een selectieve kijk op de politiek en de actualiteit (en tussendoor ook eens iets anders)
02-12-2010
Gelezen
Gelezen: De elementen van Harry Mulisch.
Dick Bender. een art-director, is met zijn vrouw en twee kinderen op vakantie in Kreta waar ze verblijven in een bungalow van de Amerikaanse baas van Dick. Hun huwelijk verloopt al een hele tijd niet meer zo goed, wat de kinderen ook doorhebben.
De zoon van 9 is erg geïnteresseerd in de oude geschiedenis van het eiland en weet er zelfs meer over dan zijn vader.
De dochter van 11 is een typisch meisje dat begint te puberen.
De voorlaatste dag van hun verlof ligt er een luxueus jacht voor de kust.
Een vrouw die aan een kiosk inkopen doet blijkt de vrouw van één van Dicks belangrijkste rijke klanten te zijn. Zij nodigt Dick en zijn gezin uit om mee op haar jacht te gaan voor een drankje. Maar al vlug blijkt dat ze in dat milieu niet echt passen.
s Avonds zitten Dick en zijn vrouw Regina aan het strand. Er wordt geen woord gezegd. Dat wijst wel op de spanning tussen de twee. Regina in niet tevreden met haar huwelijk. Ze zou een veel luxueuzer leven willen leiden, zoals de echt geslaagden en denkt dat ze gelukkiger zouden zijn als ze rijker waren.
De volgende morgen stormt het, maar om het gure weer aan de kust te ontlopen gaan Regina en de kinderen op deze laatste dag van de vakantie picknicken en trekken met een jeep de bergen in. Dick zou thuisblijven, maar om tot rust te komen besluit hij te gaan duiken in de zee. Op de bodem vindt hij een prachtig oud beeld in marmer, half vrouw en half man, een hermafrodiet. Hij zou dit antiek beeld graag meenemen en slaagt er met veel moeite in het mee naar boven te krijgen.
Op het moment dat Dick zijn hoofd boven water steekt, ziet hij een tweemotorig vliegtuig, laag over het water scherend, zijn richting uitkomen. Plots, wordt hij opgeschept. Hij weet echt niet wat er gebeurd maar bevindt zich toch nog in een ruimte gevuld met water.... Het vliegtuig stijgt langzaam en nadert de bergen in het binnenland. Dan klapt de bodem weg en valt hij naar beneden. Het bos staat in de brand. Het was een blusvliegtuig dat hem in zee mee heeft opgeschept. Tijdens de val ziet hij de brandende jeep, maar niemand van zijn gezin. Hebben zij zich kunnen redden? Hij zal het nooit weten...
Alles bij elkaar: een raar verhaal.
Voor andere boekbesprekingen: tik 'Gelezen' (met hoofdletter) in 'Zoeken in blog'.
De ultieme uitdaging voor de echte puzzelliefhebbers.
Op 19/8/2010 bracht ik een artikeltje over de allergrootste puzzel ter wereld, welke door Ravensburger op de markt ging gebracht worden.
Daarbij werd door de producent een prijs beloofd aan die persoon (of groep van personen) welke het eerst deze grootste puzzel ter wereld zou voltooien.
Wel, een dame uit Westkerke (West-Vlaanderen) is daar in een ongelooflijke recordtijd als eerste in geslaagd!
Proficiat mevrouw, ik zou het u niet nadoen!
Eigenlijk ben ik een beetje ongerust dat mijn kinderen me deze puzzel als cadeau voor mijn verjaardag gaan kopen, want die krijg ik voor de rest van mijn leven niet meer af, zeker omdat ik me enkel in de winter aan dit hobby wijdt.
Bij de aanleg van de HSL- spoorlijn voor de hogesnelheidstrein die Amsterdam via Brussel met Parijs verbindt, werd het gedeelte langs de E19 in Brasschaat en Schoten dat paalt aan het natuurgebied Peerdsbos, volledig overkoepeld.
De totale oppervlakte van het dak van deze tunnel bedraagt 50.000 m2, wat overeenstemt met bijna acht voetbelvelden. Sinds begin oktober is men gestart met het plaatsen van zonnepanelen op het dak van deze spoorwegtunnel. Over de totale lengte van 3,4 kilometer worden 16.000 zonnepanelen geplaatst. (De voorbereidende werken startten reeds eind augustus.)
De installatie moet per jaar naar schatting 3.300 MWh elektriciteit opleveren.
De geproduceerde groene energie wordt integraal door Infrabel aangekocht en gebruikt voor de installaties van de Antwerpse Noord-Zuid-verbinding (waar zich o.a.het Centraal-Station op bevindt) en voor de voeding van zowel de klassieke treinstellen als hogesnelheidstreinen die op die as rijden.
Het einde van de werken is voorzien in december 2010. De totale investering bedraagt 14,5 miljoen Euro.
Op 30 oktober is de 83-jarige Nederlandse schrijver Harry Mulisch aan de gevolgen van kanker, een tumor in de hersenstam, overleden.
Ik had nog nooit iets gelezen van Mulisch en ben dan maar eens naar de bibliotheek getrokken.
Ik vond er van deze schrijver enkel nog 2 kleine pocketjes in de rekken, waaronder
Het Mirakel, een bundel van 17 korte tot zeer korte verhalen rond één man, de heer Tiennoppen.
Een thema dat zowat in de helft van de verhalen terugkomt is de dood, zoals in Voorrang, waarin hij een bromfietser overrijdt en in Broeder kanker en Ademtocht, die handelen over de dood van zijn ouders.
In de heer Tiennoppen herkennen we in feite twee verschillende personen.Enerzijds is er de aardige man, zoals in het eerste verhaal als hij in de stad een dood paard vindt en, omdat niemand zijn inspanningen waardeert om het kadaver te verwijderen, hij het op eigen kosten laat weghalen.In een ander verhaal laat hij de stad volstrooien met een dikke laag bloemen, omdat iedereen blij zou zijn.
Anderzijds is er de heer Tiennoppen met vreemde en moorddadige gedachten. De verhouding met zijn vrouw is slecht en soms wil hij ze vermoorden.Er is ook het verhaal waarin hij een melkfabriek in brand steekt, omdat iedereen opgewekt is en zingt bij het werk, wat hij niet verdraagt.In Korrespondentie vertelt hij aan een vriend dat hij zijn buurman heeft doodgeslagen.
In het laatste verhaal wordt hij door iedereen herkend als iemand anders en belandt hij uiteindelijk in de gevangenis doordat de politie hem aanziet als een misdadiger.Niemand herkent hem nog als de heer Tiennoppen, zelfs zijn eigen vrouw niet.
De verhalen beginnen elk als een vrij normaal gebeuren, maar evolueren al vlug, de meeste althans, tot wonderlijke fantasieën. Ze lijken meer op absurde dromen.
Het taalgebruik lijkt mij soms moeilijk en zwaarwichtig.Maar dit moeten we waarschijnlijk zien in de tijdsgeest.De verhalen werden allen geschreven in de jaren 1952-1954 en het werk werd in 1956 uitgebracht.
Voor andere boekbesprekingen: tik 'Gelezen' (met hoofdletter) in 'Zoeken in blog'.
We herinneren ons nog allemaal de mijnramp in Chili (24 augustus) waarbij 33 mijnwerkers ingesloten geraakten en die later allemaal konden gered worden.
Maar het is de laatste tijd de éne mijnramp na de andere.
- juni: ontploffing in kolenmijn in Colombia. Minstens 85 kompels komen om het leven - 18 juli: 28 doden bij mijnramp in China - augustus: mijnramp in Slowakije. - 16 okt. : explosie in mijn in China. - 17 okt. : mijnramp in Ecuador. - 8 nov. : nieuwe mijnramp in Chili - 19 nov. :nu weer mijnrampen in China - en 20 nov. in Nieuw Zeeland
Stel dat zo'n mijnramp nu bij ons gebeurt. Dat zou aldus verlopen:
De redding van de mijnwerkers op z'n Belgisch:
Dag 0 In de mijn van Borgloon stort een schacht in. Liefst 33 mijnwerkers lijken verloren, ze bevinden zich op 300 meter diepte.
Dag 2 Er zijn twee provinciale rampenplannen afgekondigd - de mijn van Borgloon blijkt zich net op de taalgrens te bevinden. Annemie Turtelboom, federaal minister van Binnenlandse Zaken, kondigt een onderzoekscommissie aan. Die commissie moet de diepte en oriëntatie van de mijnschachten en -gangen in kaart brengen, om te achterhalen wie méér verantwoordelijkheid draagt: Vlaanderen of Wallonië.
Dag 3 Bert Anciaux staat te wenen naast de boorput.
Dag 6 Vlaams Minister-President Kris Peeters kondigt aan dat hij een nieuw departement heeft opgericht, het Vlaamse Centrum voor Mijnbouw, en dat hij de verantwoordelijkheden in zijn portefeuille neemt.
Dag 9 Filip Daals, een jongen uit Borgloon, hoort uit een gat in de grond flauw geroep komen. Hij smst naar VTM om te waarschuwen dat de mijnwerkers waarschijnlijk nog in leven zijn. Goedele Liekens wordt ter plaatse gestuurd om het gat te onderzoeken.
Dag 10 Rudy Demotte, Waals minister-president, predikt rust en kalmte en kondigt aan dat Wallonië onmiddellijk start met het boren van een extra koker, richting mijnwerkers. Dat Vlaanderen ook al zo'n koker boort, vindt hij geen enkel probleem.
Dag 12 Tijdens een debat in het Vlaams Parlement vraagt Filip Dewinter van het Vlaams Belang een onderzoek naar de nationaliteiten van de mijnwerkers. Hij belooft hoofddoeken en een imam voor alle Marokkanen en Turken.
Dag 13 Bert Anciaux staat te wenen naast de boorput.
Dag 15 Via de alarmbelprocedure laat NVA-voorzitter Bart De Wever de werken aan de Waalse koker stilleggen. "Het is nu al duidelijk dat de twee kokers met elkaar verbonden zullen geraken onder de grond, en dat die verbinding voor nieuwe noord-zuid-transfers zal zorgen."
Dag 17 De koning duidt Didier Reynders aan als Koninklijk Mijnontmijner. VoorReynders is er geen echt probleem.
Dag 19 Vlaams Minister Joke Schauvlieghe kondigt aan dat ze Piet Huysentruyt heeft ingehuurd om de mijnwerkers te helpen: "We hebben nood aan een extra koker en meneer Huysentruyt heeft ervaring met koken", aldus de minister.
Dag 20 Antwerps Open VLD-raadslid Annick De Ridder wil niet dat Antwerpen mee betaalt voor de reddingswerken. "We hebben onze eigen tunnel te graven, dat kost al meer dan we wilden, onze haven is niet gebaat met een nieuwe tunnel in Borgloon".
Dag 22 Koninklijk Ontmijner Didier Reynders stuurt zijn agenda naar de media: in de komende weken zal hij gesprekken voeren met de partijvoorzitters, het middenveld, de sociale partners, de bondscoach, diens voorganger, J-M Pfaff en Eddy Merckx.
Dag 25 Elio di Rupo lanceert het voorstel om tussen de Waalse en de Vlaamse koker een derde, bredere en diepere koker te boren, waar twee reddingsliften in passen. De mijnwerkers kunnen dan om beurt, volgens taalrol, naar boven worden gehaald.
Dag 28 De koning ontheft Koninklijk ontmijner Reynders van zijn taken, en duidt een Koninklijke Verhelderaar aan, Wilfried Martens, die zijn licht moet laten schijnen in de mijnkoker om zeker te weten of de mijnwerkers nog wel in leven zijn.
Dag 34 Tijdens een persconferentie verklaart Eerste minister Yves Leterme dat hij zeer constructieve gesprekken had met de president van Kirgizië. Op de vraag hoe hij de situatie in Borgloon inschat, antwoordt de premier dat hij de kansen op promotie naar derde klasse laag inschat, maar dat zijn diensten de zaak op de voet zullen volgen.
Dag 39 Brussels minister-president Charles Picqué kondigt aan dat vandaag, als steunbetuiging aan de mijnwerkers, een feestdag is voor het hele Brusselse gewest, inclusief Halle en Vilvoorde.
Dag 43 Sp.a-voorzitter Caroline Genez stuurt Frank Vandenbroucke naar Borgloon om hem eigenhandig een berekening te laten maken over de probabiliteit van reddingspossibiliteiten van mijnwerkers minus exponentieel gewichtsverlies per capita.
Dag 46 Om een reactie gevraagd zegt Stefaan De Clercq dat er de laatste tijd al teveel opgeslotenen ontsnapt zijn; wie niet tevreden is zal minder bezoekrecht krijgen.
Dag 50 Omdat een buur van de mijnsite bij de Raad van State klacht had neergelegd, omwille van de aanwezigheid van de beschermde vleermuizen in de buurt, worden de werken stilgelegd.
Dag 56 Koninklijk Verhelderaar Wilfried Martens geeft zijn opdracht terug aan de koning.
Dag 60 J-L Dehaene biedt zijn diensten aan en dit tegen - voor hem - uitzonderlijk lage geldelijke voorwaarden ( 5000 belastingsvrije euro per dag).
Dag 68 Vlaams minister van Media Ingrid Lieten wil dat de VRT ononderbroken en onpartijdige beelden van de reddingsoperatie uitzendt. De VRT besteedt de opdracht uit aan Woestijnvis, omdat er geen eigen personeel meer is.
Dag 62 CDH-voorzitter Joëlle Milquet keert terug uit vakantie en weigert de rol van Koninklijk Geologe.
Dag 65 Vlaams Minister Hilde Crevits stelt de plannen voor om een snelweg aan te leggen van de Vlaamse koker naar de Waalse, om de geredde mijnwerkers snel te kunnen ontzetten. Op de plannen staan aan Vlaamse kant van de 800 meter lange snelweg 19 flitspalen.
Dag 71 Groen!-voorzitter Wouter Van Besien komt met zijn nieuwste Saab aan in Borloon. "De verbindingen met het openbaar vervoer laten echt wel te wensen over'', zegt hij bij aankomst.
Dag 79 Frank Vandenbroucke stelt zijn berekeningen voor op een persconferentie. De enige aanwezige journalist die hem begrijpt blijkt ook zijn tekstschrijver te zijn.
Dag 80 In een bijzondere uitzending van De Zevende Dag leggen alle democratische partijvoorzitters de schuld van de trage redding bij het Vlaams Belang, dat zoals steeds niet werd uitgenodigd.
Dag 86 Vlaams minister Geert Bourgeois stelt zijn oplossing van het probleem voor. Hij heeft een kaart ontworpen, waar Borgloon van verdwenen is. De Franstaligen reageren furieus en stellen prompt hun eigen kaart voor, waarop ze een corridor naar de mijn tekenden.
Dag 87 Federaal minister van Economie Vincent Van Quickenborne lanceert het plaatje Working in the Coalmine als steun voor de getroffen families.
Dag 90 Bert Anciaux staat te wenen naast de boorput
Dag 92 Federaal minister Inge Vervotte onderhandelt met de mijnvakbonden over de overuren die de bedolven mijnwerkers presteren.
Dag 99 Vlaams Minister Pascal Smet verklaart dat zijn studiereis naar Borgworm heeft aangetoond dat daar geen mijn is, en dat de bevolking er graag Engels zou leren praten.
Dag 105 Open VLD-voorzitter De Croo kondigt aan dat zijn partij zich terugtrekt uit de onderhandelingen. Zijn partijgenoot, begrotingsminster Vanhengel, zegt dat de Open VLD nooit bij onderhandelingen was betrokken.
Dag 111 Minister van Landsverdediging Pieter De Crem kondigt aan dat hij het leger niet kan inzetten bij de reddingsoperatie, omdat alle spades en schoppen mee zijn op missie naar Afghanistan.
Dag 117 PS-kopstuk Michel Daerden opent een cafeetje naast de Waalse mijnschacht, en verklaart uit solidariteit daar te kamperen tot de mijnwerkers gered zijn.
Dag 125 Bart De Wever trekt de stekker uit de boormachines.
Dag 133 Federaal Staatssecretaris voor mobiliteit Etienne Schouppe installeert aan de Vlaamse put een weegbrug om de vrachtwagens die de uitgegraven grond transporteren, te wegen. Hij trekt de leeftijd voor vrachtwagenchauffeurs op tot 45 jaar en verbiedt hen in het weekend te rijden.
Dag 148 Bert Anciaux staat te wenen naast de boorput.
Dag 150
De mijnwerkers zijn op eigen kracht naar boven gekropen en worden ontvangen op het paleis.
Wel wat langdradig, maar zo gaat dat hier bij ons.....
In Antwerpen is het aantal auto-inbraken dit jaar fors gestegen.
Zo is er sinds mei van dit jaar sprake van een verviervoudiging.
De daders viseren vooral bepaalde merken met een ingebouwd gps-systeem met op de eerste plaats Mercedes en Volkswagen, gevolgd door BMW.
Enkel voor wie een omnium-verzekering heeft worden de herstelkosten, welke hiervoor gemakkelijk in de duizenden euros oplopen, door de verzekering betaald.
De verzekeringssector trekt aan de alarmbel, want betalen doen ze ook niet graag.
Wie geen omnium-verzekering heeft draait zelf op voor de kosten.
De stijging van auto-inbraken geldt niet enkel voor het arrondissement Antwerpen, maar geldt echter voor heel Vlaanderen.
In Mechelen daarentegen is het aantal inbraken in auto's de laatste drie maanden met 27% gedaald. Een markant en geïsoleerd geval.
In het derde kwartaal van 2010 noteerden we in Mechelen 65 inbraken in voertuigen. Dat zijn er 24 minder dan in het tweede kwartaal. De daling is nog opvallender als je de cijfers plaatst naast die van de vorige jaren. Het aantal inbraken in voertuigen is nooit zo laag geweest sinds de metingen vanaf 2002. In het vierde kwartaal van 2002 noteerden we in Mechelen nog 298 inbraken in voertuigen. Dat is meer dan het vierdubbele van vandaag, zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld).
Volgens Somers is dit succes het gevolg van een volgehouden reeks van anti-inbraakacties waarvoor per keer ongeveer 100 agenten ingezet worden..
Ik mocht nu eindelijk van MEDION mijn laptop opsturen voor reparatie.... naar ergens in Nederland. Dat heb ik dan gisterennamiddag gedaan. Ik moet er wel rekening houden dat het na ontvangst 15 werkdagen zal duren.
De website van de radicale moslimorganisatie Sharia4Belgium (zie mijn artikel van 30/3/2010 Sharia4Belgium) is, nadat hij in april gesloten werd, sinds 13 oktober weer aktief.
Op de nieuwe website maakt de organisatie nog eens duidelijk waar het om te doen is:
"Wij zijn een groep jongeren uit België, vooral uit Antwerpen, die geloven dat de sharia, de islamitische wetgeving, is gemaakt voor alle tijden, alle plaatsen en toegepast moet worden in de hele wereld."
Voor de nieuwe nummerplaat naar Europees model liepen er gisteren maar liefst 9000 aanvragen binnen. Op een normale weekdag worden er ongeveer 6.000 nummerplaten besteld.
'Gisterochtend stroomden hier twintig aanvragen per minuut binnen', zegt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit.
Maar tussen 11 en 13.30 uur lag het systeem al volledig plat door een storing.
De allereerste nieuwe nummerplaat werd afgeleverd aan de Responsible drivers.
Dit jaar wordt vandaag 16 november door de moslims het Offerfeest gevierd.
Het Offerfeest verwijst naar de profeet Ibrahim in onze Christelijke leer Abraham die bereid was zijn zoon te offeren aan God.Maar hij mocht uiteindelijk een dier offeren en slachtte daarvoor dan een schaap.
Het offerfeest duurt drie dagen.
De eerste dag koopt men een schaap (of een rund) welk ritueel geslacht wordt door het de keel over te snijden.
Het dier wordt dan in drie stukken verdeeld: één stuk voor het gezin, één voor familie en vrienden en één voor de armen, ook binnen eigen familie.
De Stad Antwerpen richt voor deze Islamitische feestdag speciaal een tijdelijke slachtvloer in.De stad wil de moslims ook aansporen om het schaap voor het slachten eerst te verdoven en zou hiervoor voor de eerste keer een aparte slachtvloer met verdovingstoestel aanbieden.
Voor het gebruik van de tijdelijke slachtvloer wordt een retributie van 25 aangerekend.Wie er voor kiest om het dier eerst te verdoven zou slechts 15 hoeven te betalen.
Maar het eerst verdoven van de dieren stuit op hevig protest binnen de moslimgemeenschap. De Belgische raad van theologen en de Moslimexecutieve zijn tegen het verdoven bij de rituele slachtingen.Moslims proberen te overtuigen door ze 10 euro minder te laten betalen gaat absoluut geen enkel effect hebben.Deze maatregel gaat alleen voor meer verwarring zorgen op de slachtvloer.Het gevolg zal zijn dat sommigen hun schaap weer illegaal thuis gaan slachten, aldus El Hasan Radi van de Moslimexecutieve.
(Dat ze dat sowieso regelmatig doen en het slachtafval dan ergens dumpen of in een afvalcontainer van anderen storten, dat weten we al lang.)
Michel Vandenbosch, voorzitter van Gaia, vindt het een goed idee om moslims die hun schaap verdoven, te belonen.Ik begrijp de weerstand binnen de moslimgemeenschap niet.De Koran schrijft zelf voor dat de dieren niet mogen lijden.
Het plan om naast de gewone slachtvloer ook een slachtvloer met verdoving aan te bieden is uiteindelijk uitgesteld naar een nieuwe poging volgend jaar.
De stad nam in het verleden al verschillende pogingen om moslims aan te zetten om geen schapen te slachten tijdens het offerfeest, maar die hadden weinig of geen succes.
Uitspraken in door de internationaal gerenommeerde filosofe, psychologe en profiler Danièle Zucker in verband met de psychologische rapporten over Els Clottemans, welke haar mee de das hebben omgedaan. Zucker werkte ook 2 jaar als psychologisch expert en profiler voor justitie in verscheidene gerechtelijke onderzoeken.
"Profilering is een geniale onderzoeksmethode, maar men moet er heel omzichtig mee omspringen. Het moet met veel kennis van zaken uitgevoerd worden. Het is geen bewijsvorm."
"Een psychiatrisch rapport beschrijft iemand. In geen enkel geval kan zo'n rapport zeggen of hij of zij degene is geweest die het al dan niet gedaan kan hebben."
"Vraag aan tien psychiaters of psychologen om een diagnose te geven van dezelfde persoon en je krijgt tien verschillende diagnoses."
Die twee van op het balkon uit The Muppet show, herinnert ge ze u nog?
Indertijd, op het werk, was er eens zo'n jonge deerne die mij en mijn nog oudere collega vergeleek met 'die 2 van op het balkon'. Ik ben de rechtse van de twee. Weet ge het nog Sandy?
Aanvankelijk was ik van plan mijn Weblog gewoon onder mijn echte naam te starten. Maar als ik zo eens naar de andere reeds bestaande keek, viel het mij op dat de meeste ervan met een schuilnaam werken. Vandaar dat ik uiteindelijk beslist heb dat ook maar te doen.
.../raa. is het geworden. R.A.A. is in feite niet zo geheimzinnig als het op het eerste zicht lijkt. Het zijn namelijk de eerste letters van mijn voornamen.