Het wonder op wielen vinden wij zo gewoon dat we ons bijna nooit afvragen hoe en door wie het allemaal bedacht is. Het begon eigenlijk allemaal met Baron von Drais. Maar na hem volgenden nog vele anderen in het ontwikkelen van de fiets. (dixit Jan Veenstra, historische rijwielvereniging "de oude fiets")
Het honderdste koffieticje... ...van de kop koffie werd genoten langsheen de zoomroute...
Vanaf heden: mail uw favoriete koffie met bijhorende foto of mail uw favoriete koffiegebak met bijhorende foto of mail een foto van uw favoriete koffiekop of-tas of koffiegadget...wat weet u over koffie dat hier nog niet werd gepubliceerd? wat weet u van koffie in het algemeen? ...doe mee en werk aan de publicatie van het koffieticje op dit blog. Uw inzending wordt na (koffie)rijping gepubliceerd met vermelding van uw weblog of-site...
Foto: ingezonden door deleukefietser.be
Op uitnodiging van Gerard ( Bewegen is Gezond) hebben we vorige week donderdag in de "Zuid-Westhoek Delta" gefietst. Startplaats werd Ossendrecht. Na de koffie met appelflap, ten huize Len en Gerard, de fiets op door de West-Brabantse natuur...
Langs de grens van West-Brabant met Zeeland en Vlaanderen ligt de Brabantse Wal. De steilrand van de Brabantse Wal slingert van Ossendrecht langs Hoogerheide, Woensdrecht en Bergen op Zoom tot voorbij Halsteren. Vroeger reikte de schelde en de zee tot aan deze plek. En als je denkt dat het daar vlak is heb je het goed mis. De Leemberg, de Maareberg, de Koepel, de Kraaijenberg, de Spinolaberg en de Kijkuit zijn enkele opvallende kuitenbijters. De steile rand is gevorm door erosie van de Schelde. De overgangen in het gebied zijn opvallend groot: van hoog naar laag, van zand naar klei, van droog naar nat en van voedselarm naar voedselrijk. Ook en paradijs voor vogels en insecten maar zeker een fietsparadijs door een natuur zonder grenzen...
Kaart: Fietsroutenetwerk Brabantse Delta
Een gedétailleerde omschrijving van de gevolgde route vindt u op de website van Gerard: www.schoss.web-log.nl
Info: fietsen doe je in Brabant Foto's: dijmphvanmerode.nl Op de foto: de Kraaijenberg Fietsen mee: Gerard, Luc (deleukefietser), fietsmaat Bob en Pedro
Na de, voor Pedro, zware klim over de Pyreneeën en het supplement tot in Pamplona doet Pedro het heden rustiger aan. Een korte heuvelachtige etappe van 33,5 km tot 'Puente la Reina'. Hier sluit de Navarra-route aan op la Rioja en ontmoet Pedro de pelgrims die de Col de Somport hebben beklommen...
Puente la Reina is ontstaan in de Middeleeuwen als gevolg van de grote toestroom van pelgrims naar Santiago de Compostela. Hier komen de twee routes vanuit Frankrijk bij elkaar. Eén route loopt, vanaf Sauveterre de Béarn tot even voor Pamplona, langs de Camino Navarro. De pelgrims die deze weg volgen lopen door Pamplona via de N111 naar Puente la Reina. Via de pas de Somport komt de tweede Santiagoroute Spanje binnen.
De brug over de rivier de Arga is een voetgangersbrug. Vanaf hier heeft u een mooi uitzicht op het monument waaraan het plaatsje zijn naam ontleent, namelijk de voetgangersbrug die op last van Doña Mayor, koningin van Navarra, in de 11e eeuw gebouwd werd om het voor de pelgrims gemakkelijker te maken de rivier over te steken. Vandaar dus de naam Puente la Reina (koninginnebrug). Deze uit zes bogen bestaande brug is de belangrijkste nog bestaande Romaanse brug langs de pelgrimsweg. Bij de brug houdt nog steeds, zoals vroeger, het stadje op.
Volgens de overlevering was de veronderstelde landelijke rust aan de overkant van de rivier vaak bedrieglijk omdat het water hier giftig was en de Navarrese mannen ongeduldig met scherpe messen stonden te wachten om een doodgevallen paard van een van de pelgrims te villen, dat ongelukkigerwijs van het water uit de rivier gedronken had.
Het centrum is zo goed intact gebleven dat moeiteloos voor te stellen is hoe het er hier in de middeleeuwen is toegegaan. Hier zijn wat meer winkeltjes en barretjes, maar over het algemeen is de antieke sfeer bewaard gebleven. Langs vrijwel de gehele Calle Mayor, een rustige, donkere straat die ook bekend staat als de 'Rua de los Romeros' of 'Pelgrimsroute', staan gebouwen uit de middeleeuwen tot de late barok. Op een klein plein met arcaden werden vroeger stierengevechten gehouden. Aan dit plein is ook de Tourist Información gevestigd.
Wereldwijd kan je vele koffievariaties proeven. Café Frappé met een goede scheut caramel is daar eentje van...sterke koffie met ijs en caramel...
Foto: ingezonden door Gerard Schuurbiers ( http://www.schoss.web-log.nl/ )
De Ride is een fietstocht ten voordele van de kankerbestrijding en oorspronkelijk een initiatief van Lance Armstrong. De Ride for the Roses is inmiddels een begrip in de wielerwereld. In vele landen over de hele wereld wordt deze tocht georganiseerd.
Bij de Ride for the Roses staan drie doelstellingen centraal: 1. Onder de aandacht brengen dat beweging en gezond leven het risico op kanker helpen beperken. 2. Werven van fondsen ten behoeve van Kom op tegen Kanker. Het volledige inschrijvingsgeld gaat naar Kom op tegen Kanker. 3. Samen met anderen de emotionele kant van kanker delen. Veel deelnemers doen mee omdat iemand uit hun omgeving met kanker is geconfronteerd.
Niet alleen wielertoeristen zijn welkom voor de tocht van 150 kilometer, voor families werd een tocht van 45 kilometer uitgestippeld. Afspraak nu zondag 16 september 2007. Meer info: klik op het logo.
Info: bron gezondheid.be Meer weten door op het LOGO te klikken
Ook dit is koffie drinken...plastic 'bakkie' koffie...
Een bakkie is natuurlijk een typisch Nederlandse uitdrukking. Het geeft een sfeer weer van gezelligheid, een warm welkom en gastvrijheid. Iets dat je vriendschappelijk aanbiedt . Een cadeautje van de gastheer of vrouw.
Foto: Pedro
Fietsen in het Limburgse Hageland voor de nog meer geoefende fietser... Van bij de start in Diepenbeek op de markt krijg je reeds het gevoel of er iets aan je achterwiel hangt. Vergeet het, het zijn de lichte tot steile hellingen die het fietsen hier iets zwaarder maken dan gewoonlijk.
Vanaf Kortessem begint het licht te stijgen richting Gors-Opleeuw. Gors-Opleeuw is ook genomineerd voor 'het mooiste dorp van Vlaanderen'. Na de helling kom je aan het kasteel van Opleeuw...Verder langs Kerniel en mooie sterk glooiende landschappen.
Wel de moeite, want het is genieten van het mooie landschap, de grote hoeves, kastelen en domeinen, tientallen kapelletjes, alsook van de vele boomgaarden waar je passeert. Een halte in Borgloon waar de stroopfabriek veel bezoek kreeg n.a.v. de Openmonumentendag. Ook in Hoepertingen, aan het 'Kasteel Mariagaarde' was het monumentendag.
Kasteel Hoepertingen 'Mariagaarde', was ooit een versterkte middeleeuwse burcht. De oudste vermelding over deze leenheerlijkheid gaat terug tot 1150. In de 17de en de 18de eeuw werd het kasteel verbouwd tot een prachtig adellijk herenhuis op het platteland. Hiervan zijn nog historische sporen bewaard zoals: de kasteelhal, de kardinaalszaal en de huiskapel. Van 1930 tot 1985 werd de kasteelhoeve weer verbouwd, ditmaal tot meisjesinternaat met de naam Sint-Maria Instituut. Nog steeds wordt een deel van het kasteel bewoond door Zusters Annuntiaten van Heverlee.
Peddelend, berg op en af door de boomgaarden, draaien en keren via Kuttekoven en Rijkel naar Oetersloven en Ulbeek om aan te komen vlak voor de brouwerij Alken.
Vanaf hier is het minder lastig en over Terkoest en Sint-Lambrechts-Kerk fietsen we naar Hasselt, passeren de Japanse tuin en fietsen door het groen opnieuw naar Diepenbeek centrum.
Knooppunten: Centrum Diepenbeek aanlooproute naar 126-125-122-121-137-136-152-153-162-170-171-149-173-146-174-178-177-96-97-100-142-Diepenbeek markt Kilometerstand: op 't eind van de rit hadden we 69 km op de teller Tips: Kasteel van Gors-Opleeuw - Borgloonse Stroopfabriek - Boomgaarden - Terkoest watermolen - Hasselt en japanse tuin.
Foto's en tekst: Pedro
Schol, santé...de Primus van Haacht achterna, een fietstrip voor de geoefende fietser. Het begint vlak, zeer vlak, maar vanaf het moment dat je de gemeenten met "rode" tegenkomt is het stoempen geblazen. Zelfs van Holsbeek naar Kortrijk-Dutsel is al meer dan golvend. Sint-Pieters-Rode, Nieuwrode en Gelrode spannen toch wel de kroon op deze thema-knooppuntenroute.
Vertrekken deden we aan de brouwerij van Haacht die op grondgebied van Boortmeerbeek staat. De aanlooproute loopt via Wespelaar en kerkepaadjes... De kasseien van Wakkezeel leiden ons tot in Rotselaar waar we de oude molen passeren en ook de melkerij - Stabilac van toen - verder naar Wezemaal en Holsbeek. Hier staat het prachtige kasteel van Horst. Vandaag voor de gelegenheid ingepalmd door een trouwerij, dus geen koffie in het Wagenhuis aldaar.
Over de heuveltjes van de 'rode' gemeenten tot aan de Moedermeule in Gelrode. Tijd voor een boekweitpannenkoek.
Na de pauze verder fietsend door een heel ander landschap, via Werchter (de rock-weide lag er verlaten bij) peddelen we langs de Dijle over smalle tot zeer smalle paadjes tot in Haacht...nog heel even dit: aan KP25 kan je het traject verlaten om een bezoek te brengen aan Pater Damiaan...
Knooppunten: Brouwerij Haacht - 27-26-72-30-66-64-29-65-63-62-10-92-67-71-25-23-22- Brouwerij Haacht Aantal gefietste km: 59,3 km Tips: Brouwerij van Haacht - Oude abdij van Rotselaar - Kasteel van Horst en Wagenhuis - de Moedermeule in Gelrode - Damiaan Museum in Tremelo.
Foto's en tekst: Pedro Logo bovenaan: www.primus.be klik op de link en lees en drink (met mate)
Pauzeren bij een kopje koffie op het terras van de Moedermeule...
Deze standerdmolen dateert van 1667 (nog zichtbare inscriptie in de standaard) en werd in 1833 overgebracht uit Mechelen. Daar werd hij "Moedermolen" genoemd wegens zijn grote afmetingen. In 1752 werd hij tot normalere afmetingen teruggebracht. De benaming Moedermolen werd ook gangbaar op de nieuwe standplaats. De overbrenging in 1833 gebeurde met een schip langs de Dijle en de Demer...
Van St. Jean-pied-de-Port over de Pyreneeën, een moment waarnaar Pedro uitkijkt. Afzien wordt het, dat weet hij, maar tegelijkertijd een uitdaging...
Een trip van 29 km met een stijgingspercentage van 8-9%...Natuurlijk is het alleen maar klimmen, maar het wegdek is goed en nog overschaduwd door lover. En na een bergop volgt er en bergaf...van op de top van de Alto Ibañeta een afdaling naar 962 m tot Roncevalles. Daar wordt er een rustpauze ingelast en indien de 'dode' nog levendig genoeg is fietst Pedro verder tot Iruña-Pamplona, een 46km verder. Vanaf dan is het ècht fietsen op Spaanse wegen...en opletten voor de stieren (?).
Roncevalles
Via Valcarlos (Karelsdal) gaat het naar de Alto Ibañeta op een hoogte van 1057 m. Op de top van de pas staat een klei monument ter nagedachtenis van Roeland, de trouwe paladijn van Karel de Grote, die hier volgens de sagen gesneuveld is.
Oorspronkelijk was Pamplona een Baskische nederzetting, maar de stad werd door Pompeus in circa 77 v.Chr. opnieuw gesticht en kreeg de naam Pompelo of Pompeiopolis. Rond 732 werd de stad door de Moren bezet en later weer ingenomen door Karel de Grote, die de stadswallen verwoestte, wat uiteindelijk tot de wraakactie bij Roncesvalles in 778 leidde. In 905 stichtte Sancho Abarca het koninklijk Navarra en Pamplona werd zijn residentie.
PieterVé
Info: diverse bronnen Foto's: diverse bronnen
Op zoek naar de vaartketsers... Vertrek in Gierle om via Tielen, Lichtaart en Kasterlee naar het Prinsenpark in Retie te fietsen. Vandaar over Dessel naar het kanaalkruispunt. Vervolgens terug via het kanaal Herentals-Bocholt tot in Geel Ten Aard. Daar de afslag naar de Ark van Noë en over Lichtaart en Tielen terug naar Gierle.
Vaartketsers? Fiets langs de kanalen in het spoor van de paarden die eens de boten trokken. Kanalen en witzandontginningen zijn prominent aanwezig op dit traject. De schepen die op de kanalen voeren, werden lange tijd door paarden voortgetrokken. De hoefijzers van de paarden ketsten af op de grindkeien van het jaagpad en zorgden voor een typisch 'kets' geluid. De Vaartketsersroute biedt je naast veel groen een kruispunt van twee kanalen, uniek in Europa.
En daar ligt dan "Den Diel", een pannenkoekenboot waar een stop een must is...
Aan het kanalenkruispunt werd een 37-meter hoge toeristische uitkijktoren opgericht. Deze toren geeft de bezoekers een fantastisch uitzicht over de verschillende kanalen en de zandontginning in de streek. De toren werd officieel geopend op 22 april 2007. De kostprijs bedroeg 780.000, waarvan Toerisme Vlaanderen 500.000 en Europa 200.000 voor zich namen.
Knooppunten: 36-58-32-31-88-87-26-25-94-93-92-42-43-12-74-73-96-95-20-21-22-30-via Lichtaart naar 58-36 Gefietste afstand: 58km Tips: pannenkoekenboot "den Diel" - Uitkijktoren sas 4 - watermolen Retie - kapel van OLV ter Sneeuw.
En de vaartketsers zult u zich afvragen...helaas niet gevonden, wel de gelijknamige fietsroute die doorheen onze fietsroute liep...
Info: reiswijzers.net en vvvdessel.be Foto: Pedro
De geschiedenis van Roode Pelikaan begint in de 19e eeuw in België. In het jaar 1863 starten Josef van Leckwijck en zijn zoons Charles en Eduard in Antwerpen met het branden van ruwe koffie. Ze doen dat onder de naam Continentale Maatschappij voor het Branden van Koffie, merk "Roode Pelikaan". Van Leckwijck en zijn zonen zorgen ervoor dat de koffie machinaal wordt gebrand en zetklaar bij de gebruiker wordt afgeleverd. Een volledig nieuwe formule, aangezien het tot dan toe gebruikelijk is dat koffiehandelaren ruwe koffie leveren, die door huisvrouwen, kruideniers en horecabedrijven wordt gebrand.
Info: roodepelikaan.nl Foto: Pedro Meer over de Roode Pelikaan door op de foto te klikken.
De 27ste editie van De Gordel heeft 77.303 deelnemers gelokt. Dat zijn er 6.984 meer dan vorig jaar. Dat heeft een tevreden Carla Galle van Bloso zondagavond in Zaventem bekendgemaakt. Met dit cijfer blijft de Gordel het grootste Vlaams, sportief, familiaal en muzikaal ééndagzevenement in Vlaanderen.
Ludo Hendrickx, beter gekend bij de bloggers als "De Tienenaar", is niet meer. Heel onverwacht is hij heen gegaan...
Onderstaand berichtje kan je lezen in het gastenboek op de site van wijlen Ludo:
"Aan iedereen die mijn vader heeft gekend ( onzen Tienenaar ), ik ( zijn zoon ) heb helaas 't spijtige nieuws te melden dat hij is komen te overlijden op 31-08-2007 omstreeks 14u30 "
In West-Brabant fietsen langs rivieren, dijken en over de heide maar vooral door polders...
Waar nu de Biesbosch ligt lag ooit de Groote of Zuid-Hollandse Waard, een grote polder die de grens tussen Brabant en Zuid-Holland markeerde/ In de nacht van 18 op 19 november 1421 veranderde de allesverwoestende Sint Elisabethsvloed de polder in een ruige binnenzee. Door hevige slagregens overstroomde de polder en gingen meer dan zestig dorpen verloren. Vele mensen vonden hierbij de dood. Vanaf dat moment heerste de natuur over dit gebied. Uit het nieuwe gebied met rietvelden, geulen, kreken, zandplaten, aanslibbingen en wilgenbossen ontstonden de Biesbosch en het Hollands Diep...
Het Land van Heusden en Altena ligt in het noorden van Noord Brabant, tussen de rivieren Merwede, Afgedamde Maas en Bergsche Maas en het natuurgebied De Biesbosch.
Knooppunten: 18-1-50-52-54-56-25-23-22-6-4-25-8-10-12-14-18 Gefietste kilometers: 62 km Tips: Museum Biesbosch - Kasteel van Dussen - Werkendam - Molens van Almkerk
Foto: Pedro Info: altena.nu - http://www.werkendam.nl/
Een stevige rit van Dax tot St. Jean-Pied-de-Port wordt er nu onder Pedro's wielen geschoven. Afstand 89 km met enkele serieuse hellingen. Ter hoogte van Peyrehorade splits de route. De ene loopt naar Oloron-Ste. Marie en de andere naar St. Jean-Pied-de-Port. In Oloron-Ste. Marie vertrekt de klim over de Pyreneeën via de Col de Somport tot in het Spaanse Jaca.
St. Jean Pied de Port is de startplaats voor de pelgrim die naar Roncevalles fietst. Dit traject volgt Pedro, de alternative Navarra-route... Dax-Peyrehorade over 22 km en van Peyrehorade tot St. Jean-Pied-de-Port bedraagt de afstand 67 km. Van Auterrive tot Bergouey, 7 km klimmen aan 7%. Vanaf hier volgen de beklimmingen zich snel op, beklimmingen van +7% tot in St. Jean. St. Jean-Pied-de-Port is een historisch stadje aan de Nive, hier begint de weg door de Pyreneeën. Het stadje biedt ruime voorzieningen om indien nodig de uitrusting in orde te maken. Ook een iedeale overnachtingsplaats en om de fiets na te kijken...
De schelp en de wegwijzer...
" Saint-Jean-Pied-de-Port (circa 1650 inwoners) is een schilderachtig vestingstadje aan het riviertje de Nive. Het stadje is in de Middeleeuwen gesticht. De huidige vestingmuren dateren uit de 17e en 18e eeuw. Het stadje ligt vlakbij de Spaanse grens en zo'n 40 kilometer hemelsbreed van de Atlantische kust. Saint-Jean-Pied-de-Port is de hoofdstad van Basse-Navarre, één van de drie Baskische provincies in Frankrijk, die samen het Pays Basque vormen. De Baskische naam is: Donibane Garazi. In de Middeleeuwen was Basse-Navarre onderdeel van het koninkrijk Navarra (Spanje). Pas in 1620 is Basse-Navarre een provincie van Frankrijk geworden. Bezienswaardigheden zijn, onder meer: de Porte de Saint-Jacques, de rue de la Citadelle met onder meer de Prison des Évêques (dat een eenvoudig museum over de Camino de Santiago huisvest), de oude stadsbrug over de Nive, een Romeinse brug, en de 17e eeuwse citadel. De citadel zelf kun je niet bezoeken, maar vanaf de wallen heb je een prachtig uitzicht over het dal van de Nive en de omringende heuvels en bergen. De UNESCO heeft in 1998 de Porte de Saint-Jacques, als onderdeel van de Franse "chemins de Saint-Jacques" tot werelderfgoed verklaard. In Saint-Jean-Pied-de-Port vind je bijna alle basisvoorzieningen: winkels, apotheken, (tand)artsen, postkantoor en zelfs een bioscoop. Op maandagen is er een levendige schapenmarkt en een dagmarkt, met onder meer veel verse producten uit de streek.
PieterVé
Info: esprit du chemin.nl Foto's: diverse VVV's
Over mezelf... Ik ben Pierre V alias Pedro Op Sinterklaasdag, anno 1948, ben ik als Mechelaar de wereld op gezet. Nu al geruime tijd woonachtig in "mijn dorp in de Kempen". Hobby's: Fietsen in de vrije natuur Geocaching en koffieleut... Heb net een fietstocht als peregrino naar Santiago de Compostela achter de rug ten voordele van... LCH Belgium vzw (Langerhans Cel Histiocytose)