Piramides zijn
oude koningsgraven. Er zijn er ongeveer 100 langs de rivier de Nijl gebouwd. Ze
verschillen in hoogte en grootte. De grootste is de piramide van Cheops met een
afmeting van wel 145 meter hoog. Een
hele klus voor de Egyptenaren die nog geen vrachtwagens en heftrucks kenden!
Dat ze hun werk goed deden is overduidelijk. Wij kunnen ons namelijk nog steeds
over hun bouwkunst verbazen.
.
De eerste
piramides zijn ongeveer 4500 jaar geleden gebouwd en hebben een erg
karakteristieke vorm, namelijk de driehoek. Er lijkt geen verschil te zijn
tussen alle zijdes. Waar zit nou de ingang? De makers van de piramides
verstopten deze met opzet om te voorkomen dat het bouwwerk leeggeroofd werd. De
functie van de bouwsels was begraafplaats van de farao en zijn familie. In de
graven werd eten en drinken, spelletjes en kostbaarheden bijgezet. Niet alleen
spullen, zelfs mensen in de vorm van beelden zijn gevonden. Deze beelden
stelden bedienden voor. Ook in het leven na de dood werd de farao graag geholpen.
Rovers
De ontwerpers
hadden nog een manier om het de rovers lastig te maken: de ingang lag 15 meter
boven de grond en binnen was het letterlijk een doolhof van gangen en kamers.
Alleen de ontwerpers wisten de plek van de ingang en de route door het doolhof.
Die kennis werd hen soms fataal. Om te voorkomen dat ze de geheimen zouden
doorvertellen, werden ze soms als voer voor krokodillen gebruikt. Er werkten
soms wel 10.000 bouwvakkers op de bouwplaats. Er verrees zelfs een complete
stad in de buurt, waar alle bouwvakkers verbleven. Waarschijnlijk werden ze
goed verzorgd. Dat werd duidelijk na onderzoek van resten van de keukens.
Grafkelders
Toen er alsnog
veel graven leeggeroofd werden, besloten de Egyptenaren hun doden in geheime
grafkelders in rotsen te begraven. Zo werd nog niet zolang geleden het Dal der
Koningen gevonden. Hier bevond zich onder andere het graf van farao
Toet-Ank-Amon. In dit graf vonden archeologen een schitterend portret van hem. Het is een mooi, statisch en symmetrisch
portret en gemaakt van goud. De baard is karakteristiek voor de farao.
.
Sfinx
Een piramide had
ook een bewaker in de vorm van een reusachtig beeld. Het beeld bestond uit een
leeuwenlichaam met het hoofd van een farao; een sfinx. Men geloofde dat de
kracht van het leeuwenlichaam in combinatie met het verstand van de farao de
piramide zou bewaken en beschermen.
Het is zover, de
winter is daar. Een seizoen dat ook voor onze huisdieren een beproeving is. Met
deze tips maak je het ook voor hen aangenamer als het kwik zakt.
1) Hoezo kou, ze
hebben toch een vacht?
De vacht van katten en honden isoleert hen deels tegen de kou, maar is niet
bestand tegen extreme temperaturen of koude over een lange tijd. Ook huisdieren
lopen dus risico op hypothermie, of onderkoeling.
Dit wordt erger als de vacht nat is, dus bij regenweer of sneeuw kunnen de
dieren zich minder lang warm houden. Logischerwijs: hoe korter de vacht, hoe
korter de bescherming.
Geef je hond of kat de mogelijkheid om binnen te komen, al is het in de kelder
of een bijkeuken. Probeer te vermijden dat ze een hele dag buiten zitten, zeker
als er geen droge en liefst warme schuilplaats is voorzien. Reken niet op hun
vacht om hen warm te houden, voorzie minstens dozen en dekens, water en
eventueel eten. Ga regelmatig kijken of deze schuilplaats nog droog is en het
drinkwater niet bevroren.
2) Extra bescherming
Een jasje voor je kat is een slecht idee: ze verdragen ze over het algemeen erg
slecht en brengen zichzelf in gevaar door zich uit het ding te willen wurmen.
Voor (kleine) honden kan het wel, voor een wandeling, niet om hele dagen buiten
te zitten. Als deze kleren nat worden, hebben ze hetzelfde probleem als de
vacht: ze houden de kou niet tegen. Hou je hond ook altijd in het oog: hij zal
misschien ook proberen uit de jas te geraken, met verstikkingsgevaar tot
gevolg.
Een gevoelig lichaamsdeel dat vaak over het hoofd wordt gezien, zijn de poten.
Wandelen in de sneeuw, op bevroren ondergrond of op bestrooide voetpaden is
niet echt comfortabel voor je hond. Het zout kan zelfs brandwonden veroorzaken.
Kies dus zorgvuldig waar je wandelt en kijk regelmatig de poten van je hond na.
Er bestaan 'hondenschoentjes', maar let op dat ze niet te strak zitten en de
bloedsomloop afknellen. Om je hond te trainen iets aan de poten te aanvaarden,
kan je best beginnen met babysokken. Eens hij die laat zitten, kan je proberen
overschakelen op schoeisel.
3) Pups en kittens
Volwassen dieren kunnen kou nog enigszins aan, maar dat geldt niet voor pups en
kittens. Onder geen geval zou je ze buiten moeten laten, hoe goed ze ook
gekleed zijn. Ze zijn te klein, hebben niet genoeg vet en vacht om zich te
weren tegen de kou.
Ook oude en zieke dieren hou je best zoveel mogelijk binnen.
De spectaculairste treinreis
van Argentinië, misschien wel van heel Zuid-Amerika is El Tren a las
Nubes, de trein naar de wolken. Heen en terug 434 km, een project waar in
1921 aan werd begonnen en dat pas klaar kwam in 1948 met 21 tunnels en het
hoogste punt 4220 m is!
.
De tunnel hieronder duurt 15 minuten.
.
Eigenlijk was het bestemd voor goederenvervoer naar
Socompo in Chili. Maar er rijdt nu ook een (moderne) passagierstrein die een
gedeelte van dit trajekt volgt (tot de viaduct La Polvorilla).
.
Je vertrekt vanuit Salta en
het hoogste punt wordt bereikt na het stadje San Antonio de los Cobres
dat al op 3774 m hoogte ligt. Want dan gaat de trein naar viaduct La
Polvorilla en dat is een adembenemende afsluiting van de reis en tevens het
hoogste punt! Maar voordat je hier bent heb je al ruim 8 uur een prachtige rit
achter de rug.
Na het station van San Antonio de los Cobres kom je op het hoogste gedeelte,
want je bent op het dak van de Altiplano. Nu gaat het spektakel beginnen,
langzaam klimt de trein naar het hoogste punt van de reis. Dat is bij La
Polvorilla, een 224 m lang viaduct en je bent op 4220 m. De viaduct maakt
een flauwe bocht over de vallei en is 64 m hoog! Bij dit spektakel kun je of
uit je raam hangen en steil naar beneden kijken én fotograferen, of stil in je
stoel zitten en hopen dat je maag zich niet gaat omdraaien, want de trein helt
ook ietsjes in de bocht!
.
Bedenk eens dat dit project begin jaren dertig van de
vorige eeuw is uitgevoerd onder zeer eenvoudige omstandigheden! Duizende
arbeiders hebben met eenvoudige voorwerpen en onder slechte omstandigheden en
zware kou dit project gerealiseerd. Al het staal (1600 ton stalen staven) komt
uit Triëst in Europa en werd eerst in een gelijkwaardige kloof daar in de buurt
uitgeprobeerd. Toen werd alles per boot versleept naar Buenos Aires en kwam het
hier naartoe!
.
Voor de viaduct stopt de trein even en dan kun je uitstappen. Tientallen indianen
uit San Antonio de los Cobres wachten je op om te proberen ponchos,
truien of andere geweven kleden te verkopen. De kwaliteit is zeer goed en van
lamawol!
Dan gaat de terugreis beginnen, deels in het donker, maar je wordt in de trein
opgevrolijkt door veel folkloristische muziek. Rond 11 uur s avonds ben je
terug in Salta.
Verschillende uizichten met deze trein in de wolken.
.
.
.
Nog even wat tips. Je rijdt in een moderne goed
voorziene trein, waar alles aanwezig is, zoals een restauratie- en een
ambulancewagon, want de bergziekte (apunamiento) kan toeslaan. Tijdens de reis
is er een duidelijke uitleg in het Engels, kortom alles is goed geregeld! Aan
het einde van de reis krijgt iedereen een soort oorkonde!
de standaardafstand tussen twee spoorrails is 1,43 meter. Dat is een standaardmaat die overal gebruikt wordt. Waarom is deze ongewone maat genomen?
Omdat dit de maat is die ze in Engeland hanteerden, en alle spoorwegen daarop gebaseerd zijn.
Waarom bouwden de Engelsen dit met deze afstandsmaat?
Omdat dat dezelfde maat was dat de eerste tramlijnen hadden.
.
Waarom gebruikten ze deze maat voor de tram ? Omdat de mensen die de tramlijnen bouwden dezelfde maat namen van de afstand tussen de wielen van de huif- en andere karren. Waarom hadden die karren nu zo een rare maat ?? Wel, als ze een andere maat namen dan braken de wielen af op de oude wielsporen in de baan.
.
Vanwaar kwamen die wielsporen ? Het keizerrijk Rome bouwde voor zijn legioenen heirbanen tot in Engeland. Deze waren overal even breed en er werden op voorhand groeven in gemaakt waarin precies hun karren en strijdwagens pasten, zo werd er geen enkele wagen beschadigd..
.
Dus, sedert dat de Romeinen hun wagens bouwden wordt nog steeds dezelfde maat genomen voor het bouwen van de huidige treinrails. Nu kunt ge u afvragen: maar waarom 1,43 meter.?
Romeinse strijdwagens werden gebouwd op de maat van het achterste van twee paarden
.
Nog iets:
Als ge de lancering van een spaceshuttle ziet, dan merkt ge een grote brandstoftank met daarnaast twee stuwraketten
.
Ingenieurs die de tank bouwden wilden ze eigenlijk groter maken, maar de tank moest vanwaar ze gemaakt werd, tot aan de lanceerbasis vervoerd worden per trein, door een tunnel in de bergen, en die tunnel is, zoals ge ondertussen al weet zo breed als het achterste van twee paarden ..
.
De grootte van een spaceshuttle werd 2000 jaar geleden al bepaald door het achterste van twee paarden.
En jij dacht dat het achterste van een paard maar iets stom was.
het jaar
verdwijnt
en neemt z'n doden mee
en alle dingen
uit het heden
verdwijnen daarmee plotseling
in een verleden
tijd - die waarschijnlijk
alle wonden heelt.
een klok slaat twaalf keer
en de tijd staat even stil..
vuurwerk spat uiteen
in bont gekleurde kringen
als de herinneringen
van vandaag
worden ze langzaam vaag -
en morgen, morgen zal
de merel weer opnieuw gaan zingen.
Dans is
waarschijnlijk zo oud als de mensheid. Veel dansen hadden te maken met de
heersende landbouwcultuur en waren vaak religieus of ritueel van aard.
In de
Middeleeuwen is het klimaat minder gunstig om dans tot ontwikkeling te laten
komen. Het christendom keurt dans in het algemeen af, vanwege heidense
associaties met zinnelijkheid en de duivel. Toch blijft de wereldse functie van
dansen als vermaak en plezier bestaan.
Kunstvorm
Koning Lodewijk
XIV
In de
Renaissance wordt dans verheven tot een kunstvorm. Deze dans heeft regels,
vastgestelde passen met een voorgeschreven wijze van uitvoering. Juist daarom
maakte het hofballet tijdens de regeringsperiode van Lodewijk XIV een grote
bloei door. In de 17de eeuw is ook de belangstelling voor meetkunde belangrijk
voor de ontwikkeling van het klassieke ballet. De vormgeving van bewegingen
weerspiegelen de belangstelling voor perspectivische lijnen en geometrie.
Volledige theaterkunst
Rond 1700 wordt
het ballet een volledige theaterkunst. Professionele dansers in openbare,
burgerlijke theaters in de stad voeren de balletten uit. Dit zijn in het begin
vooral mannen. Zij beheersen een virtuoze techniek van springen en draaien. In
de tweede helft van de 18de eeuw ontstaat het handelingsballet. Voor het eerst
in de geschiedenis van de theaterdans, is het ballet in staat om zelfstandig
een verhaal uit te beelden. Het is een uitvoering zonder gesproken of gezongen
tekst.
Romantiek
Ballet van
Michel Fokine, de Sylfides, 1990
In de
negentiende eeuw bekleedt de Romantiek een positie als belangrijkste stroming in
alle kunsten. Het romantische levensgevoel komt tot uiting in de onderwerpen
van het ballet: onmogelijke liefdes, verre landen en sprookjes. Ook de techniek
wordt aangepast aan het karakter van de romantiek. Om de indruk van 'zwevende'
danseressen te wekken, ontstaat de spitzen techniek. Ook de witte, halflange
tutu als kostuum suggereert dat de danser een licht, bovennatuurlijk wezen is.
Vrouwelijke dansers
De rol van de
mannelijke dansers beperkt zich in deze balletten veelal tot het ondersteunen
van de schijnbaar gewichtloze, vrouwelijke danseressen. Het eerste romantische
ballet is van de Italiaanse choreograaf Taglioni uit 1831. Het heet 'De
Sylfide'. Een Sylfide is een gewichtloze sprookjesfiguur, een luchtgeest. Met
haar spitzen en zeer gracieuze houdingen tart zij voortdurend de zwaartekracht.
Revolutionair
Martha Grahams Dance Company, Night Journey, 1960
Voor de compositie 'le Sacre du Printemps' van Igor
Stravinsky maakt de danser en choreograaf Niijnsky in 1913 een moderne en
revolutionaire choreografie. In plaats van het suggereren van gewichtloosheid,
wordt in het Sacre-ballet juist de zwaartekracht bevestigd. Dansers stampen en
springen blootsvoets op het toneel. Het publiek reageert geschokt op zoveel
primitieve kracht en verlangt terug naar de romantische sfeer van het klassieke
ballet.
Nieuwe technieken
Modern-dance
wordt de verzamelnaam voor nieuwe danstechnieken, waarin meer
bewegingsmogelijkheden ontstaan voor individualiteit en expressie. Martha
Graham is een danseres en choreografe, die een belangrijke impuls gaf aan deze
ontwikkeling met haar 'contraction and release' techniek, gebaseerd op het
uitbeelden van spanning en ontspanning.