Gidsbeurt
Sint Janskerk
Onder
leiding van gids Jan Wemaere
De zoetgevooisde en ervaren gids bracht ons in een
hoegenaamd niet-storende drop aan de voet van de toren. Hij gewapend met de
deskundigheid van een aspirant-architect, wij met de regenscherm.
De calvarie met Onze Lieve Vrouw en Johannes (die andere
Johannes: de evangelist) boden een beeld van wat er in de winterkapel hangt.
Daar moesten we dan op wachten tot op het einde van de 'ommegang'.
Er was weer heel wat publiek op af gekomen. We parkeerden
geregeld. Binnen in de kerk zittend buiten precies lang genoeg om weer zin te
krijgen eens de benen te strekken. Maar zoals je ziet vervelend was het niet.
De onderwijzer stamde als het ware uit de tijd van Conscience die zijn volk
leerde lezen, als een tiptop onderwijzer vertelde de soaps uit de "gewijde
geschiedenis". En we leerden heel veel bij.
We zagen het gebouw in de geschiedenis groeien. We hoorden
hoe Romaans, Gotisch, Frans Vlaams, abdijbakstenen
groeiend structuur gaven
aan een bouwwerk dat zonder detailplannen maar met een berg aan wijsheid werd
opgetrokken. Ja, en met niet eens de technische mogelijkheden van nu. En.. met
wijsheden waar men nu aan voorbijgaat: wateraders, enz..
De kerk is een droom aan kleur. De lage bouw, de geringe
oppervlakte aan klaar glas maken er een devotie ruimte van. Het mirakel
ondersteunt die hyperdevotionele inslag.
De ommegang duurde voor de aanwezigen 2u30. Maar geen één
die naar zijn uurwerk keek. Het boeide. Wat hadden die mensen aan beeldcultuur.
De video in kleur stond niet stil. Ook niet onder de goddelijke diensten.
Terwijl de wierook tegen de aroma van de rijke
in-de-muur-begraven-parochianen ten hemel steeg en de heiligen in het koor
allerlei muziekinstrumenten hanteerden droomde de gelovigen weg in hemelse
sferen "God lovende met de engelen in de hemel". Ze zagen bv. de
processie
Of de kroning van Onze Lieve Vrouw in 1909.
Of ze konden langs de vrouwenkant de heilsgeschiedenis
doorlopen en denken op Esther die de dolk hanteerde of de Makkabese vrouw die
ook in de toptien stond van de sterke vrouwen..
Aan de mannenkant hadden ze er evenzoveel typologiën van de
Heer. Van Abel naar de graatmagere Job, van Izaak naar Jozua, van David met de
Lier naar Samson, die de leuwenkaak opentrok
We zijn er zeker de mensen van
die tijd zouden in de quiz op tv zeker gekozen hebben voor de bijbel. In de
kerk daar was wat te leren. En wij hebben van gids Jan (hij was in zijn domein
Jan/Jan Baptist
)- 't kon niet op ontzettend bijgeleerd. Soms moet je op je
stappen eens terugkeren bv. om naar de zon te gaan kijken en zo te herkennen
waarover het verhaal weer ging.
We zouden in geen Poperings cultuuroord zijn als er geen
spoor van Poperingse kunstenaars zou te zien zijn Costenobel, Emmanuel Wallyn..
maar ook de Gheus met zijn visie op het doopsel van de Heer door Jan Baptist.
Als afsluiter kregen een proevertje naar de volgende gidsbeurt in de
Onze Lieve Vrouwekerk volgende zondag met dit detail uit de communiebank van
St.-Jan. Onze eerlijke gids gaf ruiterlijk toe dat de beste wijn behouden was
voor de laatste 'gang'. Het koor van de Onze Lieve Vrouwe kerk met de
instrumenten uit de hemelse en apocalyptische context overtreft het snijwerk
van het koor van de St.-Janskerk. Het snijwerk van de communiebank in St.-Jan
is een voorsmaakje: Hier de ark van het verbond. Allemaal symboliek die met de
eucharistie te maken heeft. Hoe zo? Via de aanwezigheid van Jahwe tussen de
vleugels van de cherubijnen op de ark.
22-10-2006 om 21:38
geschreven door Onzen Heertje
|