Het gebeurt wel vaker dat we door opmerkingen of vragen worden aangezet om een kleine studie te ondernemen.
Deze keer herinnerden we ons het Open Leerhuis van begin dit jaar.
We hadden het plan opgevat om de brandramen van Onze Lieve Vrouw van Sint Jan te Poperinge onder de loupe te nemen.
Het heeft ons een tijdje bezig gehouden en gaf het ontstaan aan de kwartaalschriften rond de vrouwen in de bijbel.
Nu was daar ter gelegenheid van de studie rond de heilige Anna al een boeiende speurtocht aan besteed. Anna is in de bijbel niet vernoemd, al is ze in de traditie wel tot de eer van altaren verheven.
We ploegden in de apocriefe geschriften en vonden er heel wat verwijzingen en verhalen, een veelheid aan vrome familiegeschiedenis à la Katarina Hemmerich.
In die contekst haalden we even het beeld van Sint Jozef boven. Een boeiende familiale contekst. Sporen hiervan zetten we op de website Bible Questions zie Anna en Judith.
We probeerden nu naar aanleiding van een nota van een facebookbezoekster even te checken of hetgeen ons in het geheugen is bijgebleven waar zou zijn. We hoorden eens van een verzamelaar van biscuit beelden dat er twee types van Sint Jozefsbeelden bestaan. Het klassieeke beeld dat we overal tegekomen met Jozef en Jezus - met of zonder kruis en Jozef of met de lelie of met de bloeinde staf.. Een andere versie zou het beeld zijn met de enigszins kale Jozef, de oude man vergezeld van het kind Jezus.
Toch vonden we weinig beelden van dat laatste type. We hooorden graag van de kenners van de biscuit beelden of die veronderstelling wel juist is.
19-03-2018 om 20:29
geschreven door Onzen Heertje
|