43). Het voorstel is om een zonale tonnagebeperking (+5t5) in te voeren die afgebakend wordt door de N36, N43, Sprietestraat (inbegrepen), de Breestraat (niet inbegrepen) en E17.
Dit voorstel is besproken op de verkeerscommissie in Desselgem op 24 augustus 2010, op de verkeerscommissie in Waregem van 9 september 2010 en in Beveren-Leie van 16 september 2010. Dit voorstel kadert ook in het thema zwaar vervoer‟ van het verbreden en verdiepen van het mobiliteitsplan. Het gemeentebestuur van Deerlijk en het stadsbestuur van Harelbeke gaan akkoord om op hun wegen binnen de afgebakende zone deze tonnagebeperking in te voeren. Elk bestuur plaatst de nodige signalisatie op hun gemeentewegen. Het Agentschap Wegen en Verkeer zorgt voor de voorsignalisatie op het kruispunt Gentseweg-Sprietestraat-Liebaardstraat.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van zonale borden C23 met onderschrift +5t5‟ en onderschrift uitgezonderd laden en lossen‟.
Op 1 juli 2010 werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de Vlaamse Regering voor het maken van een startersconvenant voor de oprichting van een integratiedienst in Waregem.
Binnen dit starterconvenant werd overeengekomen dat een beleidsplan integratie voor de periode 2010-2013 uiterlijk op 31 december 2010 ingediend moet worden. Dit beleidsplan moet goedgekeurd worden door het college van burgemeester en schepenen en de Gemeenteraad. Het ABB (Vlaamse Agentschap Binnenlands Bestuur) is op speciaal verzoek van Waregem akkoord gegaan om uitstel tot de goedkeuring van de gemeenteraad van 11 januari 2011.
Het plan bevat de krachtlijnen van het integratiebeleid voor de komende drie jaar. Deze werden in overleg met de verschillende belanghebbenden uitgetekend na een uitgebreide omgevingsanalyse. Op basis van de knelpunten en opportuniteiten werden de doelstellingen voor de volgende drie jaar uitgewerkt.
Voor Beveren-Leie betekent dit dat er geen zwaar doorgaand verkeer meer zal toegelaten worden van en naar Deerlijk in de Spijkerlaan, Paanderstraat, Beveren-Dries en de Stagestraat en voor Desselgem in de Sprietestraat (nvdr).
10 000e schaatser ontvangen op de Waregemse ijspiste
10 000 schaatsers gleden al over het ijs in Waregemse ijspiste Op donderdagnamiddag 6 januari mocht de ijspiste in Park Baron Casier de 10 000e schaatser ontvangen sinds de piste op 10 december laatstleden werd geopend.
Leden van het stadsbestuur, Els Pannecoucke, haar twee dochtertjes en hun vriendinnetje
De gelukkige was mevrouw Els Pannecoucke uit Wortegem-Petegem. Zij kreeg uit handen van het schepencollege een gepersonaliseerde rugzak en een Waregembon van 25 euro.
"Het is traditie geworden", zegt Els. "Ieder jaar komen we hier en drietal keer schaatsten. Anders gaan wij nooit schaatsen. Dit was onze tweede keer, maar we komen nog eens terug om met verlichting de piste op te gaan, want dat hebben we dit jaar nog niet gedaan".
De schaatspiste is nog geopend tot en met nu zondag 9 januari, dit elke dag van 11.00u. tot 22.00u. Wie nog wil genieten van een rondje ijsplezier, rept zich dus best richting park Casier. Anders wordt het wachten op de achtste editie van de ijspiste, in december van dit jaar.
Permanent bezoekerscentrum voor Flanders Field te Waregem
Permanent bezoekerscentrum voor Flanders Field Al sinds 2002 worden de mogelijkheden omtrent een permanent bezoekerscentrum op het Amerikaans Kerkhof bekeken. In 2006 deed het stadsbestuur al een grondige screening naar de troeven van een dergelijk centrum. Recent werd dit ook nog besproken met de Amerikaanse ambassadeur Howard W. Gutman en met een Parijse delegatie van de American Battle Monuments Commission (ABMC). Het ABMC was onder de indruk van dit prachtige dossier. Het heeft een inhoudelijk verhaal met veel toegevoegde waarde, iets wat volgens hen nog nergens aan bod komt.
Nu vernemen we dat niet alleen het ABMC onder de indruk was van ons dossier. Ook de Vlaamse overheid erkent dat we in Waregem een troef hebben die nergens anders aan bod komt. Dankzij de 787.000 euro (exclusief BTW) subsidies van Toerisme Vlaanderen kan er nu een bezoekerscentrum opgetrokken worden op de site van de Amerikaanse begraafplaats.
Flanders Field American Cemetery is de enige Amerikaanse begraafplaats uit de Eerste Wereldoorlog in Vlaanderen. Jaarlijks bezoeken duizenden (inter)nationale toeristen deze begraafplaats en toch wordt er behalve een wandeling tussen de graven, al dan niet begeleid door de plaatselijk begraafplaatsbeheerder, geen extra informatie over de geschiedenis van deze begraafplaats aangeboden.
Een bezoekerscentrum op de begraafplaats zal de rol die Amerika speelde tijdens de Eerste Wereldoorlog verduidelijken. Deze rol startte al in 1914, hoewel de US pas op 6 april 1917 officieel de oorlog verklaarde aan Duitsland. In het bezoekerscentrum worden thema's d.m.v. foto's, films, archiefstukken, originele voorwerpen via diverse media uitgewerkt. Naast een vaste opstelling is ook al nagedacht over tijdelijke themaprojecten om het bezoekerscentrum ook na de grote herdenking 2014-2018 levendig te houden.
In de komende maanden zullen er met ABMC verdere grondige gesprekken gevoerd worden om een officiële opening te realiseren in april 2017, exact 100 jaar nadat Amerika officieel deelnam aan de oorlog
Meer weten over het Amerikaans kerkhof 'Flanders Field' klik hier.
Op zondag 2 januari was OC t Klokhuis de place to be voor heel wat Bevernaren. Daar ging immers de 12de Nieuwjaarsdrink door aangeboden door stad Waregem. Ook dit jaar werd het terug een succes met heel wat aanwezigen. Hoewel, er waren iets minder aanwezigen dan de vorige jaren. "Een weekje te vroeg", zo gaf menigeen te kennen. Desalniettemin diegenen die er waren vonden het fijn om er samen met familie, vrienden, buren...te klinken op een voorspoedig 2011.
Rik Soens, die dag op dag 10 jaar schepen is, nam het woord. Hij had het over de projecten die in 2010 afgesloten werden en deze die in 2011 op til staan. Daarnaast had hij ook nog een nieuwtje in petto. Bekijk en beluister daarvoor de montage.
Waregembon vanaf 3 januari Vanaf 3 januari 2011 zal je in de stadswinkel de Waregembon kunnen kopen. Dat is een handige en stijlvolle cadeaubon met bijpassende envelop die een jaar geldig blijft.
Je kiest zelf het bedrag dat je wil cadeau geven (in schijven van 5, 10 of 25 euro) en de ontvanger maakt zelf een keuze waar hij of zij de bon inruilt. Bij de bon zal een lijst zitten van deelnemende handelszaken. Bovendien kan je ze terugvinden op de website en zijn ze te herkennen aan het logo in de vitrine.
Een lijst (30/12/2010) van de deelnemende zaken in Beveren-Leie: Alfabri - Nijverheidstraat 148 DHZ Seynhaeve - Kortrijkseweg 262 Elektro & Kookgalerij Coorevits - Kortrijkseweg 223 Keurslagerij Christ Baert - St. Jansstraat 58
Klik hierom alle andere deelnemende zaken te bekijken.
De titel van Cultureel Ambassadeur wordt voor de derde maal uitgereikt. Op de erelijst volgt Con Cuore Waregem het Koninklijk Bevers Harmonieorkest op, die de voorbije 2 jaren de titel wegkaapte.
In het cultuurbeleidsplan van Stad Waregem 2008-2013 is er speciale aandacht voor het opwaarderen van het Waregems talent dat Waregem op de culturele kaart zet. Samen met de Cultuurraad werd hiervoor de titel Cultureel ambassadeur van Waregem in het leven geroepen. Het stadsbestuur kan de titel toekennen aan een niet-professionele vereniging die nationaal en/of internationaal het cultureel imago van de stad Waregem uitdraagt.
Con Cuore Waregem Con Cuore Waregem werd in 1971 opgericht als Het Waregems Kamerkoor. Na de dirigenten Ivan Leire en Patrick Van Compernolle nam Hans Vervenne in 1990 de fakkel over. Hij bracht met het koor voor het eerst grote producties als de Johannes passie van JS Bach, het Requiem van WA Mozart en het Requiem van Fauré.
In 1999 werd Jan Vuye dirigent. Het koor verkende nieuwe horizonten en concentreerde zich even op muziek uit de 20ste eeuw, maar bracht ook in samenwerking met gerenommeerde organisten, orkesten of andere koren uitvoeringen als het Requiem van Duruflé, de 9e Symphonie van Beethoven en de Carmina Burana van Carl Orff.
Door de gestage groei van het aantal leden, was het koor geen kamerkoor meer en in oktober 2003 koos het zijn nieuwe naam: Con Cuore Waregem. Bij de deelname aan de internationale koorwedstrijd Vlaanderen-Maasmechelen kaapte het prompt de eerste prijs weg voor de beste uitvoering van het opgelegd werk van Frits Celis.
In 2005 stootte het koor door tot de finale van de wedstrijd Koor van het Jaar. In het jaar daarop won het in Sint-Martens-Latem de eerste driejaarlijkse Muziekprijs Lieven Duvosel én werd het in de finale van het eerste Koorfestival van de provincie West-Vlaanderen in het Brugse concertgebouw Eerste Laureaat van de provincie.
Con Cuore gaf een compositieopdracht aan Roland Coryn en creëerde zijn Canticum Canticorum Salomonis, het voerde All-Night Vigil (Vespers) van Rachmaninov uit en werd voor de tweede keer geselecteerd als finalist van het West-Vlaams Koorfestival.
Begin 2010 werd Con Cuore Waregem geselecteerd voor deelname aan één van de meest gerenommeerde internationale koorwedstrijden, nl. het Florilège Vocal de Tours, en in november 2010 behaalde het in de tweede finale van het provinciaal koorfestival opnieuw een grootste onderscheiding met felicitaties van de jury!
Agendapunten van de gemeenteraad die doorgaat op 11 januari 2011 om 19.00 uur in het stadhuis te Waregem.
Openbare zitting 1. mededelingen 2. kennis nemen van het kasverslag van het 3e kwartaal 2010 - stad Waregem 3. opdracht voor het aangaan van leningen ter financiering van de voorziene investeringsprojecten van stad Waregem 4. goedkeuren principe voor afsluiten rente-dekkingscontracten voor aan te gane leningen 5. principe beslissen inbreng vzw Het Pand in autonoom gemeentebedrijf WAGSO 6. goedkeuren gezamenlijke aankoop van aardgas via Eandis 7. goedkeuren desaffectatie van het openbare domein, zijnde een deel van de Kalkhoevestraat 8. onroerende goederen: goedkeuren verkoop zate van een deel van de Kalkhoevestraat 9. hulpverleningszone Zuid-West-Vlaanderen: overeenkomst betreffende het verminderen van de dubbele uitruk in afwachting van de inwerkingtreding van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid 10. goedkeuren dossiers nutsleidingen 11. weg- en rioleringswerken verkaveling Schoolstraat - Roestraat: goedkeuren stedelijk aandeel 12. project Lelijke Plekjes: aanstellen ontwerper: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 13. definitief vaststellen RUP 6-1 Bilkhage Waregem 14. voorlopig vaststellen RUP 4-1 Moerbosstraat Waregem 15. aanvullende verkeersreglementen wegverkeer blijvend karakter: a) invoeren tonnagebeperking Waregem-Deerlijk-Harelbeke b) invoeren kortparkeren in de Vijfseweg c) invoeren van 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap in de Albert Servaeslaan 16. vzw Sportbeheer: a) benoemen nieuw lid raad van bestuur b) benoemen nieuwe afgevaardigde (namens de gebruikers) in de algemene vergadering 17. goedkeuren beleidsplan integratie 2011-2013 18. vragen 19. goedkeuren verslag vorige zittingen
Het nieuwe jaar brengt enkele veranderingen met zich mee in Waregem. Wat verandert er in 2011?
*Vanaf 3 januari kan je in de stadswinkel de Waregembon kopen. Een leuk cadeau om te geven en te krijgen! *In februari komt er een nieuw reglement over het uitlenen van feestmateriaal voor verenigingen. *De Grabbelpas en Swappas zal je digitaal kunnen aanvragen. *Er wordt geen subsidie meer verleend voor zonnepanelen. Zonnepanelen gekeurd in 2010 kunnen nog tot eind maart de subsidie van 250 euro aanvragen. *Je hoeft geen aanvraag meer te doen om een extra subsidie te krijgen voor rationeel energiegebruik. In 2011 wordt dat automatisch uitbetaald.
De voorbije dagen zijn er ook al enkele nieuwigheden gelanceerd die in 2011 verder zullen uitgewerkt worden: *Sinds midden december is het notarisloket voor aanvragen van stedenbouwkundige vergunning/notariële inlichtingen online. *Stad Waregem heeft sinds enkele dagen een gezicht op Facebook. Meer weten klik hier.
Sterk besturen in een sterke stad Onder dit motto stelde schepen van financiën Rik Soens zijn beleidsnota 2011 voor
Ontvanger Geert Coussement, schepen Rik Soens en financieel adviseur Frederik Verdonck.
Een recordbegroting met een investeringsplan van 27.548.731 die op de gemeenteraad van 16 december ter goedkeuring voorgelegd zal worden Enkele cijfers De grootste hap is de 7.000.000 voor het nieuwbouwproject van de bibliotheek op de site van het vroegere rusthuis Het Ware Heem. Er is 5.000.000 voorzien voor het stadsontwikkelingsproject met aanleg van een boulevard tussen de Het Ware Heem en het stadhuis. Voorts is er 2.700.000 voor de bouw van de nieuwe sporthal en ontmoetingscentrum in Desselgem. Voor de uitbreiding van Stedellijke Basisschool in Desselgem 1.675.000. Voor Beveren-Leie is er 700.000 voor de uitbreiding van de sporthal.
Lening Het investeringsprogramma zal gefinancierd worden met 17.000.000 nieuwe leningen. De toelagen Voor nieuwe vleugel van de Stedelijke Basisschool in Desselgem 960.000 Voor de Beverse sporthal is dat 250.000
Financieringswijze investeringingsplan Eigen middelen Overboekingingen uit gewone diensten 2.9917.799 Overboeking uit bijzonder reservefonds groen 300.000 Overboeking uit bijzonder reservefonds bib 4.250.000 Overboeking uit bijzonder resevefonfs toekomstige stadsprojecten 200.000 Boni vorig dienstjaar 1.245.932 Via verkoop 375.000 Private inbreng groenzones 50.000
De belastingen ongewijzigd. De opcentiemen op de onroerende voorheffing blijven voor het dienstjaar 2011 vastgesteld op 1.600. De aanslagvoet op aanvullende personenbelasting 2011 blijft vastgesteld op 6,8%.
Het Kiwanishuis is een kleinschalig woonproject voor volwassenen met een handicap, die zo zelfstandig mogelijk willen wonen. Het Kiwanishuis is gelegen in de Nieuwe Olm 10 te Waregem, in het centrum van de stad, op wandelafstand van winkels, openbaar vervoer, ontspanningsmogelijkheden, .
Elke bewoner beschikt over een eigen studio en kan gebruik maken van de gemeenschappelijke keuken en living. Er werd voldoende aandacht besteed aan de toegankelijkheid, zodat ook rolstoelgebruikers in dit project kunnen wonen. Bovendien komen de bewoners in aanmerking voor een huursubsidie, waardoor de woonkost op zich sterk beperkt wordt. De bewoner dient zelf zijn ondersteuning te organiseren. Hierbij kan hij gebruik maken van zijn persoonlijk assistentie budget (PAB) en/of de reguliere thuiszorgdiensten. Voor de organisatie van deze ondersteuning kan hij zich laten begeleiden door de thuisbegeleidingsdienst. Momenteel is er 1 plaats vrij in het Kiwanishuis. In tijden van lange wachtlijsten in de sector voor personen met een handicap, is dit een uniek aanbod ! Eventuele kandidaten kunnen voor bijkomende inlichtingen of concrete aanvragen terecht bij het Regionaal Sociaal Verhuurkantoor (RSVK) : RSVK Albert Servaeslaan 52/003 8790 Waregem Tel: 056-621 061 Meer weten over het Kiwanishuis klik hier.
Voorbereiding beknopte omschrijving van de besluiten van de gemeenteraad van 16 december 2010. Onderstaande twee punten gaan iedere Waregemnaar aan. Daarom zijn ze hier ook in de kijker gezet. Voor de volledige tekst zie bijlage
12. vaststellen opcentiemen op de onroerende voorheffing: dienstjaar 2011 Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het jaar 2011 ongewijzigd vast te stellen op 1600. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het belastingreglement op de opcentiemen goed te keuren.
13. vaststellen aanslagvoet aanvullende belasting op de personenbelasting: dienstjaar 2011 Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de aanslagvoet aanvullende belasting op de personenbelasting voor het jaar 2011 ongewijzigd vast te stellen op 6,8%. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het belastingreglement goed te keuren.